handdator

Visa fullständig version : Vad vill du få gjort innan du dör?


awesomooo
2012-09-26, 20:26
Ja som rubriken. Jag själv vill resa runt till många helt udda ställen så som Island, Grönland, Svalbard, Nya Zeeland, Bora Bora etc. Vill uppleva alla världens hörn och gärna dyka bland stora valar och grejer. Jag vill även köra en fräck sportbil längst med Franska rivieran. Skulle i sådana fall inte kunna vara så mycket nöjdare sen när jag ligger på dödsbädden.

Edit: Vill även väga 100 kg någon gång i livet.

Eddie Vedder
2012-09-26, 20:37
Sedan den 8e juli har jag redan upplevt den enda riktigt tydliga målsättningen jag hade av vad jag vill uppleva i livet. Att se Pearl Jam. Jag vill ju dock se dom igen. Dessutom vill jag ha hunnit läsa alla böcker av Dostojevskij som finns översatta till svenska. Och alla böcker av Foucualt.

NNIF
2012-09-26, 20:41
Träffa Jenny igen

Träffa min lillebror igen

Ta 250kg i marklyft, (raw såklart!)

Ta doktorsexamen i teoretisk fysik

Tricklew
2012-09-26, 20:41
Har inget specifikt, bli duktigare och mer insatt i det som intresserar mig, samt leva lyckligt.

Latissimus Dorsi
2012-09-26, 20:49
Väldigt bra trådstart! Mål just nu:

Gå ut skolan med väldigt bra betyg som ger mig nycklar till alla dörrar jag vill
Stå på scen
Vinna en bodybuildingtävling
Ta 100 i bänk, 200 mark och 150 böj
Resa till USA

NNIF
2012-09-26, 20:53
Väldigt bra trådstart! Mål just nu:

Gå ut skolan med väldigt bra betyg som ger mig nycklar till alla dörrar jag vill
Stå på scen
Vinna en bodybuildingtävling
Ta 100 i bänk, 200 mark och 150 böj
Resa till USA

hehe 100, 200, 150 lär du göra om du ska vinna en byggartävling =)

Latissimus Dorsi
2012-09-26, 20:54
hehe 100, 200, 150 lär du göra om du ska vinna en byggartävling =)

Haha de får vi hoppas! Luciapokalen som junior är målet mer specifikt, en dag så!

KalleTeodor
2012-09-26, 20:55
Får nog suga på den karamellen ett tag. Rent träningsmässigt är det att nå mitt genetiska max.

benaciii
2012-09-26, 20:57
vinna sm i bodybuilding.

buckla
2012-09-26, 20:58
Se mina killar växa upp till hedersamma medborgare.

Spinkis
2012-09-26, 21:04
Fullfölja min utbildning, få ett jobb jag trivs med, skaffa barn, vara frisk, ha en god ekonomi.

TREX
2012-09-26, 21:07
Bli en ansvarstagande bra pappa.

krappen
2012-09-26, 21:07
Bo utomlands i ett par år. Uppleva världen, göra saker som gör att jag uppskattar vardagen. Skaffa matvanor som jag kan hålla fast vid och en fysik som jag själv är "nöjd" med.

Spartansk
2012-09-26, 21:20
Bli skuldfri, ekonomiskt.

Inte göra bort mig ordentligt.

Ja, det var det.

mangemani
2012-09-26, 21:21
vet inte om jag vill få något speciellt gjort.
visst, fru, barn osv är väl speciellt för mig, men utöver det.
en go, varm och kär familj med sina upp och nedgångar, det vet jag iaf att jag vill.
kanske även nått med krigs figurer att göra, men vet inte vad.

TREX
2012-09-26, 21:21
Bli en ansvarstagande bra pappa.

Inte bara pappa när jag tänker efter, utan kanske mer för hela familjen så helt enkelt bli en bra man för min familj och hela mitt hushåll på alla sätt och vis, försörjande och så vidare.

tntballe
2012-09-26, 21:23
Gapa som Al Pacino för en dag.

G_lund
2012-09-26, 21:24
Detta är en fråga jag tänkt på väldigt mycket under 2012 då jag hittills iår legat inne flera ggr på sjukhus, blivit uppsagd osv.

Jag kan fortfarande inte ge ett svar på den frågan.

Piranha
2012-09-26, 21:26
Gapa som Al Pacino för en dag.

*gah!*

MtotheM
2012-09-26, 21:31
Vara lycklig och hitta någon att dela lyckan med.

Whoopie
2012-09-26, 21:31
Bjuda ut Freeja här på fourmet på en dejt :em:

Iron Bull
2012-09-26, 21:32
Bryr mig inte om sånt överhuvudtaget, vad jag vet så skulle jag inte komma på något jag skulle önskat att jag gjort om jag hamnade på dödsbädden idag, och då har jag ändå inte gjort mycket speciellt i mitt liv. Känns bra.

Spartansk
2012-09-26, 21:33
Bjuda ut Freeja här på fourmet på en dejt :em:

Naaw. :)

Stoltz
2012-09-26, 21:34
Gapa som Al Pacino för en dag.

:laugh:

tntballe
2012-09-26, 21:36
*gah!*

Precis så :d

TREX
2012-09-26, 21:38
Bjuda ut Freeja här på fourmet på en dejt :em:

Se upp för flickor som både är PMS (om det nu ens är biologiskt möjligt) samt rejält nedskurna på kalorierna (pre tävling), dessa flickor lär vara kallare än is :d

(Så bjud ut henne när hon har ätardag)

Olegh
2012-09-26, 22:24
Jag vill uppnå något. Komma till en punkt där man kan "kliva ut ur sig själv", betrakta vad man åstadkommit, och känna att det var fan inte illa. Det var nog ett liv värt att leva ändå.

Vad för enskilda gärningar och händelser som ska ta mig dit vet jag inte. Jag tror dock att man får mycket "gratis" genom att bilda familj.

BlötSnö
2012-09-26, 22:41
Hitta något som jag brinner för som arbete och ta mig in på den stigen.
Sedan vill jag äga ett oseriöst fordon. Med oseriöst menar jag något som är extremt. Inte något japanskt hopkok som sänkts och stylats och trimmats och fnuffsats/bjäfsats/tramsats till oigenkänlighet.
Närmast till hands för stunden är en Boss Hoss. För man behöver ju en 8.2-liters V8 från en Corvette på en motorcykel!
BUBio8Evsx8

Ignatius72
2012-09-27, 05:26
Träffa Jenny igen

Träffa min lillebror igen

Ta 250kg i marklyft, (raw såklart!)

