handdator

Visa fullständig version : Ätardag, hur kan det fungera?


Fors
2004-02-05, 22:25
Om man nu överäter låt säga 7500 kcal en ätardag, fullt möjligt; vad är det som hindrar dessa att bilda ett kg kroppsfett? Något med maxupptag?

cez
2004-02-05, 23:53
Mjo, om du tränar extremt så gör du ju av med det.. men enligt mig verkar det snarast omöjligt att äta så mycket om man inte maxxar 20hamburgare med extra dressing om dan typ...

Garnax
2004-02-06, 03:15
Hindrar och hindrar, går man upp ett kilo så gör man...inte hela värden då du har en 2 veckor att göra dig av med kilot på innan nästa gång. Kan vara värt en liten viktupgång för att belöna sig och öka motivationen.

Personligen så är mina egna ätardagar inte rena kcal bomber utan väldigt god mat med mer fett än den vanliga kosten jag äter.

Så ätardag är inte självklart pizza och en massa godis

utan kan vara en fetare yogurt till frukost
fralla med havarti ost på (ja det lycktar illa men smakar grymt gott)

Middag ute på en finare resturang eller kanske en lasange med
ordentligt med grädde i.

Om du äter grymt mycket 2 dagar i månaden gör inte så mycket iaf. Så frosa bara och må bra

Fors
2004-02-07, 13:48
Jag har blivit införstådd med att ätardagen inte skulle resultera i någon viktuppgång utan att man fortfarande skulel ha gått ner sitt halva kg på given dag.

swiftin
2004-02-07, 13:54
Men om man överäter 7500 kcal på en dag så måste man ju gå upp det extra kilot fett, eftersom du bränner väl inte 7500 kcal extra utöver din vanliga förbränning bara för att du äter? Måste kännas rätt meningslöst att äta upp det kilot man tappat (om man nu går ner ungefär 1kg/vecka)?

Fors
2004-02-07, 14:13
Känns rätt menlöst med ätardag isf.

Megatuttarna
2004-02-07, 16:12
Tror att när man äter otroliga mängder med mat och därmed fett så "rinner" det mesta genom kroppen eller nåt sånt. Är inte säker.

Ni får vänta tills Grubben svarar

Edit: Tänkte lite, ponera att det är så att man går upp ett kg av att äta 7500 extra om dan. Det betyder ju i princip att man går upp 7 kg i veckan, och 28 kg på en månad, på ett halvår är det 168 kg, låter som en jävla massa att gå upp.

krulling
2004-02-09, 09:26
ALLT som kroppen inte förbränner lagras som energi dvs fett. Med hård styrketräning blir även en del av överskottet muskler.
Kroppen är inte så dum att den bara slänger bort överflödig energi vi sätter i oss.

Men försök att äta 7500 kcal över din dagliga förbränning VARJE dag i ett år. Teoretiskt borde du då gå upp 365 kilo. Eller ännu mer om du styrketränar eftersom varje kilo muskler endast innehåller ca 1000 kcal.

Men du lär iofs inte klara av att äta så mycket.

Megatuttarna
2004-02-09, 16:05
Originally posted by krulling

Men du lär iofs inte klara av att äta så mycket.

Önskar att du hade fel.

shirunai
2004-02-09, 17:39
Hur tänker ni på era ätar dagar ? vi säger att vi kör på ½kg vecka.

Du ligger +-0 på 2500kcal 2000kcal ligger du på när du deffar för att ungefär gå ned ½kg vecka.

Om du nu har så låg förbränning, kan du väll inte äta hur mycket som helst.....vi säger att du äter 7500kcal utöver ditt energi behov som du säger, 9500kcal på en dag visst då går du upp, vem har sagt att man ska äta hur mycket som helst på en ätar dag ? en ätardag ska vara som en bulkdag där du kan unna dig något gott.

Tex utöver deffmaten kanske du drar en pizza och äter 1hg godis med filmkväll med kompisarna

RealElwood
2004-02-10, 16:37
Kroppen tar inte upp all energi, speciellt inte på ätardagar när man bara proppar i sig. I slutet på förra dieten så låg jag på 2200 Kcal, en ätardag som var extrem slutade på 14400Kcal, inte fan gick jag upp, tror inte det blev något mer fett av det på kroppen. Veckan efter vägde jag fortfarande 0,8 kg mindre. Men mina ätardagar brukar hamna på ca 10 000, inte nu i början med om tre veckor är man där igen...

Edit: Skulle aldrig få för mig att gå på diet utan ätardagar. Dom är guld, tyvärr lika dyra som guld....Nästan

kharon
2004-02-10, 17:22
Originally posted by RealElwood

Edit: Skulle aldrig få för mig att gå på diet utan ätardagar. Dom är guld, tyvärr lika dyra som guld....Nästan

Men väl värt varenda liten slant! :D

RealElwood
2004-02-10, 20:47
Originally posted by kharon


Men väl värt varenda liten slant! :D

Amen