handdator

Visa fullständig version : Proteinbar efter "gympa" till barn (4 & 6år)


Tisu
2012-09-24, 17:19
Min barn går på kvällsgympa 1h/vecka, och efter det brukar jag ge dem varsin halva av en Goodlife bar.

Vad säger ni om detta, finns det några risker med det? Kan tilläggas att barnen äter nyttigt i vanliga fall är är slanka båda två. Smala skulle föräldrar till överviktiga barn kalla dem (själva ser de sina överviktiga barn som normalviktiga).

312
2012-09-24, 17:24
Ptja, lär ju knappast vara farligare än vad man ser andra föräldrar köpa till sina barn. Såg senast igår en morsa som köpte detta till sin ~10-12år gamla son:
En burk Monster energidryck
6-7st Billys Panpizza
Kellogs Frostiesflingor
Det vitaste rostbrödet
etc etc. Såg ingen riktig mat, någonstans.

Nåja, blev lite OT där. Jag tror inte att det är något fara, men det kanske någon mer kunnig kan svara på. Det enda kanske är Aspartamet i sådana fall.

Albin Eriksson
2012-09-24, 17:44
Det är nog inga som helst problem, lite sötningsmedel men det finns ju inte mkt forskning som stöder att det skulle vara minsta hälsofarligt och dessutom handlar det om extremt små mängder i en halv bar efter ett gympapass.

exevision
2012-09-24, 17:50
Varför inte en banan och/eller en 33cl-50cl mjölk? Färdig chokladmjölk finns ju om de inte gillar vanlig mjölk.

Joe Hardgainer
2012-09-24, 17:58
Varför inte en banan och/eller en 33cl-50cl mjölk? Färdig chokladmjölk finns ju om de inte gillar vanlig mjölk.

+1
Varför inte en frukt?

Tisu
2012-09-24, 17:58
Varför inte en banan och/eller en 33cl-50cl mjölk? Färdig chokladmjölk finns ju om de inte gillar vanlig mjölk.

Har inte alltid frukt hemma, och behändigt med en bar. Standardmjölk dricker de båda närmare en liter var per dag, dricker de mycket mer blir de hårda i magen (speciellt 4åriga flickan).

RassK
2012-09-24, 18:01
Ge dem en näve nötter.

King Grub
2012-09-24, 19:08
Det går bra.

Shajjn
2012-09-24, 21:31
Smala skulle föräldrar till överviktiga barn kalla dem (själva ser de sina överviktiga barn som normalviktiga).

Uttalandet oroar mig. Är barnen normalviktiga (eller smala) så är de. Det spelar väl ingen roll vad föräldrar till överviktiga barn "skulle säga".

Tänker du mycket på dina barns vikt?

agazza
2012-09-24, 21:48
en av mina förra lärare gjorde smoothies på proteinpulver och bär till ungarna och dom var störtnöjda.

Så länge det inte blir kork i systemet när dom får i sig mycket protein så ser jag bara fördelar.

Fishtank
2012-09-24, 21:50
Uttalandet oroar mig. Är barnen normalviktiga (eller smala) så är de. Det spelar väl ingen roll vad föräldrar till överviktiga barn "skulle säga".

Tänker du mycket på dina barns vikt?

Tror du missförstår helt.
Hans barn är normalviktiga.
Feta personer med feta barn reglerar ofta upp nivåerna för normslviktig och kallar därav normalviktiga smala.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Tisu
2012-09-25, 06:04
Tror du missförstår helt.
Hans barn är normalviktiga.
Feta personer med feta barn reglerar ofta upp nivåerna för normslviktig och kallar därav normalviktiga smala.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Precis. Blir trött på att mina barn kallas smala (på ett negativt sätt) av föräldrar med överviktiga barn som menar att man ska ha babyhull resten av livet.

Pretorian
2012-09-25, 06:21
Har inte alltid frukt hemma, och behändigt med en bar.

Du har inte alltid frukt hemma men proteinbars finns det gått om? Det är väl bara att köpa frukt?

Jag ger helst inte mina barn proteinbars efter träning men jag kan inte svara direkt varför. Helt utan belägg så "känns" det fel att ge till barnen.

Men en sak jag försöker hålla borta från dom så gott det går är nötter.

Holabandola
2012-09-25, 07:26
Jag har barn, och har funderat på att ge de vassle, men tvekat. Skrev en tråd om det här i forumet och konscensus var nej. Minns inte varför men det var av goda skäl.

Så, nej, ge inte barnen bars.

Bara en sak...de lär sig smaken av sötningsmedel och artificiella smakämnen. De lär sig att sött ska smaka asprtam sött och de lär sig att jordgubb (eller vilken smak det nu är) ska smaka som artificiell jordgubb, som baren smakar. Så när de äter riktig jordgubb nästa gång kommer de tycka den smaken är äcklig, eftersom det inte smakar "jordgubb".

Så även om det kanske inte är farligt att ge de bars, så lär du de smaker de inte behöver lära sig.
De behöver lära sig smaker av frukt och naturligt förekommande socker, lär de sig fel, är det svårt att lära av sedan och de blir sådana där barn som aldrig vill äta frukt/grönsaker.

