handdator

Visa fullständig version : Behöver råd med mat för viktuppgång diabetes typ 1


qwefs
2012-09-27, 21:22
Hej alla.
Jag behöver hjälp med varför inte går upp i vikt.jag har stannar på min nuvarande vikt som är 59kg. Jag har aldrig gått över det eller under, fastän jag tränar sten hårt.
Jag använder både kreatin på morgonen och gainer pro efter träning.
Jag har tränat i cirka 14 månader utan att se resultat. :(
Snälla hjälp mig, vad ska jag göra för att gå upp i vikt? Jag äter väldigt mycket, jag kan inte äta mer magen är helt full och jag mätt, mitt blodsocker är också normalt, kan vara högt ibland men sällan. Hb1ac ligger på ca 6.4 för er som vet vad det är.
Snälla ge mig råd för jag vill gå upp i vikt och muskelmassa men ser inget resultat. Tränar minst 3 ggr i gymmet per vecka.
Snälla hjälp mig!

Axii
2012-09-27, 21:50
Handlar inte endast om att äta mycket. Handlar om vad du äter! Hur mycket protein per dag får du i dig?

gratefuldead
2012-09-27, 21:58
Hej!

Jag är också typ-1 diabetiker och delar gärna med mig av tips ifall du är intresserad.
Det är absolut inget hinder att gå upp i vikt bara för att man är diabetiker. Det krävs dock förändringar i din dosering i och med att du äter mer.

Till att börja med så berätta gärna hur din kost ser ut just nu, hur äter du om dagarna, och vad äter du?

Det som behövs för att gå upp i vikt är att du får i dig mer energi än vad du gör dig av med. Ät mer mat, mycket mer mat. Ät mer energirik mat om du känner att det är svårt att få i dig tillräckligt. Mycket mellanmål också, gärna nötter, mackor, proteindrinkar osv.
Skippa också lågkolhydratsdiet som brukar rekommenderas till diabetiker för ett jämnare blodsocker. Träningen brukar bli riktigt lidande av lågt kolhydratsintag.

Du får gärna höra av dig till mig via PM ifall du har några andra funderingar om diabetes, träning eller i kombination med varandra.

användaren
2012-09-27, 22:07
en liten fundering. hur gör ni när ni skall deffa?

själv har jag ett hum om hur jag kommer käka i början av dagen och följer sedan det. men om en diabetiker får känning och måste höjja blodsockret spricker inte planen för er då? måste ju vara frustrerande om man har lyckats gå på minus kalorier hela dagen för att sedan behöva sätta i sig lite snabba kolhydrater för att höjja blodsockret och vips så ligger man på plus kalorier.

gratefuldead
2012-09-27, 22:28
Det krävs ganska stora förändringar med insulin och en hel del planering vid deff, men det går, helt klart! Man får planera allting. Sänka doserna rejält. Jag brukar köra ganska lågt kolhydratsintag, medel fett och högt protein vilket kräver mycket mindre insulin än min vanliga kost.

Mina blodsockernivåer brukar ligga mycket bättre vid deff då jag äter bättre, men visst finns det risk för att det sjunker och man tvingas äta. Brukar då ta ca 20g kolhydrater(dextropur) vilket är 80 kcal, dvs en piss i havet :)

Som sagt, det viktigaste är planering, och vara medveten om att blodsockret kan, eller kommer sjunka såvida man inte anpassar doser(läs:sänker) rejält.

qwefs
2012-09-28, 10:37
Jag går i gymnasiet så, på morgonen äter jag jämt 2 mackor, kan vara rågkaka eller något liknande men aldrig ljust, med det dricker jag ett glas juice eller te med lite socker. Innan frukost så tar jag ett sked kreatin.
Under lunchen så äter jag i skolan, inte jättemycket beroende vad det är för mat. När jag kommer hem äter jag om jag ligger lite lågt, ligger jag på normal nivå så skippar jag att äta, ligger jag högt tar jag insulin utan att äta. Om jag äter, så äter jag ca lika mycket som frukosten. direkt när jag är klar med mellanål så går jag till gymmet och tränar cirka 50 min hård träning sedan tar jag min gainer pro och dricker det och stretchar musklerna. När jag kommer hem tar jag ibland insulin för att sockret ska vara normalt. Och på kvällsmaten äter jag mycket, kan helt inte få i mig mer. Mina föräldrar lagar och det kan vara vad som helst som man äter på kvällen tex, kyckling, spaghetti eller bönor osv.
Ibland äter jag på kvällen också runt tolv tiden om jag ligger lågt, äter då som typ i frukosten.
Så ser min kost ut. Förresten föredrar du mörka bröd? Eller vad ska följa efter för viktuppgång?
Tack för er svar.

