handdator

Visa fullständig version : Ergonomiskt vid datorn.


exevision
2012-09-24, 07:45
Vet inte riktigt i vilken del av forumet jag bör posta detta, men det fick bli här..

Ska försöka få det lite mer ergonomiskt vid datorn. Det är alltså en stationär dator. Vilken höjd ska skärmen och tangentbordet ha? Ska man ha armstöd eller inte? Nackstöd?

Pjotor
2012-09-24, 08:07
Kolla detta: http://www.it.gu.se/foranvandare/datorarbetsplats/ergonomi

samsung
2012-09-24, 09:56
Jag har kontorsjobb och personligen så går jag förmodligen mot alla riktlinjer alla säger man ska sitta. Här är det inne med att ha en stol utan ryggstöd, sitta exakt 90 grader rygg , spänna bål, rak nacke, tangentbord och skärm mm exakt 26.6 cm ifrån ögonen med en vinkel på 37.5 grader. Sitter jag på det sättet kan jag inte röra mig resten av dagen...

Den bekvämaste ställningen och den som fungerar bäst är för mig att nästan ligga ner i stolen så ryggen blir så rak som möjligt och huvudet lutat på nackstödet, armarna avslappnat på armstöd raklånga (perfekt återhämtning) varva detta med att upp o gå var 30e minut :D

atlas82
2012-09-24, 10:13
Fick problem förutom då jag fick ont i handlederna och i handen.
Skaffade handledstöd för tangentbord och mus samt en ordentlig mus(logitech darkfield) som ligger i hela handen problemen försvann nästan omedelbart

Donkey Kong
2012-09-24, 10:22
Massa rekomendationer finns, men det viktigaste är upp och röra sig tror jag. I framtiden (om 50 år) tror jag 100% stillasittande kontorsarbete kommer förbjudas helt.

En bra är den med skärmen högt (är det ögonbrynshöjd?) så man inte sitter och tittar ner hela dagen.

Stretcha/röra axlar och nacke då och då. Har en sån "Contour Rollermouse", som jag gillar mycket för vanligt datorarbete, belastar ej handlederna alls.

Hemma har jag en stokke-stol som är rätt ok (man sitter på knäna och gungar) men skönast när jag har haft ryggskott har nästan varit en vanlig pilatesboll att sitta på. Skulle vilja prova såna där "bollstolar" också. :)

ATJL
2012-09-27, 07:33
Bästa jag någonsin gjort: Skaffat höjbart bord som medgett stående arbetsställning. I mitt fall kör jag uteslutande stående, men så har jag varierade arbetsuppgifter och spenderar kanske 20 procent tid vid datorn. Kör man 100 procent så kan man åtminstone köra varannan timma eller så. Bara mitt tips...

espeto
2012-09-27, 09:10
http://www.mobilitywod.com/2011/06/episode-276-mobilitywod-google-talk-desk-bound.html :)