Min son har aldrig fått godis. Han älskar frukt, men avskyr färglada godisar. De gånger han blivit bjuden spottar han bara ut. De smakar inte som frukten, utan de smakar artificiellt. Han har lärt sig rätt.

...choklad får han dock, men choklad är fett och nära nyttigt för ett växande aktivt barn. Smakar som det ska smaka också.
Så ge ungarna hellre en chokladkaka och en frukt/dryck efter träning. Är dina barn smala så mår de gott av fett-tillägg.

Morty
2012-09-25, 07:51
Du kan ju göra egna bars med havregryn, nötter och lite frukt i. Finns många recept på nätet.

Men en vanlig bar är helt ok också, men dyrare. Bra att barnen får lite belöning efter träning också!

tntballe
2012-09-25, 07:52
Jag har barn, och har funderat på att ge de vassle, men tvekat. Skrev en tråd om det här i forumet och konscensus var nej. Minns inte varför men det var av goda skäl.

Så, nej, ge inte barnen bars.

Bara en sak...de lär sig smaken av sötningsmedel och artificiella smakämnen. De lär sig att sött ska smaka asprtam sött och de lär sig att jordgubb (eller vilken smak det nu är) ska smaka som artificiell jordgubb, som baren smakar. Så när de äter riktig jordgubb nästa gång kommer de tycka den smaken är äcklig, eftersom det inte smakar "jordgubb".

Så även om det kanske inte är farligt att ge de bars, så lär du de smaker de inte behöver lära sig.
De behöver lära sig smaker av frukt och naturligt förekommande socker, lär de sig fel, är det svårt att lära av sedan och de blir sådana där barn som aldrig vill äta frukt/grönsaker.

Min son har aldrig fått godis. Han älskar frukt, men avskyr färglada godisar. De gånger han blivit bjuden spottar han bara ut. De smakar inte som frukten, utan de smakar artificiellt. Han har lärt sig rätt.

...choklad får han dock, men choklad är fett och nära nyttigt för ett växande aktivt barn. Smakar som det ska smaka också.
Så ge ungarna hellre en chokladkaka och en frukt/dryck efter träning. Är dina barn smala så mår de gott av fett-tillägg.

Tvivlar på att dom skulle få såna smakupplevelser eller negativa konsekvenser av få intag av godis/bars/vassle. Låter väldigt överdrivet.

Holabandola
2012-09-25, 08:29
Tvivlar på att dom skulle få såna smakupplevelser eller negativa konsekvenser av få intag av godis/bars/vassle. Låter väldigt överdrivet.
Märks att du inte har barn. Det går SNABBT att skapa ovanor. Grejen är den att det är få som ens reflekterar över detta. Eftersom godis ingår naturligt i ett barns liv.
Men avhåller du dem från godis så kommer du märka skillnader mot andra barn. De andra frossar i artificiella smak och sötningsmedel, deras radar är iställt på dessa smaker och de ratar helst frukt och grönt, medans avhållna barn ratar godis och äter frukt och grönt som godis istället.

Jag har två barn, båda är likadana. Har en vän som också avhållit helt från godis och deras barn är likadana, de äter mycket frukt och grönt istället och hatar godis-smaker.

Jag kan nästan lova dej att om du stöter på en unge som gillar frukt och grönt så har denna unge sannolikt inte fått godis erbjudet.

Godissmaker är egentligen jävligt äckligt om man inte är van vid smaken. Ge en godis till en inföding i amazonas och han skulle troligen snabbt spotta ut det. Att tycka om godis och överdrivet söta saker är något man måste lära sig. Riktigt dålig läxa om du frågar mig.

tntballe
2012-09-25, 08:31
Märks att du inte har barn. Det går SNABBT att skapa ovanor. Grejen är den att det är få som ens reflekterar över detta. Eftersom godis ingår naturligt i ett barns liv.
Men avhåller du dem från godis så kommer du märka skillnader mot andra barn. De andra frossar i artificiella smak och sötningsmedel, deras radar är iställt på dessa smaker och de ratar helst frukt och grönt, medans avhållna barn ratar godis och äter frukt och grönt som godis istället.

Jag har två barn, båda är likadana. Har en vän som också avhållit helt från godis och deras barn är likadana, de äter mycket frukt och grönt istället och hatar godis-smaker.

Jag kan nästan lova dej att om du stöter på en unge som gillar frukt och grönt så har denna unge sannolikt inte fått godis erbjudet.

Ok, ska säga åt mina barn att dom inte gillar frukt och bär eftersom dom fått lördagsgodis.

Holabandola
2012-09-25, 08:35
Hehe, där ser du ;-)

tntballe
2012-09-25, 08:44
Hehe, där ser du ;-)

Saken är att dom gillar frukt, bär, nötter och frön, troligen mer än godis. Och detta trots att dom båda fick smaka godis tidigare än rekommenderat. Har märkt det hos andra som även dom fått godis, frukt och bär går åt snabbare än godis när det ställs fram

BigSpawn
2012-09-25, 08:48
om du vågar ge dina barn godis i alla dess former(om du nu inte köper naturgodis eller godis helt utan e-medel osv) så ska du nog inte vara allt för orolig för att ge dom en halv bar. Man blir mörkrädd om man kollar vad en del godis innehåller

AronP
2012-09-25, 09:28
Frukt? Vafan är grejen med att ge frukt till barn? Massa socker bara. Nej då tycker jag bättre om förslaget med mjölk och en bit bröd eller nåt. Proteinbar har jag inga problem med heller.

