handdator

Visa fullständig version : Axelpass med prio på baksida axlar


ByggerUt
2012-09-27, 18:31
Jag bara undrar om det är fler än jag som brukar börja med baksida axlar på sitt axelpass? Hur brukar era axelpass se ut i så fall?

Är det att föredra att börja med baksida axlar först eller finns det någon nackdel med detta, vad i så fall?
(Jag gör det själv då jag prioriterar baksida axlar.)

Efter baksida axlar i vilken ordning skulle ni köra därefter, pressar eller utsida axlar?

Kör själv enligt följande: baksida axlar, utsida axlar och avslutar passet med en eller två pressövningar.

LillisJ
2012-09-27, 19:06
Jag brukar köra det på ryggdagen, omvändä flyes och facepulls.

Stor Hård Ådrig
2012-09-27, 19:17
Eftersom inga övningar involverar både bakre deltsen och främre/sido deltsen (ev. stabiliserande) samtidigt så spelar det ingen roll. Tyngsta övningar först gäller enligt sedvana. De flesta som har lagt en tanke bakom sitt upplägg brukar köra baksida axlar på ryggpasset.

J3T69
2012-09-27, 19:55
Eftersom inga övningar involverar både bakre deltsen och främre/sido deltsen (ev. stabiliserande) samtidigt så spelar det ingen roll. Tyngsta övningar först gäller enligt sedvana. De flesta som har lagt en tanke bakom sitt upplägg brukar köra baksida axlar på ryggpasset.

skulle det vara en nackdel att köta baksida axel i samma pass som sitt vanliga axelpass med hantelpressar,drag till hakan och hantellyft åt sidan först och sedan avsluta passet med baksida axel?
Varför skulle jag lägga in det i ryggpasset?

Stor Hård Ådrig
2012-09-27, 20:28
skulle det vara en nackdel att köta baksida axel i samma pass som sitt vanliga axelpass med hantelpressar,drag till hakan och hantellyft åt sidan först och sedan avsluta passet med baksida axel?
Varför skulle jag lägga in det i ryggpasset?

Nackdel och nackdel. Anledningen att man har det på ryggpasset är att alla dragövningar involverar baksida axel, så det blir smidigast så. Beroende på hur du har lagt upp ditt schema i övrigt kan det ju passa olika bra, men du vill inte köra baksida axel dagen innan eller efter ett ryggpass eftersom den då inte hinner återhämta sig optimalt.

straand94
2012-09-27, 20:30
skulle det vara en nackdel att köta baksida axel i samma pass som sitt vanliga axelpass med hantelpressar,drag till hakan och hantellyft åt sidan först och sedan avsluta passet med baksida axel?
Varför skulle jag lägga in det i ryggpasset?

Det räknas in lite halvt som en del av ryggen då vissa ryggövningar även träffar bakre axlarna? om jag inte missminner mig.

Mell
2012-09-27, 20:57
Lånar denna trad för en fråga i samma ämne. Hur viktigt tycker ni att det är att ha en separat övning for baksida axlar i sitt schema, som ex omvända flyes? eller får baksida delts tillräckligt med stryk om man regelbundet kör höga/breda roddar?

J3T69
2012-09-28, 15:11
Nackdel och nackdel. Anledningen att man har det på ryggpasset är att alla dragövningar involverar baksida axel, så det blir smidigast så. Beroende på hur du har lagt upp ditt schema i övrigt kan det ju passa olika bra, men du vill inte köra baksida axel dagen innan eller efter ett ryggpass eftersom den då inte hinner återhämta sig optimalt.

Bra!
Tack för denna infon,skall lägga in baksida axel i ryggpasset nästa gång:)