handdator

Visa fullständig version : Statisk träning, det rätta för mig?


Myrfarm
2012-09-24, 13:44
Bakgrund: Nybörjare på styrketräning men har tränat fotboll i 16 år, och har de senaste 2 åren även tränat långdistanslöpning. Har bra uthållighet i ben, men kan knappt göra armhävningar... Äter varken pasta, bröd eller potatis (inte diet, utan tycker helt enkelt inte om det), äter alltså ganska
lite kolhydrater.. Väger 70-75 kg och är 1.76 lång. Är tjej.

Önskar: Vill bli starkare men ändå smidig, möjligtvis mer synliga muskler.

Fråga: Under fotbolls-uppehållet så tänkte jag bygga upp
min styrka genom 2 split träning (?). Frågan är är statisk träning bättre för mig än dynamisk? Eller går dessa att kombinera? Hur ska jag lägga upp det hela om jag även vill träna kondition? Kan jag löpträna på vilodagarna?

:)

ceejay
2012-09-24, 13:47
Statisk träning? Hur hade du tänkt bygga styrka genom statisk träning?

Kör vanlig styrketräning som innehåller bänkpress, knäböj, mark + komplement. Lär dig också frivändningar.
Träna kondition kan du göra när du vill, på vilodagar samt träningsdagar.


Det spelar ingen roll att du är tjej, träningen är lika för båda könen, om man vill uppnå bra resultat.

Myrfarm
2012-09-24, 14:38
Menar statisk styrketräning, såklart! Men jag kan ha missuppfattat det hela?

Tack för svar!

DSBM
2012-09-24, 15:07
Menar statisk styrketräning, såklart! Men jag kan ha missuppfattat det hela?

Tack för svar!
Om du vill bli starkare och smidig är det helt klart dynamisk träning i full ROM (range of motion) som gäller för dig.

Statisk träning ökar uthålligheten i det läget du övar, alltså hur länge du orkar hålla muskeln kontraherad i läget. Det kommer inte gör dig smidigare och förmodligen bara marginellt starkare.

Om du däremot kör övningar som knäböj, bänkpress och marklyft där du progressivt ökar arbetsvikterna vecka efter vecka och strävar efter att förfina din teknik kommer du bli både starkare och smidigare (smidigare då du t.ex. pressar dig själv att med god teknik komma djupare ned i knäböj).

Hoppas det hjälpte, lycka till!

EDIT: Ja, du kan löpträna på vilodagarna. Förutsatt att det inte är explosiv 100-meterssprint borde det inte störa din styrketräning allt för mycket. Men som alltid, lyssna på kroppen och dra ned på volymen om du känner dig sliten i leder.

Kan lägga till också att du säkerligen kommer att vilja få i dig mer kolhydrater i takt med att träningen går bättre.

Myrfarm
2012-09-24, 15:29
Tack! Det hjälpte mycket, nu vet jag på ett ungefär hur jag ska börja lägga upp det hela.

aldoschadewitz
2012-09-24, 21:39
du bygger inte styrka som jag ser det (tynglyftnigs mässigt) via statisk träning. därimot om det skulle vara bra i fotboll och att du blir starkare i närdueller vågar jag inte svara på men det kan vara bra.. dock hade inte jag gjort det för jag tror du kan få minst lika bra resultat genom dynamisk träning.

träna kondition när du har lust och tid.