Ta doktorsexamen i teoretisk fysik

Vem är Jenny och varför brorsan?

Själv känner jag mig rätt nöjd. Jag hoppas jag får följa mina pojkar så länge som möjligt och ge dem de bästa förutsättningarna för att nå sina drömmar.

Hobbes
2012-09-27, 05:39
Att en dag förtjäna varenda ord på den framtida kaffemuggen som säger "världens bästa pappa" och vara allt för min framtida fru.

Förutom det äga en Ford Mustang*cupid*

Fordon
2012-09-27, 05:56
När jag körde hojen på bana för första (hittills enda) gången så kändes det som att jag hade upplevt det jag behövde under min tid här :)

Pernam
2012-09-27, 07:36
Få se... Om man bortser från de obligatoriska, dvs vill säga vara en bra pappa och se mina barn växa upp till lyckliga och framgångsrika vuxna, samt som där sakerna man vill göra som inte bör uttalas i ett mixat sällskap...
Då vill jag uppleva en gammeldags jaktsafari i Afrika, fånga en skitstor blå marlin, samt fiska öring och lax i Kamtjaka eller annat helt orört vildmarksområde. Det skulle vara något att se tillbaka på när man sitter där gammal och grå på ålderns höst!

ARMSTARK
2012-09-27, 08:21
Få frid i sinnet.

Slartibartfast
2012-09-27, 08:26
få frid i sinnet.

+1

shut teh face
2012-09-27, 08:51
Uppfostra mina barn väl, vara en bra pappa. För detta krävs att man själv mår bra.

Allt annat är överflödigt.

Nattljus
2012-09-27, 09:08
Jag vill fotvandra i två-tre år över europa och asien.

Succes
2012-09-27, 09:13
När jag med kärlek kan jobba med pappa och framtida barn är jag nöjd.

Resten är detaljer.


Jag vill fotvandra i två-tre år över europa och asien.

Snacka om katabolt.

Nattljus
2012-09-27, 09:14
Snacka om katabolt.
Skiter väl jag i *popcorn*

feyin
2012-09-27, 09:14
Jag vill ha ett fast jobb så jag tjänar mina egna pengar som jag kan köpa mitt eget hus för. Jag vill ha en familj att leva med i detta hus, och jag ska ge barnen den bästa uppfostran någon kan få. Den dagen jag får barn kretsar mitt liv till att förbättra miljön för att främja dessa barns förutsättningar.

Fram tills dess? Ta dagen som den kommer. Har jag pengar ska jag resa. Har jag vänner ska jag umgås med dem.

tjing
2012-09-27, 10:00
Ett filosofiskt resonemang som alltid slår mig vid den här frågan som jag inte kan undkomma:

Vad spelar det för roll när man är död? Då är man inte medveten varken om att man velat besöka Svalbard eller att man de facto gjort det ;)

Mago
2012-09-27, 10:04
Ett filosofiskt resonemang som alltid slår mig vid den här frågan som jag inte kan undkomma:

Vad spelar det för roll när man är död? Då är man inte medveten varken om att man velat besöka Svalbard eller att man de facto gjort det ;)

Det kan nog spela rätt stor roll under den tiden då man ev. ej längre kan göra det som man egentligen skulle vilja ha gjort fram till man ligger där på dödsbädden.

tjing
2012-09-27, 10:12
Det kan nog spela rätt stor roll under den tiden då man ev. ej längre kan göra det som man egentligen skulle vilja ha gjort fram till man ligger där på dödsbädden.

Jo, men när man lämnat jordelivet då?

Mago
2012-09-27, 14:33
Jo, men när man lämnat jordelivet då?

Då är det skitsamma för en själv ja. Ens efterlevande kanske kan finna lycka i att man i alla fall...

awesomooo
2012-09-27, 14:35
När man ligger där och är nära att hissa ner flaggan så vill man kunna minnas dom underbara upplevelserna man har varit med om och förhoppningsvis dö med ett leende. Fast vem vet, man kanske dör som senil eller något.

Tricklew
2012-09-27, 14:38
Det handlar inte för mig om att ha bra minnen de sista 5minuterna i mitt liv, eller att det skulle skapa någon som helst mening med det hela när jag är död. Det handlar om att vara lycklig nu, att vara lycklig om 5 år och att skapa en omgivning som ger en lycka, kärlek och en chans att förverkliga mig själv genom det jag älskar.

Fatalist
2012-09-27, 14:46
Jag vill kunna sitta i en fotölj framför en brasa, gärna en björnfäll på golvet framför mig och helst i en timmerstuga (log cabin?) och bara känna mig tillfreds med det liv jag levt och det liv jag för tillfället lever.

Kafka
2012-09-27, 14:51
Krossa mina fiender, se dem fösda framför mig, och höra kvinnornas klagosång.

Utöver det, utforska Sydamerika och Mongoliet, lära mig mer matematik, och säkert mycket annat som jag inte tänkt tillräckligt noga på än.

Hemma Gymmaren
2012-09-27, 15:09
Bada i pengar, bokstavligen

bustz0rz
2012-09-27, 15:28
Det är mycket man vill ha gjort innan man dör, men för att skriva en sak i alla fall så är det nog att ha rest runt och sett saker i världen.

spoon
2012-09-27, 15:32
Skaffa familj vill jag göra innan jag dör.

Finns väl andra saker också men dom är censurerade på kolo.

jokem
2012-09-27, 15:35
Hitta stabilt jobb. Är för ung för att ens börja tänka på familj och grejer i dagsläget. Däremot vill jag äga en sommarstuga, äga en motorcykel, äga båt. Vill resa runt en hel del. Spela in en skiva med bara egenskrivna låtar. Säkert fler saker också!

Latissimus Dorsi
2012-09-27, 15:48
Skaffa familj vill jag göra innan jag dör.

Finns väl andra saker också men dom är censurerade på kolo.

dvs att ha en egen smältostpump? :D

spoon
2012-09-27, 15:56
dvs att ha en egen smältostpump? :D

Det också :)

Tomas W
2012-09-27, 16:10
Åka och uppleva Rom.
Köpa/köra en gammal corvette.