Ronn
2012-09-25, 09:42
Jag har barn, och har funderat på att ge de vassle, men tvekat. Skrev en tråd om det här i forumet och konscensus var nej. Minns inte varför men det var av goda skäl.

Så, nej, ge inte barnen bars.

Bara en sak...de lär sig smaken av sötningsmedel och artificiella smakämnen. De lär sig att sött ska smaka asprtam sött och de lär sig att jordgubb (eller vilken smak det nu är) ska smaka som artificiell jordgubb, som baren smakar. Så när de äter riktig jordgubb nästa gång kommer de tycka den smaken är äcklig, eftersom det inte smakar "jordgubb".

Så även om det kanske inte är farligt att ge de bars, så lär du de smaker de inte behöver lära sig.
De behöver lära sig smaker av frukt och naturligt förekommande socker, lär de sig fel, är det svårt att lära av sedan och de blir sådana där barn som aldrig vill äta frukt/grönsaker.

Min son har aldrig fått godis. Han älskar frukt, men avskyr färglada godisar. De gånger han blivit bjuden spottar han bara ut. De smakar inte som frukten, utan de smakar artificiellt. Han har lärt sig rätt.

...choklad får han dock, men choklad är fett och nära nyttigt för ett växande aktivt barn. Smakar som det ska smaka också.
Så ge ungarna hellre en chokladkaka och en frukt/dryck efter träning. Är dina barn smala så mår de gott av fett-tillägg.

Du borde skriva för aftonbladet!

Ontopic: Det går nog bra såvida dom inte har några allergier, vill dom äta bars då? Dom kanske vill ha något annat? :)

Pepz
2012-09-25, 09:46
Min barn går på kvällsgympa 1h/vecka, och efter det brukar jag ge dem varsin halva av en Goodlife bar.

Vad säger ni om detta, finns det några risker med det? Kan tilläggas att barnen äter nyttigt i vanliga fall är är slanka båda två. Smala skulle föräldrar till överviktiga barn kalla dem (själva ser de sina överviktiga barn som normalviktiga).

varför kan de inte få kvällsmat när de kommer hem istället?
mjölk och macka exempelvis

clavain
2012-09-25, 09:48
Jag har två barn, båda är likadana. Har en vän som också avhållit helt från godis och deras barn är likadana, de äter mycket frukt och grönt istället och hatar godis-smaker.
.

Min erfarenhet är att nolltolerans mot godis och socker hos barn snarare skapar motsatsen till det beteende man som förälder kanske tänkt sig.

Jag har också två barn, lördagsgodis har hos oss varit normen sen de var små, med undantag nån gång då och då även på vardagar. Ingen dramatik, godis används varken som belöning eller bestraffning (undanhållande).

Grannen en våning nedanför har barn i samma ålder som min yngsta (8 år) och de har umgåtts sen de var i 3-års åldern. Grannungens föräldrar körde nolltolerans mot godis och socker långt upp i 5-6års åldern.

Inget av mina barn frossar i godis och lördagsgodisskålarna står ofta halvfulla kvar efter "lördagsmyset".

Grannens barn däremot hamnar i nån sorts feeding frenzy om det finns godis i närheten. Jag blir tvungen att plocka bort godiset annars äter han tills han får ont i magen. De var "tvungna" att dra in hans veckopeng för att så fort han fick pengar i handen sprang han till affären och köpte godis.

Jag tror att det är sundare att skippa dramat, barnen får förmodligen en sundare inställning till både mat och godis om man inte värdeladdar så förbannat...

Morty
2012-09-25, 10:06
Jag hade Clavains problem med godis. Fick aldrig äta godis hemma pga fick bamsetidningar istället, men fick äta på kalas och så. Då åt jag alltid så att jag kräktes när jag kom hem. Det krävdes ju dock inte mycket godis för att det skulle bli så eftersom jag var helt ovan, en bit tårta och några nävar gelégodis så mådde jag dåligt. In hindsight så var det helt ok. Nu äter jag väldigt sällan godis och tycker inte att det är särskilt gott och det kan verkligen inte mäta sig med vanlig ordentlig mat.

Holabandola
2012-09-25, 10:10
Ja så blir det lätt.
Men min unge får godis, i form av choklad. Han får även äta tårta, glass, chips och kakor. Det innehåller iallafall mest naturliga grejor och FETT.
Allt som innehåller fett är enligt mig okej, gärna proteiner också. Men godis, sötsaker utan varken fett eller proteiner är bara idioti för ett barn att äta. Därtill artificiella smaker.

Morty
2012-09-25, 10:12
Jag mår ännu mer illa, även to this day, om jag äter fett eller fett+socker än enbart socker. Kanske är det triathlon med sin sportdryck, bars etc som härdat mig.

Pepz
2012-09-25, 10:16
min erfarenhet är att nolltolerans mot godis och socker hos barn snarare skapar motsatsen till det beteende man som förälder kanske tänkt sig.

Jag har också två barn, lördagsgodis har hos oss varit normen sen de var små, med undantag nån gång då och då även på vardagar. Ingen dramatik, godis används varken som belöning eller bestraffning (undanhållande).

