handdator

Visa fullständig version : tips på hur man får bättre kontakt med brösten?


ariak
2012-09-27, 18:38
Mina bröst pass har varit lite B på sistone och tänkte fråga hur ni får bra kontakt i bänkpress,snebänk och peckdeck? samt vilka övningar ni har på era bröst dagar?

zeusden1
2012-09-27, 18:44
Vill du gå från storlek B till C alltså? Implantat eller en rejäl fettuppgång :D
Jag bänkar bara när jag kör bröst.. Bak med skuldrorna så får du kontakt.

ariak
2012-09-27, 18:48
Vill du gå från storlek B till C alltså? Implantat eller en rejäl fettuppgång :DJag bänkar bara när jag kör bröst.. Bak med skuldrorna så får du kontakt.

menade inte så :Virro har haft sämre pass på sistonde (prestation)

dauit
2012-09-27, 18:51
kontakt och större/starkare muskler är inte ett kvitto på bättre resultat.

kör på den övningen du tycker är skönast och håll tummarna på att tuttarna växer, trots allt.

ariak
2012-09-27, 18:52
när jag kör t.ex. press övningar så känner jag bara trötthet/mjölksyra i armen

LillisJ
2012-09-27, 18:56
Ta en lättare vikt och lägg full fokus på teknik.

Jag kör bänkpress och sne hantelpress.

NNIF
2012-09-27, 19:04
ihop med skuldrorna, brösta upp dig som en påfågel på bänken, sänk vikten på stången, alltså mindre vikt, kör sakta och fint, låt den inte studsa på bröstet eller något

testa håll lite bredare med

dessa tips avser bänkpress med fri stång

detta räcker, bänk är kung!

sen har jag inte bröstdagar utan pressdagar... varför spendera en hel dag på en så pass liten muskel som pectoralis

sen är kontakt överskattat... kör på bara, tuttarna växer ska du se

Fishtank
2012-09-27, 19:06
Kör bänk bara, jag får sällan ont under mina bröstpass men fy fan efter.
Kontakt är helt ute ur fönstret för mig på bröstpass och brösten är min klart bästa muskelgrupp.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

aldoschadewitz
2012-09-27, 21:22
jag får bäst kontakt när jag kör hantelpress, kommer lite längre ner än i bänken.
prova att sänka vikten och tänka på formen hela tiden så får det nog bra.

vale_tudo
2012-09-27, 21:33
en grym övning jag gillar är bröst press i kabel (hjärnsläpp kommer ej ihåg vad den egentligen heter), pröva den. När du väl pressar ihop armarna försök spänna bröstmusklerna i 1-2 sekunder sen går du tillbaka långsamt.

Victuhh
2012-09-27, 21:33
sen är kontakt överskattat... kör på bara, tuttarna växer ska du se

Jag håller inte med, lär dig känna kontakten i pressen, du ska lära dig att koppla ur axlarna och aktivera mer bröst när du kör. Som folk säger.

Svanka, in med armbågarna längst med kroppen och sänk vikten.
Sedan tycker jag du ska lära dig ordentliga flies, kolla på youtube hur man ska göra, gäller att spänna muskeln under hela övningen där så kommer du känna även att det tar på insidan av bröstet.

NNIF
2012-09-27, 21:35
Jag håller inte med, lär dig känna kontakten i pressen, du ska lära dig att koppla ur axlarna och aktivera mer bröst när du kör. Som folk säger.

Svanka, in med armbågarna längst med kroppen och sänk vikten.
Sedan tycker jag du ska lära dig ordentliga flies, kolla på youtube hur man ska göra, gäller att spänna muskeln under hela övningen där så kommer du känna även att det tar på insidan av bröstet.

jag har ju redan skrivit om hur man får kontakt, sa bara att det är överskattat med kontakt ;-)

insidan av bröstet.. jo tjena, broscience

Victuhh
2012-09-27, 21:46
jag har ju redan skrivit om hur man får kontakt, sa bara att det är överskattat med kontakt ;-)

insidan av bröstet.. jo tjena, broscience

Ja ibland kan det vara så, men det är viktigt att man lär sig arbeta med bröstet i pressövningarna ;)

Med insidan av bröstet menar jag att han ska spänna bröstet hela vägen upp, det är lätt som nybörjare att tro att fliesen bara ska ta i det nedre läget där det stramar. Det jag igentligen menar är att TS ska känna hur hela bröstet aktiveras i övningen! :)

NNIF
2012-09-27, 21:56
Ja ibland kan det vara så, men det är viktigt att man lär sig arbeta med bröstet i pressövningarna ;)

Med insidan av bröstet menar jag att han ska spänna bröstet hela vägen upp, det är lätt som nybörjare att tro att fliesen bara ska ta i det nedre läget där det stramar. Det jag igentligen menar är att TS ska känna hur hela bröstet aktiveras i övningen! :)

bara för att man inte "känner kontakt" så betyder det ju inte att pecsen inte jobbar...

