handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. insulinkänslighet-diabetes


Yodah
2012-09-25, 19:03
Tjena!

Tränar hård styrketräning 4 gånger i veckan. Äter 800gram godis varannan dag. Är inte överviktig.

Är orolig över att få diabetes. Min insulinkänslighet påverkas positivt av träningen.

Är min oro befogad? Är jag i riskzon för diabetes?

Sverker
2012-09-25, 19:13
Fortsätter du att äta 800 gram godis varannan dag ( +1600 kcal / dag ) i 30 år till är risken stor att du gått upp rejält i vikt.
Viktökningen är en riskfaktor.

Eira
2012-09-25, 19:14
Vad är det för godis du äter?

Holabandola
2012-09-25, 19:16
Åh fyfan. Lägg ner godisfrosseriet.

Jag lärde känna en kille på ett diabetesforum, han var helt normal kille, jobbade och tränade så smått lite bandy ibland. Men med den ovanan att han tryckte minst en godispåse varje dag. Han fick helt plötsligt diabetes, och Metformin tabletter hjälpte inte.

NU kunde han ha fått diabetes typ II hur som helst. Men han trodde det var godisätande.

Bara en anekdot sådär.

Hur som helst, 800g är sinnesjuka mängder.

Holabandola
2012-09-25, 19:20
...för övrigt, du är i riskzonen om du har diabetes i släkten, om du är överviktig, motionerar eller tränar inte OCH äter skräpmat, samt är afrikan. Därtill är ålder en viktig faktor för att utveckla diabetes.
Men om du skulle ha utvecklat diabetes vid 70 års ålder, så kanske du pressar din bukspottkörtel så den är slut redan vid 40 års ålder.
Bukspottkörteln kan jobba hårt och ganska länge, den kan höja sin produktion med 4-5ggr så mycket normal produktion, men sen plötsligt en dag stänger den av eller börjar gå på tomgång. Det är bra om den dagen kommer senare i livet än tidigare. För att ta insulin är ett rent helvete. Du har hela tiden en oro vetskap om ditt blodsocker, man kan aldrig släppa garden, för då kan man typ dö. ALLTID ALLTID tänka på sitt blodsocker och insulin...fyfan. Det suger.

Yodah
2012-09-25, 19:23
Fortsätter du att äta 800 gram godis varannan dag ( +1600 kcal / dag ) i 30 år till är risken stor att du gått upp rejält i vikt.
Viktökningen är en riskfaktor.

Vikten just nu står still. Förutsatt att jag inte går upp i vikt, är jag fortfarande i riskzonen?

Vad är det för godis du äter?

Smågodis. Sura nappar, zoo apor, skumbilar. Fettfritt godis.

Åh fyfan. Lägg ner godisfrosseriet.

Jag lärde känna en kille på ett diabetesforum, han var helt normal kille, jobbade och tränade så smått lite bandy ibland. Men med den ovanan att han tryckte minst en godispåse varje dag. Han fick helt plötsligt diabetes, och Metformin tabletter hjälpte inte.

NU kunde han ha fått diabetes typ II hur som helst. Men han trodde det var godisätande.

Bara en anekdot sådär.

Hur som helst, 800g är sinnesjuka mängder.

Jag är sockerberoende det är så jävla svårt att sluta...

Sheogorath
2012-09-25, 19:29
Vikten just nu står still. Förutsatt att jag inte går upp i vikt, är jag fortfarande i riskzonen?



Smågodis. Sura nappar, zoo apor, skumbilar. Fettfritt godis.



Jag är sockerberoende det är så jävla svårt att sluta...

Skär ner på godiset till kanske 150 gram och ät bara efter träningen. Vips har du tillgodosett åtminstone en del av ditt sug och du kommer ha nytta av kolhydraterna. Sett till träningen kommer godiset rent av att vara nyttigt och det kommer knappast att äventyra din hälsa. Det vill jag lova att 800 gram godis varannan dag gör. Och då har du ju inte ens angett övriga sockerkällor, som säkert finns lite här och var.

Holabandola
2012-09-25, 19:29
...ja jag tror dej. Jag var beroende av kakor :-)
Måste fortfarande nalla kakor i skåpet, men begränsar mig nu till 2. Förut kunde jag doppa upp ett rör ballerina eller en påse pepparkakor.