L-Sami
2012-09-27, 17:09
På rak arm skulle jag vila resa till världens olika hörn. Bo kanske utomlands ett tag, USA, Spanien eller Australien. Göra lite volontör arbete i Afrika. Vara med och förbättra människornas tillvaro i världen. Arbeta mot fred på jorden. Vill skaffa mig några barn också som gör något vettigt i livet för sig själv och andra.

ryss
2012-09-27, 17:30
Tjäna fruktansvärda mängder pengar.

Beelz
2012-09-27, 17:37
just nu vill jag se ifall jag kan få fram ett 8pack, har alltid varit lite lönnfet och jag har inget bättre för mig :D

Eddie Vedder
2012-09-27, 20:12
Ett filosofiskt resonemang som alltid slår mig vid den här frågan som jag inte kan undkomma:

Vad spelar det för roll när man är död? Då är man inte medveten varken om att man velat besöka Svalbard eller att man de facto gjort det ;)

Då spelar det ingen roll. Men om man, som jag, tror att allt är slut när det är slut så finns det ju anledning att göra något med livet jämfört med att underkasta sig en bok som kräver självförsakelse och hoppas på att det blir bättre efter att man dött.

Tolkia
2012-09-27, 20:16
Jag blir skitbesviken om ni kapar den här tråden också till religionsdiskussioner. Just sayin'.

Någon ville uppleva Rom, vilket påminde mig om att jag vill åka tillbaka till Rom, det var typ fantastiskt. Och så vill jag lära mig fotografera bra.

Duran
2012-09-29, 01:57
Läsa "The American Night", ta hand om mina husdjur tills de dör, slutföra mina kreativa projekt (om det blir nåt av projekten sen är inte det viktigaste, jag måste bara veta att jag verkligen försökte), rensa ut så mycket skräp som möjligt så att efterlevande får mindre jobb, prova behandlingen jag kanske blir antagen till, skriva brev som lättar människors samveten så mycket som möjligt.

Chaan
2012-09-29, 02:02
Ett hus och en kvinna vore bra, jag har just köpt ett hus. Spela för 3 000 pers live, jag har spelat för 350 som mest. Skriva klart boken om barndomen (efter 35 sidor går det trögt, too much real life)

tearz
2012-09-29, 09:05
Återkommer när min bucket list är klar ,)
Men resa mycket och uppleva ligger väldigt högt.

Blanca
2012-09-29, 09:11
bli en bra farsa
renovera klart huset och trivas med resultatet.
öppna ett eget gym/ köpa upp ett befintligt kanske.
utbilda mig till personlig tränare.

Eddie Vedder
2012-09-29, 09:30
Någon ville uppleva Rom, vilket påminde mig om att jag vill åka tillbaka till Rom, det var typ fantastiskt. Och så vill jag lära mig fotografera bra.

Fattar inte hur jag kunde glömma resor! Finns SÅ många städer jag vill besöka och de få storstäder jag haft glädjen att besöka (Paris, Barcelona, Rom och Wien) vill jag besöka igen. Att få se Pearl Jam igen, och dessutom under en resa i en vacker storstad är med andra ord den optimala upplevelsen.

Jag hoppas dessutom att mitt yrke kommer ta mig ut i världen litegrann.

Ignatius72
2012-09-29, 09:31
Jag hade velat kolla på en raketuppskjutning, det måste ju vara rätt mäktigt.

Spartansk
2012-09-29, 10:41
Jag hade velat kolla på en raketuppskjutning, det måste ju vara rätt mäktigt.

Det påminner mig... Jag vill åka upp i rymden någon gång. Så fort jag får några hundra miljoner kronor över, så...

Jockefoten
2012-09-29, 10:43
Det påminner mig... Jag vill åka upp i rymden någon gång. Så fort jag får några hundra miljoner kronor över, så...

Du behöver inte 100miljoner. Richard Bransons rymdexpedition kostar 200K $

Spartansk
2012-09-29, 10:44
Du behöver inte 100miljoner. Richard Bransons rymdexpedition kostar 200K $

Oh fan, det är såpass billigt nu alltså?

Okej, så fort jag har 1,5 miljon över då. :D

awesomooo
2013-12-03, 22:55
Förlåt att jag bumpar min gamla tråd men satt och kollade på ett program och dom var i Bora Bora. Måste bara åka dit någon gång, såg så härligt och avkopplande ut. Titta på stora valar, äta gott och bara chilla i två veckor, fan så skönt =)

Raschmus
2013-12-04, 15:03
Jag blir skitbesviken om ni kapar den här tråden också till religionsdiskussioner. Just sayin'.

Någon ville uppleva Rom, vilket påminde mig om att jag vill åka tillbaka till Rom, det var typ fantastiskt. Och så vill jag lära mig fotografera bra.

Vad är så fantastiskt i Rom? Vad tycker du man bör uppleva där?

Dav0d
2013-12-04, 15:11
Märker att åldersgränsen är låg ibland på forumet. Jag menar, det stor vad vill du få gjort innan du dör, inte innan du fyller 30. Nästan allting jag läser går att göra innan 30 års ålder, vad hände med resterande 70 åren...?

Personligen vill jag:
Göra en anmärkningsvärd påverkan för människor i något fattigt & utsatt område på jorden genom att skapa ett idealt projekt som ska ge undervisning, boende o.s.v.

Skaffa en stor familj där alla känner sig lyckliga och framgångsrika.

Leva tills jag blir minst 150 år gammal

Resa till någon himlakropp som inte är jorden.

Tävla i kampsport tills jag blir 70 år gammal minst.

Vandra runt i många av världens länder, bosätta mig några månader i många av världens länder.

Finns en jäkla massa som ska göras innan jag kolar, detta är bara en liten del :)

Ponde
2013-12-04, 15:29
Märker att åldersgränsen är låg ibland på forumet. Jag menar, det stor vad vill du få gjort innan du dör, inte innan du fyller 30. Nästan allting jag läser går att göra innan 30 års ålder, vad hände med resterande 70 åren...?

Personligen vill jag:
Göra en anmärkningsvärd påverkan för människor i något fattigt & utsatt område på jorden genom att skapa ett idealt projekt som ska ge undervisning, boende o.s.v.

