handdator

Visa fullständig version : Gallstenar ökar


Holabandola
2012-09-26, 12:18
Antalet fall av gallstenar har fördubblats sedan 2004.

Jag har alltid undrat vad som gör att man får gallsten, det verkar inte vara en enskild orsak. Men vissa personer kan ju ha ett tjugotal stenar vid op, de måste ju göra något särdeles fel.

Jag har en kompis som är vego, han hade en sten stor som en femkrona vid 20 års ålder, läkaren hade aldrig sett en så stor sten hos en så ung kille.
Det kan knappast ha varit slump, men något gjorde han kapitalt fel. Det enda jag kan komma på är att han motionerade NOLL.
Kosten däremot var optimal, möjligen mycket olja och salt på all mat för att ge det tillrcäkligt med kalorier och smak.

Vad är främsta orsaken till gallsten?
Hur undviker jag det bäst?

tjing
2012-09-26, 12:26
Motion och kost angavs som faktorer på text-TV i alla fall.

Deep Thought
2012-09-26, 12:55
Njursten är det väl som är uppe på nyheterna?

Drick mycket vatten, få i sig gott om kalium och magnesium relativt fosfor och protein (dvs undvik LCHF *duckar*) för att minska calciuria, om vi nu pratar om kalciumoxalat-stenar, vilket är det absolut vanligaste.

MrBulk
2012-09-26, 16:46
Njursten är det väl som är uppe på nyheterna?

Drick mycket vatten, få i sig gott om kalium och magnesium relativt fosfor och protein (dvs undvik LCHF *duckar*).

Får man inte i sig det du nämnt om man äter LCHF?

Löpsko
2012-09-26, 17:32
Har gallsten och njursten samma ursprung?

Sverker
2012-09-26, 17:43
Har gallsten och njursten samma ursprung?


Inte alls.

Gallsten är gallsalter som faller ut i gallgången. Gallsalterna behövs för absorptionen av fett. Har för mig att gallsten bildas vid för lågt pH i gallgången. Någonting med fettrik kost och felaktig tarmflora av bakterier....någonting.



Njursten är utfällning av oxalsyra ( oxalat ) i njuren. Oxalat från maten eller från nedbrytning av t e x aminosyran glycin. Riskfaktorer kan jag inget om.

Deep Thought
2012-09-26, 18:14
Får man inte i sig det du nämnt om man äter LCHF?

Främsta källan är liksom frukt och grönt. :) Men det viktigaste man kan göra för att minska riskerna, är att hålla sig väl hydrerad. Man vill inte att urinen mättas av kalciumsalterna, för då fäller de ut.

Löpsko
2012-09-26, 19:48
Inte alls.

Gallsten är gallsalter som faller ut i gallgången. Gallsalterna behövs för absorptionen av fett. Har för mig att gallsten bildas vid för lågt pH i gallgången. Någonting med fettrik kost och felaktig tarmflora av bakterier....någonting.



Njursten är utfällning av oxalsyra ( oxalat ) i njuren. Oxalat från maten eller från nedbrytning av t e x aminosyran glycin. Riskfaktorer kan jag inget om.

Okej!

Riskfaktorer som jag har hört på njursten är ost och rabarber med broscience som källa.

Eddie Vedder
2012-09-26, 19:56
Främsta källan är liksom frukt och grönt. :) Men det viktigaste man kan göra för att minska riskerna, är att hålla sig väl hydrerad. Man vill inte att urinen mättas av kalciumsalterna, för då fäller de ut.

Inga problem för fem öre om man äter LCHF. Visst kan man äta dåligt men det har ju inte med saken att göra. Taskig kosthållning kan ju alla ha och få i sig dåligt med näring.

Och angående duckningen behöver du knappast vara orolig på Kolo. Här om någonstans är det ju populärt att basha den dieten.

Okej!

Riskfaktorer som jag har hört på njursten är ost och rabarber med broscience som källa.

Om oxalsyra är riskfaktorn så är ju ost bara bra.

Deep Thought
2012-09-26, 20:16
Inga problem för fem öre om man äter LCHF. Visst kan man äta dåligt men det har ju inte med saken att göra. Taskig kosthållning kan ju alla ha och få i sig dåligt med näring.


Jag pratar inte om "taskig" kosthållning generellt, utan en kost som främjar högre halter av kalcium i urinen, alltså, vilket en frukt- och grönt-fattig kost lätt gör tack vare lägre intag av de mineral som ingår i buffertsystemen så som magnesium och kalium. Även rena ketogena dieter uppvisar detta problem, men huruvida det är samma bakomliggande mekanismer eller inte, vet jag inte.

Eddie Vedder
2012-09-26, 20:25
Jag pratar inte om "taskig" kosthållning generellt, utan en kost som främjar högre halter av kalcium i urinen, alltså, vilket en frukt- och grönt-fattig kost lätt gör tack vare lägre intag av de mineral som ingår i buffertsystemen så som magnesium och kalium. Även rena ketogena dieter uppvisar detta problem, men huruvida det är samma bakomliggande mekanismer eller inte, vet jag inte.

Om du pratar om en frukt- och gröntfattig kost så är det ju redan där en grundpremiss om taskig kosthållning. Det finns ingen motsättning i LCHF och grönsaker. Kanske äter många LCHF:are lite grönsaker och för lite magnesium. Men det är inget som kommer per automatik.

Deep Thought
2012-09-26, 20:32
Om du pratar om en frukt- och gröntfattig kost så är det ju redan där en grundpremiss om taskig kosthållning. Det finns ingen motsättning i LCHF och grönsaker. Kanske äter många LCHF:are lite grönsaker och för lite magnesium. Men det är inget som kommer per automatik.

Då dessa mineral är förpackade i form av kolhydrater, finns det en korrelation här. påstår jag. Det blir svårt att dra ner på kolhydrater och samtidigt upp intaget av kalium och magnesium - men visst, inte omöjligt.

Eddie Vedder
2012-09-26, 20:35
Det blir svårt att dra ner på kolhydrater och samtidigt upp intaget av kalium och magnesium - men visst, inte omöjligt.

Varför ska det upp? Jämförelsen måste väl ändå handla om att bevara samma nivå?

Deep Thought
2012-09-26, 20:39
Varför ska det upp? Jämförelsen måste väl ändå handla om att bevara samma nivå?

Till och med ner en bit, bara nästan upp till samma nivå, då LCHF är fytinsyrafattig, vilket ökar upptaget av dessa mineral. Men jag är helt säker på att du förstår vad jag jag menar, så jag förstår inte riktigt varför du ska märka ord.

Eddie Vedder
2012-09-29, 09:35
så jag förstår inte riktigt varför du ska märka ord.

Jag märker inte ord. Jag håller ju inte med dig helt enkelt. Det är populärt att klaga på LCHF just nu, lika trendigt som det har varit att snacka om hur bra det är med lågkolhydratkost för ett tag sedan. Du måste ju kunna acceptera att andra inte tycker som du.

Tolkia
2012-09-29, 17:09
Det kan knappast ha varit slump, men något gjorde han kapitalt fel.
Det FINNS en variation i vilken medfödd benägenhet man har att utveckla gallsten. Vissa får sin första gallsten redan som ganska små barn, och då handlar det sällan om på något sätt "dålig" kosthållning.

mycketbrännvin
2012-10-02, 17:36
Läste nånstans att risken ökar av mycket protein från kött och fisk?