handdator

Visa fullständig version : Drömma fort?


Lellan
2012-09-29, 23:02
Har en diskussion med min pojkvän, om att drömma direkt man somnar till. Jag är en väldigt lättsövd person. Sätter jag mig i en soffa så kan jag nicka till och på den tid det tar för huvudet att trilla ner (30 sek-1 min?) - efteråt kan jag sedan återge min dröm, som tar ett par minuter att återberätta.. Min pojkvän påstår att jag inte hinner drömma, men vafasen - inte sjutton hinner jag tänka ut ett långt händelseförlopp under den tiden heller.. så "dröm" är det väl?

Men han menar att dröm är ngt man får under djupsömn, tänkte googla sömn o drömmar - men tills dess kan väl ni som också snabb-drömmer skriva nåt.. Jag kan lägga mig ner, sova 5 min, sen är det bra. Men jag hinner ju absolut drömma?

Har alltid varit sån här, idealet för mig är 7-8 timmar (men får sällan till mer än 6 max), men kan sömna på ett par sekunder direkt jag lägger mig ner, varit så sedan födseln. :sleep:

Babbla på, om sömn/dröm på kort tid den som vill! *popcorn*

Angel
2012-09-29, 23:16
Drömmer du så är det en dröm.

Trevligt med en tråd om drömmar. Jag drömmer extremt mycket, hela nätterna, och väldigt väldigt starkt. En dröm kan sitta kvar i mig i dagar. Jag drömmer mycket mardrömmar, i princip varje natt...tortyr, kroppsdelar som slits av, barn som brinner, att folk jag älskar dör. Jag kan vakna upp gråtandes eller livrädd. Har även en återkommande dröm som jag haft i flera år att det händer en olycka av något slag och jag försöker ringa sos men kommer inte fram, antingen fel på telefonen eller att jag blir kopplad fel...kommer aldrig fram. Jag hatar mina drömmar och att jag drömmer så mycket och intensivt varje natt.

agazza
2012-09-29, 23:24
klart drömmarna går fortare, man drömmer bara någon timme max under en sömnperiod och ändå kan det vara dagar med händelser, iof inte superdetaljerade och det hoppar rätt ordentligt i storylinjen men hjärnan gör ett bra jobb att dölja detta.

Därför man aldrig kommer ihåg hur en situation ledde till en annan i en dröm, det bara hände typ

Lellan
2012-09-29, 23:27
Åh Angel.. *hug* Låter jobbigt?

Jag drömmer sällan mardrömmar, kan inte komma på en endaste på rak arm.. När jag ska sova fast jag inte är trött så brukar jag tänka mig vad jag vill drömma om - fenomenet känns lite som när man hyr film "åh, action!" eller "komedi" etc; man har ett hum men sedan när drömmen rullar igång så kan det vara lite faschinerande. Säkert ngt du testat, men ändå!

När jag växte upp hade jag det jättetufft ett tag, vakenheten kändes som en mardröm ibland, så då liksom "bestämde" jag mig att när jag drömde var det min tid - då hade jag bestämmanderätt på vad min hjärna fick tänka.

Senare har jag märkt det här fenomenet; när tillvaron tuffar till sig så är drömmarna liksom extra snälla - fast också extra skruvade - sådär så när man är tröttare när man vaknar just för att det drömts så intensivt. Pratar o rör mig periodvis mkt i drömmen, pojkvän tycker det är skitsött.. tycker INTE jag. Inte alltid man vill bjuda på innehållet i drömmen, blir ju lite fundersam också om det skrattas med el åt en.. ;)

Mjo, drömmar är intressant. Men har funderat lite på varför jag inte bearbetar elände i drömmen, utan när det är tufft drömmer sött. Kanske så stark placeboeffekt när jag tänkt att jag kan styra drömmen - att det blivit så.

(Om ni bara visste hur många folk jag lyckats rädda, sjukdomar jag botat osv.. drömmer att jag blir en riktigt jäkla hjälte - gärna med den boosten att bara jag vet att jag lyckades rädda världen, ger liksom en goo "fan va jag är bra" känsla.. :D Inget som ngn bör analysera tycker ja, det tyder kanske på ngt sjukligt.. :cool:).

tjing
2012-09-29, 23:30
Jag drömmer ofta när jag slumrar till, men jag är alltid lik förbannat säker på att jag inte somnat till.

När jag varit vaken en liten stund inser jag alltid att jag visst somnade och drömde.

Jag för övrigt tagit 100 mg vitamin b6 före sänggående och då blev det åka av i drömmarnas land.

Rekommenderas, eller inte ;)

Lellan
2012-09-29, 23:30
klart drömmarna går fortare, man drömmer bara någon timme max under en sömnperiod och ändå kan det vara dagar med händelser, iof inte superdetaljerade och det hoppar rätt ordentligt i storylinjen men hjärnan gör ett bra jobb att dölja detta.

Därför man aldrig kommer ihåg hur en situation ledde till en annan i en dröm, det bara hände typ

Men pojkvännen tycker att det är lite märkligt att jag kan gå från tokseg i soffan, till att under ½-1 minut hinna drömma ngt scenario som jag sedan återger (ofta för att sedan bli pigg och orka kolla filmen tex).