Grannen en våning nedanför har barn i samma ålder som min yngsta (8 år) och de har umgåtts sen de var i 3-års åldern. Grannungens föräldrar körde nolltolerans mot godis och socker långt upp i 5-6års åldern.

Inget av mina barn frossar i godis och lördagsgodisskålarna står ofta halvfulla kvar efter "lördagsmyset".

Grannens barn däremot hamnar i nån sorts feeding frenzy om det finns godis i närheten. Jag blir tvungen att plocka bort godiset annars äter han tills han får ont i magen. De var "tvungna" att dra in hans veckopeng för att så fort han fick pengar i handen sprang han till affären och köpte godis.

Jag tror att det är sundare att skippa dramat, barnen får förmodligen en sundare inställning till både mat och godis om man inte värdeladdar så förbannat...


+1

luckyboi
2012-09-25, 10:19
Han får även äta tårta, glass, chips och kakor. Det innehåller iallafall mest naturliga grejor och FETT.


Glass och kakor, annan form av godis. Socker som socker.

Dreas
2012-09-25, 10:33
Ja så blir det lätt.
Men min unge får godis, i form av choklad. Han får även äta tårta, glass, chips och kakor. Det innehåller iallafall mest naturliga grejor och FETT.
Allt som innehåller fett är enligt mig okej, gärna proteiner också. Men godis, sötsaker utan varken fett eller proteiner är bara idioti för ett barn att äta. Därtill artificiella smaker.Och vad är problemet med artificiella smaker?

Du verkar tro att naturligt = bra.

Du kanske inte ska uttala dig om vad som är idioti och inte då du, iaf av vad man kan se, inte har koll på kost. Jag räknar inte antaganden och tro som kunskap.

Holabandola
2012-09-25, 10:39
Glass och kakor, annan form av godis. Socker som socker.
Proteiner och fett, inga tillsatsämnen ( i den mån man köper/bakar riktiga grejor).

Socker är inte farligt för barn, snarare tvärtom, det ger energi. Men inte BARA socker.

tjing
2012-09-25, 10:56
Min barn går på kvällsgympa 1h/vecka, och efter det brukar jag ge dem varsin halva av en Goodlife bar.

Vad säger ni om detta, finns det några risker med det? Kan tilläggas att barnen äter nyttigt i vanliga fall är är slanka båda två. Smala skulle föräldrar till överviktiga barn kalla dem (själva ser de sina överviktiga barn som normalviktiga).

Jag kan tycka att det är bra sätt att inpränta "belöning efter ansträngning", typ.

Holabandola
2012-09-25, 11:17
Och vad är problemet med artificiella smaker?

Du verkar tro att naturligt = bra.

Du kanske inte ska uttala dig om vad som är idioti och inte då du, iaf av vad man kan se, inte har koll på kost. Jag räknar inte antaganden och tro som kunskap.

Problemet med artificiella smaker skrev jag ju nyss. Läs igen.

Resten är bara tjafs, jag har sagt mitt.

Dreas
2012-09-25, 11:29
Problemet med artificiella smaker skrev jag ju nyss. Läs igen.

Resten är bara tjafs, jag har sagt mitt.Du har hittat på ett problem som jag aldrig hört talas om. Varför skulle ungarna identifiera jordgubbssmak med konstgjord smak?

Du måste inte berätta för ungarna vad för smak det är på baren eller godiset heller.

Tjafs? Kan du komma med något vettigt belägg för det du säger?

Morty
2012-09-25, 12:23
Herregud vilken ton från Dreas! Jag håller inte heller med om allt Holabandola säger man jag använder inte tonen som att han har förolämpat min mamma.

Iron Bull
2012-09-25, 12:25
Han har rätt om artificiella smaker dock. När man identifierar att ett t.ex. proteinpulver smakar banan, så smakar det inte banan. Det smakar likt alla andra banan-smakande produkter som inte är banan.

Kischen
2012-09-25, 12:44
+1

+1

Så jävla osunt att ha nolltollerans mot ganska harmlösa vanor bara för att. Making a difference, not. Min tjejs mammavännor har någon sådan skev uppfattning och jag kräks lite i munnen när de drar igång predikan om saker de verkligen inte har en susning om.

Teddy9
2012-09-27, 12:06
Inflikar ytterligare ett barn i diskussionen. Min son (fem år gammal) äter ytterst sällan godis, chips, choklad, bullar, kakor, glass etc med mig (kanske 2-3 ggr i månaden och då är det oftast fika på kalas).

Han bor varannan vecka med sin mor och där äter han aningen mer av ovanstående men inga jättemängder där heller.

Även att han gillar smaken av godsaker så frågar han i 8/10 efter frukt och bär när han är sugen på något gott. Summa summarum så verkar rationell inställning till godsaker fungera även på honom.

