handdator

Visa fullständig version : Vilken klon hade utvecklats bäst(träningsmiljöns effekt på resultat)


filmjölk
2012-09-26, 22:51
Tänk dig att du har 10 likadana personer, unga friska män, 175cm långa, 75kg tunga, rätt starka, med bra kondis och vältränade. De har helt identiska förutsättningar (de är klonade) och får träna hårt i olika miljöer i 5 år för att sedan göra omfattande styrketester för att se vem som utvecklats bäst styrkemässigt. vem har blivit starkast? några skillnader i fysiken? teoretisera fritt.

klon1: Tränar på ett någorlunda utrustat, mest fria vikter beachgym med värme och sol året runt, ivrigt påhejad av massa söta tjejer i bikini och andra som vistas på beachen, till tonerna av 90-tals eurotechno.

klon2: Tränar på ett någorlunda utrustat, mest fria vikter hardcore källargym. det är mögel, läckande rör, dålig ventilation, smutsigt, rostigt och lagat med silvertejp. Ivrigt påhejad av förrymda våldsbrottslingar, mentalsjuka och degenerade agressiva mössbyggare till tonerna av Disturbeds Down with the sickness på oändlig repeat med öronbedövande volym.

klon3: Tränar på en hypermodern anläggning där de verkligen har allt som existerar i maskinväg och ett hyfsat utbud av fria vikter. Enormt stort, luftigt, fräscht, blandat klientel. Tänk er ett större SATS.

klon4: tränar ghettostyle i en lekplats, med massa andra med samma intresse. Callisthenics till gangsta rap.

klon5: tränar i en Sovjetisk fd. flyghangar för tyngdlyftare. Flak, stänger, och vikter i mängder, ytterst sparsamt med annat. Finsk Polka på stereon.

Klon6: tränar på sitt spartanskt utrustade hemmagym, ensam. stång, hantlar, multigym-bänk, träningsbänk, trx, chinsräcke och en kungsfjäder:)

Klon7: tränar nästan uteslutande med kettlebells. Dubbla par bollar ifrån 0,5kg ända upp till 80kgs bells. Ett chinsräcke och ett par indian clubbells samt några macebells.

Klon8: tränar på en lerig åker till tonerna av Eddie Medusa. vikterna är gjorda av trä, stabila järnrör och betong. En hel del improviserad strongmanutrustning, jordiga stenar med mossa på, några skeva stockar, järnvägsräls med handtag etc etc. kör en del armbrytning och blir ivrigt påhejad av ett gäng snusande bönder i flanell och crocs.

Klon9: tränar ute på den Sibiriska tundran med att knuffa ett kvarnhjul runt runt som Conan the barbarian spelad av Arnold.

klon10: Tränar på gymmet på ett välutrustat spa. Man använder morgonrock, allt är tyst förutom meditativa naturljud och dämpad långsam synth, belysningen är dämpad och det luktar gott av eteriska oljor.

vem vinner?

ceejay
2012-09-26, 22:56
klon 5 såklart. Ryssar vinner alltid.

Fredron
2012-09-26, 22:59
Känns som att klon 1-3 har bäst förutsättningar.

pezrulezhaakon
2012-09-26, 23:01
filmjölk

Ett stort plus för engagemanget :)
Jag undrar vad 3, 6-10 lyssnar på för musik. Finsk Eurogangstapolka är grymt stärkande, hehe...

Nåja. De hade ju utvecklats inom sin gren, och skulle inte direkt kunna jämföras efter 5 år. Var och en hade ju blivit bra på sitt.
Men styrkemässigt hade den varit bäst som belastat sina muskler mest effektivt, och då är inte sättet man tränar på det mest avgörande.


Mina 2 cent...

tntballe
2012-09-26, 23:01
Den anabola ryska luften stärker 5 & 9 mest av dessa.

Loccii
2012-09-26, 23:04
2 och 5 :D

filmjölk
2012-09-26, 23:13
filmjölk

Ett stort plus för engagemanget :)
Jag undrar vad 3, 6-10 lyssnar på för musik. Finsk Eurogangstapolka är grymt stärkande, hehe...

...

3.an lyssnar på radio. lugna favoriter om han tränar påpå morgonen, bandit rock fm, och någon station med populärhits på em/kväll.

6an lyssnar på vad han vill, han är hemma

7.an lyssnar inte på något

8:an ja eddie medusa

9.an På slavdrivaren som skäller på Rysska: "dawei dawei! kraznoe eznamja!", vindens ylande och piskans snärt, samt sin egna andning.

