handdator

Visa fullständig version : PWO för innebandy/löpning


m4x
2012-09-28, 11:16
Hej!

Spelar innebandy 3ggr + springer/löper 2ggr blandad intervall med plyometriska övningar i veckan.

Söker en PWO (nu när min jack3d börjar ta slut) som ökar:

- Fokus
- Koncentration
- Energi

och som ger den där ånglokskänslan :-)

Vad kan ni rekommendera?

bear.flowertwig
2012-09-28, 11:25
Koffeintabletter och kaffe.

För konditionsträning (löpning) har jag ännu inte provat någon pwo som funkar specifikt för det och är värd pengarna.

tjing
2012-09-28, 11:29
Skrev ett inlägg på min blogg om kosttillskott häromveckan:

http://jensfitness.blogg.se/2012/september/kosttillskott-och-traning.html

Beta-alanin kan vara högst intressant för konditionsträning. Och kanske HMB.

m4x
2012-09-28, 12:11
Tack, intressant artikel!

Ja exakt, beta-alanin och HMB..även kreatin skulle vara intressant då du beskriver att effekten ökar hos HMB när intag av dessa två görs.

Koffein ja, ett sjävklart val..

Min jacked innehåller de mesta nämt ovan, beta-alanin, kreatin, koffein och kanske det mest intressanta ämnet (som inte nämts) DMAA. Den faller ju in i de effekter jag vill ut. Nu är ju DMAA olagligt och därför söker jag en "motsvarig" till denna.

Hur stora mängder av respektive ämne som finns i denna burk har jag ingen aning om. Kan det kanske vara bättre att köpa beta-alanin, HMB och kreatin och koffein separat för sig? Förmodligen så intar man då större koncentration av respektive ämne..

bigjepp
2012-09-28, 13:51
Tack, intressant artikel!

Ja exakt, beta-alanin och HMB..även kreatin skulle vara intressant då du beskriver att effekten ökar hos HMB när intag av dessa två görs.

Koffein ja, ett sjävklart val..

Min jacked innehåller de mesta nämt ovan, beta-alanin, kreatin, koffein och kanske det mest intressanta ämnet (som inte nämts) DMAA. Den faller ju in i de effekter jag vill ut. Nu är ju DMAA olagligt och därför söker jag en "motsvarig" till denna.

Hur stora mängder av respektive ämne som finns i denna burk har jag ingen aning om. Kan det kanske vara bättre att köpa beta-alanin, HMB och kreatin och koffein separat för sig? Förmodligen så intar man då större koncentration av respektive ämne..

skulle inte rekommendera pwo innan konditionsidrott. om du ska ha det, blanda en egen med just dom ämnena du vill ha.

Tisu
2012-09-28, 14:10
http://traningslara.se/bikarbonat-ett-tillskott-det-nastan-aldrig-pratas-om/ kanske?

m4x
2012-09-28, 14:21
Kan du utveckla lite varför?

Jag tycker min jacked har fungerat bra, speciellt när man är lite trött/seg innan ett pass. Man vaknar till ganska bra. Sen känner man att vid långa och hårda träningssekvenser har en bättre fokus och koncentration än om man skulle köra utan (har hänt några gånger)

Om man bockar av min önskelista, fokus, energi och koncentration

- HMB
- Kretain
- Koffein
- Beta alanin

Vad mer är bra isåfall? Är ingen expert inom kost.

vicarious
2012-09-28, 14:32
Om du känner att du behöver PWO inför varje träningspass behöver du kanske se över hur du äter, vilar och sover först och främst.

tjing
2012-09-28, 14:59
Tack, intressant artikel!

Ja exakt, beta-alanin och HMB..även kreatin skulle vara intressant då du beskriver att effekten ökar hos HMB när intag av dessa två görs.

Koffein ja, ett sjävklart val..

Min jacked innehåller de mesta nämt ovan, beta-alanin, kreatin, koffein och kanske det mest intressanta ämnet (som inte nämts) DMAA. Den faller ju in i de effekter jag vill ut. Nu är ju DMAA olagligt och därför söker jag en "motsvarig" till denna.

