handdator

Visa fullständig version : Visualisering för ökningar i styrka och volym


Chrisfish
2012-09-24, 17:16
För ett tag sen hörde jag någon historia; om två män som i princip vägde lika mycket och hade likadant träningsschema. De åt också samma saker utanför gymmet men ändå så fick den ene bättre resultat än den andre. Det den ene hade gjort annorlunda var att han hade visualiserat sina resultat medan han lyfte vikter.

Visserligen så behöver det inte vara just precis därför den ena fick mer resultat än den andre. Gener och intensitet osv har ju något med saken att göra, men detta fick mig att tänka till lite.

Efter jag hade tänkt en liten stund kom jag på alla de stunder där man har sätt någon ha en placebo eller haft det själv. Hjärnan är väldigt kraftfull på sitt lilla egna sätt, och man kan få för sig en massa och uppleva en massa. Ett exempel på det är ju att någon gång i 1950 använde man overksamma substanser på en grupp människor som skulle behandlas, och dessa patienter blev friskare eller åtminstone kände sig friskare.

Jag kollade runt lite på internet och läste lite om hur visualisering är förknippat med träning och såg ett par trådar som var väldigt intresserande. Nu ska ni ta allt detta med en nypa salt, allting på internet är ju inte helt korrekt. Så jag tänkte dissekera trådarna och ta ut det jag tycker var mest intressant.

"Building muscle, it turns out, is not nearly as mechanical as we thought. And, in fact, a recent study by Erin M. Shackell and Lionel G. Standing at Bishop’s University reveals you may be able to make nearly identical gains in strength and fitness without lifting a finger!

That study measured the strength gains in three different groups of people. The first group did nothing outside their usual routine. The second group was put through two weeks of highly focused strength training for one specific muscle, three times a week. The third group listened to audio CDs that guided them to imagine themselves going through the same workout as the exercising group, three times a week.

And, the results blew everyone away.

The control group, who didn’t do anything, saw no gains in strength. The exercise group, who trained three times a week, saw a 28% gain in strength. No big surprises there. But, the group who did not exercise, but rather thought about exercising experienced nearly the same gains in strength as the exercise group (24%). Yes, you read that right!

The group that visualized exercised got nearly the same benefit, in terms of strength-gains, as the group that actually worked-out."

Detta är ett experiment som har utförts av ovanför nämnd och visst låter det otroligt o intressant att gruppen som inte utförde någonting alls fick 24% ökning, visst är 28% bättre. Men jag menar nu inte att du skall vara hemma och spela dator spel äta chips o tänka på muskler istället för att gå till gymmet. Men om man kunde kombinera styrketräninggenom något effektivt sätt visualisera och få bättre resultat.

Låter det inte logiskt att om man får 24% ökning genom bara att visualisera så kan man kombinera den med 28% av att träna alltså att du får en ökning på 52%. Nåväl vi fortsätter dissektionen!

"In fact, a Harvard study reported in February 2007 further bolstered the impact of your thoughts on calories burned.

In that study, the housekeeping staff in a major hotel were told that what they did on a daily basis qualified as the amount of exercise needed to be fit and healthy. They made no changes in behavior, just kept on doing their job. Same as always.

Four weeks later, those housekeepers had lost weight, lowered blood pressure, body-fat percentage, waist-hip ratio and BMI. A similar group of housekeepers who had not been led to believe their job qualified as exercise saw none of these changes.

Simply believing their jobs were exercise caused their bodies to change. Unreal!

But, there’s something beyond the link between thoughts and chemistry, when it comes to the specific quest to gain strength. Chemistry may help accelerate the growth of muscle, but, it turns out…"

Nu ett test utanför träning, som ledde till att ett gäng hembiträden tappade massa vikt osv. Medan ett annat gäng fick inga instruktioner alls, och ingenting ändrades.

Sedan finns det en till tråd fast jag orkar faktiskt inte lägga upp massa quotes ni får helt enkelt kolla själva om ni är lika intresserade som mig :) Detta kan vara något roligt att tänka på.

http://www.jonathanfields.com/blog/brain-buff-research-thoughts-on-strength-fitness-weight-loss/

http://www.bodybuilding.com/fun/visualization-techniques-to-a-bigger-bench.html

Latissimus Dorsi
2012-09-24, 17:19
Väldigt intressant läsning, men vet fan inte vad jag har att säga om saken :D

Chrisfish
2012-09-24, 17:21
visst är det!

hugok
2012-09-24, 20:38
Jag har vid flera tillfällen läst att Arnold tänkte sej sina biceps som enorma berg med extrem kraft som växte hela tiden.

Isakk
2012-09-24, 21:34
ingen som råkar sitta på några inspelade träningsprogram man kan lyssna på i bussen till och från skolan? Är ju värt ett försök iaf, speciellt för mig med axel skada som inte kan träna hela kroppen riktigt! ;)

Spartansk
2012-09-24, 21:39
Jag har vid flera tillfällen läst att Arnold tänkte sej sina biceps som enorma berg med extrem kraft som växte hela tiden.

Ja, han hade massor såna saker för sig... När han körde pulldowns tänkte han att han drog ner himlavalvet, t ex.

Arne Persson
2012-09-24, 21:39
R. Runesson är fenomenal på att visualisera och extremt målinriktad och laddad med sin träning. Det är troligen huvudanledningen till hans framgångar.

gratefuldead
2012-09-24, 22:09
Mycket intressant och bra trådstart som är absolut värd att fundera över.

Som dom flesta vet, eller borde veta, är det helt omöjligt att växa ifall man inte vill det. Man måste ha den inställningen och målmedvetenheten att man ska växa och man ska klara ett visst lyft. Ska man maxa i bänkpress och velar innan, då kommer man med största sannolikhet inte klara det. Men går man in med inställningen att det här är lätt, det klarar jag, då är sannolikheten enormt mycket större att man klarar det.

Tankar i allmänhet påverkas oss så otroligt mycket hur vi mår och hur vi presterar i det dagliga livet, så självklart påverkar det träningen i stor utsträckning.

Jag tackar för trådstarten och länkarna, gav mycket bra tips.

Jag minns förresten en gång särskilt då mina tankar påverkade min träning. Det var så att jag var så fruktansvärd förbannad på mig själv. Jag hade ett par dagar innan krossat en tjejs hjärta och sabbat ett eventuellt framtida förhållande, för den som vill veta.
Jag körde då ben, särskilt lårcurl kom jag ihåg. Normalt brukade jag köra 12 reps på 40kg och det kändes skapligt tungt, och denna dag körde jag 28 reps på 50kg. Alltså mer än dubbelt så mycket jag normalt klarade av. Detta var ett resultat av min ilska på mig själv jag kunde kanalisera ut i träningen.