Ibland är det dock ett elände; under "snowwhite and the huntsmen" (bio) tror jag att jag somnade typ 10 ggr (såg med Madamski fö, kolo intresseklubb får anteckna) och drömde lika många drömmar. Inte så kul när man försöker hänga med i en film och är instängd på en plats utan att kunna lägga sig och fullfölja dröm el nåt. Varken hackat el malet. :Virro

Latissimus Dorsi
2012-09-29, 23:45
Men pojkvännen tycker att det är lite märkligt att jag kan gå från tokseg i soffan, till att under ½-1 minut hinna drömma ngt scenario som jag sedan återger (ofta för att sedan bli pigg och orka kolla filmen tex).

Ibland är det dock ett elände; under "snowwhite and the huntsmen" (bio) tror jag att jag somnade typ 10 ggr (såg med Madamski fö, kolo intresseklubb får anteckna) och drömde lika många drömmar. Inte så kul när man försöker hänga med i en film och är instängd på en plats utan att kunna lägga sig och fullfölja dröm el nåt. Varken hackat el malet. :Virro

Jävlars, fan önska att man va du. Själv är det ett helvete att försöka sova..

Stoltz
2012-09-29, 23:46
Jag börjar drömma väldigt fort, att man inte skulle kunna göra det ser jag som ren bs.

Jag brukar även drömma väldigt intensivt, vilket kan vara både plus och minus. Mardrömmar blir ordentliga mardrömmar, och precis som Angel kan jag vakna i halv panik och med tårar längs kinderna.

Sen de lite bättre drömmarna kan vara riktigt underbara. En äventyrsfilm blir rena verklighetsupplevelsen för mig, och det blir en enorm upplevelse. Har skrivit ner flera av drömmarna till berättelser, vann t.o.m. något pris i en tidning för en skräckhistoria som jag drömt ihop :D

Angel
2012-09-29, 23:47
Jag brukar även drömma väldigt intensivt, vilket kan vara både plus och minus. Mardrömmar blir ordentliga mardrömmar, och precis som Angel kan jag vakna i halv panik och med tårar längs kinderna.


Det är tur vi inte sover ihop du och jag *hug*

Stoltz
2012-09-29, 23:48
Det är tur vi inte sover ihop du och jag *hug*

Båda två sitter och lipar mitt i natten :D

Jag får som tur är inte mardrömmar lika ofta som dig, kanske 1 var tredje eller fjärde månad bara.

Angel
2012-09-29, 23:51
Båda två sitter och lipar mitt i natten :D

Jag får som tur är inte mardrömmar lika ofta som dig, kanske 1 var tredje eller fjärde månad bara.

Precis, vem ska trösta vem?*facepalm*

Åh, jag har det i princip varje natt *cry*

snobb
2012-09-29, 23:54
Jag brukar drömma som mest när jag snoozar på morgonen. Då är det typ 3 min mellan väckningarna.

Holmeros
2012-09-30, 00:08
Haha, skrev på som fan om en teori som dök upp efter att ha läst inläggen här, insåg efter några minuter att det var helt orimligt, så det rök igen. Det var något i stil med att dina drömmar kanske påbörjas redan innan du riktigt somnat, den korta tid precis innan ögonen stängs och man somnar in.

Minns du alla dina drömmar så väl? Kan det vara så att anledningen till att du kan återberätta dem är för att du inte hamnar i någon djupsömn och du är mer medveten om drömmen än vad man är vid djupsömn?

Stoltz, jag tror inte att det är bs att man drömmer under djupsömn. Jag tror det är så för mig. Däremot tror jag det är individuellt, men det är färre individer som är som ni.

Sömn generellt kan vara jävligt intressant. Jag hade en period där jag gick i sömnen (inte såvärst länge sedan, ett år ungefär) massvis. Jag minns inte vad jag drömt, men på morgonen har man blivit lite skärrad av det hela. Värsta var när balkongdörren i vardagsrummet var öppen, och jag hade tagit ut ett ljus, min gymväska och en filt. Vid ett annat tillfälle hade jag rivit ut ALLA plagg ur mina garderober (som jag ser i princip när jag öppnar ögonen). Som tur är har jag slutat med det här igen, innan jag får för mig att hoppa från balkongen eller gå ut ur min lägenhet... ^^

Xtronal
2012-09-30, 00:14
- Brukar vakna av att inte kunna röra mig. Jag öppnar ögonen och sedan känns det som att alla muskler är ur funktion och jag kan inte röra mig. Får lite panik varje gång.. sen tar det ca 10 sekunder, efter det kan jag röra kroppen. Det är väldigt obehagligt i alla fall.

ang sömn :)

killenigrillen
2012-09-30, 00:48
Men han menar att dröm är ngt man får under djupsömn, tänkte googla sömn o drömmar - men tills dess kan väl ni som också snabb-drömmer skriva nåt.. Jag kan lägga mig ner, sova 5 min, sen är det bra. Men jag hinner ju absolut drömma?