Skaffa en stor familj där alla känner sig lyckliga och framgångsrika.

Leva tills jag blir minst 150 år gammal

Resa till någon himlakropp som inte är jorden.

Tävla i kampsport tills jag blir 70 år gammal minst.

Vandra runt i många av världens länder, bosätta mig några månader i många av världens länder.

Finns en jäkla massa som ska göras innan jag kolar, detta är bara en liten del :)

Man märker att även du är ung och naiv. Varför önskar du leva till 150? Du vet väl att du kommer spendera de sista 50 åren på gammelhem med skiten i byxorna, typ. Antagligen minnesproblem också.

Inte värt att leva då man blir så gammal, man skall njuta av sina unga år (individuellt, men de flesta har orken tills de är 60-65 och sen avtar den kraftigt), inte planera för ålderdomen som är den sämsta livssituationen.

Dav0d
2013-12-04, 15:34
Man märker att även du är ung och naiv. Varför önskar du leva till 150? Du vet väl att du kommer spendera de sista 50 åren på gammelhem med skiten i byxorna, typ. Antagligen minnesproblem också.

Inte värt att leva då man blir så gammal, man skall njuta av sina unga år (individuellt, men de flesta har orken tills de är 60-65 och sen avtar den kraftigt), inte planera för ålderdomen som är den sämsta livssituationen.

Till skillnad från dig tror och hoppas jag att vi med vetenskapens framsteg inte kommer att leva som vi gör idag. Jag tror det kommer ske en stor skillnad på hur vi lever våra liv och möjligheterna om 100 år. Inte nog med det har jag familjemedlemmar som närmar sig 100 år och de känner absolut inte att deras livsglädje har minskat, samt är de väldigt pigga och aktiva. Som du ser min syn av framtiden som naiv, ser jag din mer som pessimistisk och trångsynt.

Ponde
2013-12-04, 15:40
Till skillnad från dig tror och hoppas jag att vi med vetenskapens framsteg inte kommer att leva som vi gör idag. Jag tror det kommer ske en stor skillnad på hur vi lever våra liv och möjligheterna om 100 år. Inte nog med det har jag familjemedlemmar som närmar sig 100 år och de känner absolut inte att deras livsglädje har minskat, samt är de väldigt pigga och aktiva. Som du ser min syn av framtiden som naiv, ser jag din mer som pessimistisk och trångsynt.

Skulle snarare säga cynisk och realistisk. Vad du tror är irrelevant, faktum är att vi inte är värst nära en stor "breakthrough" i snar framtid som skulle ge oss 50+ friska år jämfört med nu. Den stora boosten kom redan, i form av vacciner och infektionsbekämpande medel.

T.ex. så har jag Alzheimers och hjärtproblem i släkten och ingendera har man kunnat fixa "botemedel" till, alla dör av något och det är bara naturligt att kroppen säger ifrån.

Får jag fråga hur du tror att medicin skulle kunna öka din livslängd till 150 år? (med mycket fler friska år)
Faktum är att kroppens organ blir trötta efter en tid och det börjar ske mutationer i kroppen (cancer t.ex.) som till sist leder till död och vi har ingen aning om varför människor åldras som de gör, vi vet bara att det har med telomerernas längd att göra och att artificiellt "förlänga" dessa är långt ifrån möjligt.

EDIT: Försöker säga att du inte skall planera ditt liv enligt "optimistiska, glada" tankar utan med realistiska tankar.

Red Apple
2013-12-04, 15:40
Jag ska få tillräckligt mycket gjort för att känna mig nöjd när jag dör.

Juxta
2013-12-04, 15:42
Vad är så fantastiskt i Rom? Vad tycker du man bör uppleva där?

Min upplevelse av Rom var att var man än gick så stötte man på ett ännu häftigare monument runt hörnet än det man såg för 5 minuter sen. Mysig stad, iallafall när jag var där tidigt 2000-tal.

Minimjölk
2013-12-04, 15:48
Man märker att även du är ung och naiv. Varför önskar du leva till 150? Du vet väl att du kommer spendera de sista 50 åren på gammelhem med skiten i byxorna, typ. Antagligen minnesproblem också.

Inte värt att leva då man blir så gammal, man skall njuta av sina unga år (individuellt, men de flesta har orken tills de är 60-65 och sen avtar den kraftigt), inte planera för ålderdomen som är den sämsta livssituationen.

Man märker att även du är ung och naiv. Hur vet du att inte andra har ork eller tycker det är värt att leva efter 65? Jag känner många i 60års-åldern som aldrig har mått bättre i sina liv.

Du har en en poäng i att man inte skall bygga upp sin lycka enbart på framtiden, Måste finnas en balans mellan nu och framtiden.

r1kkie
2013-12-04, 15:51
Uppleva Superbowl på plats. :D

Dav0d
2013-12-04, 16:16
Skulle snarare säga cynisk och realistisk. Vad du tror är irrelevant, faktum är att vi inte är värst nära en stor "breakthrough" i snar framtid som skulle ge oss 50+ friska år jämfört med nu. Den stora boosten kom redan, i form av vacciner och infektionsbekämpande medel.

T.ex. så har jag Alzheimers och hjärtproblem i släkten och ingendera har man kunnat fixa "botemedel" till, alla dör av något och det är bara naturligt att kroppen säger ifrån.

Får jag fråga hur du tror att medicin skulle kunna öka din livslängd till 150 år? (med mycket fler friska år)
Faktum är att kroppens organ blir trötta efter en tid och det börjar ske mutationer i kroppen (cancer t.ex.) som till sist leder till död och vi har ingen aning om varför människor åldras som de gör, vi vet bara att det har med telomerernas längd att göra och att artificiellt "förlänga" dessa är långt ifrån möjligt.

EDIT: Försöker säga att du inte skall planera ditt liv enligt "optimistiska, glada" tankar utan med realistiska tankar.

Jag måste säga att när jag skriver 150 år, menar jag inte det direkt. Men jag hoppas i alla fall realistiskt på minst 120 år men gärna 150 :). Vilket skulle betyda ungefär 20 år utöver det de i min familj lever. Jag har dessutom ingen allvarlig sjukdom på någon sida av min släkt så jag är förhoppningsvis skonad från sådana saker.

