handdator

Visa fullständig version : Bästa övningarna för gluteus?


TitsMcGee
2012-09-27, 11:46
Tjena hej,

Jag har problem med vader och lår sedan en tid tillbaka. De sjukgymnaster och naprapater jag pratat med verkar enade om att det bottnar i att jag kopplar in mina glutes alldeles för dåligt. Rådet verkar vara att lägga mycket fokus på att träna upp rumpmusklerna. Därför vill jag gärna ha era tips på de allra bästa övningarna på gymmet. Hellre två riktigt bra övningar än en lista på fem övningar där framsida lår får mest träning i tre av dem.

Tack!

pezrulezhaakon
2012-09-27, 11:57
TitsMcGee

Knäböjövningar (finns många) och utfall.
Utåtföringar (sittande) med låret för gluteus medius.

Godfella
2012-09-27, 12:04
Hip-Thrusters!

Åsberg
2012-09-27, 12:33
Bulgarian Splits tar bra på röven med!

z_bumbi
2012-09-27, 12:36
Tjena hej,

Jag har problem med vader och lår sedan en tid tillbaka. De sjukgymnaster och naprapater jag pratat med verkar enade om att det bottnar i att jag kopplar in mina glutes alldeles för dåligt. Rådet verkar vara att lägga mycket fokus på att träna upp rumpmusklerna. Därför vill jag gärna ha era tips på de allra bästa övningarna på gymmet. Hellre två riktigt bra övningar än en lista på fem övningar där framsida lår får mest träning i tre av dem.

Tack!

Kör de övningar du har fått rekommenderat av sjukgymnasterna och naprapaterna.

TitsMcGee
2012-09-27, 12:48
Kör de övningar du har fått rekommenderat av sjukgymnasterna och naprapaterna.

Huvudsaken var nog att inte lasta på för mycket vikter. Så jag kan nog bygga ett schema med er hjälp, men se till att inte köra för hårt bara.

z_bumbi
2012-09-27, 12:55
Huvudsaken var nog att inte lasta på för mycket vikter. Så jag kan nog bygga ett schema med er hjälp, men se till att inte köra för hårt bara.

För mig är det ganska stor skillnad på att köra övningar för att bli starkare och att bygga jämfört med att lära sig aktivera muskler som inte är så aktiva som de ska och om du inte har fått några tips om det senare så skulle jag fundera på att få det direkt från de som har undersökt dig. Får du då inga tips på rehabövningar så frågar du bara vilka vanliga övningar de rekommenderar och hur du bör köra dem då det finns delar i utförandet som antagligen är särskilt viktiga.

aldoschadewitz
2012-09-27, 21:28
utfallssteg och raka mark