handdator

Visa fullständig version : Ang mitt proteinpulver + BCAA/EAA


b1gdude
2012-09-24, 19:05
Tja!

Har lite funderingar ang BCAA och EAA då jag inte är så insatt i det hela. Jag kör just nu med ett proteinpuler som innehåller följande:

Per portion:
Protein: 20,5g
Kolhydrater: 2,1g
Fett: 2,3g
4,5g BCAA (grenade aminosyror)
3,8g L-Glutamin per portion


Nu till mina funderingar...

jag undrar som sagt om det är onödig att köpa ett BCAA pulver då proteinpulvret redan innehåller 4.5g BCAA per portion?

Är det istället bättre att köpa EAA pulver t.ex "EAA-XX 97-98%" då den har fått bra omdömen :)... där jag tänkt inta det före och efter träning och när man är hemma så kan man istället ta sin proteinshake? Funkar detta upplägget? Eller ska jag bara köra på mitt proteinpulver så som det är?


Tacksam för hjälp!

King Grub
2012-09-24, 19:07
Det är onödigt med extra aminosyror om det är att ta dom tillsammans med proteinpulvret du syftar på. Proteinpulvret innehåller redan tillräckligt av alla aminosyror för att stimulera muskeluppbyggnaden maximalt.

b1gdude
2012-09-24, 19:11
Tack för snabbt svar.

Jag ska inte kombinera dem tillsammans :)

- EAA-pulvret blandat med någon pwo innan träning och proteinshake efter, funkar det också?

King Grub
2012-09-24, 19:13
Det går bra. Det går inte att säga att det kommer att ge större eller mindre muskeltillväxt än något annat upplägg, men det är inte något dåligt med det.

b1gdude
2012-09-24, 19:14
Okej :)

Så det går att kombinera EAA+pwo?

King Grub
2012-09-24, 19:18
Ja.

Albin Eriksson
2012-09-24, 19:23
Ja.

Borde väl vara beroende på om pwo-n som de flesta bara innehåller snabba kolisar eller om den dessutom innehåller glycerolblandningar osv med fett.
oder?

b1gdude
2012-09-24, 19:33
Borde väl vara beroende på om pwo-n som de flesta bara innehåller snabba kolisar eller om den dessutom innehåller glycerolblandningar osv med fett.
oder?

EAA-XX 97-98% (Blanda 1 servering i vatten, eller din pre-workoutprodukt, innan träning) så denna verka ju gå blanda, står inget om snabba kollisar m.m.

Albin Eriksson
2012-09-24, 19:35
EAA-XX 97-98% (Blanda 1 servering i vatten, eller din pre-workoutprodukt, innan träning) så denna verka ju gå blanda, står inget om snabba kollisar m.m.

De flesta preworkouts som inte är kcalfria innehåller en större del snabba kolhydrater, vilket inte är något problem att blanda med aminosyror.
Däremot finns det ett mindre antal som innehåller glycerol och då fett, i dessa fall är jag mer tveksam till att blanda.

b1gdude
2012-09-25, 14:55
Har EAA-XX bra prestationshöjande effekt som t.ex en vanlig pwo produkt?

Jag tänker vila ett tag från pwo's och bara köra EAA-XX innan träningen och kreatin under träningen, är detta bra upplägg?

nopea
2012-09-25, 17:38
Har EAA-XX bra prestationshöjande effekt som t.ex en vanlig pwo produkt?

Jag tänker vila ett tag från pwo's och bara köra EAA-XX innan träningen och kreatin under träningen, är detta bra upplägg?

Nej.

Albin Eriksson
2012-09-25, 18:39
Nej.

Vad nopea menar är att du inte får effekt som av en pwo, dvs uppiggande, pump osv.

b1gdude
2012-09-25, 20:16
Ok, men kan man kombinera eaa & kreatin som jag skrev innan?

Detta upplägg:

EAA-XX innan träning
Kreatin under träning
Proteinshake efter träning

RykteT
2012-09-25, 20:37
Ok, men kan man kombinera eaa & kreatin som jag skrev innan?

Detta upplägg:

EAA-XX innan träning
Kreatin under träning
Proteinshake efter träning

Spelar ingen större roll när du tar kreatin under dagen så jag skulle rekommendera att ta det tillsammans med en annan drink av ren smaksak (lättare..)

vicarious
2012-09-25, 20:50
Ok, men kan man kombinera eaa & kreatin som jag skrev innan?