exor
2012-09-28, 15:21
Ät mer mat.

qwefs
2012-09-28, 20:10
Äter så mycket som jag kan, alltså tills jag blir mätt. Att äta mer när man är mätt så tror jag verkligen inte att det är så bra för kroppen.

gratefuldead
2012-09-28, 20:36
Du äter för lite! Det där är på tokens för lite energi för att gå upp i vikt, låter nästan som du försöker gå ned i vikt med den kosthållningen.

Jag skulle rekommendera dig tätare måltider och mer energirikt innehåll. "Vanlig" mat, typ husman, innehåller normalt inte så enormt mycket energi så man brukar kunna äta rejäla portioner mat utan att nödvändigtvis gå upp i vikt.
Det du borde göra är att lägga in fler mellanmål, mer energirika sådana. Typ ett par mackor med rejält pålägg, t.ex. olika proteindrinkar och liknande.

Frukosten är väldigt klen. Mackorna kan du ju äta men skippa juicen till frukost, det försämrar din insulinkänslighet många timmar framåt. Jag personligen kan inte dricka juice till frukost utan att få nästa hela dagen förstörd pga. dålig insulinkänslighet. Ät någonting till mackorna, typ flingor eller något annat, eller en proteindrink med mjölk.

Jag äter inte särskilt mycket mackor, men när jag väl äter är mörkt att föredra för blodsockret. Men för din viktuppgång spelar det ingen roll om du äter ljust eller mörkt, det viktiga för dig är att hålla blodsockret i schack.

Du behöver inte vara rädd för att äta dig "mer än mätt". Att du blir mätt ganska enkelt nu är helt enkelt för att du är van vid att äta det du gör nu, utan att gå upp i vikt. Magsäcken förstoras när du börjar äta mer och du blir inte lika lätt mätt, men det är absolut inget du behöver vara orolig för. Börjar du äta mindre går det fort att få magsäcken mindre.

Du kan också med fördel sluta med din gainer pro och börja med vanligt vassleprotein istället. Ditt blodsocker blir betydligt lättare att kontrollera och du kan ta det när som helst på dagen, inte bara efter träning.

Ungefär såhär ser min kost ut just nu när jag håller på att gå upp i vikt. Tiderna och måltiderna kan variera men ungefär såhär ser intervallerna ut.
09:00 - Proteindrink. 1dl protein, 1dl havregryn, 4dl mjölk.
10:00 - Havregrynsgröt + blåbär eller andra frysta bär.
12:00 - Lunch (normal husman, skaplig portion)
13:30 - Träning 60-90 minuter. 30g protein efter det.
15:30 - 3dl mjölk eller ett par mackor.
17:00 - Middag (normal husman och portion)
20:00 - Proteindrink. 1dl protein, 1dl havregryn, 4dl mjölk.

Men som sagt, du måste äta mer för att gå upp i vikt. Om du är osäker hur blodsockret reagerar så mät mer. Var inte rädd för att testa för mycket.

qwefs
2012-09-29, 00:22
Tack för dina tips får se hur det går om jag följer ditt råd i en vecka , btw varför skippa gainer?

Rahf
2012-09-29, 00:53
Gainer är inte nödvändigt om du kan fixa alla kalorier via kosten. Det är också näringsfattigt, i princip bara stärkelse/socker och protein. För en diabetiker kan jag tänka mig att gainer inte är det bästa alternativet, eftersom det förmodligen krävs mer insulin.

knoxed
2012-09-29, 00:59
Hej!

Använder du pennor eller pump?
Men en insulinpump är det mycket lättare att korrigera blodsockret efter vad du äter.
Jag kan till exempel äta godis på morgonen och ändå ha ett stadigt och bra blocksocker utöver hela dagen men en låg insulinkänslighet.
Jag tar ca 40 enheter per dag och väger 70kg, 174 cm.

mycketbrännvin
2012-09-29, 12:46
Problemet för mig är att min insulinkänslighet blir mycket sämre då jag blir fetare känns det som använder kanske 70-80 enheter/dag. En annan sak att tänka iaf för mig är att träningen HÖJJER blodsockret, så jag tar alltid insulin under passet för att slippa skyhöga värden när efter proteindrinken efter passet. Du får räkna med sämre värden under bulk och mer insulin. Senaste när jag gick upp 12 kg så var mina fettvärden åt helvete, rekommenderar ej mcdonken varje dag. alla tror att dom äter mycket fastän verkligheten är en annan, väger du 59kg så äter du ingenting!Ät mer! pröva vad som slinker ner lätt.

