handdator

Visa fullständig version : kortare ROM, korsbryggor och hypertrofi.


Mikaelsson
2012-09-27, 10:06
Kom in på ett sidospår i en annan tråd och tänkte lufta mina funderingar här istället för att ta över den tråden.
Vad som dök upp i den tråden var ett argument för att en viss övning var mindre effektiv ur hypertrofisynpunkt eftersom att man arbetade nära muskelns extremläge (sträckt) vilket innebär att färre korsbryggor arbetade (har en ytlig kompetens på området men vill någon utveckla så är det välkommet).

Min tanke är då om man kan utnyttja detta genom att lägga in komplementsövningar med kortare ROM (någonstans i mitten av den aktiva rörelsebanan) där man kan hantera högre vikter än i ytterlägena och aktiverar fler korsbryggor.
Har alltid trott att folk bara är viktkåta när de kör halva ROM men det kanske finns en poäng.
Någon som använder sig av detta eller har några tankar kring det?

PS. Om någon länkar studier så får ni gärna slänga in en kommentar om vad de kom fram till då jag sällan har tålamod att plöja långa artiklar på forskarspråk...

andeem
2012-09-27, 10:33
Trodde det var därför man så ofta ser byggareliten köra halva reps utan att komma i närheten av ytterlägena. Kan ibland få intrycket att de aldrig kör full ROM?

Holabandola
2012-09-27, 10:37
Full ROM ger funktionella muskler, och är det inte det vi vill ha!?

Halvt rörelsemoment gör att du måste stretcha efteråt. Du blir stark i dessa lägen, och ej i ytterlägena.

Nä...fullt ROM tack, jag vill ha en funktionell kropp

....ha inte så jäkla bråttom! men det är klart, ni är ugna, då har man bråttom.

312
2012-09-27, 11:11
Full ROM ger funktionella muskler, och är det inte det vi vill ha!?

ROFL!!! :laugh: Vem bryr sig om musklerna fungerar korrekt? Det enda vi bryr oss om är muskler som är stora.

pezrulezhaakon
2012-09-27, 11:26
Mikaelsson

Flest aktiverade korsbryggor per reps får du vid arbete i muskelns hela arbetsområde.
Flest aktiverade korsbryggor per set beror på flera olika faktorer som ROM, belastning och duration.

Där flest korsbryggor är aktiverade är där muskeln kan utveckla mest kraft. Ju längre ut mot ändlägena, vid både fullt kontraherad och fullt utsträckt muskel desto färre korsbryggor aktiverade, så det är värt att tänka på ur skaderisksynpunkt.

Ju färre totalt antal korsbryggor som varit aktiverade, desto mindre chans till hypertrofi. Men därmed inte sagt att det inte går att bli starkare i ändlägena.

filmjölk
2012-09-27, 11:27
Man kan ju inte hantera tyngre vikter om man lyfter på proffsbyggarvis, det är tvärtom.

Kolla hur Branch Warren tränar axlar tex.

9L5XG_emA1I

hade han låst ut och inte isolerat axlarna, vilat i botten och inte fått till perfekta träffar på avsedd muskel hade han lätt kunnat lägga på iaf en kaka, kanske två till/sida. form>weight. Kontrahera avsedd muskel med motstånd>flytta vikter.

pezrulezhaakon
2012-09-27, 11:34
filmjölk

Hans frontraises var ju en fin helkroppsövning :)

Lord Humungus
2012-09-27, 12:07
Sittande pushpress i halv rom är väl vad man kan kalla den där övningen

clavain
2012-09-27, 12:13
Kan säkert ligga i något med att köra med avkortat ROM i vissa lägen och kanske som komplement till träning som bedriv i fullt rörelseomfång. Men att låta proffsbyggare exemplifiera är kanske lite vanskligt.. De är väl begåvade med, hmmm, vad ska man kalla det, supergener hela bunten ;)

pezrulezhaakon
2012-09-27, 12:23
clavain

Jepp. Supergener på burk.....

clavain
2012-09-27, 12:27
Supergener indeed, nudge nudge ;)

smeander
2012-09-27, 12:45
Kan säkert ligga i något med att köra med avkortat ROM i vissa lägen och kanske som komplement till träning som bedriv i fullt rörelseomfång. Men att låta proffsbyggare exemplifiera är kanske lite vanskligt.. De är väl begåvade med, hmmm, vad ska man kalla det, supergener hela bunten ;)

Japp ingen av proffsbyggarna kan träna, alla kör med fel utförande och dom får sina resultat från dopingen! Så för Guds skull träna inte som proffsbyggarna! Dom gör ju fel allihop!!!!!!!!


