handdator

Visa fullständig version : Tips om ätnings-schema?


ShippEn
2012-09-23, 21:14
Jag skulle upskatta om jag fick nån respons angående ätnings-schema.


Jag har tränat seriöst i cirka 3 veckor nu, kör med gainer pro, anabolic ZMA & creatine monohydrate och jag har gått up nästan 6 kilo på dessa 3 veckor. ( låg på ett kraftigt underskott innan )

Jag undrar främst hur ofta man bör äta.

Jag äter nu.

Ingen frukost.
Mat i skolan ( 11.30 )
2-4 mackor när jag kommer hem (ca:14.00-16.00)
Mat hemma eller mackor ( veckan jag är hos min farsa så lagar han mat, morsan lagar ej mat på kvällen ) (ca: 17.00-18:30 )
Tränings 20.20-21.40
2-4 mackor ( 22.00-22.20 )


Duger detta senare med? Känns som jag äter väldigt lite.


Väger 65.5kg, 176cm lång. 17 år.

Finns det typ några "regler" om att man bör äta typ var 3:e timme för att matan ska hinna smälta lite etc?

Tack

//ShippEn

Latissimus Dorsi
2012-09-23, 21:17
Tja!
Glöm den där 3 timmars regeln omedelbart :D
Vad är det för slags mackor du äter? Kanske något normalt mål för att få i dig mer protein och kalorier om det är mackor med ost och smör bara.

King Grub
2012-09-23, 21:17
Du ofta eller hur sällan du äter spelar ingen roll.

Har du gått upp 6 kilo på 3 veckor så äter du inte för lite just nu i alla fall.

Opher
2012-09-23, 21:48
Av dessa 6 kilon kan mycket väl vara vätska som bundit sig pga kreatinet.

ShippEn
2012-09-25, 15:29
Tja!
Glöm den där 3 timmars regeln omedelbart :D
Vad är det för slags mackor du äter? Kanske något normalt mål för att få i dig mer protein och kalorier om det är mackor med ost och smör bara.

Helt vanlig mackor, ofast sådana man rostar men jag rostar dem ej.

Försöker dock laga mat oftare men.. är extremt tråkigt att laga mat men jag har ett mål på ~75kg jag gör allt för att uppnå.

När jag äter mackor så brukar jag ta väldigt mycket smör, blir nästan lite äckligt med så mycket smör blandat med ost.

312
2012-09-25, 15:34
Av dessa 6 kilon kan mycket väl vara vätska som bundit sig pga kreatinet.

+1.

Du skriver ju inte hur mycket mat du äter, bara hur ofta, vilket inte spelar någo som helst roll. Försök att äta det största målet efter träningen, gärna proteinrikt. Mackor är inte direkt den bästa maten, i alla fall inte rostmackor som jag tror du skrev att du åt.

Fokusera mer på kyckling, nötfärs, kött, fisk och liknande, tillsammans med någon kolhydratkälla.

Kacki
2012-09-25, 20:52
Du borde försöka äta mer än 4 mackor efter att du har tränat, försök att få in ditt största kolhydratsmål där. Kanske kan du pressa ihop alla mackor då och käka något annat vid dem andra tillfällena. Ett tips är att en "normal" dag räkna dina kalorier i t.ex matdagboken.se och se hur du ligger till med protein och så!

Allen
2012-09-27, 17:42
Hej!

Här har du ett exempel på mitt kostschema som jag följer varje dag.

Måndag

08:00; 4 ägg på 2 st fullkornsbröd med 1 grapefrukt vid sidan
09:00 Mixade nötter, russin och torkade tranbär
12:00 Kalkon & ost baguette och 1 apelsin
14:00 Smoothie ; 25g Whey protein, 80g jordgubbar, 80g blåbär, 50g björnbär med 200-300ml vatten.
14:30 - Träna
15:30 - 120g laxfilé med kokad broccoli, gröna bönor, röd paprika, spenat, sesam olja & 70g brunt ris.

Innan jag sover ; Smoothie ; 25g Whey protein, 50g blåbär, 50g björnbär, 1/2 banan med 3dl Lättmjölk.

TOTALT : 2,857 kalorier, 201g protein, 345 kolhydrater, 66g fett.

Fungerar väldigt bra, har bra energi på gymmet, grym muskelutveckling och dom här 6 måltiderna / dag är inga problem att få ner eftersom dom är såpass jämt uppdelade.

och om du vill att vi ska kunna hjälpa dig med din kost så får du vara mycket mer specifik om vad du har på dina mackor osv och efter träning samt innan du skall sova så ska du tillsätta protein till dina nedbrutna muskelfiber, för utan protein så kommer du inte se någon värst skillnad!

Nä, nu ska jag till gymmet och träna mina kära ben!

Mvh / Allen.