10.an hör på lugn hissmusik, valljud, ljudet av porlande vatten eller avslappningsband.

strikt
2012-09-26, 23:30
För lite information om hur träningsupplägget är.

Skulle skrivit mer detaljer om någon som kör crossfit, eller SL eller maxar varje pass 90 procent 1rm, deload vecka varje månad, sedan ökning osv.

För lite info!

exor
2012-09-26, 23:42
Styrkemässigt 2 och 5.

Utseendemässigt 1.

TREX
2012-09-27, 01:05
#3 helt klart för den breda allmänheten, själv hade jag tränat bäst på #1. #5 hade nog kunnat bli starkast utan tvekan, också jävla coolt att träna i en gigantisk lokal (flyghangar) ogillar ställen som känns och är små, samma sak med ställen som har dålig luft eller luktar illa eller allmänt ser allt för skräpiga ut.

Matsa
2012-09-27, 05:46
2 och 5 (kanske även 1) av den enkla anledningen att det är troligare att de har kunniga personer i sin omgivning som kan hjälpa dem. De får helt enkelt en bättre start och jag ser ingen anledning till att de inte skulle behålla det försprånget.

Tisu
2012-09-27, 06:55
Ironi med Sovjet på 5? Riktig ryssfemma...

DSBM
2012-09-27, 07:56
Ironi med Sovjet på 5? Riktig ryssfemma...
Haha bra observerat ;)

Jag tror starkt på 5:an! Vilken miljö att bli stark i!

filmjölk
2012-09-27, 08:24
För lite information om hur träningsupplägget är.

Skulle skrivit mer detaljer om någon som kör crossfit, eller SL eller maxar varje pass 90 procent 1rm, deload vecka varje månad, sedan ökning osv.

För lite info!

Upplägget är irrelevant för tråden, miljön och tillgången på redskap är grejen vi försöker se skillnad på här.

ARMSTARK
2012-09-27, 08:26
Rysk hangar is the shit, men om jag skulle få välja själv skulle jag välja beachen med bikini-brudarna. :naughty:

Morty
2012-09-27, 08:52
Ett, om inte "dubbla bollar från 0,5kg" (500000mg) är nåt annat än kettlebells. Mest för att ett är mest lik så som jag vill träna :P

Pernam
2012-09-27, 09:00
Skulle säga 5. Ryssar är alltid starkast, och något måste det beror på... Med ett litet förbihåll för alternativ 2, erfarenhetsmässigt så har dom starkaste jävlarna jag stött på tränat i typ sådana miljöer. Dock har dom kanske inte tävlat, hur nu det kan komma sig... *rolleyes*

Donkey Kong
2012-09-27, 09:47
Så här tror jag:
explosivast – fyran, Mr Ghetto
starkast – svårt att säga, tvåan, Mr källargym, eller Femman, Mr Boris?
störst volym – trean, Mr Maskingym
uthålligast – åttan, Mr Leråker tätt följd av Mr kettlebell?
snyggast – ettan, Mr Discobeach

PS du måste söka pengar för detta forskningsprojekt DS ;)

filmjölk
2012-09-27, 10:08
PS du måste söka pengar för detta forskningsprojekt DS ;)

Jag är inte så säker på att jag skulle får pengar för att klona människor för att låta dem delta i ett femårsprojekt om gymmiljö. jag hade fått både folk som är emot kloning och kappmuskelpolisen på mig:(

stromming
2012-09-27, 10:10
Jag är inte så säker på att jag skulle får pengar för att klona människor för att låta dem delta i ett femårsprojekt om gymmiljö. jag hade fått både folk som är emot kloning och kappmuskelpolisen på mig:(

Sätt upp ett paypalkonto så skänker jag en femma

z_bumbi
2012-09-27, 10:12
Den som har bäst tränare och flest runt omkring sig som har samma eller liknande mål utvecklas antagligen bäst. Den fysiska miljön spelar mindre roll så länge det inte innebär förbud för vissa övningar eller att den är direkt hälsovådlig.

clavain
2012-09-27, 10:20
Tvåan går bort direkt. Med den musiksmaken och det umgänget lär han tämligen omgående åka in på Hall och spendera 5-10 år i isoloeringcell för [Insert random brott här] ;)

filmjölk
2012-09-27, 10:39
Den som har bäst tränare och flest runt omkring sig som har samma eller liknande mål utvecklas antagligen bäst. Den fysiska miljön spelar mindre roll så länge det inte innebär förbud för vissa övningar eller att den är direkt hälsovådlig.

