handdator

Visa fullständig version : Hamstringträning - ont i ländryggen


Slayer88
2012-09-25, 18:07
Provade liggande lårcurl för första gången idag och det kändes i ländryggen och fick ont där, mest på vänster sida om ryggraden typ, precis över röven ungefär..

testade även stela marklyft efter det och kändes ungefär likadant, däremot när jag kör sittande lårcurl så får jag inte ont dock ''känns'' det lite i ländryggen i musklerna där.

kan det va så enkelt att jag kör för tungt?

Kanske finns någon här som vet vad det kan bero på, tacksam för svar!

arthax
2012-09-25, 18:25
Jag vet inte vaför du har ont. Men utfall är en utmärkt övning för hamstrings, testa den och se om du får ont.

Mikaelsson
2012-09-25, 18:30
Prova att sänka vikten och fokusera på att böja i knät utan att svanka eller röra höften.
Sen kan du även prova att köra med tårna pekandes mot taket (Fotleden i samma position som om du skulle stått på tå), detta kopplar ur vadmuskeln vilket hjälper mig att hitta kontakten i baksida lår vid liggande lårcurl (var beredd på att sänka vikten yttligare om du kör på detta sätt).
kör kontrollerat och bara så högt som du klarar av att kontrahera baksida lår utan att börja dra med ryggen, det finns ingen poäng med att sparka sig i arslet under en lårcurl.

pezrulezhaakon
2012-09-25, 18:36
Slayer88, smärta i ländryggen är vanligt i bencurlmaskinen. Orsakerna är alltid felaktigt utförande och för tung belastning, samt möjligt felinställd maskin. Det vanligaste felet är att (över)svanka i övningen.

LillisJ
2012-09-25, 18:37
Svanka inte som en anka i lårcurl om du gör det.

Slayer88
2012-09-25, 18:37
tack så mycket, kommer att testa detta både utfall och att sänka vikten och vara mer noggrann med lårcurlsen så fort mina ben är utvilade igen! :)

pezrulezhaakon
2012-09-25, 18:40
Mikaelsson, "stå på tå" i bencurlen engagerar gärna gastrocnemius mer.

Slayer88
2012-09-25, 18:41
okej, ska försöka tänka på det!

Sheogorath
2012-09-25, 18:43
Jag vet inte vaför du har ont. Men utfall är en utmärkt övning för hamstrings, testa den och se om du får ont.

Nej det är det inte. Det är en utmärkt övning för röven, och framsida lår.

Hamstrings tränas bara effektivt genom extension i höften med relativt rakt knä eller genom flexion i knäleden. Inget av detta har du i utfall.

arthax
2012-09-26, 07:59
Nej det är det inte. Det är en utmärkt övning för röven, och framsida lår.

Hamstrings tränas bara effektivt genom extension i höften med relativt rakt knä eller genom flexion i knäleden. Inget av detta har du i utfall.


Tack för uppläxningen! :smash:

Jag ska bättra mig :)

Kutso
2012-09-26, 08:56
Raka marklyft är nice för hamstrings.

pezrulezhaakon
2012-09-26, 14:46
Kutso, raka mark tränar bara en mindre del av hamstrings.

Bulta
2012-09-26, 16:28
Vad rekommenderas att köra förutom liggande bencurl för att komma åt hamstrings och gluteus? Step-ups?

RassK
2012-09-26, 16:33
Vad rekommenderas att köra förutom liggande bencurl för att komma åt hamstrings och gluteus? Step-ups?

Sittande och stående lårcurl.

Sheogorath
2012-09-26, 16:44
Kutso, raka mark tränar bara en mindre del av hamstrings.

Alltså, nej. Den enda delen av hamstrings som inte tränas av raka mark är biceps femoris korta huvud, alltså är det en mindre del av hamstrings som inte tränas.

tntballe
2012-09-26, 17:01
Kutso, raka mark tränar bara en mindre del av hamstrings.