Fishtank
2012-09-27, 22:03
Skulle kunna skriva något eget men egentligen är det bara +1 på NNIF.

gratefuldead
2012-09-27, 22:03
jag har ju redan skrivit om hur man får kontakt, sa bara att det är överskattat med kontakt ;-)

insidan av bröstet.. jo tjena, broscience

Kan inte du lära mig bra övningar för hur man tränar insidan och får bra separation av pecsen sen? Skulle också behöva tips för att få bättre "peak" på biccen.

Victuhh
2012-09-27, 22:08
Kan inte du lära mig bra övningar för hur man tränar insidan och får bra separation av pecsen sen? Skulle också behöva tips för att få bättre "peak" på biccen.

Det NNIF menade med att kommentera broscience på min kommentar var just att man inte kan fokusera just bara på att träna insida bröst *popcorn*

NNIF
2012-09-27, 22:14
Det NNIF menade med att kommentera broscience på min kommentar var just att man inte kan fokusera just bara på att träna insida bröst *popcorn*

och gratefuldead var ironisk

NNIF
2012-09-27, 22:15
Skulle kunna skriva något eget men egentligen är det bara +1 på NNIF.

jag vet att du gillar mig :em:

gratefuldead
2012-09-27, 22:18
och gratefuldead var ironisk

... eller var jag :d

Victuhh
2012-09-27, 22:18
Inte lätt att läsa ironin där, den frågan ser man nästan varje vecka :\

eAzy
2012-09-28, 10:27
Prova hantelpressar istället, tycker det är betydligt lättare med kontakt på dessa. Jag kör dock bänkpress nu då hantlarna på jobbet är för lätta. Det som har funkat för mig är att tänka på att spänna bröstmusklerna under koncentrisk fasen av lyftet.

Sen gillar jag att köra liggande cable flyes som avslut på bröstpasset, har gett bra resultat och lättare att fokusera på kontakt än i press övningar, alltså en bra övning för att lära sig att känna kontakt.

ARMSTARK
2012-09-28, 11:25
Jag tror jag vet vad du menar, supersets brukar sätta fart på brösten, ger en fruktansvärd pump också. Som flera redan skrivit är kontakt inte alltid det samma som resultat, det är mer en känsla man har. Prova supersets.

HMB
2012-09-28, 11:53
Snebänk i smith med rätt låg vikt, väldigt brett grepp, kör bara nedre romen. Tar bra som fan!

KalleTeodor
2012-09-28, 13:57
Snebänk i smith med rätt låg vikt, väldigt brett grepp, kör bara nedre romen. Tar bra som fan!

tja skador!

ont: är fortfarande nabb men sålänge man har progression och är noga med formen så kommer dem växa. Tar tid bara :)

Eira
2012-09-28, 14:36
Körde bara plan bänk och ltande hantel förut. Sen jag la till flies har det gått bättre i bänken och formerna ser bättre ut. Kanske testa det ett tag. Annars är det som sagt inte säkert att kontakt och utveckling går hand i hand

Supermicke
2012-10-30, 23:02
uhm, får ni bättre kontakt när ni kör med armarna längst kroppen istället för utåtvinklade..? T ex cablecross med handflatan upp tar mkta bättre än annars, kmr mycket närmare då.

pezrulezhaakon
2012-10-30, 23:28
Supermicke

Handflatan upp?

Fliptones
2012-10-31, 10:36
större/starkare muskler är inte ett kvitto på bättre resultat.


Hehe.. nähä? Vad är ett kvitto på resultat då? Träningsvärk eller? :smash:

NNIF
2012-10-31, 10:37
Hehe.. nähä? Vad är ett kvitto på resultat då? Träningsvärk eller? :smash:

haha ja det är väl just större och starkare muskler som ÄR resultatet! :smash:

Supermicke
2012-10-31, 15:33
Supermicke

Handflatan upp?

tkr jag brukar få mkta bättre kontakt när jag håller supinerat och det brukar ju göra att armbågarna går mer längst med kroppen. Bara jag eller finns det någon förklaring för det?.. :o

edit: exempelövningar - armhävningar med handisättning långt ner armar längstmed kroppen.. cablecross dock när det ej går så mkta längst med kroppen. samt RTO-dips(film)

yXxQGgwB_FU

Stor Hård Ådrig
2012-10-31, 16:05
...större/starkare muskler är inte ett kvitto på bättre resultat.


Nähä?

benaciii
2012-10-31, 21:46
Alla nämner övningar. Övningen är skitsamma om man inte kan utföra den rätt. Fokus ska ligga på att skjuta bak skulderna och skjuta ut bröstet under hela setet. Många ligger plant i pressarna och sjunker även ihop med bröstet i toppläget istället.

Får du bak skuldorna och skjuter ut brösten och håller det still genom hela övningen så ska du få se på kontakt.
Gäller alla övningar, både press och flyes.

pezrulezhaakon
2012-10-31, 22:08
Supermicke

Vad jag ville få fram är att var handflatan är spelar direkt ingen roll för bröstmuskeln. Inderekt däremot genom att andra muskler arbetar mer/mindre.

När du har armbågarna utmed sidorna av kroppen så är överarmen också utåtroterad (el normalroterad), så då tränar du bröstmuskeln i ett förlängt läge. Du får ingen full kontraktion. Det kan upplevas som jobbigare, men man lurar sig själv om man tror det är effektivare ur hypertrofisynpunkt.