Sent from a cordless device.

clavain
2012-09-27, 12:52
Japp ingen av proffsbyggarna kan träna, alla kör med fel utförande och dom får sina resultat från dopingen! Så för Guds skull träna inte som proffsbyggarna! Dom gör ju fel allihop!!!!!!!!


Sent from a cordless device.

Utifrån deras förutsättningar gör de inget fel men för oss dödliga som inte ärvt supergener är proffsbyggarnas rutiner kanske mer av kuriosa värde. Med det sagt vill jag poängtera att jag visst tror att avkortat rörelseomfång kan ha sin plats även i en hobbybyggares träningsarsenal.

Arne Persson
2012-09-27, 12:59
Utifrån deras förutsättningar gör de inget fel men för oss dödliga som inte ärvt supergener är proffsbyggarnas rutiner kanske mer av kuriosa värde. Med det sagt vill jag poängtera att jag visst tror att avkortat rörelseomfång kan ha sin plats även i en hobbybyggares träningsarsenal.

Vadå supergener? Supergener har de som kan bygga supermassa utan diverse tillskott. Många av "superfreaken" tappar ju massan påfallande snabbt vid uppehåll av "specialnäringsintag".

clavain
2012-09-27, 13:11
Vadå supergener? Supergener har de som kan bygga supermassa utan diverse tillskott. Många av "superfreaken" tappar ju massan påfallande snabbt vid uppehåll av "specialnäringsintag".

Du får ursäkta eventuell otydlighet men supergener var i det här fallet en eufemism för... Specialnäring som du så snyggt uttrycker det :)

NNIF
2012-09-27, 13:39
Full ROM ger funktionella muskler, och är det inte det vi vill ha!?

Halvt rörelsemoment gör att du måste stretcha efteråt. Du blir stark i dessa lägen, och ej i ytterlägena.

Nä...fullt ROM tack, jag vill ha en funktionell kropp

....ha inte så jäkla bråttom! men det är klart, ni är ugna, då har man bråttom.

+1 ar

Sniggel
2012-09-27, 14:18
Full ROM ger funktionella muskler, och är det inte det vi vill ha!?

Halvt rörelsemoment gör att du måste stretcha efteråt. Du blir stark i dessa lägen, och ej i ytterlägena.

Nä...fullt ROM tack, jag vill ha en funktionell kropp

....ha inte så jäkla bråttom! men det är klart, ni är ugna, då har man bråttom.

Nu var ju frågan specifikt ur hypertrofisynpunkt så man kanske ska svara på det och undvika moralisering. Fast då hycklar jag väl lit eftersom jag själv rätt ofta moraliserar i en del trådar, bl a i dina :D

Krogbyggaren
2012-09-27, 15:26
Egentligen har väl allt sin plats, om du vet hur du använder det.
Högreps, lågreps, explosivt, långsamt, extra fokus på negativ, forced reps, kort rom, full rom, stretcha mellan set, stretcha inte mellan set, bla bla bla osv osv osv.

Anders The Peak
2012-09-27, 20:13
Supergener på burk. Vad är det? Jag skulle behöva några burkar.
Pez kan inte du tipsa oss andra som kan behöva det för att nå trädtopparna eftersom du verkar vara väl initierade i saken.

pezrulezhaakon
2012-09-27, 22:23
Anders The Peak

Här har du gener på burk:
http://www.youtube.com/watch?v=vBYgZQyrsNk

:)

Anders The Peak
2012-09-28, 07:09
Tja den är rätt kul. Men utan egna gener kommer du inte speciellt långt även om du använder allt som finns att tillgå inom hela området.
Men jag kan hålla med om att det inte heller går utan puffar på vägen men det ska inte bygga på burkarna utan på träningen.