handdator

Visa fullständig version : hur fan slutar jag med detta hetsätande!? (lång text)


piii90
2012-09-23, 23:20
Hejsan!

Jag är en tjej på 22 år, strax under 65 kg. Blev medlem här i januari och började då träna seriöst med ett högt protein intag varje dag och reducerat kaloriintag vilket gjorde att i slutet av maj vägde jag 58 kg (så ca 7kg gick jag ner på ca 5 månader inte särskilt snabbt men det fungerade i alla fall) och jag kände mig för första gången väldigt nöjd med min kropp.
Under denna tid hade jag tränat tungstyrketräning och inte minskat något i styrka utan snarare ökat i varje övning och samtdigt förlorat fett då jag tagit bilder på mig 1 gång i månader och där man verkligen ser skillnad dom sista två månaderna.

När sommaren började och jag kände mig nöjd med mig själv började jag släppa på tyglarna lite väl mycket kanske men inget som jag egentligen brydde mig om, jag tänkte att efter sommaren så är det bara att hoppa på kalori och protein räkningen igen.
Under 5 månader av strikt matintag och absolut ingen alkohol så kände jag att jag förtjänade attt festa till det med både mat och dryck under denna sommar, vilket som sagt, gått lite för långt.

När jag vägde mig sista veckan i augusti vägde jag till min förskräckelse 63 igen,, och jaa! jag vet att jag är otroligt dum och korkad så snälla påpeka inte detta, jag vill bara ha hjälp nu!

Runt den 25 augusti började jag med allt detta igen men jag klarar knappt några dagar tills jag faller för precis alla frestelser och vräker i mig mat, dock har jag varit nykter sen den 25/8 så alkohol spelar inte in här och jag kommer fortsätta strunta i spriten ett bra tag fram över!
förstår inte hur jag kan ha hamnat i detta mönster?! jag vet ju precis hur jag ska sköta kost och träning egentligen!

Just nu har jag även precis flyttat till ny ort och är inneboende hos en en äldre dam där jag bara har ett liiiitet frysfack vilket för mig knappt är användbart då jag vill kunna frysa in mkt kött men knappt någonting ryms där i....
och jag har precis fått ett jobb på heltid vilket betyder att jag nu under oktober,november kommer att få leva på 1 lön för jag varit arbetsbetslös i september vilket kommer bli jävligt tight om jag ska ha råd med all mat och protein samtidigt som jag ska betala 2 hyror och räkningar med en månadslön vilket ger mig 1000 kr till övers för mat under 2 månader!?!?!
Dock jobbar jag som servitris och kan ju hoppas på lite dricks att utöka min matbudget med,men det är ju inget jag kan räkna med förståss!

Tillbaks angående min hetsätning:
En vanlig vecka kan se ut som så att jag äter mellan 1500-1700 kcal beroende på hur mkt jag rör mig från måndag till fredag. kan öven hålla mig till detta hela lördagen, men sen spricker det totalt på söndagen och så här har det varit i 4 veckors tid nu ich jag står inte ut med alla dessa skuld känslor varje gång.

Idag har jag t.ex ätit: 2 paket nudlar, halv liter cola, 6 riesen, En heel burk felix köttfärsås, med pasta och ketchup, 4 fiskpinnar och pommes, 3hg lösgodis och en halv chipspåse?! 200 g hallon, och 2 muffins!!!

Så här har jag aldrig hållt på förut och ofta om jag överätit en dag så tappar jag totalt lusten och fortsätter så här i 2 dagar till innan jag drar ner på kaloriintaget drastiskt ingen under några dagar.. Vad fan håller jag på med och hur kunde dessa dumheter uppstå?

Någon som har npgra tips på hur jag tar mig ur detta eller varit i samma situation som mig?

Ledsen för lång text men jag är så desperat just nu!

vicarious
2012-09-23, 23:24
Du går ut för hårt när du dietar och ditt upplägg/kostschema är troligtvis extremt ensidigt och tråkigt. Det gör att du inte orkar hålla dig till det i längden för det blir outhärdligt.

Antingen för lågt med energi eller för tråkiga livsmedel, eller en kombination av de båda.

piii90
2012-09-23, 23:26
ja det låter så klart logiskt det du säger men det är så svårt att variera och äta tillräckligt med protein när jag har sådan begränsad budget!

Fishtank
2012-09-24, 00:23
Not really, allt över 1200 kcal tycker jag är lätt att variera.
Då siktar jag på 160+ g protein per dag.

Bara att välja bort onyttigheterna.
På 1800 bör du kunna göra mycket roligt.
1800 pga att du verkar gå ut för hårt och borde kanske börja där.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Ronn
2012-09-24, 00:31
Ledsen om jag missade men jag antar att målet just nu är att gå ner?

Hur stort underskott ligger du i så fall på? Om du ligger på stort underskott testa justera till lite mindre underskott.

Testa lägga till någon dag på balans här och där, kanske en dag mitt i veckan, där du också äter något du är extra sugen på, för att fylla på förrådet och dämpa suget, inte som hetsdagarna utan mer planerat i förväg och kontrollerat.

piii90
2012-09-24, 00:56
jag ligger på 1500 kcal om dagen ligger jag på mer går jag upp, tro mig, jag har provat mig fram..

Just detta planerade går trotts allt till slut överstyr, när jag gick ner från 65 till 58 så hade jag alltid söndagar där jag tillåt mig att äta något som jag var lite extra sugen på men jag höll mig inom ramarna så att säga och allt fungerade bra,,

och nu när jag började igen med all träning och kalori räkning hit pch dit så bestämde jag mig för att hålla mitt mönstet med söndagar med lite extra gott, men jag tappar kontrollen oavsett och det gjorde jag aldrig förut!

Så jobbigt och jag blir så besviken på mig själv!!