Så ät godis, men ät bara fyra fem. Sen slår du dej hårt på fingarna med en linjal, då får du annat att tänka på och de ångestlindrande hormoner du söker med sockret utlöses av smärtan istället haha.

Yodah
2012-09-25, 19:36
Skär ner på godiset till kanske 150 gram och ät bara efter träningen. Vips har du tillgodosett åtminstone en del av ditt sug och du kommer ha nytta av kolhydraterna. Sett till träningen kommer godiset rent av att vara nyttigt och det kommer knappast att äventyra din hälsa. Det vill jag lova att 800 gram godis varannan dag gör. Och då har du ju inte ens angett övriga sockerkällor, som säkert finns lite här och var.


Jag tränar hård styrketräning 4 gånger i veckan, därav behöver jag inte snabba kolhydrater efter träningen. Glukoslagret töms inte. Om jag däremot tränade 4 ggr per dag vore det en annan femma.

För helt enkelt försöka dra ner på godiset och ersätta med cola zero. Det blir första steget.

Holabandola
2012-09-25, 19:40
Bra, drick hellre det.

Sheogorath
2012-09-25, 19:41
Jag tränar hård styrketräning 4 gånger i veckan, därav behöver jag inte snabba kolhydrater efter träningen. Glukoslagret töms inte. Om jag däremot tränade 4 ggr per dag vore det en annan femma.

För helt enkelt försöka dra ner på godiset och ersätta med cola zero. Det blir första steget.

Var sa jag att det "behövs"? Jag sa att du kan fortsätta äta godis om du bara planerar ditt intag lite klokt samt drar ner mängderna väsentligt. Det handlar inte om vad du behöver eller inte. Men vill du sluta äta godis helt så fine. Var det det du ville att vi skulle säga? "Sluta ät godis för fan!" Ja, men då gör vi det. Sluta ät godis! Ersätt det med cola zero!

Avsaknad av godis har ingen dött av.

Yodah
2012-09-25, 19:54
Var sa jag att det "behövs"? Jag sa att du kan fortsätta äta godis om du bara planerar ditt intag lite klokt samt drar ner mängderna väsentligt. Det handlar inte om vad du behöver eller inte. Men vill du sluta äta godis helt så fine. Var det det du ville att vi skulle säga? "Sluta ät godis för fan!" Ja, men då gör vi det. Sluta ät godis! Ersätt det med cola zero!

Avsaknad av godis har ingen dött av.

Okej jag missförstod dig då, ber om ursäkt.

Jag lär ju trappa ner godiset gradvis. Kommer börja äta mindre mängder samt dricka cola zero då detta inte bidrar till insulinpåslag.

Bozar
2012-09-26, 13:56
Okej jag missförstod dig då, ber om ursäkt.

Jag lär ju trappa ner godiset gradvis. Kommer börja äta mindre mängder samt dricka cola zero då detta inte bidrar till insulinpåslag.

Anser inte godis har någon del i en balanserad kost överhuvudtaget, ligger man på så mycket minus att man måste trycka i sig godis för att hamna på balans så äter man kasst i övrigt.

Kan du inte sluta äta godis så begränsa det till helgerna och då enbart i mycket måttliga mängder.

Sheogorath
2012-09-26, 14:13
Anser inte godis har någon del i en balanserad kost överhuvudtaget, ligger man på så mycket minus att man måste trycka i sig godis för att hamna på balans så äter man kasst i övrigt.

Kan du inte sluta äta godis så begränsa det till helgerna och då enbart i mycket måttliga mängder.

Vilket okvalificerat skitsnack. Äter man över 3000 kcal per dag (siffran dragen ur arslet, jag hade kunnat ange en lägre siffra) är det inga som helst problem att inkludera sötsaker "i en balanserad kost". Att få i sig sina essentiella näringsgivare + godis inom kaloriramen är INTE svårt.

Jag ligger på 4400 kcal på vissa träningsdagar. Problem med godis efter träning? Knappast.

tjing
2012-09-26, 15:02
Tjena!

Tränar hård styrketräning 4 gånger i veckan. Äter 800gram godis varannan dag. Är inte överviktig.

Är orolig över att få diabetes. Min insulinkänslighet påverkas positivt av träningen.

Är min oro befogad? Är jag i riskzon för diabetes?

