handdator

Visa fullständig version : Hur hanterar ni svackor/återfall?


Sinatra
2012-09-27, 14:15
Hamnade i en stressig period så jag slarvade rejält med kosten samtidigt som träningen gick lidande. Lyckades gå upp 4kg :/

När sådant händer er, hur hanterar ni det? Tror detta är det vanligaste orsaken till att folk avbryter sitt viktnedgångsförsök. Vad skiljer er från den mängden? Något speciellt tankesätt?

Albin Eriksson
2012-09-27, 17:39
Gör jag det inte så drabbar det en person och endast en, mig själv.
Diciplinen jag inte visar idag får jag lida för imorgon...

Har dock aldrig gjort några avstamp från mina kostscheman.

Ronn
2012-09-27, 17:42
Det är tråkigt, man har ångest ett kort tag sen släpper man det och tar nya tag.

dv09ssm
2012-09-27, 18:01
Det är tråkigt, man har ångest ett kort tag sen släpper man det och tar nya tag.

Precis så. Viktigaste är bara komma ihåg att det i slutändan inte gör nånting, förutom att det tar lite mer tid att ni sitt mål. Börjar man tänka att "Nu är det redan kört" och fortsätter äta för mycket, ja då ligger man risigt till.

HMS Laestander
2012-09-27, 18:03
Bara på't igen. Att fela är mänskligt, bara man går tillbaka till rutinerna är det ingen fara.

ariak
2012-09-27, 18:43
Precis så. Viktigaste är bara komma ihåg att det i slutändan inte gör nånting, förutom att det tar lite mer tid att ni sitt mål. Börjar man tänka att "Nu är det redan kört" och fortsätter äta för mycket, ja då ligger man risigt till.


helt rätt bro :(

TomasB
2012-09-28, 09:23
Gör jag det inte så drabbar det en person och endast en, mig själv.
Diciplinen jag inte visar idag får jag lida för imorgon...

Har dock aldrig gjort några avstamp från mina kostscheman.

Mr Robot :)
Jag gör avsteg hela tiden från mina kostscheman :D

Precis så. Viktigaste är bara komma ihåg att det i slutändan inte gör nånting, förutom att det tar lite mer tid att ni sitt mål. Börjar man tänka att "Nu är det redan kört" och fortsätter äta för mycket, ja då ligger man risigt till.

Haha, exakt så. Bara att göra om och rätt.


TS: Och 4 kg är väl inte hela världen! Tar en månad eller två så är du tillbaks!

Guitarg124
2012-09-29, 10:58
Bra tråd!

Jag kom av mig helt när jag bytte bostad och gym. Tränade som en tok men när man flyttade ändrades alla rutiner och träningen blev lidande och kosten. Idag blev det ett träningspass och det är så jävla skönt just nu.

Kan säga att innan låg jag runt 80-82, nu 87....

Bizarro
2012-09-29, 11:57
Är mitt i en just nu, känns sådär..
Antar att jag hanterar det jävligt dåligt med tanken på att jag inte kan ta mig i kragen och skärpa mig, men men..

Duran
2012-09-29, 14:36
Jag har övat på att inte tänka så svartvitt. Får jag en svacka så försöker jag att hålla igång lite iallafall, typ vardagsmotion och så. Hellre en liten sväng runt kvarteret än inget alls, om jag verkligen inte orkar träna/äta som planerat. Sen försöker jag förstå vad svackan beror på. Har jag gått ut för hårt och behöver sänka kraven? Är jag uttråkad på min vanliga mat och träning och behöver omväxling? Äter jag skräp för att jag inte har sett till att det finns bättre alternativ i närheten innan jag hunnit bli vrålhungrig?

Utöver det försöker jag tänka flera steg framåt. "Om jag lägger av helt nu så kommer jag må dåligt tills jag fullföljer planeringen. Då är det bättre att ha det jobbigt ett tag till nu än att först ha det jobbigt för att jag inte trivs med min kropp och sen ha det jobbigt för att jag ska gå igenom hela skiten igen, från början. Kortaste möjliga jobbigt blir alltså att hoppa på skiten igen nu, trots att jag inte har lust."

nitz
2012-09-29, 15:10
Hamnade i en stressig period så jag slarvade rejält med kosten samtidigt som träningen gick lidande. Lyckades gå upp 4kg :/

När sådant händer er, hur hanterar ni det? Tror detta är det vanligaste orsaken till att folk avbryter sitt viktnedgångsförsök. Vad skiljer er från den mängden? Något speciellt tankesätt?
Om jag hamnar i någon form av svacka så kör jag bara vidare som tänkt, vad som än händer så är det alltid bättre att köra vidare och inte grämma sig över ett specifikt misstag eller en specifik svacka.
Ska man ner i vikt t.ex så är ju vägen till målet samma även om läget försämras så det är bara att köra vidare som sagt.

Nisseg
2012-09-30, 09:58
Inspirerande tråd. Har haft en rätt dålig helg när det kommer till diethållningen, men har inte tänkt att ge upp för det. Kör på idag som tidigare planerat.

2HE
2012-10-01, 10:23
Det kan kännas ganska tufft. Men det är bara att tänka tillbaka på varför man överhuvudtaget ens började träna.
Något som brukar fungera för mig är att tänka på den där känslan av att lyckas med något. Den är obeskrivligt skön och motiverar mig oftast.

RR1
2012-10-03, 09:22
Jag är rätt övertygad om att man är mer motiverad och således disciplinerad om man dietar/deffar inför tävling än om det "bara" är inför beachsäsongen.

Det är bara att rycka upp sig och ta tag i det igen. In i rutinerna och fokusera på målet. Glöm vad som varit. Att älta misstag gör ingen lycklig.

TomasB
2012-10-03, 09:28
Jag är rätt övertygad om att man är mer motiverad och således disciplinerad om man dietar/deffar inför tävling än om det "bara" är inför beachsäsongen.

Det är bara att rycka upp sig och ta tag i det igen. In i rutinerna och fokusera på målet. Glöm vad som varit. Att älta misstag gör ingen lycklig.

Jag tror iofs de flesta här inne tränar främst som nöje och inte för tävling. Men jag kan ha fel. Dock håller jag med dig om att nödvändighetsnivån att nå en viss form klart spelar in. Jag tränar bara för mig skull och då blir det såklart svårare att motivera mig att ligga på deffa 10 veckor när min form ändå är bra (amatörmässigt).

:)

Och när jag ätit fr mkt skit (som de sista veckorna) så är det bara att hoppa upp på hästen igen, och köra. Jag gillar nytändningar! :D

RR1
2012-10-03, 09:54
Jag tror iofs de flesta här inne tränar främst som nöje och inte för tävling. Men jag kan ha fel. Dock håller jag med dig om att nödvändighetsnivån att nå en viss form klart spelar in. Jag tränar bara för mig skull och då blir det såklart svårare att motivera mig att ligga på deffa 10 veckor när min form ändå är bra (amatörmässigt).

:)

Och när jag ätit fr mkt skit (som de sista veckorna) så är det bara att hoppa upp på hästen igen, och köra. Jag gillar nytändningar! :D

Merparten är absolut icke-tävlande glada motionärer här på Kollo. Men det finns flertalet tävlande också. :)

Men jag är på din linje - bara köra på igen.