Tränar väl större delen av hamstrings?

edith*
Snabb som sj-tåget

z_bumbi
2012-09-26, 17:02
Vad rekommenderas att köra förutom liggande bencurl för att komma åt hamstrings och gluteus? Step-ups?

Stelbenta marklyft funkar för båda.

Finnen för hamstrings och stepups/utfall för röven.

Böj och mark fixar båda (i olika hög utsträckning).

pezrulezhaakon
2012-09-26, 21:25
tntballe

Nej, faktiskt inte.

Sheogorath
2012-09-26, 21:28
tntballe

Nej, faktiskt inte.

Ah. Det avgjorde saken.

pezrulezhaakon
2012-09-26, 21:35
Sheogorath

Tänkte du nåt mer?

Jag vet att du syftar på "semimusklernas" höftextensionsmöjlighet tillsammans med långa ursprunget av biceps femoris...

Ame
2012-09-26, 21:56
Sheogorath

Tänkte du nåt mer?

Jag vet att du syftar på "semimusklernas" höftextensionsmöjlighet tillsammans med långa ursprunget av biceps femoris...

Ja, och där har du hela hamstrings, förutom caput brevis då.

pezrulezhaakon
2012-09-26, 22:06
tntballe och Ame

För att räta ut ett möjligt missförstånd.... (pga klumpig och otillräcklig förklaring)

Vad jag menar med mitt tidigare inlägg, är att jag syftar på att raka mark inte aktiverar alla muskler i hamstrings, som ex en bencurl gör. Bencurlen är också mer effektiv (läs inte bättre) i den liggande varianten, pga längre möjlig muskulär kontraktion.

svenbanan
2012-09-27, 02:31
tntballe och Ame

För att räta ut ett möjligt missförstånd.... (pga klumpig och otillräcklig förklaring)

Vad jag menar med mitt tidigare inlägg, är att jag syftar på att raka mark inte aktiverar alla muskler i hamstrings, som ex en bencurl gör. Bencurlen är också mer effektiv (läs inte bättre) i den liggande varianten, pga längre möjlig muskulär kontraktion.

Så du håller med om att raka mark aktiverar större delen av hamstrings då?

pezrulezhaakon
2012-09-27, 06:09
svenbanan, ja i fråga om antal muskelbukar, men inte mängden korsbryggor.

svenbanan
2012-09-27, 07:17
svenbanan, ja i fråga om antal muskelbukar, men inte mängden korsbryggor.

Menar du att biceps femoris korta huvud är den största/starkaste av hamstrings olika delar?

pezrulezhaakon
2012-09-27, 07:44
svenbanan, nej det menar jag inte, och en sådan slutsats är svårt att dra.

Anders The Peak
2012-09-27, 08:14
Provade liggande lårcurl för första gången idag och det kändes i ländryggen och fick ont där, mest på vänster sida om ryggraden typ, precis över röven ungefär..

testade även stela marklyft efter det och kändes ungefär likadant, däremot när jag kör sittande lårcurl så får jag inte ont dock ''känns'' det lite i ländryggen i musklerna där.

kan det va så enkelt att jag kör för tungt?

Kanske finns någon här som vet vad det kan bero på, tacksam för svar!

Jag tror att du har problem med piriformis (http://www.jogg.se/Artiklar/Artikel.aspx?id=328) ett rätt vanligt problem som man ofta känner av extra vid legcurl

Mikaelsson
2012-09-27, 08:31
Mikaelsson, "stå på tå" i bencurlen engagerar gärna gastrocnemius mer.

Här håller jag inte riktigt med, med foten plantarflekterad så hamnar gastrocnemius i ett slackat mer ofördelaktigt läge för att böja i knät. Kan ha fel men min upplevelse är att det defenitivt blir tyngre för hamstrings i det läget.

z_bumbi
2012-09-27, 08:37
Här håller jag inte riktigt med, med foten plantarflekterad så hamnar gastrocnemius i ett slackat mer ofördelaktigt läge för att böja i knät. Kan ha fel men min upplevelse är att det defenitivt blir tyngre för hamstrings i det läget.