Men hur du kan säga att vi inte fixat botemedlet till t.ex Alzheimers och hjärtproblem förstår jag inte. Forskningen kring att "bota" dessa problem måste du förstå började inte upptas på allvar för ens ganska nyligen. Ta faktumet att vi kartlade hela vårt DNA för bara lite mer än 10 år sedan, visar hur primitiva vi varit/är.

Forskare räknar med att vi om bara 10-15 år kommer kunna odla hela hjärtan (och i princip varje organ i hela kroppen) och om jag kommer ihåg det rätt har bromsmedicinen för Alzheimers fått stora framsteg närmaste åren. Sedan att ens försöka gissa sig till "breakthroughs" är omöjligt, de kommer och aldrig tidigare har man kunnat insett när de kommer.

Vi är en extremt primitiv ras som nyligen kommit in i informationsåldern. Vad vi vet idag och för 20 år sedan är en extrem skillnad trots att det kanske inte syns extremt mycket när vi går ute på gatan. Men 20 år fram tror jag realistiskt att det kommer synas rejält. Tänk då 50, 80 eller 100 år fram, måste komma ihåg att vår utveckling inom vetenskap genom tiderna mer eller mindre haft en exponentiell utveckling vilket jag tror kommer visa väldigt stora resultat kommande 50 åren.

Ponde
2013-12-04, 17:12
Jag måste säga att när jag skriver 150 år, menar jag inte det direkt. Men jag hoppas i alla fall realistiskt på minst 120 år men gärna 150 :). Vilket skulle betyda ungefär 20 år utöver det de i min familj lever. Jag har dessutom ingen allvarlig sjukdom på någon sida av min släkt så jag är förhoppningsvis skonad från sådana saker.

Men hur du kan säga att vi inte fixat botemedlet till t.ex Alzheimers och hjärtproblem förstår jag inte. Forskningen kring att "bota" dessa problem måste du förstå började inte upptas på allvar för ens ganska nyligen. Ta faktumet att vi kartlade hela vårt DNA för bara lite mer än 10 år sedan, visar hur primitiva vi varit/är.

Forskare räknar med att vi om bara 10-15 år kommer kunna odla hela hjärtan (och i princip varje organ i hela kroppen) och om jag kommer ihåg det rätt har bromsmedicinen för Alzheimers fått stora framsteg närmaste åren. Sedan att ens försöka gissa sig till "breakthroughs" är omöjligt, de kommer och aldrig tidigare har man kunnat insett när de kommer.

Vi är en extremt primitiv ras som nyligen kommit in i informationsåldern. Vad vi vet idag och för 20 år sedan är en extrem skillnad trots att det kanske inte syns extremt mycket när vi går ute på gatan. Men 20 år fram tror jag realistiskt att det kommer synas rejält. Tänk då 50, 80 eller 100 år fram, måste komma ihåg att vår utveckling inom vetenskap genom tiderna mer eller mindre haft en exponentiell utveckling vilket jag tror kommer visa väldigt stora resultat kommande 50 åren.
Utvecklingen inom datateknik (snabbheten och mängd transistorer) har varit exponentiell, de flesta andra områden-nej.

Vad trevligt om du läst om att man snart kan göra konstgjorda hjärtan, du förstår väl dock att dessa kommer vara svindyra och högst antagligen inte till för "vanligt folk"? Hade alla människor i västländer kunnat leva 150+ år fr.o.m. nu och snart ännu längre så hade jorden snabbt överbefolkats katastrofalt. Det handlar mest om politik, inte om vad som är medicinskt möjligt. (filmen "Elysium" kanske förklarar detta bättre för dig, endast de rika som kan leva "för evigt" och ändå har jorden sjukt med problem med befolkningsmängden).

Att kunna skapa organ tvekar jag inte heller emot, dock måste du förstå att hjärnan inte går att replikeras då vi knappt fattar vad den går ut på eller vad vårt medvetande är, och det är inom hjärnan som de åldersrelaterade skadorna till sist visar sig. Så fast du har en 25-årings hjärta/lungor/lever så kommer du ändå dö p.g.a. att telomererna tagit slut/hjärnan inte orkar mera vid ca 70-120 års-ålder (beror på gener), fastän du annars varit fullt frisk.

Ponde
2013-12-04, 17:14
Man märker att även du är ung och naiv. Hur vet du att inte andra har ork eller tycker det är värt att leva efter 65? Jag känner många i 60års-åldern som aldrig har mått bättre i sina liv.

Du har en en poäng i att man inte skall bygga upp sin lycka enbart på framtiden, Måste finnas en balans mellan nu och framtiden.

Poängen var inte att det inte "är värt att leva" på ålderdomens höst, utan att de flesta tänker för mycket på detta och planerar inför "pensionen" som kanske aldrig kommer. Har man dessutom demens i släkten så kan man lika gärna dö före man får de problemen, mormor & morfar hade båda alzheimer och då de inte kände igen besöket/bara yrade och inte kunde få ihop en vettig mening de sista åren på ålderdomshemmet så blev man lite tårögd och hopplös för deras skull.

David_wigren
2013-12-04, 17:38
Att kunna skapa organ tvekar jag inte heller emot, dock måste du förstå att hjärnan inte går att replikeras då vi knappt fattar vad den går ut på eller vad vårt medvetande är, och det är inom hjärnan som de åldersrelaterade skadorna till sist visar sig.

Säg inte det. Nu är inte jag någon expert på neuro- eller cellbiologi, men det känns inte som en omöjlighet att man i framtiden lyckas stimulera en kontrollerad celldelning hos neuronerna i hjärnan. Hjärnans naturliga plasticitet skulle sedan kunna bilda nya återkopplingar och synapser, och du skulle få en "ungdomlig" hjärna igen.

Dav0d
2013-12-04, 17:40
Utvecklingen inom datateknik (snabbheten och mängd transistorer) har varit exponentiell, de flesta andra områden-nej.

Vad trevligt om du läst om att man snart kan göra konstgjorda hjärtan, du förstår väl dock att dessa kommer vara svindyra och högst antagligen inte till för "vanligt folk"? Hade alla människor i västländer kunnat leva 150+ år fr.o.m. nu och snart ännu längre så hade jorden snabbt överbefolkats katastrofalt. Det handlar mest om politik, inte om vad som är medicinskt möjligt. (filmen "Elysium" kanske förklarar detta bättre för dig, endast de rika som kan leva "för evigt" och ändå har jorden sjukt med problem med befolkningsmängden).

