handdator

Visa fullständig version : Schema till 16årig tjej


lizur
2012-09-24, 15:21
Hej jag är en 16 årig tjej som har tänkt gymma parallellt med kondition. Jag skulle vilja ha hjälp med ett schema som tränar hela kroppen under två pass i veckan eftersom jag är oerfaren.
Jag är cirka 170cm lång och väger 55kg och mitt mål är få en fit kropp med grovt tonade muskler, dvs jag vill ha ett volymschema eftersom styrkan inte spelar så stor roll för mig.

Här är en formbild från idag: >>>klicka<<< (http://www.ladda-upp.se/bilder/pocgztzcwqnzn/)

Tack på förhand!/Lisa

Pepz
2012-09-24, 15:23
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2042311&postcount=1

pezrulezhaakon
2012-09-24, 15:24
lizur

Glöm inte bort att äta också....

Knatcharn
2012-09-24, 15:26
För att kolla upp hur du utför övningarna i posten ovan:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

lizur
2012-09-24, 15:27
Jag vill fokusera mest på rumpa, mage och ben. Är detta schema nått för mig då?

pezrulezhaakon
2012-09-24, 15:28
lizur

Varför bara fokusera på 40% av kroppen?

lizur
2012-09-24, 15:39
Vill inte bara fokusera på 40 % men menade att jag vill lägga min största vikt av träningen där. Men jag antar att jag bara kan lägga in lite mer mage på pass 1 tex?

Linjedomarn
2012-09-24, 15:49
Var inte rädd för att träna överkroppen, du kommer inte bli någon super biffig bodybuilder på ett 2 dagars program. Fokusera på vissa kroppsdelar är dumt, speciellt i början. Det kan du hålla på med senare när du blir mer erfaren. Skulle också rekommendera z_bumbi's nybörjar program och se till att följa det.

pezrulezhaakon
2012-09-24, 15:59
lizur

Få övningar som du kör hårt kommer du få mer resultat av än att dutta runt lite med dänkflaskan på gymmet.

Lär dig tekniken först och var inte rädd att belasta kroppen ordentligt.
Ett par pressövningar, dragövningar, benövningar, nån mage och nån ryggövning.

lizur
2012-09-24, 16:06
okej jag antar att jag bara är lite ängslig då jag verkligen vill se resultat och inte tränat i onödan , ska verkligen köra stenhårt så nu litar jag på er :)

pezrulezhaakon
2012-09-24, 16:09
lizur

Träningen, kosten och vilan/sömnen. Fixar du det kommer du få resultat.

Pepz
2012-09-24, 16:15
Vi säger så här:
killar och tjejers muskler är likadana.
Det är svårare för tjejer att bygga muskler pga hormonella skäl.
alltså kommer en tjej ALDRIG bygga "för mycket" muskler/se för biffig ut på normalträning. Kolla på friidrottstjejerna(de svenska) som tränar i timmar varje dag, hur biffiga är dom?

Alltså bör du som tjej träna precis lika hårt och likadant som en kille och dina resultat kommer ändå att vara sämre. Tränar du inte hårt så uteblir istället resultaten helt.


Nåja nu har jag dragit det rätt hårt jag vet

Thornblom
2012-09-24, 16:20
vi säger så här:
Killar och tjejers muskler är likadana.
Det är svårare för tjejer att bygga muskler pga hormonella skäl.
Alltså kommer en tjej aldrig bygga "för mycket" muskler/se för biffig ut på normalträning. Kolla på friidrottstjejerna(de svenska) som tränar i timmar varje dag, hur biffiga är dom?

Alltså bör du som tjej träna precis lika hårt och likadant som en kille och dina resultat kommer ändå att vara sämre. Tränar du inte hårt så uteblir istället resultaten helt.


nåja nu har jag dragit det rätt hårt jag vet

:d

lizur
2012-09-24, 16:50
Nu gäller det bara att ta reda på hur mycket jag klarar i vikt på alla övningar ;)

Thornblom
2012-09-24, 17:37
Nu gäller det bara att ta reda på hur mycket jag klarar i vikt på alla övningar ;)

Ja, det är det bara du som kan ta reda på ;)

Chaan
2012-09-24, 17:49
Jag vill fokusera mest på rumpa, mage och ben. Är detta schema nått för mig då?

Börja med knäböj helt enkelt. Det tar faktiskt lite på mage också. Lägg på 20-kilosstången bara.

http://www.thefitmap.co.uk/pix/ani-squat.gif

cero
2012-09-24, 17:53
Glöm inte att böja riktigt djupt om du vill koppla in rumpan så mycket som möjligt. Tekniken kan dock vara ganska svår, så läs på först.

Chaan
2012-09-24, 18:01
Glöm inte att böja riktigt djupt om du vill koppla in rumpan så mycket som möjligt.

Håller med, absolut. Letade gifar och den andra var ännu sämre.

Tekniken kan dock vara ganska svår, så läs på först.

Det är bara att lägga på den och köra. Det enda som ska läras in är balansen. Eller?

cero
2012-09-24, 18:05
Det är bara att lägga på den och köra. Det enda som ska läras in är balansen. Eller?

Nja. Balansen fixar nog de flesta. Gäller att ha ordentlig rörlighet, att ha kontroll på höften, förstå i vilken position ryggen ska vara, buktryck osv. Ingen raketforskning, men endå.

Chaan
2012-09-24, 18:07
Jag tror tjejer sällan har det problemet med rörlighet i fotleden?

cero
2012-09-24, 18:10
Inte bara fotlederna, utan även höft, baksida lår, vader osv. Tjejer brukar vara rörliga, men inte alltid.

Chaan
2012-09-24, 18:17
Inte bara fotlederna, utan även höft, baksida lår, vader osv. Tjejer brukar vara rörliga, men inte alltid.

Ok det kan ju vara värt att testa utan vikt först då. Det är ju enkelt, bara att gå ner till det tar stopp, och om det var innan hamstrings tar i vaderna, så märks det ju vart det är stelt. Däremot om det skulle vara problem med stelhet någonstans, så kan det vara ett väldigt stort projekt att få ordning på det. Men det gäller oftare blockformade killar än smala unga tjejer.