(Han har till och med lärt sig vad syntetiska smaker är (och föredrar ändock inte dessa) då han anser att alla mina proteinpulver luktar banangodis etc och inte banan. ;) )

Albin Eriksson
2012-09-27, 12:36
(Han har till och med lärt sig vad syntetiska smaker är (och föredrar ändock inte dessa) då han anser att alla mina proteinpulver luktar banangodis etc och inte banan. ;) )

Pja, är det någon som tycker att bananprotein luktar banan? :d

Teddy9
2012-09-27, 12:43
Pja, är det någon som tycker att bananprotein luktar banan? :d

Haha - nej det tror inte jag heller. :) Var mest ett försök till skämtsam passning till dem som anser att barn som får smaka syntetiska smaker kommer föredra dessa. :d

luckyboi
2012-09-27, 13:45
Proteiner och fett, inga tillsatsämnen ( i den mån man köper/bakar riktiga grejor).

Socker är inte farligt för barn, snarare tvärtom, det ger energi. Men inte BARA socker.

Förstår inte vart du vill komma riktigt, det är ok att äta kakor och tårta med socker i, på grund av att det är annat än socker i dessa? Vart går denna gräns om jag får fråga? Har du krav på att kakor får ha max 20% socker sen blir det farligt för ungarna?

Allt som innehåller fett är enligt mig okej, gärna proteiner också. Men godis, sötsaker utan varken fett eller proteiner är bara idioti för ett barn att äta. Därtill artificiella smaker.

Ett tips kan vara att bada dumlekolan i lite olivolja och sedan rulla den i vetemjöl, då har du en form av kaka i lite annan form. Inte bara socker utan fett också!

LizaK
2012-10-01, 03:32
Proteinpulver och bars är tillverkade för vuxnas behov och inte barns.
Tar jag tillskott är det mitt beslut. Det har sina fördelar, och nackdelar.

Vad kosttillskott gör med våra kroppar hoppas och tror vi oss veta, dock
har vi ingen aning om vilken effekt de kan ha på barn.

Deras kroppar fungerar inte som våra och detta är väldigt viktigt att vi
vuxna tänker på. Har vi barn har vi ansvar för deras hälsa.

Det pratas och varnas mer och mer om just artificiella ämnen.. Fler
och fler drabbas av oxidativ stress..

En halv proteinbar kanske är en piss i havet, eller inte. Jag skulle aldrig
våga exprementera..

mvh Liza

Iron Bull
2012-10-01, 04:44
Proteinpulver och bars är tillverkade för vuxnas behov och inte barns.
Tar jag tillskott är det mitt beslut. Det har sina fördelar, och nackdelar.

Vad kosttillskott gör med våra kroppar hoppas och tror vi oss veta, dock
har vi ingen aning om vilken effekt de kan ha på barn.

Deras kroppar fungerar inte som våra och detta är väldigt viktigt att vi
vuxna tänker på. Har vi barn har vi ansvar för deras hälsa.

Det pratas och varnas mer och mer om just artificiella ämnen.. Fler
och fler drabbas av oxidativ stress..

En halv proteinbar kanske är en piss i havet, eller inte. Jag skulle aldrig
våga exprementera..

mvh Liza

Men lägg av, det är inga ryssfemmor som diskuteras. :)

LizaK
2012-10-01, 12:56
Iron Bull. Om du t.ex kan redovisa hur ett intag på si och så
av ämne X & M påverkar en fyraåring om han väger * och
intar ämnena * länge...dementerar jag allt i mitt tidigare
inlägg.
Annars kan du lägga av själv och respektera samt accepetera
att andra kan ha andra åsikter än du i den här frågan.

mvh Liza

King Grub
2012-10-01, 13:01
Det är socker och mjölkprotein. Hur skulle det påverka en underårig på något speciellt sätt bara för att det ligger i kosttillskottshyllan?

Fishtank
2012-10-01, 13:09
LizaK då är mjölk lika farligt eller?

clavain
2012-10-01, 13:22
Iron Bull. Om du t.ex kan redovisa hur ett intag på si och så
av ämne X & M påverkar en fyraåring om han väger * och
intar ämnena

Vad menar du med X&M? Proteinbars/pulver innehåller inga odeklarerade substanser. Kolla en innehållsförteckning och exemplifiera gärna vilka ämnen i sagda produkter du anser vara vanskliga för barn att förtära.

Joe Hardgainer
2012-10-01, 13:31
det är socker och mjölkprotein. Hur skulle det påverka en underårig på något speciellt sätt bara för att det ligger i kosttillskottshyllan?

+1!!

LizaK
2012-10-01, 16:32
Det är socker och mjölkprotein. Hur skulle det påverka en underårig på något speciellt sätt bara för att det ligger i kosttillskottshyllan?



Det är knappast mjölkproteinet eller sockret som är
ett problem - förutom att mängderna är ampassade
för en vuxen individ..

Vi tar ett par exempel.
Bl.a Fairing Rec's och Kolozzeums bars innehåller
fullhärdat vegetabiliskt fett.

PHDs Diet Whey Bars innehåller sötningsmedel.
Dessutom avråds gravida och ammande att
förtära dessa vilket säger en hel del.

mvh Liza

LizaK
2012-10-01, 16:39
LizaK då är mjölk lika farligt eller?


Var hittar du likheten mellan en protinbar och ett glas mjölk?

En proteinbar innehåller givetvis mjölkprotein...
men bara för att en köttfärssås innehåller vatten skulle jag inte
kalla den för törstsläckande måltidsdryck.

mvh Liza

Dreas
2012-10-01, 20:46
Det är knappast mjölkproteinet eller sockret som är
ett problem - förutom att mängderna är ampassade
för en vuxen individ..

