handdator

Visa fullständig version : Låga och höga reps på samma pass, behövs det variation?


Gust87
2012-09-27, 22:34
Som rubriken säger, jag har tränat såhär ett tag nu och trivs bra med det och jag startar mina pass med en basövning som jag tränar lite tyngre i följt av lite lättare komplement.
Vikterna och repsen ökar sakta och säkert och jag ser resultat i spegeln men hur kan man variera när man tränar såhär?
Just nu så kör jag 4 veckor med 8 reps i böj, bänk, chins och mark, sen 4 veckor med 6 reps och sist 3 veckor 4x1-4-6-8.
Mina komplementövningar tränar jag inom samma repsomfång varje pass men bör intensiteten i dessa också varieras?
Behöver jag variera alls sålänge jag ökar i vikterna eller utför mer reps med samma vikt?
Man har ju läst saker som att "variation är nyckeln till framgång", men hur mycket pratar man om här?
Mvh

pezrulezhaakon
2012-09-27, 23:36
Gust87

Egentligen spelar inte variationen så stor roll för musklerna i sig, sålänge du kan förmå dig själv att ta i tillräckligt, och belasta de muskler du avser att träna ordentligt.
Variationen kan ha fördelar för psyket och koordinationen (olika sammarbetsförhållande muskler emellan, vid olika övningar).
En viktig sak med variation är att det skonar kroppen på sikt från slitage och skador.

speedy83
2012-09-28, 08:06
Jag startade en tråd om detta ganska nyligen. Kan nog sökas upp.

cryx
2012-09-28, 08:40
Förstår inte detta propagerande om variation. Lägg på mer vikt så får du ju en sorts variation, eller?