handdator

Visa fullständig version : Har jag skadat min axel?


Fugly
2012-09-27, 17:10
Kom nyss hem från ett överkroppspass där jag borjade med lutande bröstpress. Under det första/andra arbetssettet kände jag att det började göra lite ont och knäcka i min högra framsida axel och tänkte att det borde vara bäst om jag inte körde igenom hela axeldelen av passet och fortsatte med rygg etc som gick bra (utan känningar alltså).

Nu efter passet så känner jag fortfarande att det gör lite ont i axeln, dock inte jätteont samt att jag kan använda/röra på den om jag ignorerar smärtan.

Min frågor nu är:

Hur/vart tar jag reda på om jag har skadat min axel? Kan någon av er relatera till det jag skriver, och isf var det en skada? Vad verkar det mest troligt vara?

Rova
2012-09-27, 18:35
Knäcker alltid i mina axlar om jag inte har värmt upp ordentligt, ingen ide att oroa sig. Vänta och se hur det känns imorgon/nästa pass

Fugly
2012-09-27, 18:56
Knäcker alltid i mina axlar om jag inte har värmt upp ordentligt, ingen ide att oroa sig. Vänta och se hur det känns imorgon/nästa pass

Hur är det med känningarna då? Får du dem?

LillisJ
2012-09-27, 19:05
Hur är det med känningarna då? Får du dem?

Vanligt för mej. ;)

vale_tudo
2012-09-27, 21:24
Lutande bänkpress? är det när du har huvudet nära marken? Jag skulle skippa den övningen då den KAN vara farlig, tro det eller ej.

Värmde du upp ordentligt? eller körde du pang på?

Kan vara så att dina axlar eller axel fått en överbelastning, det är väldigt lätt att skada axel om man utför övningar fel.

vila, se om det har blir bättre och efter det kan du pröva köra LUGNT. Om det inte går över beställ en tid hos en sjukgymnast/läkare :)

Fugly
2012-09-28, 06:07
Lutande bänkpress? är det när du har huvudet nära marken? Jag skulle skippa den övningen då den KAN vara farlig, tro det eller ej.

Värmde du upp ordentligt? eller körde du pang på?

Kan vara så att dina axlar eller axel fått en överbelastning, det är väldigt lätt att skada axel om man utför övningar fel.

vila, se om det har blir bättre och efter det kan du pröva köra LUGNT. Om det inte går över beställ en tid hos en sjukgymnast/läkare :)

Den lutar uppåt, inte nedåt. Jag värmde upp med ett set med 17,5 kg handlar och körde sen med 25 kg följt av 27,5 kg där jag kände i slutet av 25 och under 27,5 kgs pressarna.

Vilken sorts läkare är det?

AtomicPuffin
2012-09-28, 08:29
Vilken sorts läkare är det?

Gå till sjukgymnast i första hand. Inget ont om läkare, men deras specialitet är att skära eller medicinera. Förhoppningsvis är det stretching och eller rehab man behöver (eller lite gammal hederlig vila), inte operation.

Annars är det en ortoped med inriktning på axlar/idrottsskador.

Donkey Kong
2012-09-28, 11:44
Smärtan som tyder på skada brukar komma först när musklerna blivit kall, oftast senare på kvällen eller natten/morgonen. Om det är en skada blir det även smärta i axeln/överarmen under natten (beroende på var/hur skadan är).

Det blir svårt att röra armen i vissa riktningar. Jag skulle vänta runt 3 dar för att se om det blir bättre, samt inte belasta axlarna hårt under denna tid. Sen kanske uppsöka skukgymnast om det kvarstår.

Har du sluppit symptom, så har du troligen klarat dig denna gång. Kör igång igen, på lättare vikter, finare teknik. Ta denna incident som en varning och gör någon, eller en kombination av dessa:
mer uppvärmning av muskeln
full rörelse
stretching
lägre vikt
högre repsantal
slipa till bättre teknik
skadeförebyggande rotatorcuffövningar (12-20 reps)

Lycka till :)

vale_tudo
2012-09-28, 11:48
Smärtan som tyder på skada brukar komma först när musklerna blivit kall, oftast senare på kvällen eller natten/morgonen. Om det är en skada blir det även smärta i axeln/överarmen under natten (beroende på var/hur skadan är).

Det blir svårt att röra armen i vissa riktningar. Jag skulle vänta runt 3 dar för att se om det blir bättre, samt inte belasta axlarna hårt under denna tid. Sen kanske uppsöka skukgymnast om det kvarstår.

Har du sluppit symptom, så har du troligen klarat dig denna gång. Kör igång igen, på lättare vikter, finare teknik. Ta denna incident som en varning och gör någon, eller en kombination av dessa:
mer uppvärmning av muskeln
full rörelse
stretching
lägre vikt
högre repsantal
slipa till bättre teknik
skadeförebyggande rotatorcuffövningar (12-20 reps)

Lycka till :)

mycket sant, skit i alla som försöker köra tungt vid träning av axlarna, tillslut kommer dem SNAP SOME SHIT, kör lägre vikter, mer kocentrerad och finare teknik samt lägre vikter som donkey kong säger.

Fugly
2012-09-28, 20:15
Haha ja, ska verkligen ta det lugnt nu framöver och verkligen värma upp ordentligt. Vilken tur att man (kanske) slapp undan! Får vänta och se till söndag.

Fugly
2012-10-07, 10:34
Nu, lite mer än en vecka efter, har jag fortfarande kvar lite känningar men jag körde för första gången några (lätta) set bröst för 2 dagar sedan utan några större problem med axeln. Känns också som att det börjar bli bättre överlag, ska nu börja köra några set rotatorcuff innan varje pass samt värma upp ordentligt.

Rova
2012-10-07, 12:46
Nu, lite mer än en vecka efter, har jag fortfarande kvar lite känningar men jag körde för första gången några (lätta) set bröst för 2 dagar sedan utan några större problem med axeln. Känns också som att det börjar bli bättre överlag, ska nu börja köra några set rotatorcuff innan varje pass samt värma upp ordentligt.

Rotatorcuffarna värmer jag inför varje presspass, annars låter det som satan i axlarna, jag brukar köra 15x3 på in- och utåt rotationer.
Brukar också värma med dips med raka armar 15x3 för att värma nedre traps, vet inte om det är något som riktigt hjälper axlarna, men inbillar mig att det hjälper att hålla axlarna på plats.