Vi tar ett par exempel.
Bl.a Fairing Rec's och Kolozzeums bars innehåller
fullhärdat vegetabiliskt fett.

PHDs Diet Whey Bars innehåller sötningsmedel.
Dessutom avråds gravida och ammande att
förtära dessa vilket säger en hel del.

mvh LizaAnpassade för vuxna individer? Hur tänkte du där?

Barn som växer har ju troligen ett större proteinbehov än vuxna också i förhållande till KV.

Jaså? Vad säger det mer exakt? Att man inte bör riskera sitt barns hälsa med saker som inte är undersökt för hur det påverkar foster och småbarn? Ja, det säger ju en massa...

Fishtank
2012-10-01, 21:08
Var hittar du likheten mellan en protinbar och ett glas mjölk?

En proteinbar innehåller givetvis mjölkprotein...
men bara för att en köttfärssås innehåller vatten skulle jag inte
kalla den för törstsläckande måltidsdryck.

mvh Liza

Mjölkprotein, mjölksocker och fett var min poäng.
Samma saker som finns i en proteinbar även om mjölksockret bytts ut mot maltodextrin och fettet kommer från raps istället för mjölk.
Margarin innehåller ju också härdat vegetabiliskt fett, barn får alltså inte smör på mackor menar du?

Som sheo skrev i den andra tråden så läs lite innan du slänger ur sig saker som sanningar för som han skrev så påminner du enormt om SannaK.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

LizaK
2012-10-01, 21:15
Dreas.
Jag menar att tillverkarnas målgrupp inte är dagis/skolbarn och att deras produkter därmed, näringsmässigt, inte är ampassade för dessa..

Troligen? Det vet man faktiskt inte.

Gravida/ammande ges ofta råd att undvika saker som KAN vara mindre bra
att få i sig.. Tänk på tonfisken t.ex.. Om nu växande individer behöver så
mycket protein skulle säkert pulver och bars REKOMMENDERAS till
gravida och ammande. Och speciellt framtagna proteinbars/pulver för barn
skulle vara lika vanligt som proteinbars/pulver för vuxna. Men så är det ej
och det har troligen en orsak.

Mvh Liza

LizaK
2012-10-01, 21:28
Mjölkprotein, mjölksocker och fett var min poäng.
Samma saker som finns i en proteinbar även om mjölksockret bytts ut mot maltodextrin och fettet kommer från raps istället för mjölk.
Margarin innehåller ju också härdat vegetabiliskt fett, barn får alltså inte smör på mackor menar du?

Som sheo skrev i den andra tråden så läs lite innan du slänger ur sig saker som sanningar för som han skrev så påminner du enormt om SannaK.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Härdat veg fett är inte bra. Det finns det bevis på.
Är ingenting som jag själv stoppar i mig och skulle därmed aldrig
ge det till ett barn. Men alla resonerar samt agerar olika. Jag dömer
ingen.

Vad din poäng var är inte relevant. Det var inte frågan om en eller fler ingredienser i proteinbarer utan barerna som helhet.

Jag tycker inte om när folk som endast läst 1-2 inlägg från mig får för sig att de känner mig. Vem du anser att jag är lik kan du vara mogen nog att behålla för dig själv.


Mvh Liza

Fishtank
2012-10-01, 21:35
Så smör, bröd glass osv äter du ej och skulle aldrig ge ett barn?
Läsk?
Godis?
Kakor?
Ost?

Äter du ägg eller är kolesterolet i ägg farligt?

Jag beskrev ju just en bar i helhet, eller lägger tillverkare ner anabola steroider i bars som inte står på innehållsförteckningen?
För det som är i är saker som förekommer i varje måltid.
Maltodextrin är väl det lite ovanligare då vanligt socker verkar vara att föredra för folk än fast hälsoeffekterna av socker är negativa.

Har läst nog många inlägg från dig ikväll för att bilda mig en uppfattning om din kunskapsnivå.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Fishtank
2012-10-01, 21:47
Fan hann inte edita men av rent intresse vad äter du som ej har negativ hälsopåverkan?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

LizaK
2012-10-01, 21:58
Sen när innehåller ost, samtliga bakverk och allt godis härdat veg fett Fishtank?

Du skrev ovan att "din poäng" var mjölkprotein, mjölksocker och fett. Jag
klankade på fettet som inte var av någon vidare kvalité, samt sötningsmedel
som också ingår i vissa bars och därmed även borde ingå i "din poäng"
eftersom bars bl.a kan bestå av det.

F.ö anser jag inte att min diet hör hemma i den här tråden. Inte vårat tjafs heller.
Vill inte smutsa ned den här tråden så vill du fortsätta att spy galla får du fortsätta via PM. Jag tänker inte svara på fler av dina inlägg här.

Mvh Liza

Fishtank
2012-10-01, 22:02
För sötningsmedel ger cancer är det bevisat?

My bad blandade ihop transfetter och härdat vegetabiliskt fett.
Båda lika negativa ur hälsosynpunkt dock så samma fråga.
Du svarade inte på min fråga om socker alls utan undvek den helt.