Att kunna skapa organ tvekar jag inte heller emot, dock måste du förstå att hjärnan inte går att replikeras då vi knappt fattar vad den går ut på eller vad vårt medvetande är, och det är inom hjärnan som de åldersrelaterade skadorna till sist visar sig. Så fast du har en 25-årings hjärta/lungor/lever så kommer du ändå dö p.g.a. att telomererna tagit slut/hjärnan inte orkar mera vid ca 70-120 års-ålder (beror på gener), fastän du annars varit fullt frisk.

Precis, men de flesta dödsfall slutar inte med att telomererna i hjärnan tagit slut utan av andra anledningar. Dessutom lär det finnas medicin i en snar framtid som gör att cellfördelningen görs mer effektiv, mindre inflammationer i kroppen o.s.v. (Är inte fullt uppdaterad på hur forskningen går kring hjärnan eller om fallet med cellfördelningen, men eftersom det är ett nytt område lär vi se framgång där inom snar framtid också).

De konstgjorda hjärtan och andra organen kommer självklart vara dyrt till en början, men allting sänks i pris desto mer tiden går. Ta ett DNA test för 10 år sedan, ett sådant skulle kosta dig flera miljoner kronor, idag kostar det dig 700 kr. Jag har för övrigt tänkt att vara väldigt förmögen i framtiden och det ser ut som det kan möjliggöras, så att få senare utvecklad medicin är inte omöjligt. Vi ska vara glada med de förutsättningar vi i Sverige har.

Samt överbefolkning kommer det inte bli. Forskning visar att desto mer utvecklat ett land blir, desto mindre blir fortplantningen (vilket är väldigt logiskt ur ett samhällsperspektiv). Det visar sig att vissa länder till och med backar i population om de inte hade invandring. Kom ihåg att vi inte pratar om 20 år i framtiden, utan mer i spannet av 50, 80 eller 100. Personligen tror jag att t.ex. Sverige om 30 år kommer ha så lite barnfödande inom ursprungsbefolkningen att invandring är ett måste. Ta bara faktumet att väldigt många väljer att ha sitt första barn vid 30+ och då bara 1 eller max 2. Det krävs att varje familj i dagsläget har 2.2 barn i snitt för att befolkningen inte ska backa.

dupper
2013-12-04, 18:15
Att kunna skapa organ tvekar jag inte heller emot, dock måste du förstå att hjärnan inte går att replikeras då vi knappt fattar vad den går ut på eller vad vårt medvetande är, och det är inom hjärnan som de åldersrelaterade skadorna till sist visar sig. Så fast du har en 25-årings hjärta/lungor/lever så kommer du ändå dö p.g.a. att telomererna tagit slut/hjärnan inte orkar mera vid ca 70-120 års-ålder (beror på gener), fastän du annars varit fullt frisk.

...och där går forskningen starkt framåt också. Det är väldigt svårt att förutsäga hur läget ser ut om 30-40 år där.

Ponde
2013-12-04, 19:48
Säg inte det. Nu är inte jag någon expert på neuro- eller cellbiologi, men det känns inte som en omöjlighet att man i framtiden lyckas stimulera en kontrollerad celldelning hos neuronerna i hjärnan. Hjärnans naturliga plasticitet skulle sedan kunna bilda nya återkopplingar och synapser, och du skulle få en "ungdomlig" hjärna igen.

Detta är dock längre i framtiden än våra livstider (om man jämför med hur det skridit fram tills nu inom den forskningen).

Ponde
2013-12-04, 19:49
...och där går forskningen starkt framåt också. Det är väldigt svårt att förutsäga hur läget ser ut om 30-40 år där.

Ja, inget är hugget i sten. Men det lönar sig inte att basera sin livsfilosofi kring en "möjlig framtid" är vad jag försöker säga.

nissepelle
2013-12-04, 20:02
Utvecklingen inom datateknik (snabbheten och mängd transistorer) har varit exponentiell, de flesta andra områden-nej.

Vad trevligt om du läst om att man snart kan göra konstgjorda hjärtan, du förstår väl dock att dessa kommer vara svindyra och högst antagligen inte till för "vanligt folk"? Hade alla människor i västländer kunnat leva 150+ år fr.o.m. nu och snart ännu längre så hade jorden snabbt överbefolkats katastrofalt. Det handlar mest om politik, inte om vad som är medicinskt möjligt. (filmen "Elysium" kanske förklarar detta bättre för dig, endast de rika som kan leva "för evigt" och ändå har jorden sjukt med problem med befolkningsmängden).

Att kunna skapa organ tvekar jag inte heller emot, dock måste du förstå att hjärnan inte går att replikeras då vi knappt fattar vad den går ut på eller vad vårt medvetande är, och det är inom hjärnan som de åldersrelaterade skadorna till sist visar sig. Så fast du har en 25-årings hjärta/lungor/lever så kommer du ändå dö p.g.a. att telomererna tagit slut/hjärnan inte orkar mera vid ca 70-120 års-ålder (beror på gener), fastän du annars varit fullt frisk.

Fast du vet ju inte vad du pratar om heller i och för sig. Visste du till exempel att telomererna på manliga gameter blir längre ju äldre mannen blir? Varför skulle inte andra celler också kunna manipuleras till dessa enzymatiska reaktioner?
Du kan inte påstå saker om hur framtidens medicinska utveckling kommer se ut, baserat på den teknik och kunskap som finns idag.

Ponde
2013-12-04, 20:10
Fast du vet ju inte vad du pratar om heller i och för sig. Visste du till exempel att telomererna på manliga gameter blir längre ju äldre mannen blir? Varför skulle inte andra celler också kunna manipuleras till dessa enzymatiska reaktioner?
Du kan inte påstå saker om hur framtidens medicinska utveckling kommer se ut, baserat på den teknik och kunskap som finns idag.

Vi är dock människor och inte gameter (att "blanda" gener så som du försöker förklara har aldrig gjorts med människor i samma skala som med djur och därför är det mycket svårt att få fram "fungerande" genmanipulation). Sen så dör du oftast inte av att telomeren "tar slut", utan av andra åldersrelaterade sjukdomar (hjärnsjukdomar, cancer, hjärt-och kärlsjukdomar osv.).