MrPowa
2012-09-24, 06:32
Förbjud ingen mat, ex du kan äta allt men inte hur mycket som helst av allt. Så om du är sugen på godis så kan du ju käka godis(oavsett vilken dag.) men du håller koll på vågen så du inte går i fel riktning.

piii90
2012-09-24, 07:04
fishtank: om du läser lite längre ner så ser du att jag inte kan äta mer än mellan 1500-1700 kcal om dagen om jag vill ligga på minus
.
Det jag menade med budget är min ekonomiska situation, hur ska jag ha råd med tillräckligt protein under 2 månader för 1000 kronor och samtidigt hålla mig nogorlunda mätt under 60 dagar?! plus att jag bara har en frysfack som knappt rymmer 4 pan pizzor lixom,, så knepigt att få ihop detta pussel!

Pretorian
2012-09-24, 07:04
För mig fungerar det oftast att äta rejält med bra mat och då menar jag REJÄLT! Detta gör att jag håller kalorierna nere och blir det för mycket någon gång så kommer det ivarjefall från, som sagt, bra mat.

Det är ju självklart väldigt luddigt det där med "bra mat" men för mig är det (grundingredienserna) tex:
Kyckling
Torsk
Lax
Fläskfilé
Fläskkarré
Fläskkotlett
Ryggbiff
Lövbiff
Oxfilé

Till det kan jag ta potatis eller ris.

Det jag vill säga är att om jag äter tillräckligt av detta (vilket jag gärna gör för det är så gott) så ligger jag rätt i kalorimängd eftersom jag då inte kommer bli sötsugen eller liknande och överäta godis, chips etc.

Ät mer mat.

Pernam
2012-09-24, 07:12
Om du har en problematiskt förhållande till mat och ätande så tror jag det är bättre om du inte går ut för hårt, risken är bara att du får sådana här bakslag. Går man omkring och fokuserar på att längta efter allt man inte får trycka i sig så är det inte konstigt om det går till överdrift när man tillåter sig att lyxa till det. Testa att låta bli att räkna på maten och gå istället på hunger- och mättnadskänsla. Jag tror att det är mer hållbart i längden.

doh
2012-09-24, 13:59
Några saker som funkar för mig.

1) Ha inte något hemma.
2) Lär dig göra nyttiga och kalorisnåla efterrätter (Fluff (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=153619), baka (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=182411)).
3) Ät massa grönt för att fylla upp, broccoli är perfekt.
4) Kompensera med lite konditionsträning för att kunna äta lite mer.

forslund
2012-09-24, 14:04
1. Kaloriskillnaden mellan hetsätning och deffintaget kan vara för stort. Ligg på balans i någon vecka innan du börjar deffa. Att gå från 4000+ till 1500 kan vara för tungt.
2. Börja högre än vad du tänkt. Säg att din balans är 2500, du vill ligga på 1500. Börja på hälften i en vecka (2000) och justera sedan nedåt.
3. Ta en extra promenad på kvällen någon dag så får du ett par hundra kalorier extra att leka med - det är en hel del på deff och ger en mental boost.
4. Spara kalorier till ett riktigt mättande mål på kvällen så du känner dig nöjd då. Det är trots allt när du är hemma på kvällen som man blir som allra mest frestad.

piii90
2012-09-24, 14:40
Tack för alla svar jag fått,
Även hur jag vet hur det det ska gå till i praktiken eftersom jag gjort det här förut så är det skönt att få massa tips här! tar åt mig.
ska nog som någon sa ligga på balans och sakta minska på kaloriíntaget i stället!

Jag tycker bara att det är så konstigt att jag inte har diciplinen nu som jag hade förut, får dp kunde jag verklinge motstå frestelserna mycket enklare, men detta är som bortblåst nu..

LizaK
2012-10-03, 03:41
Låter jobbigt det där med att inte kunna frysa in någonting..
Finns dock billiga proteinrika livsmedel som du kan förvara i rumstemeratur (t.ex tonfisk, makrill i tomatsås, sardiner i tomatsås, bönor, PROTEINPULVER..).. Och du kan även köpa t.ex köttfärs när det är billigt och steka upp.. Tillagad mat håller sig ofta flera dagar kylskåp.

F.ö tycker jag att du varje gång du börjar hetsäta, ska fråga dig själv vad du håller på med.

Slösa inte bort pengar på tomma kalorier (såsom godis) utan satsa på näringsriktiga livsmedel istället.
Förbjud dock inte dig själv att äta något riktigt gott ibland, ät allt men inte för ofta och/eller mycket.
Tänk på hur bra du mådde då du hade lyckats gå ned.

Har du lyckats en gång kan du lyckas igen.
Kämpa på!
mvh Liza

LilMack
2012-10-03, 04:51
Tonfisk i vatten är en billig matvara i bistra tider. Rik på protein!

Morty
2012-10-03, 08:52
Du borde jobba lite på din självbild, du är inte "otroligt dum och korkad" för att du drabbats av en ätstörning.

sinaui
2012-10-03, 09:43
Skapa mål med träningen och välmående/hälsa istället för att känna att "man måste vara smal och snygg".

RR1
2012-10-03, 09:58
Se till att inte ha skräp hemma som någon annan redan nämnt. Det är en av mina gyllene regler.

Proteinpulver, ägg, tonfisk osv är alla saker som inte behöver förvaras i frysen och är utmärkta proteinkällor samt även billiga per gram protein.

Men däremot så är jag mer inne på Mortys linje - du behöver jobba på din självbild.

Förstår din frustration över att inte kunna hitta tillbaka, men kan det vara så att hetsätandet är ett symptom över att du inte mår som du kanske gjorde när det gick så bra? Sök roten till problemet om det kanske existerar ett sådant.