Detta upplägg:

EAA-XX innan träning
Kreatin under träning
Proteinshake efter träning

Finns ingen poäng med kreatin under träningen, ta det efter med proteinet.

b1gdude
2012-09-25, 21:19
Just nu kör jag PWO innan träning och kreatin under träning, detta fungerar kanon för mig ;)

någon annan som kör EAA+kreatin under träningen?

312
2012-09-25, 21:27
Hur menar du med att det funkar? Kreatin har ju ingen akut efekt, det kan du ju ta när som helst. EAA är helt onödigt att inta under träning, utan det bör du ta direkt efter och möjligtvis före.

childman
2012-09-25, 21:27
Jag tar mitt BCAA-XX under och efter träning. Sedan kompletterar jag med Kasein vid mellanmål eller som kvällsmål.

b1gdude
2012-09-25, 21:29
Det jag menar med funkar är att jag verkligen får extra energi av det, förut körde jag bara PWO innan och inget under träningen, nu när jag kört kreatin under träningen så får jag bättre effekt av det hela, kan dock vara olika från person till person :)

Vad tycker ni om EAA-XX + Massbuilder innan träning? Hört mycket bra om den kombinationen men går det att ersätta med vanlig pwo-produkt?

b1gdude
2012-09-25, 21:45
Då menar jag EAA-XX 97-98% + Massbuilder eller spelar det inte så stor roll vilket EAA-XX man väljer?

bigjepp
2012-09-26, 08:49
Det jag menar med funkar är att jag verkligen får extra energi av det, förut körde jag bara PWO innan och inget under träningen, nu när jag kört kreatin under träningen så får jag bättre effekt av det hela, kan dock vara olika från person till person :)

Vad tycker ni om EAA-XX + Massbuilder innan träning? Hört mycket bra om den kombinationen men går det att ersätta med vanlig pwo-produkt?

kretain har ingen akut effekt.. så låter som placebo.

bigjepp
2012-09-26, 08:51
Det jag menar med funkar är att jag verkligen får extra energi av det, förut körde jag bara PWO innan och inget under träningen, nu när jag kört kreatin under träningen så får jag bättre effekt av det hela, kan dock vara olika från person till person :)

Vad tycker ni om EAA-XX + Massbuilder innan träning? Hört mycket bra om den kombinationen men går det att ersätta med vanlig pwo-produkt?

massbuilder är en stim fri pwo, så vad klassar du som en "vanlig" pwo?

312
2012-09-26, 09:03
kretain har ingen akut effekt.. så låter som placebo.

Precis. Kreatin är inte som till e.x. koffein, där man känner effekt några minuter efter intag. Kreatin har ingen akut effekt, utan du känner dig lite "starkare" bara du intar det, då det samlas i kroppen. Du kan ta det efter passet också, det spelar ingen roll.

b1gdude
2012-09-26, 19:58
Okej, ang EAA-XX...om jag t.ex äter mat + tar en proteinshake kl .14.00, är det då onödigt att dricka EAA-XX innan träningen om jag ska träna 15.00 eller 15.30 ? vänta till 16.00? mitt protein som jag dricker innehåller 4.5g BCAA per portion.

brukar oftast träna 1 timme efter jag käkat och det fungerar bra för mig :)

b1gdude
2012-09-26, 20:09
Vilket ska man välja av EAA tillskotten nedan? :)

BS EAA-XX 97-98% (300g/burk) 2 skopor/dag så räcker det i 15 dagar.

Kolozzeum EAA (500gr/burk) 2 skopor/dag så räcker det i 25 dagar.


Kollos EAA är ju billigare då det räcker längre men ger båda samma effekt m.m?

bigjepp
2012-09-26, 20:12
Okej, ang EAA-XX...om jag t.ex äter mat + tar en proteinshake kl .14.00, är det då onödigt att dricka EAA-XX innan träningen om jag ska träna 15.00 eller 15.30 ? vänta till 16.00? mitt protein som jag dricker innehåller 4.5g BCAA per portion.

brukar oftast träna 1 timme efter jag käkat och det fungerar bra för mig :)

jaa, eaa innan träning kan vara positivt om du tränar på tom mage, drick det direkt efter träning.

ps. det är inte konstigt om du inte får resultat av pwo om du tränar direkt efter du har ätit. bästa effekten fås på tom mage.