Dav0d
2013-12-04, 20:12
Vi är dock människor och inte gameter (att "blanda" gener så som du försöker förklara har aldrig gjorts med människor i samma skala som med djur och därför är det mycket svårt att få fram "fungerande" genmanipulation). Sen så dör du oftast inte av att telomeren "tar slut", utan av andra åldersrelaterade sjukdomar (hjärnsjukdomar, cancer, hjärt-och kärlsjukdomar osv.).

Precis det jag skrev där uppe och dessa sjukdomar kommer med hög sannolikhet vara bagateller för vanliga människor om 30-40 år om inte närmre. Som sagt, bara hjärt- och kärlsjukdomar är vi inte långt ifrån att bota genom att ersätta alla organ. Nåja det är som sagt något jag försöker eftersträva, att leva länge d.v.s. och jag hoppas jag lyckas komma så nära målet jag kan. Detta gör jag genom att försöka leva och tänka hälsosamt redan från idag :)

Otur
2013-12-04, 20:17
Jag drömde i många år om att åka till New York. Det va min högsta dröm.
När jag väl va där, stod mitt på Times Square så kände jag "misson complete"
Nu gör det inget om jag knoppar av imorgon.

badkarsman
2013-12-04, 20:22
Skaffa Gf.... :-/

tearz
2013-12-04, 20:28
I want to drink your blood

Ponde
2013-12-04, 20:32
Precis det jag skrev där uppe och dessa sjukdomar kommer med hög sannolikhet vara bagateller för vanliga människor om 30-40 år om inte närmre. Som sagt, bara hjärt- och kärlsjukdomar är vi inte långt ifrån att bota genom att ersätta alla organ. Nåja det är som sagt något jag försöker eftersträva, att leva länge d.v.s. och jag hoppas jag lyckas komma så nära målet jag kan. Detta gör jag genom att försöka leva och tänka hälsosamt redan från idag :)
Glöm inte att det inte finns pengar i att göra folk odödliga, finns inget läkemedelspecialiserat bolag i världen som skulle lansera sådana produkter till alla för då hade de blivit bankrutta. Tyvärr är det pengar och makt som styr i världen och inte utopistiska ideal.

Sen undrar jag fortfarande hur du tänkte världen skulle funka om alla kunde få "en ny kropp" när de behövde. Överpopulation next?cofffee

hurtbullen
2013-12-04, 20:46
Det låter helt absurt men jag skulle vilja uppleva ett krig.
Jag har alltid fascinerats av det. (Om uttrycket tillåts).

R Scarpa27
2013-12-04, 21:31
för det första komma på vad jag vill göra med allt.
vardag är den samma. äta jobba träna äta vila kolla film dricka öl sova dö =P

sen skulle jag vilja uppleva någon domedag, där det blir kaos och man får leva för att överleva.
ungefär som en zombie epedemi guns, burkmat sparka upp godisautomater för överlevnad.

haha nördigt men i vilket fall tror jag endå jordens höjdpunkt har nått sitt och världen är på väg mot mer fattigdom, krig och svält... (och nya pesten kanske dyker upp men, överbefolkningen är ju bara den en sjukdom)

Dewon
2013-12-04, 21:33
Tillföra en skillnad i någons liv, bli någon typ utav ledare (hälsopedagog/PT etc). Folk klagar så fort jag tar upp det att det inte finns några pengar att tjäna men.. Är allt om pengar?

Jag vill hjälpa någon att förändra sig helt enkelt.

Lorena
2013-12-04, 21:46
för det första komma på vad jag vill göra med allt.
vardag är den samma. äta jobba träna äta vila kolla film dricka öl sova dö =P

sen skulle jag vilja uppleva någon domedag, där det blir kaos och man får leva för att överleva.
ungefär som en zombie epedemi guns, burkmat sparka upp godisautomater för överlevnad.

haha nördigt men i vilket fall tror jag endå jordens höjdpunkt har nått sitt och världen är på väg mot mer fattigdom, krig och svält... (och nya pesten kanske dyker upp men, överbefolkningen är ju bara den en sjukdom)

What he said.

thenut
2013-12-04, 22:03
Se mina barn växa upp lyckliga låter som en bra målsättning...

Dav0d
2013-12-04, 23:13
Glöm inte att det inte finns pengar i att göra folk odödliga, finns inget läkemedelspecialiserat bolag i världen som skulle lansera sådana produkter till alla för då hade de blivit bankrutta. Tyvärr är det pengar och makt som styr i världen och inte utopistiska ideal.

Sen undrar jag fortfarande hur du tänkte världen skulle funka om alla kunde få "en ny kropp" när de behövde. Överpopulation next?cofffee

För det första sa jag inte odödlig, utan jag sa leva 20-50 år längre än det vi gör idag! :) Däremot kommer livslängden i framtiden öka extremt, det är givet (när är dock en annan fråga). Men det man måste förstå är att vårt sätt att se på livet kommer ändras lika mycket som åldern vi kommer kunna leva till. Människor kommer troligtvis inte vara begränsade att få barn under en viss period och möjligheterna att göra mer saker i livet kommer att öka likaså. Tänk bara på möjligheterna idag och för 100 år sedan för den "vanliga arbetaren".

Mao kommer viljan att skaffa barn för både män och kvinnor (eftersom jämställdheten också ökar överallt i världen antar jag) minska dramatiskt p.g.a. av ändrad livsstil och livsfilosofi. Det är inte bara teknologin som ändrats stort de närmaste 100 åren, livsfilosofin har ändrats minst lika mycket hos många människor. (Då menar jag hos dem som lever i de utvecklade länderna).

Strangerdanger
2013-12-05, 00:23
Be mina sista bön, umgås med familjen och vänner.

Tricklew
2013-12-05, 00:30
Alla ni som vill se krig, svält, kaos med mera, det finns redan, åk till Kongo eller dylikt krigshärjat skitland. Men klart, då blir det plötsligt väldigt riktigt, och känns nog inte lika lockande längre.

Gober
2013-12-05, 00:39
Alla ni som vill se krig, svält, kaos med mera, det finns redan, åk till Kongo eller dylikt krigshärjat skitland. Men klart, då blir det plötsligt väldigt riktigt, och känns nog inte lika lockande längre.