Spartansk
2012-09-29, 13:04
Du skriver att du inte äter jättemycket i skolan. Varför det?
Och orkar du inte äta mer än två mackor till frukost?

gratefuldead
2012-09-29, 14:02
Tack för dina tips får se hur det går om jag följer ditt råd i en vecka , btw varför skippa gainer?

Ja, du måste äta mer för att gå upp i vikt. Det är maten som avgör din kroppsvikt, man går inte automatiskt upp i vikt bara för man är på gymmet. Kosten är helt avgörande för resultaten. Rahf svarade bra på din fråga om gainer. Gainer är inget annat än vanligt vassleprotein och snabba kolhydrater(maltodextrin). Kolhydraterna är inget nödvändigt för muskeluppbyggnad utan används för snabbare återhämtning, vilket du troligtvis inte behöver vid normal styrketräning. Vassle verkar uppbyggande och är betydligt bättre för blodsockret. Vassle brukar jag ta till frukost, mellanmål och efter träning.

Hej!

Använder du pennor eller pump?
Men en insulinpump är det mycket lättare att korrigera blodsockret efter vad du äter.
Jag kan till exempel äta godis på morgonen och ändå ha ett stadigt och bra blocksocker utöver hela dagen men en låg insulinkänslighet.
Jag tar ca 40 enheter per dag och väger 70kg, 174 cm.

Pump är helt klart att föredra, men bara för att det är mer lättkontrollerat ska man inte äta godis till frukost. Har själv pump och dagen blir skit av godis till frukost. Efter måltid är allra bäst för att kontrollera sockret för mig, om man nu ska äta godis.

Problemet för mig är att min insulinkänslighet blir mycket sämre då jag blir fetare känns det som använder kanske 70-80 enheter/dag. En annan sak att tänka iaf för mig är att träningen HÖJJER blodsockret, så jag tar alltid insulin under passet för att slippa skyhöga värden när efter proteindrinken efter passet. Du får räkna med sämre värden under bulk och mer insulin. Senaste när jag gick upp 12 kg så var mina fettvärden åt helvete, rekommenderar ej mcdonken varje dag. alla tror att dom äter mycket fastän verkligheten är en annan, väger du 59kg så äter du ingenting!Ät mer! pröva vad som slinker ner lätt.

Ja man lär höja doserna rejält när man går upp i vikt. Träningen höjer inte alltid för mig, men ibland. Det sker rejäl utsöndring av adrenalin, det i sin tur gör att levern ger ifrån sig glukos i blodet och blodsockret höjs. Dock verkar inte alltid mitt blodsocker bli högre av styrketräning, men ofta. Vid kondition blir det lägre dock.

Hur går det med brännvinet för din diabetes förresten?

mycketbrännvin
2012-09-29, 14:08
Heheh ingen optikombination brukar väl bli en sjuttis +5-10 cider en normalkväll, blodsockret är rätt högt dagen efter kan jag säga. Håller mig alltid i sådant skick att jag kan ta hand om mig själv

knoxed
2012-09-29, 14:12
Ja, du måste äta mer för att gå upp i vikt. Det är maten som avgör din kroppsvikt, man går inte automatiskt upp i vikt bara för man är på gymmet. Kosten är helt avgörande för resultaten. Rahf svarade bra på din fråga om gainer. Gainer är inget annat än vanligt vassleprotein och snabba kolhydrater(maltodextrin). Kolhydraterna är inget nödvändigt för muskeluppbyggnad utan används för snabbare återhämtning, vilket du troligtvis inte behöver vid normal styrketräning. Vassle verkar uppbyggande och är betydligt bättre för blodsockret. Vassle brukar jag ta till frukost, mellanmål och efter träning.



Pump är helt klart att föredra, men bara för att det är mer lättkontrollerat ska man inte äta godis till frukost. Har själv pump och dagen blir skit av godis till frukost. Efter måltid är allra bäst för att kontrollera sockret för mig, om man nu ska äta godis.



