handdator

Visa fullständig version : Fibrerna i havregryn och hålla vätska?


Albin Eriksson
2012-09-27, 13:13
Är det lättare att hålla vätska av fiberrika havregryn (vanliga) än av exempelvis vanligt paraboiled ris?
Läste lite laddnings/tömningsguider och blev mest nyfiken på påståendet.

Någon som VET?

Sniggel
2012-09-27, 14:42
Skulle det ha med fibrerna i havregryn att göra menar du eller pratar du om havregryn som livsmedel?
Känns som man bör göra en distinktion för om det är så att havregryn på något vis gör att man håller vätska bättre så behöver det ju inte alls ha att göra med fibrerna.

Albin Eriksson
2012-09-27, 17:35
Skulle det ha med fibrerna i havregryn att göra menar du eller pratar du om havregryn som livsmedel?
Känns som man bör göra en distinktion för om det är så att havregryn på något vis gör att man håller vätska bättre så behöver det ju inte alls ha att göra med fibrerna.

Vet faktiskt inte, spekulationen låg i att det var fiberrikare än potatis/ris och därmed påverkade.

Jode
2012-09-28, 19:27
Kanske inte fullt hör till ämnet men jag har läst att gluten kan bidra till bloat så sådana kolhydrater kanske ska beaktas? Finns iofs glutenfria havregryn.

Sniggel
2012-09-28, 20:12
Läser jag "läst att gluten" så tar jag direkt på mig skepticismmössan eftersom det finns så många vilda eller överdrivna påståenden om detta "gift" :D

Så ge gärna lite extra bra källor när man pratar om gluten. I mitt tycke iaf.

Ramrod
2012-09-28, 21:15
Fibrerna i sig binder vätska, men det har ingen effekt på hur bra dina vänader blir på att hålla vätska. Fiberrna tas aldrig upp de stannar kvar i tarmen, och binder vätska där, dvs gör avföringen fastare.

Sverker
2012-09-30, 17:19
Skall du göra en kolhydratladdning är det dumt att ladda med fiberika källor.
Tar bara plats i magen och tarmarna.
Ladda på det som går ner. Potatis, pasta, ris, havregrynsgröt eller vad du nu gillar.