Känns helt galet att trycka 800 g godis varannan dag, faktiskt.

tjing
2012-09-26, 15:05
Kolhydrater går ju inte ENDAST åt till att fylla upp glykogen-forluster efter ett träningspass, utan används i olika energiprocesser etc. Självklart kan man trycka mängder av kolhydrater efter ett pass med gott samvete, men inte godis.

Själv äter jag precis drygt 150 g glukosbaserat godis efter ett pass.

Sheogorath
2012-09-26, 15:22
Kolhydrater går ju inte ENDAST åt till att fylla upp glykogen-forluster efter ett träningspass, utan används i olika energiprocesser etc. Självklart kan man trycka mängder av kolhydrater efter ett pass med gott samvete, men inte godis.

Själv äter jag precis drygt 150 g glukosbaserat godis efter ett pass.

:thumbup:

Yodah
2012-09-26, 19:53
Jag lägger upp en bild på mig själv. Som ni ser har jag en del underhudsfett. Skulle dock inte säga att jag är överviktig. Jag ska för den delen inte fortsätta äta så stora mängder godis. Dock är sockerberoende oerhört jobbigt...

http://tinypic.com/view.php?pic=35mp01v&s=6

Bozar
2012-09-26, 20:08
Vilket okvalificerat skitsnack. Äter man över 3000 kcal per dag (siffran dragen ur arslet, jag hade kunnat ange en lägre siffra) är det inga som helst problem att inkludera sötsaker "i en balanserad kost". Att få i sig sina essentiella näringsgivare + godis inom kaloriramen är INTE svårt.

Jag ligger på 4400 kcal på vissa träningsdagar. Problem med godis efter träning? Knappast.

Så det finns inte sätt att fylla upp kalorikvoten som har potentiellt mindre skadliga effekter på kroppen och tänderna? Bara för att man kan äta godis varje dag behöver det inte betyda att det är det optimala. Bara för att riskerna är större vid övervikt och kaloriöverskott behöver det inte betyda att de inte existerar i övriga fall. Såväl tromboser, infarkter, njursvikt och insjuknande i typ 1 diabetes förekommer faktiskt bland unga personer som ligger på kaloribalans. Sen kan man tycka att riskerna är värda att ta men det betyder inte att det är ofarligt.

Jag står fast vid mitt ord att godis är en onödig kaloriutfyllnad och att det finns bättre sätt att komma upp i energiintag.

Sheogorath
2012-09-26, 20:18
Så det finns inte sätt att fylla upp kalorikvoten som har potentiellt mindre skadliga effekter på kroppen och tänderna? Bara för att man kan äta godis varje dag behöver det inte betyda att det är det optimala. Bara för att riskerna är större vid övervikt och kaloriöverskott behöver det inte betyda att de inte existerar i övriga fall. Såväl tromboser, infarkter, njursvikt och insjuknande i typ 1 diabetes förekommer faktiskt bland unga personer som ligger på kaloribalans. Sen kan man tycka att riskerna är värda att ta men det betyder inte att det är ofarligt.

Jag står fast vid mitt ord att godis är en onödig kaloriutfyllnad och att det finns bättre sätt att komma upp i energiintag.

Det är ju jättespännande att du står fast vid ditt uttalande eftersom du uppenbarligen har väldigt god kompetens för att uttala dig om det här.

Du ska få utbilda oss som inte kan de här grejorna. Så: på vilket sätt ger ett intag av säg kolhydrat i 75/25-fördelning glukos/fruktos (d.v.s. ganska vanligt godis) i mängd motsvarande ungefär kroppsvikten i kg x 1,2 g kolhydrat (säg 150 g godis), intaget i en-timmes-intervaller efter träning, total energi-mängd motsvarande energiförlusten av träningen ökad risk för tromboser, infarkter, njursvikt och typ I-(av alla sorter du hade kunnat välja)-diabetes? Vad är det med just godis som gör det så magiskt?

Det är inga 800 gram varannan dag på sofflocket innan läggdags en vilodag vi pratar om.