Ja man lär höja doserna rejält när man går upp i vikt. Träningen höjer inte alltid för mig, men ibland. Det sker rejäl utsöndring av adrenalin, det i sin tur gör att levern ger ifrån sig glukos i blodet och blodsockret höjs. Dock verkar inte alltid mitt blodsocker bli högre av styrketräning, men ofta. Vid kondition blir det lägre dock.

Hur går det med brännvinet för din diabetes förresten?
Tog det bara som ett exempel ^^ Inget jag ens skulle få tanken att göra, äta godis till frukost det vill säga.
Men har gjort det på ett läger som ett test.

gratefuldead
2012-09-29, 15:24
Heheh ingen optikombination brukar väl bli en sjuttis +5-10 cider en normalkväll, blodsockret är rätt högt dagen efter kan jag säga. Håller mig alltid i sådant skick att jag kan ta hand om mig själv

Haha din galning, hur klarar du det! Drack rätt mycket förut men insåg att det var förjävligt mot mig själv när jag har diabetes, mår mycket bättre nu som relativt nykter.


Tog det bara som ett exempel ^^ Inget jag ens skulle få tanken att göra, äta godis till frukost det vill säga.
Men har gjort det på ett läger som ett test.

Jo jag förstår det :D

qwefs
2012-09-29, 18:40
Anledning till att jag tar gainer är eftersom att, jag har hört att det gör att man går upp i vikt. De innehåller också väldigt mycket kalorier, som behövs för

qwefs
2012-09-29, 18:43
Jag själv använder pennor inte pump.

qwefs
2012-09-29, 18:48
Du skriver att du inte äter jättemycket i skolan. Varför det?
Och orkar du inte äta mer än två mackor till frukost?

ibland orkar jag inte äta mycket i skolan, förmodligen för att jag är mätt. Jag äter lika mycket som mina kompisar.annars för att skolmaten inte är så god eller något liknande.
jag orkar inte äta mer än 2 mackor till frukost varför vet jag ej, men det känns som att jag blir mätt, självklart dricker jag något till det också. Jag har även väldigt bråttom till skolan så jag hinner inte äta jätte mycket.

qwefs
2012-09-29, 18:59
Du äter för lite! Det där är på tokens för lite energi för att gå upp i vikt, låter nästan som du försöker gå ned i vikt med den kosthållningen.

Jag skulle rekommendera dig tätare måltider och mer energirikt innehåll. "Vanlig" mat, typ husman, innehåller normalt inte så enormt mycket energi så man brukar kunna äta rejäla portioner mat utan att nödvändigtvis gå upp i vikt.
Det du borde göra är att lägga in fler mellanmål, mer energirika sådana. Typ ett par mackor med rejält pålägg, t.ex. olika proteindrinkar och liknande.

Frukosten är väldigt klen. Mackorna kan du ju äta men skippa juicen till frukost, det försämrar din insulinkänslighet många timmar framåt. Jag personligen kan inte dricka juice till frukost utan att få nästa hela dagen förstörd pga. dålig insulinkänslighet. Ät någonting till mackorna, typ flingor eller något annat, eller en proteindrink med mjölk.

Jag äter inte särskilt mycket mackor, men när jag väl äter är mörkt att föredra för blodsockret. Men för din viktuppgång spelar det ingen roll om du äter ljust eller mörkt, det viktiga för dig är att hålla blodsockret i schack.

Du behöver inte vara rädd för att äta dig "mer än mätt". Att du blir mätt ganska enkelt nu är helt enkelt för att du är van vid att äta det du gör nu, utan att gå upp i vikt. Magsäcken förstoras när du börjar äta mer och du blir inte lika lätt mätt, men det är absolut inget du behöver vara orolig för. Börjar du äta mindre går det fort att få magsäcken mindre.

Du kan också med fördel sluta med din gainer pro och börja med vanligt vassleprotein istället. Ditt blodsocker blir betydligt lättare att kontrollera och du kan ta det när som helst på dagen, inte bara efter träning.