Intressant. Tror du att då att träning med Stahlberg som tränare, ett par sl-are som träningskompisar, med träningen förlagd till ett SATS-gym skulle ge lika bra resultat som samma förutsättningar, fast träningen (med träningsutrustning) förlagd till westside-barbell-club?

Stor skillnad? liten skillnad? ingen skillnad alls?

Wormzie
2012-09-27, 12:10
Psykologisk aspekt.. den som trivs bäst i sin utvalda tillvaro tror jag har ett stort försprång.

Lillleif
2012-09-27, 12:18
Klon 6, kungsfjädern avgör!

Silencer
2012-09-27, 13:31
Jag tänker mig att om alla tränar någon form av styrketräning så kommer det ta lång tid innan några skillnader framträder, eftersom de har samma gener. Så länge alla tränar med progression och ger järnet så blir nog resultaten inte tillräckligt annorlunda för att man ska se skillnad.

Om någon däremot skulle sluta öka på vikterna så skulle de andra nog börja dra ifrån utseendemässigt efter några år.

Ed: Är det någon som har bilden på tvillingarna där ena tränat löpning och andra styrketräning? Svartvit gammal bild.

Wormzie
2012-09-27, 14:04
Jag tänker mig att om alla tränar någon form av styrketräning så kommer det ta lång tid innan några skillnader framträder, eftersom de har samma gener. Så länge alla tränar med progression och ger järnet så blir nog resultaten inte tillräckligt annorlunda för att man ska se skillnad.

Om någon däremot skulle sluta öka på vikterna så skulle de andra nog börja dra ifrån utseendemässigt efter några år.

Ed: Är det någon som har bilden på tvillingarna där ena tränat löpning och andra styrketräning? Svartvit gammal bild.

http://media.traningslara.se/2008/11/tvill.gif

Fartman
2012-09-27, 14:22
2an, tror mycket på det där "ivrigt påhejad av" och då ska det vara andra män (no homo?) som man gärna inte vill visa sig mesig inför.

5an verkade inte ha vidare mycket påhejning och det avslöjar inte heller om det finns någon kunnig på plats, hade det stått "ivrigt påhejad av ukrainska supertungviktare och under handledning av en gammal polack" så tror jag på 5an. Men det jag vill säga är att träningsmiljön i femman kommer att ställa större krav på att vår n00b faktiskt får ordentlig handledning medans random mössbyggargym om inte annat erbjuder folk som lär dig bli stark i smithbänk osv.

Massamässigt tror jag alltid på 2an då det uppenbarligen är en miljö som främjar tjockisbulkande och där magrutor anses lite bögigt för det mesta.

8an hade kunnat vara riktigt bra om det bara fanns lite normal gymutrustning, tror strongmangrejerna inte är riktigt rätt nivå för våran nybörjare.

ARMSTARK
2012-09-27, 14:50
http://media.traningslara.se/2008/11/tvill.gif

Fan va häftigt! Obs, kolla vaderna, löparbrorsan har bättre vader! Kanske ligger nåt i förespråkarna för löpträning när det gäller vader.

Sniggel
2012-09-27, 15:03
Psykologisk aspekt.. den som trivs bäst i sin utvalda tillvaro tror jag har ett stort försprång.

Fast risken är att om man trivs för bra så slutar man utmana sig. T ex som med klon 1. Varför gå den extra milen om man hela tiden får uppskattning av det motsatta könet?

2an eller 5an är det jag tror mest på.
2an därför att det är "f-ing serious business" att vara där och man tränar "på liv och död" nästan. Ens fysiska hälsa är på spel om man visar någon som helst svaghet. :p

5an också eftersom miljön där osar av seriositet och jag antar att där är andra tyngdlyftare i elitklass som är ljusår bättre än klon 5. Att vara den sämsta i en lokal ger en bra miljö för att få så bra utveckling som möjligt (om man inte ger upp vill säga). Det är viktigt att veta att man minsann inte är något (men kan bli) ifall man vill komma långt.

hugok
2012-09-27, 19:08
Hur är det med preparat, ingår det i dom gamla sovjetiska anläggningarna?

Annars är det 8an, bönder är starka punkt. Havregröt till frukost och fläskasvål till middag. Jag förutsätter att Eddie Meduza varvas med joddla med siv.

L-Sami
2012-09-27, 19:22
Säger den som tränar mest lik styrketesterna. Som i det här fallet är X.

För övrigt tror jag att tävlingsmiljön är bäst i lekplatsen, alltså för klon4.

Klon1 har en del fans vilket påverkar resultaten positivt.