Sheogorath
2012-09-26, 20:24
Jag lägger upp en bild på mig själv. Som ni ser har jag en del underhudsfett. Skulle dock inte säga att jag är överviktig. Jag ska för den delen inte fortsätta äta så stora mängder godis. Dock är sockerberoende oerhört jobbigt...

http://tinypic.com/view.php?pic=35mp01v&s=6

Och om du klickar på min profil ser du en fysik som åt godis en dag i veckan (cirka 800 kcal extra den dagen för att ersätta energiförlusten från konditionsträning) och under en dag i veckan (en ätardag på energibalans) åt glass efter träning, pizza till lunch och drack två mellanöl till kvällsmaten, och för övrigt åt vanlig mat (pytt i panna and whatnot). Det går, helt uppenbarligen, att reducera kroppsfett med gott muskelbevarande utan att för den saks skull ta bort allt trevligt och gott ur tillvaron. Nyckel är timing och frekvens och att hålla koll på veckans totalintag. Om du däremot inte kan kontrollera intaget av "godsaker" utan att strypa det helt kan det kan vara en väg att gå. Det vet du bäst själv.

Jode
2012-09-26, 20:25
Att bråka med Sheogorath angående post workout godis är som att väcka ett sovande kolikbarn när föräldrarna inte fått sova på 7 dygn. ;)

Sheogorath
2012-09-26, 20:27
Att bråka med Sheogorath angående post workout godis är som att väcka ett sovande kolikbarn när föräldrarna inte fått sova på 7 dygn. ;)

:laugh:

Yodah
2012-09-26, 20:46
Och om du klickar på min profil ser du en fysik som åt godis en dag i veckan (cirka 800 kcal extra den dagen för att ersätta energiförlusten från konditionsträning) och under en dag i veckan (en ätardag på energibalans) åt glass efter träning, pizza till lunch och drack två mellanöl till kvällsmaten, och för övrigt åt vanlig mat (pytt i panna and whatnot). Det går, helt uppenbarligen, att reducera kroppsfett med gott muskelbevarande utan att för den saks skull ta bort allt trevligt och gott ur tillvaron. Nyckel är timing och frekvens och att hålla koll på veckans totalintag. Om du däremot inte kan kontrollera intaget av "godsaker" utan att strypa det helt kan det kan vara en väg att gå. Det vet du bäst själv.

Ja det handlar om kalori in - ut.

Hade jag varit överviktig hade risken att få diabetes varit större. Det var därför jag tog upp det med min egen fettlagring.

Bozar
2012-09-26, 20:53
Det är ju jättespännande att du står fast vid ditt uttalande eftersom du uppenbarligen har väldigt god kompetens för att uttala dig om det här.

Du ska få utbilda oss som inte kan de här grejorna. Så: på vilket sätt ger ett intag av säg kolhydrat i 75/25-fördelning glukos/fruktos (d.v.s. ganska vanligt godis) i mängd motsvarande ungefär kroppsvikten i kg x 1,2 g kolhydrat (säg 150 g godis), intaget i en-timmes-intervaller efter träning, total energi-mängd motsvarande energiförlusten av träningen ökad risk för tromboser, infarkter, njursvikt och typ I-(av alla sorter du hade kunnat välja)-diabetes? Vad är det med just godis som gör det så magiskt?

Det är inga 800 gram varannan dag på sofflocket innan läggdags en vilodag vi pratar om.

Det är oklart om det är godis, momentant högt blodsocker, kassa gener, flera övriga faktorer eller kombinationen av dessa som gör att friska vältränade ändå insjuknar. Det är inte meningsfullt att spekulera i exakt vilka kvoter som är mer fördelaktiga än andra men det är ytterst sannolikt att oavsett hur hög kalori-förbrukning du har så blir du inte immun mot dessa tillstånd. Att vara fysiskt aktiv kanske minskar riskerna för en rad sjukdomar men det gör oss inte helt fria från dem.

Det man kan se av de som insjuknar är att de sällan haft diabetes i släkten och inte heller hereditär hjärtsjukdom eller njursjukdom i släkten så det kommer som en blixt från klar himmel vilket i sig kan ge en antydan om att det sannolikt inte är helt riskfritt att konsumera godis eller annan tveksam källa till näring varje dag även om man är vältränad och smal.