Det viktigaste är att slappna av i vaden (om man nu av någon anledning faktiskt vill koppla bort den) men i övrigt har du rätt.

svenbanan
2012-09-27, 08:42
svenbanan, nej det menar jag inte, och en sådan slutsats är svårt att dra.

Ja, jag håller med. Men vad menar du egentligen då?

Tycker du att stelbenta marklyft gör att musklerna i hamstrings kommer i nån slags insufficiens eller nåt och att de därför inte tränas effektivt i den övningen?

Jag börjar få slut på vilda gissningar snart... ;)

pezrulezhaakon
2012-09-27, 09:00
svenbanan, raka mark tränar de aktiva musklerna mot deras ytterläge där inte alls lika stor mängd korsbryggor används, vilket inte är lika effektivt ur hypertrofisynpunkt. Lägg där till att man inte alls tränar biceps femoris korta muskelbuk. Ytterligare så hjälper gluteus till att plocka bort en del av belastningen från hamstrings.

Mikaelsson
2012-09-27, 09:17
svenbanan, raka mark tränar de aktiva musklerna mot deras ytterläge där inte alls lika stor mängd korsbryggor används, vilket inte är lika effektivt ur hypertrofisynpunkt.

Det där var nytt för mig. Har alltid kört fullt rörelseuttag när jag tränar och trott att andra bara kör halva ROM för att de är viktkåta, men det kanske finns en poäng att lägga in någon övning med kortare ROM för hypertrofins skull då (och se till att man arbetar någonstans i mitten av rörelsebanan givetvis).

Sorry om jag spårar långt off topic men tyckte att det var ett intressant sidospår...

pezrulezhaakon
2012-09-27, 09:23
Mikaelsson, full ROM för hamstrings kan du aldrig få i raka mark. Fullt rörelse ROM innebär inte fullt muskulärt ROM.

Mikaelsson
2012-09-27, 09:38
Mikaelsson, full ROM för hamstrings kan du aldrig få i raka mark. Fullt rörelse ROM innebär inte fullt muskulärt ROM.

Spårade som sagt en aning, tänkte mer generellt.
Svårt att bygga biceps, lägg till några set med halv (muskulär) ROM, kanske 30-110 grader flektion eller så. Eller motsvarande för andra muskler.
En av de kralligaste killarna jag känner kör nästan uteslutande halva ROM i allt, han är bara viktkåt dock men det kanske kan vara en bidragande faktor till att han får en bra muskeltillväxt då han i övrigt kör strikt?

Innan någon skriker högt så kan jag väl säga att jag förstår att det kanske inte är så bra att planera hela sitt träningsupplägg kring detta med tanke på skaderisk, funktionell styrka mm. Men skulle det kunna vara bra att köra som komplement?

Mikaelsson
2012-09-27, 10:11
Skapade en ny tråd angående halva ROM osv så kan jag sluta ta över denna..

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=189901

svenbanan
2012-09-27, 10:20
svenbanan, raka mark tränar de aktiva musklerna mot deras ytterläge där inte alls lika stor mängd korsbryggor används, vilket inte är lika effektivt ur hypertrofisynpunkt. Lägg där till att man inte alls tränar biceps femoris korta muskelbuk. Ytterligare så hjälper gluteus till att plocka bort en del av belastningen från hamstrings.

Aha. Ja det är klart det är en bit kvar till "peak contraction". Har inte tänkt på att det skulle spela så stor roll faktiskt. Men det är ju klart det påverkar en hel del.

pezrulezhaakon
2012-09-27, 11:38
Så jag hoppas nu att jag fått fram vad jag menade med "en mindre del av hamstrings" vid raka marklyft..... eller?