Min poäng var menat vad mjölk innehöll och att det var helt naturliga saker men du verkar sakna förmåga att tolka skrift.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

LizaK
2012-10-01, 22:12
Jag kanske verkar ha det men du har det uppenbarligen.

För sista gången, fortsatt diskussion sker via PM alternativt inte alls.

Och måste du vara så otroligt otrevlig?
Detta är ett forum och du kan inte begära att alla ska tycka samma sak.
Bara för att någon har en annan åsikt än dig behöver det inte betyda att
hon/han har fel - och även om så är fallet behöver du inte ta ut 20 års
frustration över personen.

Fishtank
2012-10-01, 22:22
Diskussionen är ju relevant till tråden så posta något av värde istället för att gråta om pm.

Du har bara undvikit alla frågor i senaste 3 inläggen.
Hur är det otrevligt att ifrågasätta personliga åsikter som inte backas upp av argument med motiveringar?
Det är som du skriver ett diskussionsforum, då behöver man kunna backa upp sina påståenden och acceptera mothugg utan att försöka undfly diskussionen.
Alla får tycka vad de vill men man får räkna med att man får mothugg.
Otrevlig är en väldigt mycket värre sak, att påstå att du inte är så insatt i näringslära är inte något otrevligt utan det är fakta efter dina inlägg i överskott varannan dag tråden.

Svara på frågorna nu istället så vi kan fortsätta diskussionen och se varför bars är döden.
Äter du socker och skulle du ge ett barn socker?
Äter du sötsaker?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

LizaK
2012-10-02, 03:56
Jag har allvarligt talat inte läst igenom dina senaste inlägg speciellt noga eftersom
ditt största syfte med dem verkar vara att avreagera dig. Jag har lite
svårt för folk som inte kan hålla sina känslor i styr. Förlåt. Ska
göra det nu.

Vi tar det en sista gång. Jag anser inte att man ska ge saker som
innehåller sötningsmedel till barn. Det är helt enkelt onödigt.
Barn ska få vara barn anser jag, och få äta lite av varje..även
sådant som innehåller socker..men självfallet i rimliga
mängder..
Det räcker med att vi vuxna nojjar med vikten och gör allt vad vi
kan för att få äta gott men kalorisnålt.. Vi behöver inte dela med
oss av den biten av världen till barnen.. Det är jobbigt nog för dem
att växa upp. De behöver inte mer.

Ang härdade veg fetter.. Så har smör ingenting med dem att göra..
Använd google om du vill sätta dig in i det.

Varför vill du veta vad jag äter? Det har ingenting med tråden att göra.

mvh Liza

Udd3n
2012-10-02, 06:55
Om nu växande individer behöver så
mycket protein skulle säkert pulver och bars REKOMMENDERAS till
gravida och ammande. Och speciellt framtagna proteinbars/pulver för barn
skulle vara lika vanligt som proteinbars/pulver för vuxna. Men så är det ej
och det har troligen en orsak.
Mvh Liza

Så mycket protein? Inte för att vara sådan men tror du att 20gr(brukar vara standard om jag inte missminner mig) protein är för mycket för ett barn?
Eller så missförstår jag ditt inlägg.

luckyboi
2012-10-02, 09:47
[QUOTE=LizaK;6014539]Bara för att någon har en annan åsikt än dig behöver det inte betyda att
hon/han har felQUOTE]

I det här fallet, jo. Du måste skilja på åsikter och rena faktafel. Du häver ur dig saker som fullkomligt saknar belägg.

Att "tycka" och "anse" saker kan vem som helst göra, sen finns det sanningen.

Vad hade du valt att ge ditt barn, en snickers eller en proteinbar?

Rahf
2012-10-02, 10:04
Angående sötningsmedel:

ADI (Acceptabelt Dagligt Intag) för aspartam ligger runt 4 liter sockerfri läsk, om jag inte missminner mig. Detta gäller en vuxen människa.

Besudla inte diskussionen om att en liten mängd sötningsmedel skulle ha en annorlunda effekt på barn. Vi har en identisk struktur rent fysiskt, däremot skiljer vi oss åt storleksmässigt och hormonellt. Barn har också behov av essentiella makronutrienter, men givetvis är denna kvot mindre än för dem som har mogna kroppar.

Jag får känslan av det är överbeskyddande beteende kombinerat med missriktad rappakalja som försiggår här.

Pretorian
2012-10-02, 11:12
Vad hade du valt att ge ditt barn, en snickers eller en proteinbar?

Jag ger mina barn Snickers (eller Daim), inte proteinbars.

Albin Eriksson
2012-10-02, 11:14
Det finns väl proteinbars utan sötningsmedel om det nu skall vara så omdebatterat.

LizaK
2012-10-02, 12:29
Så mycket protein? Inte för att vara sådan men tror du att 20gr(brukar vara standard om jag inte missminner mig) protein är för mycket för ett barn?
Eller så missförstår jag ditt inlägg.

Syftade inte på bars här utan snarare på kosstillskott i
allmänhet.


Barn får (förhoppningsvis!) vanligtvis sitt proteinbehov tillfredsställt utan
kosttillskott vilket kanske är en av många anledningar
till att marknaden är för vuxna..
Tycker att barn ska få i sig sitt dagsbehov av protein på
naturlig väg, dvs via kyckling, ost, ägg, mjölk.. Inte via
pulver.. Det skulle, även om det vore riskfritt, kännas
fel.