Hur stora mängder av respektive ämne som finns i denna burk har jag ingen aning om. Kan det kanske vara bättre att köpa beta-alanin, HMB och kreatin och koffein separat för sig? Förmodligen så intar man då större koncentration av respektive ämne..

Jag hade nog testat beta-alanin om du satsar på löpningen, även HMB kan vara värt att testa men allt handlar ju om ekonomi. PWO:s är framförallt optimerade för styrketräning.

I övrigt är ju koffein en grym PWO.

Kung atlas
2012-09-28, 18:15
Fairing KCG är ett hett tips.

m4x
2012-09-29, 11:26
Hello!

Nu har jag labbat mig fram till en egen PWO som jag vill testa!

Den kommer innehålla följande:

** Kreatin (Innehåller rent kreatinmonohydrat som används för att öka i maxstyrka och explosivitet)
5gram

** Beta-alanin (fungerar som en prestationshöjare genom att motverka försurning i muskelcellerna under träning)
3gram

** L-tyrosin (generellt kan man säga att tyrosin är bra för mental fokus, pigghet och gör att man får en känsla av att må bra)
1,65gram

** Acetyl-l-karnitin (används för motverka kortisol och bibehålla nivåerna av könshormoner under perioder av intensiv fysisk eller psykisk stress)
0,5gram

** HMB (Beta hydroxy betla metylbutyrat) (Minskar nedbrytningen av muskelvävnad. Påskyndar återhämtningen och minskar risken för överträning)
4gram

*** Koffein (bidrar till att du får bättre mentalt fokus, motverkar trötthet och hjälper också till att mobilisera fettsyror som då lättare kan förbrännas som energi)
200mg

Doseringar baserar på enskilde produkts dosering. I grova drag kostar en dosering av alla dessa tillskott tillsammans ca 13kr. (Fairings KCG som nämndes tidigare ca 23kr per dosering).
Men här får man då 1/2 burk beta alanin, 3/4 burk ALC, 3/4 burk över till nästa omgång av köp.



Nu till mina frågor:

1. Allt är i pulverform utom koffein. Är det OK att blanda alla dessa tillsammans?

2. Är något av dessa kosttillskott helt onödiga för min typ av träning?

3. Finns det något annat bra som jag borde ta med?

4. Biverkningar?

tjing
2012-09-29, 11:38
Ja, de kan blandas tillsammans.

Definiera "onödiga". Som jag skrev handlar det om ekonomi. Alla har klarlagda effekter.

Det finns mer eller mindre subtila biverkningar med många tillskott, men det är sällan de stör. Det kan vara att man blir varmare, lite rastlös etc. Stimulanter ska man vara lite lugare med för att se hur man tål dem; så proppa inte i dig alla koffeintabletter på en gång.

ALC (acetyl-l-carnitin) känns sådär. Den har intressanta effekter vid autism och lite andra neuropsykiatriska grejer osv men för dig känns den rätt meningslös.

Jag hade testat beta-alanin, HMB och vanligt hederligt koffein.

m4x
2012-09-29, 13:00
Ok alltså onödiga...tillskott som inte riktigt faller in i min kategori av träning. Men visst ALC kan man stryka, som du säger. Hur är det med koffein, 200mg är ganska lagom dos då el?

Resterande verkar ha de effekter jag vill komma åt

Kung atlas
2012-09-29, 14:49
)
200mg

Doseringar baserar på enskilde produkts dosering. I grova drag kostar en dosering av alla dessa tillskott tillsammans ca 13kr. (Fairings KCG som nämndes tidigare ca 23kr per dosering).
Men här får man då 1/2 burk beta alanin, 3/4 burk ALC, 3/4 burk över till nästa omgång av köp.

KCG kan du få för 17kr/portionen oxå om du söker på nätet.Jag skulle lätt betala några kronor extra för en smaksatt produkt som dessutom är ruggigt effektiv

Discogym
2012-09-29, 18:11
Hej!

