handdator

Visa fullständig version : Deffa efter en väldigt kort bulk period?


peppo
2012-09-27, 04:23
Funderar på att dra igång en deff efter en mindre bulk som varat 7 månader. Vanligen brukar jag bulka eller ligga på balans i minst 12 månader innan jag deffar.

Det som gör mig fundersam om jag verkligen ska deffa är att jag inte gjort några större styrkeökningar sen min senaste bulk. Egentligen har jag inte gjort några styrkeökningar överhuvudtaget eftersom jag lagt om träningen till mer pump och tut. Har dock märkt att jag fått bättre teknik och blivit mycket mer stabil på att hantera vikterna jag kör med så i den meningen har jag blivit starkare. Jag är dock ganska säker på att jag lagt på mig massa. Men den lilla massa jag lagt på mig sen sist kanske ryker väldigt snabbt vid en deff och då är det ju ingen mening med att deffa.

Känner mig väldigt sugen på att deffa ändå fastän det kanske inte är optimalt i det här läget. Dels för att jag vill lägga om träningen till mer styrkebyggning men också för att jag faktiskt längtar till att äta mer proteinrik deff mat. Minns att när jag deffade sist så mådde jag väldigt bra fast jag självklart blev väldigt hungrig emellanåt. Känner till min förvåning inte alls samma välmående nu när jag äter bulk mat mer med kolhydrater och fett. Dessutom känner jag mig slö och fet. Den senaste deffen ökade jag i styrka och kunde jag göra det nu också om jag startade en ny deff skulle det ju bli jackpott.

Så frågan är nu om jag ska fortsätta med bulk alternativt balans ett tag till eller början deffen redan nu?

312
2012-09-27, 06:10
Det beror på om du känner att du kan få lite mer fett på kroppen, eller om du verkligen måste få bort det nu.

Jag funderar själv på bulk eller deff, jag är helt klyven.

z_bumbi
2012-09-27, 08:34
Vad får dig att tro att du ska öka i styrka vid deff om du inte gjort det på kaloriöverskott?

centralt
2012-09-30, 20:35
Varför inte köra lean-bulk? Du säger att du längtar till den kosten så då är det ju bara att köra den kosten fast med kaloriöverskott. Lägg upp nya styrkemål och kör med styrkeövningar, du kommer ha nytta med tekniken du lärt dig.

Bild + vikt/längd gärna!