handdator

Visa fullständig version : Bristningar ( striae)


Omlin
2012-09-28, 06:06
Tjena! Har börjat få mycket bristningar.. Någon som vet nåt medel för att motverka detta? Ser inte jättekul ut o sänker ens självförtroende nåt oerhört..

Kör med Aloe Vera Gelly varje kväll, fast de bleker bara ärren. Hade varit bra med något som "motverkar" så de inte blir fler..

Är det fler som har problem med detta här

mvh

Defqon
2012-09-28, 06:23
Bara att vänja sig, har du en sådan hy som enkelt får bristningar samt att du ökar i vikt så är det svårt att undvika.

Har själv fått grova bristningar vid axlar, armhåla, insida biceps och mot brösten. Fast jag har väldigt känslig hy mot detta. Och att öka mycket i muskler har inte hjälpt, dock så blir dom bleka efter ett tag (några månader)

drakfelt
2012-09-28, 07:38
Har inga som helst belägg för dessa "huskurer" men värt att prova då de inte är ohälsosamma.

Ät ordentligt med Zink.
Smörj in det drabbade området med babyolja före träningspasd.




Postat via en mobil enhet

Chaan
2012-09-28, 07:59
Jag äter Vitamin E och magnesium för huden till en kostnad av 600:- i månaden sedan januari 2011. Tidvis väldigt mycket över rekommenderad daglig maxdos alltså - men tar inte schemalagt utan intuitivt (jag har lite utbildning inom sådant här).

Efter 1½ år har flertalet av strimmorna faktiskt krympt bort men då var det aldrig tal om helförstörd hud med röda bristningar utan bara silvervita strimmor. Dessutom lade jag väldigt mycket energi på att gnugga dessa med plastpiggarna på en vanlig hårborste förra året (stimulera blodflöde lokalt).

Jag har precis bytt bort Twinlabs magnesium som är magnesiumoxid mot Holistic som är 'enbart organiska mineralföreningar' och nu ser det väldigt bra ut, man kan inte hitta ärren om man inte vet exakt vart dom var. Om det beror på bättre magnesium eller om det beror på att huden precis hunnit reparera sig just nu, det vet jag inte - men tänker fortsätta (intuitivt) med Holistic som dock är dyrare.

Akada
2012-09-28, 11:44
Jag äter Vitamin E och magnesium för huden till en kostnad av 600:- i månaden sedan januari 2011. Tidvis väldigt mycket över rekommenderad daglig maxdos alltså - men tar inte schemalagt utan intuitivt (jag har lite utbildning inom sådant här).

Efter 1½ år har flertalet av strimmorna faktiskt krympt bort men då var det aldrig tal om helförstörd hud med röda bristningar utan bara silvervita strimmor. Dessutom lade jag väldigt mycket energi på att gnugga dessa med plastpiggarna på en vanlig hårborste förra året (stimulera blodflöde lokalt).

Jag har precis bytt bort Twinlabs magnesium som är magnesiumoxid mot Holistic som är 'enbart organiska mineralföreningar' och nu ser det väldigt bra ut, man kan inte hitta ärren om man inte vet exakt vart dom var. Om det beror på bättre magnesium eller om det beror på att huden precis hunnit reparera sig just nu, det vet jag inte - men tänker fortsätta (intuitivt) med Holistic som dock är dyrare.
Vad har du för utbildning?

Sen så borde du veta att det som är silvervita strimmor är bristningar det med, och de var, i början av sin "karriär", röda.
Googla striae rubra & striae alba.

Chaan
2012-09-28, 12:03
Vad har du för utbildning?

Sen så borde du veta att det som är silvervita strimmor är bristningar det med, och de var, i början av sin "karriär", röda.
Googla striae rubra & striae alba.

Nej det var dom inte.

Ado2000
2012-09-28, 13:44
hört att smörja sig med mandel olja skulle vara bra

Omlin
2012-09-28, 16:17
Hmm okaj. så jag ska alltså leva me den här skiten, hemskt. :/

Sniggel
2012-09-28, 16:33
Hmm okaj. så jag ska alltså leva me den här skiten, hemskt. :/

Japp, dom kan dock blekna något med tiden. Om du inte vill få fler så undvik att gå upp i vikt/öka i storlek snabbt.

Omlin
2012-09-29, 21:15
Japp, dom kan dock blekna något med tiden. Om du inte vill få fler så undvik att gå upp i vikt/öka i storlek snabbt.

Yes. Har fått innan och de är rättså bleka. Vill ju inte få fler, men om man säger såhär... Älskar o pumpa biceps...

Johanss0n
2012-09-29, 21:29
Yes. Har fått innan och de är rättså bleka. Vill ju inte få fler, men om man säger såhär... Älskar o pumpa biceps...

Äsch de försvinner ju nästan helt.
De äldsta jag har är ca 6 år gamla 2-3 cm breda och går över hela biceps, de syns i princip bara i vissa ljus och vinklar, ingenting som någon annan än en själv lägger märke till.