handdator

Visa fullständig version : Tabletter rakt ut igen?


Kimo
2004-02-05, 23:47
En babblig tjej på jobbet hävdade att vitamintabletter var helt onödiga eftersom kroppen inte kunde ta upp dom. Han sa att dom gick rakt ut igen. Järn var undantaget fick jag höra, det kunde kroppen ta upp men inget annat.

Tycker att det luktar skitsnack, hur kan icke vattenlösliga vitaminer bara åka rakt ut?

Fartman
2004-02-05, 23:54
det är nog skitsnack, hon har säkert fått något om bakfoten

Garnax
2004-02-06, 03:10
iofs sa "doktorn" dom har i TV4s morgonprogram att vitamintabletter är totalt meningslösa och pengarna i sjön.

Om det är så eller inte lämnar jag osakt men säger han så
kanske det inte är så konstigt om en del-många tror så.

//Garnax

King Grub
2004-02-06, 07:12
Ett överskott av de vattenlösliga vitaminerna (B och C) kissar man ut.

Ett överskott av de fettlösliga, och många mineraler, kan lagras i kroppen och ge allehanda otrevliga förgiftningssymptom.

Äter man vettigt är det antagligen bortkastade pengar. Vet man med sig om att man slarvar, speciellt med frukt och grönt, kan det dock vara en vettig investering. Megadoser, särskilt vad gäller fettlösliga vitaminer och mineraler, är bortkastade pengar och dessutom en potentiell hälsorisk.

Tanman
2004-02-06, 10:10
och vissa undersökningar tyder på att ett stort intag av antioxidanter (bla. C-vitamin) via tabletter påverkar muskelutvecklingen negativt.

Ät frukt!

muskelbyggarn
2004-02-06, 11:37
Någon referens på det?

Vänl,,,
Tobbe

Tanman
2004-02-06, 11:54
med Saltin och Ekblom i höstas men jag ska kolla upp vilken undersökning de hänvisade till, återkommer.

De menade att de fria radikalerna som anses "onda" till viss del är det som triggar överkompensationen så om man äter överdrivet med antioxidanter försvinner radikalerna innan de hubbit trigga maximal utveckling.

Men men..jag ska kolla om jag hittar undersökningen, som för övrigt utfördes av någon svensk ganska nyligen..någon annan som vet?

Tanman
2004-02-06, 12:07
Har för mig att det var bla. denna han hänvisade till, men föredraget var ju i höstas så det kan ha kommit någon ny undersökning sedan dess.

http://www.ihs.se/forskning/svenssonnm.htm

EDIT: ovanstående behandlar q10 men Ekblom hävdade att det gäller även andra antioxidanter som tas ensamt i stora doser. Överdosering med frukt gav inte samma negativa resultat, man vet ännu inte varför men möjligen pga ett komplicerat samspel av olika sorters antioxidanter som finns i frukten.

PDS
2004-02-06, 14:45
Originally posted by Tanman
och vissa undersökningar tyder på att ett stort intag av antioxidanter (bla. C-vitamin) via tabletter påverkar muskelutvecklingen negativt.

Ät frukt!

c vitamin hindrar muskelnedbrytningen efter ett träningspass men man vet inte om det är bra eller dåligt.

endel hävdar att muskler måste brytas ner före dom byggs upp och andra att det inte behövs för att växa.

randig
2004-02-06, 20:56
så länge ja har tränat så har jag nästan bara fåt vitaminer från mittval sport typ 3-5st per dag o det funkar fint fast jag har typ aldrig ätet grönt o frukt regelbundet så ja kanske blir värsta stålmanen om ja börjar me det eller nåt

Kimo
2004-02-06, 21:12
Du bör nog inte äta 3-5 stycken Mitt Val Sport om dagen! Rekommenderat intag är två, läs vad Grub skrev om överdosering ovanför!:nono:

King Grub
2004-02-06, 21:14
http://www.tiddelibomnet.k-nettet.com/main/graphics/uploaded/251/thumb_stupid.gif

Synnerligen dumt och möjligen rent hälsovådligt.

randig
2004-02-06, 21:37
dom e ju rätt lågdoserade ju typ eller va fan vet jag gemfört me multipro som ja tog förut e dom iallafal det