handdator

Visa fullständig version : Inflammerad armbåge?


Brunfel
2012-09-25, 17:48
Hej,
Jag har återkommande problem med min ena armbåge. Läkaren på företagshälsovården har en gång ställt prognosen tennisarmbåge och egentligen inte gett något förslag på åtgärd annat än att vila, så jag tänkte höra vad eliten på kollo säger :)

Jag har haft problem vid 3-4 tillfällen tidigare i min byggarkarriär och tills nu har det nog nästan varit ett år sedan sist, om inte längre. Det uppkommer efter att jag varit dum och tagit i när jag är kall. Tänk armbrytning på fyllan.

Det är en molande smärta som sitter ungefär mellan själva armbågsknölen och runkmuskeln. När jag väl har fått ont så kan det gå över på några timmar, men under en period på några veckor så återkommer smärtan så fort jag anstränger armbågen. Jag har nu haft ett par veckors vila och testade att köra bröst på vikter jag hanterar med perfekt utförande runt 30 repetitioner och körde på 12-14 repetitioner. Till en början känner jag bara att allt inte är riktigt 100% och allt eftersom passet fortlöper så går det över till en lätt smärta som är ihållande och som då håller i sig ett par timmar efter passet.
Det är alltså ingen skarp smärta som kommer vid något speciellt utförande.
Vid något tillfälle har jag kört lite tyngre och det slutar i princip med att jag får bita ihop för att det gör så ont.

Någon som har några tips eller förslag?
Givetvis är tipset för framtiden att alltid värma upp ordentligt :)

LillisJ
2012-09-25, 17:57
Vila är att rekommendera...

Tennisarmbåge går inte över om du fortsätter lyfta tungt, man ska helst undvika att lyfta något alls. Tvekar på att det är någon skillnad på inflammation.