Spelar innebandy 3ggr + springer/löper 2ggr blandad intervall med plyometriska övningar i veckan.

Söker en PWO (nu när min jack3d börjar ta slut) som ökar:

- Fokus
- Koncentration
- Energi

och som ger den där ånglokskänslan :-)

Vad kan ni rekommendera?

Testa craze, något som alla mina kompisar får ett jäkla stim av ;)

tjing
2012-09-29, 19:58
Ok alltså onödiga...tillskott som inte riktigt faller in i min kategori av träning. Men visst ALC kan man stryka, som du säger. Hur är det med koffein, 200mg är ganska lagom dos då el?

Resterande verkar ha de effekter jag vill komma åt

Jepp det är i regel lagom.

m4x
2012-09-29, 21:28
Ni är så hjälpsamma allihop tackar så mycket!!

Jag måste bara fråga också om kre-alkalyn är något att föredra istället för vanligt kreatin?

tjing
2012-09-29, 21:30
Ni är så hjälpsamma allihop tackar så mycket!!

Jag måste bara fråga också om kre-alkalyn är något att föredra istället för vanligt kreatin?

Skillnaden är att det inte behövs någon uppladdning och att du inte lägger på dig vätska. I övrigt är det hugget som stucket och ger inga fördelar.

Det är markant dyrare så återigen styr ekonomin.

Pepz
2012-09-29, 21:32
Skillnaden är att det inte behövs någon uppladdning och att du inte lägger på dig vätska. I övrigt är det hugget som stucket och ger inga fördelar.



uppladdning "behövs" inte med något kreatin det väljer man själv
Och det där med vätskan är skitsnack. Allt kreatin binder vätska, det är dosrelaterat.


edit: vad har det kommit till när man behöver pwo för att spela innebandy?

tjing
2012-09-29, 21:36
uppladdning "behövs" inte med något kreatin det väljer man själv
Och det där med vätskan är skitsnack. Allt kreatin binder vätska, det är dosrelaterat.


edit: vad har det kommit till när man behöver pwo för att spela innebandy?

Jag lade då inte på mig någon vätska av kre-alkalyn och blev rejält vattnig av kreatinmonohydrat.

Har du någon grund för dina uttalanden överhuvudtaget? Visst behövs ingen laddning för kreatinmonohydrat heller men det tar ju längre tid att fylla på kreatinnivåerna om du inte laddar.

Pepz
2012-09-29, 21:43
Jag lade då inte på mig någon vätska av kre-alkalyn och blev rejält vattnig av kreatinmonohydrat.

Har du någon grund för dina uttalanden överhuvudtaget? Visst behövs ingen laddning för kreatinmonohydrat heller men det tar ju längre tid att fylla på kreatinnivåerna om du inte laddar.

kre alkalyn ÄR kreatin monohydrat

testa att ta 1-2g monohydrat per dag (likvärdig dos med kre alkalyn) så får du se om du lägger på dig vätska.

kreatin funkar inte om du inte ökar dina kreatinnivåer i kroppen och allt kreatin funkar på samma sätt.

m4x
2012-09-29, 21:50
"Kreatin hjälper dig att öka musklernas styrka och explosivitet när du tränar intensivt och förbättrar den kortsiktiga återhämtningen under och direkt efter träningspasset"

Det är väl främst för benen som får stå ut med mycket stryk. Kör i övrigt explosiva övningar i samband med intervallträning.

Är det onödigt att ta detta om man bara tänker ha den som pwo då?

Kischen
2012-09-30, 14:28
Kreatin binder vätska, hur skulle man komma ifrån den (bi)effekten genom att buffra det? Det gör man inte. Krealkalyn är inte mer direktverkande än vanligt monohydrat heller, dock är kanske omvandlingen till kreatinin mindre men det är såpass mycket dyrare att det inte är att föredra.

Kischen
2012-09-30, 14:30
Är det onödigt att ta detta om man bara tänker ha den som pwo då?

Ja, ta det efter istället fast jag vet inte om kreatin gör någon skillnad på prestationsförmågan vid löpning.