Snacka om välfärdsproblem, att vilja uppleva det som är en mardrömsvardag för så många människor ;)

Visst har jag också haft fantasier om apocalypser osv men inget jag skulle vilja uppleva i verkligheten.

Tricklew
2013-12-05, 00:40
Snacka om välfärdsproblem, att vilja uppleva det som är en mardrömsvardag för så många människor ;)

Folk har någon slags bild att det kommer vara som i film, och de kommer vara en av de överlevande som kämpar vidare. Ganska få är sugna på att faktiskt uppleva det dock, som vi ser i hur få av dessa som pratar om krig, misär med mera faktiskt åker ner till ställen där de kan uppleva det.


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

G_lund
2013-12-05, 01:05
Snacka om välfärdsproblem, att vilja uppleva det som är en mardrömsvardag för så många människor ;)

Visst har jag också haft fantasier om apocalypser osv men inget jag skulle vilja uppleva i verkligheten.

Ett riktigt krig vill jag inte se.
Det räcker ju att se en enda dokumentär där de visar hur dåligt vissa soldater mår efteråt för att bli avskräckt.

Däremot hade jag velat bevittna en stor historisk händelse tex. en revolution eller ett försök till en revolution med min kamera.
Tanken slog mig för första gången under arabiska våren.
Samma tanke fick jag nu när jag såg bilder från ukraina.


En annan sak jag hade velat göra är att jobba inom småskalig alternativ energi i tredjevärlden. Det är en plan som jag alltid haft i bakhuvudet och som blommat ut ordentligt senare tid när jag läst mer kulturgeografi och anledningar till fattigdom/befolkningsökningar osv.
Känns som jag är på rätt väg inom karriären för att göra något sådant om några år :)

Lorena
2013-12-05, 12:35
Apokalypesgrejen var ganska ironisk för egen del. Intressant att föreställa sig men på riktigt vill jag leva mitt liv på ett sätt som i möjilgaste mån gör att jag bidrar till att skjuta upp en sådan händelse. Det lilla jag kan.

Trouble
2013-12-05, 12:40
Jag skulle vilja skaffa en mycket yngre och söt fru i ett gammaldags lyckligt äktenskap och provocera feministerna i kafferummet med att hon tycker om att laga mat åt mig.

Sen vill jag bli bättre på Ryska och åka transsibiriska i framtiden innan jag förtidspensionerar mig i ett varmt land.


Jag drömde i många år om att åka till New York. Det va min högsta dröm.
När jag väl va där, stod mitt på Times Square så kände jag "misson complete"
Nu gör det inget om jag knoppar av imorgon.

Jag blev glad att läsa ditt inlägg! Grattis! :thumbup:

Lorena
2013-12-05, 12:44
Jag skulle vilja skaffa en mycket yngre och söt fru i ett gammaldags lyckligt äktenskap och provocera feministerna i kafferummet med att hon tycker om att laga mat åt mig.

Skulle hon förvärvsarbeta också eller vara housewife på heltid?

Trouble
2013-12-05, 12:52
Skulle hon förvärvsarbeta också eller vara housewife på heltid?

Som hon vill, det hon skulle trivas bäst med (fast det blir säkert tradigt att inte ha någon syssla på dagarna alls annat än hemmet så hon skulle gärna få tycka om att pyssla med något ideellt eller konstnärligt). Egentligen är jag också öppen för att gifta mig rikt och bli hemmaman på deltid men det känns samtidigt lite tråkprogressivt

Lorena
2013-12-05, 12:59
Som hon vill, det hon skulle trivas bäst med (fast det blir säkert tradigt att inte ha någon syssla på dagarna alls annat än hemmet så hon skulle gärna få tycka om att pyssla med något ideellt eller konstnärligt). Egentligen är jag också öppen för att gifta mig rikt och bli hemmaman på deltid men det känns samtidigt lite tråkprogressivt


Om du är mer inne på det konservativa alternativet blir följdfrågan hur gammal du är i o m kriteriet "yngre".

Nej skämt åsido, men på riktigt ser jag inte alls vart haken i ett sådant liv skulle ligga mer än i progressiva människors ogillande. På ett intellektuellt plan förstår ajg naturligtvis massa hakar med det, men rent emotionellt är det du beskriver typ win-win-win i min lilla säkerligen skeva föreställning om ett gott liv.

tearz
2013-12-05, 15:12
jag skulle vilja skaffa en mycket yngre och söt fru i ett gammaldags lyckligt äktenskap och provocera feministerna i kafferummet med att hon tycker om att laga mat åt mig.

Sen vill jag bli bättre på ryska och åka transsibiriska i framtiden innan jag förtidspensionerar mig i ett varmt land.




Jag blev glad att läsa ditt inlägg! Grattis! :thumbup:

+1

Parachutes
2013-12-05, 15:25
50cm biceps och få ut 140 hästar av min veteranhoj. Sen kan jag dö lycklig, typ. Öppen kista o gasp-linne. Awww yeah..

Diomedea exulans
2013-12-05, 15:27
Jag vill skriva en episk bok som blir läst av generationer värden över i århundraden efter min död.

Chilla mamma
2013-12-05, 16:00
Jag vill skaffa barn, helst innan mina föräldrar går bort också. Men vill också ha en stabil och ordnad ekonomi först.

nissepelle
2013-12-08, 23:23
Vi är dock människor och inte gameter (att "blanda" gener så som du försöker förklara har aldrig gjorts med människor i samma skala som med djur och därför är det mycket svårt att få fram "fungerande" genmanipulation). Sen så dör du oftast inte av att telomeren "tar slut", utan av andra åldersrelaterade sjukdomar (hjärnsjukdomar, cancer, hjärt-och kärlsjukdomar osv.).

Jag är väl medveten om det, vad jag försöker förmedla till dig är att det finns så otroligt mycket inom medicinen som är helt vita områden på kartan, så det är oerhört naivt av dig att döma ut framtida upptäckter helt på vart forskningsläget står idag. Eftersom du verkar ha lite svårt att förstå det jag försöker säga så tänk på hur man för 500 år sedan såg på tanken att kunna flyga, det var helt befängt, eftersom man utgick från den tidens tekniska läge. Samma sak gör du.