Då har han fel.

Du drömmer till större delen under de ytligare sömnperioderna, dvs på morgonen eller när du tar kortare tupplurar.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/Sleep_Hypnogram.svg

dupper
2012-09-30, 00:52
Då har han fel.

Du drömmer till större delen under de ytligare sömnperioderna, dvs på morgonen eller när du tar kortare tupplurar.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/Sleep_Hypnogram.svg

+1

tänkte leta upp något liknande, skönt att någon redan hunnit svara :D

MathiasF
2012-09-30, 00:56
- Brukar vakna av att inte kunna röra mig. Jag öppnar ögonen och sedan känns det som att alla muskler är ur funktion och jag kan inte röra mig. Får lite panik varje gång.. sen tar det ca 10 sekunder, efter det kan jag röra kroppen. Det är väldigt obehagligt i alla fall.

ang sömn :)

Sömnparalys.

Holmeros
2012-09-30, 01:32
Sömnparalys.

Kallas väl även sömnmaran? Händer mig då och då också. Första gångerna var det sjukt obehagligt, därefter börjar man försöka hitta lösningar. Mina varar ofta i några minuter, det känns som att man tar i för kung och fosterland bara för att röra sig liiiiite, men det är fan helt omöjligt.

Chaan
2012-09-30, 03:42
Lellans story påminde om något jag var med om för 15 år sedan, jag kallade det blixtbilder, massor av små drömsekvenser som drog igång när jag höll på att somna. Ofta otäckt: särskilt en svart fågel minns jag.

tomccc
2012-09-30, 07:15
Har en diskussion med min pojkvän, om att drömma direkt man somnar till. Jag är en väldigt lättsövd person. Sätter jag mig i en soffa så kan jag nicka till och på den tid det tar för huvudet att trilla ner (30 sek-1 min?) - efteråt kan jag sedan återge min dröm, som tar ett par minuter att återberätta.. Min pojkvän påstår att jag inte hinner drömma, men vafasen - inte sjutton hinner jag tänka ut ett långt händelseförlopp under den tiden heller.. så "dröm" är det väl?

Men han menar att dröm är ngt man får under djupsömn, tänkte googla sömn o drömmar - men tills dess kan väl ni som också snabb-drömmer skriva nåt.. Jag kan lägga mig ner, sova 5 min, sen är det bra. Men jag hinner ju absolut drömma?

Har alltid varit sån här, idealet för mig är 7-8 timmar (men får sällan till mer än 6 max), men kan sömna på ett par sekunder direkt jag lägger mig ner, varit så sedan födseln. :sleep:

Babbla på, om sömn/dröm på kort tid den som vill! *popcorn*
Som någon redan sagt så om du drömmer så drömmer du. Förstår inte riktigt hur någon kan säga att du inte har drömt när du säger att du har drömt, det vet du väll bäst själv?

Drömmer gör man för övrigt både under den ytliga- och den djupa sömnen, den ytliga sömnen är dock den som skapar de sk rem-drömmarna. Vill dessutom minnas att jag läst någon studie i drömmar där de faktiskt kom fram till att tiden i drömmar går med samma hastighet som övriga livet. Man upplever ju oftast att tiden i drömmen går långsammare.

MathiasF
2012-09-30, 08:09
Kallas väl även sömnmaran? Händer mig då och då också. Första gångerna var det sjukt obehagligt, därefter börjar man försöka hitta lösningar. Mina varar ofta i några minuter, det känns som att man tar i för kung och fosterland bara för att röra sig liiiiite, men det är fan helt omöjligt.

Maran är när man drömmer om en kvinna/varelse som stryper en.
Det enda som hjälper för mig är att inte sova på rygg.

Nils.R
2012-09-30, 17:27
Hade en lite småjobbig dröm inatt; drömde om en tjej jag var kär i när jag gick i högstadiet, drömmen kändes så verklig att känslorna fortfarande var kvar när jag vaknade, tog flera timmar innan det släppte.
Helmysko och lite småjobbigt :d

Sniggel
2012-09-30, 17:59
Hade en lite småjobbig dröm inatt; drömde om en tjej jag var kär i när jag gick i högstadiet, drömmen kändes så verklig att känslorna fortfarande var kvar när jag vaknade, tog flera timmar innan det släppte.
Helmysko och lite småjobbigt :d

Den har jag haft!

Känslan är så påtaglig att man i princip tycker att livet är förstört. Har haft det 2 eller 3 ggr. En av gångerna tror jag det tog ca 1 dygn att bearbeta bort känslorna.

Holmeros
2012-09-30, 19:07
Maran är när man drömmer om en kvinna/varelse som stryper en.
Det enda som hjälper för mig är att inte sova på rygg.

Sömnparalysen har ofta tolkats av folktron som att ett demoniskt väsen sätter sig på den sovandes bröst, ofta sammankopplat med en känsla av andnöd. I svensk folktro var detta väsen maran, och ordet mardröm betecknade ursprungligen endast ett anfall av sömnparalys, för att senare beteckna alla former av otäcka drömmar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys