handdator

Visa fullständig version : Varför träna med tom mage?


flowster
2012-09-27, 15:35
Ja, frågan lyder som i topic: Vad är egentligen fördelarna med att äta på tom mage? Varför?

Sedan undrar jag mer specifik vad effekten blir av att tex äta mat 30-60min innan träningen och sedan tar EAA före och efter träning...kontra att äta 60-120min innan träning? Är det helt egalt eller?

jokem
2012-09-27, 15:39
För min del blir det oftast att jag tränar på tom mage, det känns som att jag har bättre tryck de dagar jag äter ett tag före men jag vill hem och göra middag direkt efteråt så jag brukar bara ta 1-2 mackor innan träning, EAA på plats (halva före, halva till träning) och sedan vassle efteråt och middag efter jag tagit mig hem.

EAA ska tydligen tas före träning på tom mage för att ge bäst effekt men jag tror det är nästan obetydligt. Rätta mig om jag har fel.

NNIF
2012-09-27, 15:46
jag spyr om jag har mat i magen...

flowster
2012-09-27, 16:11
hur lång tid efter att man ätit är magen tom?

mr sleepy
2012-09-27, 16:15
Vill minnas att det är 4 timmar det tar att tömma magen för vidare transport i tarmsystemet. När det gäller konditionsidrottande tycker jag det stämmer bra. För min del blir det aldrig bra om jag äter mycket inom 4 timmar från start.

Mindre saker kan gå bra. Enstaka macka eller nån frukt.

Vid styrketräning är det inte lika känsligt. Men det är otroligt individuellt, vissa har jätteproblem med kost och träning. Samtidigt som andra kan äta relativt mycket nära inpå ett träningspass.

stromming
2012-09-27, 16:20
Jag skulle inte vilja köra knäböj eller marklyft direkt efter ett stort mål mat. Men i övrigt upplever jag att jag presterar bättre om jag har något i magen. Skulle t.ex. inte kunna köra ett vanligt pass innan frukost.

Vissa pratar om att det finns fördelar direkt hypertrofimässigt från att träna på tom mage, men jag tror att du i slutändan tjänar på att träna då du känner dig som mest taggad

Spetälsk
2012-09-27, 16:39
Vill minnas att det är 4 timmar det tar att tömma magen för vidare transport i tarmsystemet. När det gäller konditionsidrottande tycker jag det stämmer bra. För min del blir det aldrig bra om jag äter mycket inom 4 timmar från start.

Mindre saker kan gå bra. Enstaka macka eller nån frukt.

Vid styrketräning är det inte lika känsligt. Men det är otroligt individuellt, vissa har jätteproblem med kost och träning. Samtidigt som andra kan äta relativt mycket nära inpå ett träningspass.+1

när man ätit styrs en större mängd blod till magen, blir mindre kvar för syretransporten till de arbetande musklerna. men "tom mage", som i att man inte ätit sen igår, är heller inte bra. då blir man helt orkeslös. 5-6 tim mellan en riktig måltid och träning funkar bäst för mig.

flowster
2012-09-27, 16:40
+1

när man ätit styrs en större mängd blod till magen, blir mindre kvar för syretransporten till de arbetande musklerna. men "tom mage", som i att man inte ätit sen igår, är heller inte bra. då blir man helt orkeslös. 5-6 tim mellan en riktig måltid och träning funkar bäst för mig.
5-6 timmar? Låter ju helt sinnessjukt. Lunch vid 12, träning vid 17-18 tiden och ingen mat emellan? Aja...tur att alla är olika :)

svag74
2012-09-27, 16:50
5-6 timmar? Låter ju helt sinnessjukt. Lunch vid 12, träning vid 17-18 tiden och ingen mat emellan? Aja...tur att alla är olika :)

Låter som du går runt med dropp nästan :D
Man klarar sig rätt bra utan mat 5-6 timmar, många säkerligen ett antal timmar till.
Och det är ju lätt att hälla i sig lite snabba kolisar under passet om man känner att man saknar lite energi.

Zizou
2012-09-27, 17:00
+1

när man ätit styrs en större mängd blod till magen, blir mindre kvar för syretransporten till de arbetande musklerna. men "tom mage", som i att man inte ätit sen igår, är heller inte bra. då blir man helt orkeslös. 5-6 tim mellan en riktig måltid och träning funkar bäst för mig.

Fast det där är bara bullshit, det vet både du och jag. Fungerar alldeles utmärkt för många personer. Inklusive mig själv.
Men om du pratar för dina egna prestationer och bara dig själv, så kan det ju stämma utmärkt.
Edit; Inget illa riktat mot dig personligen såklart :)

Spetälsk
2012-09-27, 17:02
5-6 timmar? Låter ju helt sinnessjukt. Lunch vid 12, träning vid 17-18 tiden och ingen mat emellan? Aja...tur att alla är olika :)Vi är olika där. en del kan träna nära inpå matintag. de är lyckligt lottade, det är enklare för dem. de flesta lopp (löpning) startar på morgonen så de har en fördel.

Spetälsk
2012-09-27, 17:03
Fast det där är bara bullshit, det vet både du och jag. Fungerar alldeles utmärkt för många personer. Inklusive mig själv.
Men om du pratar för dina egna prestationer och bara dig själv, så kan det ju stämma utmärkt. Men att komma med påståendet att det inte fungerar för någon är ju bara dumt.Heh va? läste du det så?

1684_
2012-09-27, 17:09
När det gäller kondition, speciellt LÖPNING utomhus kör jag det helst före frukost, jag e sjukt pigg och rätt laddad med kolhydrater ifrån kvällsmaten ca 10timmar före och det e så gött sen att komma in och njuta av en frukost efter åt.

Zizou
2012-09-27, 17:09
Heh va? läste du det så?

när du använde dig av dom orden, så fick jag lite den uppfattningen. Är dock på jobbet, så skumläser mest ^^
Fick uppfattningen att du inte bara pratade om dig själv, utan om folk i allmänhet, men om jag missuppfattade det, så ber jag om ursäkt.

Stor Hård Ådrig
2012-09-27, 19:21
Tror det är rätt mycket psykiskt, förut kändes det som att jag inte kunde träna om jag inte var mätt, men nu tycker jag det är skönt och eventuell hunger försvinner när jag börjar träna.