Vi skämtar om det här varje dag när det till exempel gäller rött kött, ägg i mängder, hög mjölkkonsumtion mm men det är ett ställningstagande man gör att man är beredd att ta risken för att man tycker det är värt det, då är det ju ok för att man är medveten men det är tveksamt att hävda till andra att man kan äta nästan vad man vill bara man håller sig på kaloribalans och är fysiskt aktiv för det är inget vi kan veta med säkerhet. Att det förekommer att till synes friska som insjuknar plötsligt i allvarliga sjukdomar utan att ha ärftlighet för det tycker jag ger god indikation att det spelar roll vad vi sätter i oss oavsett om vi håller vikten och är aktiva.

Sheogorath
2012-09-26, 21:12
Det är oklart om det är godis, momentant högt blodsocker, kassa gener, flera övriga faktorer eller kombinationen av dessa som gör att friska vältränade ändå insjuknar. Det är inte meningsfullt att spekulera i exakt vilka kvoter som är mer fördelaktiga än andra men det är ytterst sannolikt att oavsett hur hög kalori-förbrukning du har så blir du inte immun mot dessa tillstånd. Att vara fysiskt aktiv kanske minskar riskerna för en rad sjukdomar men det gör oss inte helt fria från dem.

Det man kan se av de som insjuknar är att de sällan haft diabetes i släkten och inte heller hereditär hjärtsjukdom eller njursjukdom i släkten så det kommer som en blixt från klar himmel vilket i sig kan ge en antydan om att det sannolikt inte är helt riskfritt att konsumera godis eller annan tveksam källa till näring varje dag även om man är vältränad och smal.

Vi skämtar om det här varje dag när det till exempel gäller rött kött, ägg i mängder, hög mjölkkonsumtion mm men det är ett ställningstagande man gör att man är beredd att ta risken för att man tycker det är värt det, då är det ju ok för att man är medveten men det är tveksamt att hävda till andra att man kan äta nästan vad man vill bara man håller sig på kaloribalans och är fysiskt aktiv för det är inget vi kan veta med säkerhet. Att det förekommer att till synes friska som insjuknar plötsligt i allvarliga sjukdomar utan att ha ärftlighet för det tycker jag ger god indikation att det spelar roll vad vi sätter i oss oavsett om vi håller vikten och är aktiva.

Jag pratar inte om att äta vad som helst. Jag pratar varken om rött kött, mejeriprodukter, gluten eller vad vi nu kan tänkas vara rädda för. Jag pratar om godis. Efter träning. I mängd anpassad för att ersätta glykogen- och energiförluster. Vad har du då för stöd för ditt uttalande?

Holabandola
2012-09-27, 07:23
Godis efter träning ÄR crap!
Varför, jo för det finns bättre alternativ helt enkelt!
Havre.
Så sluta tramsa, godis är inget bra alternativ.
Godis är för övrigt rätt dyrt. Hål i tänderna, inget fiberinnehåll, massa konstiga tillsatser färgämnen etc.
MÅSTE du äta godis däremot så är efter träning minst dumt. Men det är långt ifrån optimalt.

Sheogorath
2012-09-27, 07:29
Godis efter träning ÄR crap!
Varför, jo för det finns bättre alternativ helt enkelt!
Havre.
Så sluta tramsa, godis är inget bra alternativ.
Godis är för övrigt rätt dyrt. Hål i tänderna, inget fiberinnehåll, massa konstiga tillsatser färgämnen etc.
MÅSTE du äta godis däremot så är efter träning minst dumt. Men det är långt ifrån optimalt.

Långt ifrån optimalt? Jäkligt nära optimalt skulle jag säga om man tittar på vilken fördelning av glukos och fruktos som ger snabbast glykogeninlagring.

Nödvändigt? Nej. Det finns det få saker som är. Bättre än havre? Högst sannolikt om behovet finns av snabb återladdning. Att kompletterar med gainer eller godis eller något annat näringsbefriat utesluter inte en välbalanserad diet. Det har vi försökt säga till dig i ganska många månader nu, men du håller fast vid dina idéer om att varje intag måste vara Naturligt (Tm).

Holabandola
2012-09-27, 08:35
Maximal grlykogeninlagring varje dag året runt är verkligen överdrivet.
Du tar inte ut dej så på gymmet, det går inte att göra varje dag.

Du får istället bara massa onödigt socker som skvalpar runt i kroppen utan näring.
Jag avskyr gainer också.