Förlåt om jag var lite otydlig.

mvh Liza

Darkseid
2012-10-02, 12:32
Min unge lyckades få i sig lite av min redbull igår, jävlar vad speedad han blev :O

LizaK
2012-10-02, 12:43
[QUOTE=LizaK;6014539]Bara för att någon har en annan åsikt än dig behöver det inte betyda att
hon/han har felQUOTE]

I det här fallet, jo. Du måste skilja på åsikter och rena faktafel. Du häver ur dig saker som fullkomligt saknar belägg.

Att "tycka" och "anse" saker kan vem som helst göra, sen finns det sanningen.

Vad hade du valt att ge ditt barn, en snickers eller en proteinbar?


Jag har inte kommit släpandes med en stentavla med budord direkt.. Snarare blivit tvungen att ducka för att undslippa att få en i huvudet.

Allt jag sade från början är att det kanske är en piss i havet med en bar. Eller inte.
Jag skulle inte våga exprimentera. Har inte någonstans bojkottat det hela bara framfört
varför det kan vara/är dåligt.

Nej men snälla inte fler dagisfrågor "vem skulle du helst krama? Mamma eller
pappa?"..

Donkey Kong
2012-10-02, 13:19
Jag brukar ge mina barn en sup och en sillbit efter träningen! *bs*

Otur
2012-10-02, 13:37
Väldig diskussion det blivit.
Det spelar väl ingen roll om han ger en proteinbar till sina barn? Ingen gnäller när man ger barnen mängder av godis och läsk. Eller vräker i sig "skitmat" kan inte tänka mig att det på något sätt skulle vara sämre med en proteinbar.

Det är väl bara att göra som man vill? Det finns betydligt viktigare saker att hetsa upp sig för, än om något barn får en proteinbar?

Sen så vitt jag har fått lära mig är sökningsmedel helt ofarligt.

Kutso
2012-10-02, 14:44
Jag gav min pöjk en BS Whey 100 Blåbär Shake igår efter sin fotbollsträning. Något som han uppskattade väldigt mycket, eftersom det är vad pappa tar efter träning. Dessutom tyckte han det smakade väldigt gott.
Ser inget konstigt med det. Det är vassleprotein och en viss mängd sötningsmedel. Det är dock inte så att jag låter honom leva på sötningsmedel varje dag.

Jag tycker vissa går till extremer när det gäller saker. Förbjuder sötningsmedel, socker, fett hit och dit osv. Bara för att ett ämne har negativ påverkan i stora mängder betyder det inte att man helt och hållet måste förbjuda det. Det är bara löjligt.

Sheogorath
2012-10-02, 14:53
Jag gav min pöjk en BS Whey 100 Blåbär Shake igår efter sin fotbollsträning. Något som han uppskattade väldigt mycket, eftersom det är vad pappa tar efter träning. Dessutom tyckte han det smakade väldigt gott.
Ser inget konstigt med det. Det är vassleprotein och en viss mängd sötningsmedel. Det är dock inte så att jag låter honom leva på sötningsmedel varje dag.

Jag tycker vissa går till extremer när det gäller saker. Förbjuder sötningsmedel, socker, fett hit och dit osv. Bara för att ett ämne har negativ påverkan i stora mängder betyder det inte att man helt och hållet måste förbjuda det. Det är bara löjligt.

:thumbup:

tntballe
2012-10-02, 16:11
Jag gav min pöjk en BS Whey 100 Blåbär Shake igår efter sin fotbollsträning. Något som han uppskattade väldigt mycket, eftersom det är vad pappa tar efter träning. Dessutom tyckte han det smakade väldigt gott.
Ser inget konstigt med det. Det är vassleprotein och en viss mängd sötningsmedel. Det är dock inte så att jag låter honom leva på sötningsmedel varje dag.

Jag tycker vissa går till extremer när det gäller saker. Förbjuder sötningsmedel, socker, fett hit och dit osv. Bara för att ett ämne har negativ påverkan i stora mängder betyder det inte att man helt och hållet måste förbjuda det. Det är bara löjligt.

Har bytt ut oboyen mot chokladwhey och även gjort glass av andra smaker :) Så här får dom också det jag får.

exor
2012-10-02, 20:17
min dotter (3,5år) brukar älskar att smaka av min whey 80. Mummsi pappadricka :)

användaren
2012-10-02, 21:02
inte för att spela moraltant eller nåt sånt men jag hade nog inte gett min unge en proteinbar. vad ger det för signaler? att man käkar godis efter man gjort något som typ en belöning. visst det kanske är att dra det lite långt men jag ger hellre ungen banan, choklad dricka (oboy eller vassle) eller något annat liknande.

jag vet att en proteinbar inte är godis men det ser ju inte ungen det som. lika lite hade jag gett min unge cola light eller fun light till alla måltider trots att det inte innehåller socker.

Rahf
2012-10-03, 00:35
Vad skickar chokladdricka för signaler till ungen? Skillnaden där ligger snarare i att det känns mer accepterat och rätt för ett barn, har jag rätt?

aldoschadewitz
2012-10-06, 21:25
jag är uppvuxen på gainomax (flytande bar ;)) går såå bra så