Ungefär såhär ser min kost ut just nu när jag håller på att gå upp i vikt. Tiderna och måltiderna kan variera men ungefär såhär ser intervallerna ut.
09:00 - Proteindrink. 1dl protein, 1dl havregryn, 4dl mjölk.
10:00 - Havregrynsgröt + blåbär eller andra frysta bär.
12:00 - Lunch (normal husman, skaplig portion)
13:30 - Träning 60-90 minuter. 30g protein efter det.
15:30 - 3dl mjölk eller ett par mackor.
17:00 - Middag (normal husman och portion)
20:00 - Proteindrink. 1dl protein, 1dl havregryn, 4dl mjölk.

Men som sagt, du måste äta mer för att gå upp i vikt. Om du är osäker hur blodsockret reagerar så mät mer. Var inte rädd för att testa för mycket.

Vad menar ni med dålig insulin känslighet? Och vad är vassleprotein? Innehåller det lika många kalorier,som gainer?
Jag själv har också whey 80 men det innehåller inte lika mycket kalorier som gainer, därför tar jag inte längre whey utan jag tar gainer.
Förresten ska jag skippa gainer fast än jag kan behålla normalt blodsocker genom att ta spruta? Det innehåller ju bra kalorier som krävs för att gå upp i vikt.
vad är skillnaden mellan gainer pros kalorier jämfört med vanligt kost om jag ändå kan behålla normal blodsocker värde?.

gratefuldead
2012-09-29, 19:28
Anledning till att jag tar gainer är eftersom att, jag har hört att det gör att man går upp i vikt. De innehåller också väldigt mycket kalorier, som behövs för
Det innehåller mycket kolhydrater vilket i sin tur blir energirikt(mycket kcal), men det kunde du lika gärna tagit från vart som helst. Finns inget magiskt med gainer.
Detta är grundläggande inom näringslära som du bör kunna:
1g kolhydrat = 4 kcal.
1g protein = 4 kcal.
1g fett = 9 kcal.

ibland orkar jag inte äta mycket i skolan, förmodligen för att jag är mätt. Jag äter lika mycket som mina kompisar.annars för att skolmaten inte är så god eller något liknande.
jag orkar inte äta mer än 2 mackor till frukost varför vet jag ej, men det känns som att jag blir mätt, självklart dricker jag något till det också. Jag har även väldigt bråttom till skolan så jag hinner inte äta jätte mycket.

Det är inte heller så speciellt lätt att gå upp i vikt om man vill göra det på ett bra sätt. I början måste du i stort sett tvinga i dig att äta mer. Att du har bråttom till skolan är ingen ursäkt, det är bara att gå upp lite tidigare som gäller.

Vad menar ni med dålig insulin känslighet? Och vad är vassleprotein? Innehåller det lika många kalorier,som gainer?
Jag själv har också whey 80 men det innehåller inte lika mycket kalorier som gainer, därför tar jag inte längre whey utan jag tar gainer.
Förresten ska jag skippa gainer fast än jag kan behålla normalt blodsocker genom att ta spruta? Det innehåller ju bra kalorier som krävs för att gå upp i vikt.
vad är skillnaden mellan gainer pros kalorier jämfört med vanligt kost om jag ändå kan behålla normal blodsocker värde?.

Dålig insulinkänslighet, kan bero på flera saker. Vad det gör är att du måste ta mer insulin, alltså din kropp svarar inte lika bra på insulinet. Äter du en rejält fet måltid, t.ex. en pizza kanske du märkt att blodsockret ibland svarar riktigt dåligt många timmar efter, det är pga. dålig insulinkänslighet. Det är dock tillfälligt.

Vassleprotein är vad som finns i ditt Whey80. Gainer är bara sammansatt vassleprotein och snabb kolhydrat, med fokus på kolhydrat. Men visst, kan du kontrollera blodsockret med gainer så kör på med det. Men ta gärna vassleprotein till mellanmål, eller tillsammans med mellanmål eller frukost.

Skulle rekommendera dig att läsa på lite allmänt om näringslära. Vad allting innebär, kalorier, energibehov och vad som krävs för att gå upp i vikt.

Det finns liksom inga ursäkter när man vill gå upp i vikt, man äter helt enkelt för lite. Visst är det lite annorlunda för diabetiker men fortfarande ingen ursäkt, kräver lite mer planering bara.

sanny
2012-10-04, 04:14
It required quite big changes in insulin and a lot of planning in deff, but it is, for sure! You get to plan everything. Lower doses significantly. I usually run pretty low carbohydrate, medium fat and high protein which requires much less insulin than my usual diet. My blood sugar levels tend to be much better at deff when I eat better, but of course there is the danger that it drops and you have to eat.