Men jag talar främst utifrån egen erfarenhet. Jag mår piss av gainer. Kroppen blir helt fel. To much sugar. Köra en glukosbelastning efter varje pass är verkligen nonsen och godis, det är ännu tramsigare.
Javisst, alla studier hit och dit. Men dessa personer var tömda på energi. Är du verkligen helt tömd varje dag på gymmet? Isåfall får du tänka om, för så ska man inte träna imo.

Tänk på alla fjunisar som kör lite discoträning och sen kör en glukosbelastning eller tömmer ett par påsar godis...och tror det gör något bra. Det är så befängt.

Träna, ät något direkt efter, en macka el glas mjölk, sen middag. Bra!
Godis, gainer...som att ha ihjäl myggor med granater. Skadan blir större än nyttan.

Du behöver itne svara. detta är min personliga åsikt, baserad på vad jag kan och de erfarenheter jag själv har.

tjing
2012-09-27, 09:31
Dock är sockerberoende oerhört jobbigt...


Testa att undvika kolhydrater dagtid och äta de på kvällen. Det har hjälpt mig mycket med sötsug.

Det och snus då förstås.

tjing
2012-09-27, 09:40
Bozar, nu yrar du. Du måste se kontexten och mängden godis i det här sammanhanget.

Om vi snackar om 100-150 g godis efter ett träningspass går det snabbt åt till att fylla upp glykogenlager (inte minst om man är relativt tom på kolhydrater). Det är en jäkla skillnad mot att vagt prata om att "äta godis varje gång man tränar" som likaväl kan syfta på en stor godispåse.

Jag orkar inte dra upp innehållet i godis (den biten får gärna Sheogorath ta hand om) men fruktosdelen är som bekant den problematiska. Med vår kunskap om leverns förmåga att lagra fruktos som glykogen vet vi vilken mängd godis som kan anses vara rätt safe i samband med träning.

När allt kommer omkring är ju godis bara glukos, sukros, fruktos, ibland vegetabilisk olja och en väldans massa färgämnen och skit.

Holabandola. Det är rätt stor skillnad på att få i sig kolhydrater från att hinka gainers och att äta t ex ris.

Kischen
2012-09-27, 09:56
Godis efter träning ÄR crap!
Varför, jo för det finns bättre alternativ helt enkelt!
Havre.
Så sluta tramsa, godis är inget bra alternativ.
Godis är för övrigt rätt dyrt. Hål i tänderna, inget fiberinnehåll, massa konstiga tillsatser färgämnen etc.
MÅSTE du äta godis däremot så är efter träning minst dumt. Men det är långt ifrån optimalt.

http://desmond.imageshack.us/Himg528/scaled.php?server=528&filename=skruv.jpg&res=landing

*popcorn*

Sheogorath
2012-09-27, 16:10
http://desmond.imageshack.us/Himg528/scaled.php?server=528&filename=skruv.jpg&res=landing

*popcorn*

Du kan ju inte äta vetemjöl, Kischen. Det är ju raffinerat! Då får du diabetes! Diabetes TYP ETT!!! (och AIDS).

Spetälsk
2012-09-27, 16:51
Tjena!

Tränar hård styrketräning 4 gånger i veckan. Äter 800gram godis varannan dag. Är inte överviktig.

Är orolig över att få diabetes. Min insulinkänslighet påverkas positivt av träningen.

Är min oro befogad? Är jag i riskzon för diabetes?Du kommer att sluta med träningen före du slutar med godiset. om du har svårt att låta bli godiset nu så kommer det bli ännu svårare då. du kommer att bli tjock, få dåliga tänder och, kanske, adhd och canser av tillsatserna. godis är skit det finns inget bra med det. vägra vara ett förvuxet barn utan självkontroll. bli man på riktigt. 800g är osunt. källa? jag och sunda förnuftet :)

Spetälsk
2012-09-27, 16:53
Du kan ju inte äta vetemjöl, Kischen. Det är ju raffinerat! Då får du diabetes! Diabetes TYP ETT!!! (och AIDS).adhd och canser också. kolla listan på onödiga tillsatser. e100! det är säkert en beteendestörande azofärg!

Tolkia
2012-09-27, 17:25
Dämpa gärna trollandet i denna och liknande trådar. Bara för att ni inte själva ställt den i era ögon korkade frågan behöver ni inte bete er som om det vore Allmänt en fredagkväll.