handdator

Visa fullständig version : Någon som tränar med TRX? Vad är era favorit övningar?


Adam87
2012-09-23, 17:46
har börjat köra endel övningar med Trx ett slags band som man kan reglera längd och har bålstabilitet och kroppsvikt som träningsvikt.

själv gillar jag rodd och hamstringscurl känner att det verkeligen tar på rätt ställe. Har även börjat med i och Y flyes vilket även det känns bra.

Körde ett Trxpass idag och supersetade bröst och axlar(Fram,bak) och triceps. Provade efter detta och köra lite pressar med hantlar men det gick inte bröst och axlar var så urpumpade. Så är det någon mer än jag som tycker Trx träningsformen är Positiv ? :D

Loke
2012-09-23, 18:42
Armhävningar i TRX slås endast av armhävningar i romerska ringar, väldigt fin träning :)

I övrigt har jag faktiskt inte kommit på något där jag tycker TRX är bättre än vanliga vikter. Därmot verkar många nybörjare tycka det känns bra och kul att träna så.

Vad kör du för övning för triceps?

Adam87
2012-09-23, 18:46
Kör tricepsextension med brant lutning tar verkleigen på tricepsen. Kör bröstpress också känns också bra i triceps.

Btw tror jag inte en nybörjare skulle klara några övningar med hyfsat brant lutning med banden . Det blir alldeles för tung för dem som inte tränat sålänge.

Olsson80
2012-09-23, 18:48
Kärringen kör med TRX... Skall börja på nytt schema nu i veckan, hittade ett på nätet..
Jag har testat lite, men föredrar vikter.. Ev att jag kommer köra Magövningar i banden dock.

http://www.trxspain.es/info/TRX_Holiday_Training_Plan.pdf

smeander
2012-09-23, 19:00
har börjat köra endel övningar med Trx ett slags band som man kan reglera längd och har bålstabilitet och kroppsvikt som träningsvikt.

själv gillar jag rodd och hamstringscurl känner att det verkeligen tar på rätt ställe. Har även börjat med i och Y flyes vilket även det känns bra.

Körde ett Trxpass idag och supersetade bröst och axlar(Fram,bak) och triceps. Provade efter detta och köra lite pressar med hantlar men det gick inte bröst och axlar var så urpumpade. Så är det någon mer än jag som tycker Trx träningsformen är Positiv ? :D

Armhävningar och bicepscurls brukar jag kra i TRX, otroligt skönt!

Adam87
2012-09-23, 19:14
Armhävningar och bicepscurls brukar jag kra i TRX, otroligt skönt!

Kör du armhävningar med bensparken? .

Paperbasket
2012-09-23, 19:18
Kör alltid trx i slutet av varje pass. Bra för att öva upp sin balans i diverse övningar. Man kan göra trxövningar grymt tunga och jobbiga även som vältränad individ. Seth Ronland fick mig förälskad i trxen.

Favoritövningar är Bodysaw på händerna samt Enben/enarms atomic push ups.

Supermicke
2012-09-23, 22:24
kollade in seth ronland, lite annorlunda saker. Kan säkert fynda på hans youtube sida.

4qdqD2khWA4

smeander
2012-09-24, 07:11
Kör du armhävningar med bensparken? .

Vad menar du? Var fick du benspark ifrån?

Paperbasket
2012-09-24, 08:24
Kan även tipsa om http://www.trxtraining.com/train/exercises. Program och enskilda övningar med guider.

Donkey Kong
2012-09-24, 14:49
"Pistoler" (enbensknäböj med kroppsvikt) med hjälp av banden samt en slags magövning med fötterna i handtagen (typ plankan fast med rörelser) är vad jag provat, båda rätt kul, men jag är egentligen för tung (läs: tjock) för såna grejer. :)
Ska prova den santa rows sen idag för "shits n giggles" , om det är lite folk på gymmet...

Peter.B
2012-09-24, 17:04
Kompletterar lite med Olympiska ringar då och då. Typ samma sak som TRX, liksom. Tycker det är bra för balans, koordination, bålstyrka, rörlighet och faktiskt allmän styrketräning.

Iron claw
2012-09-24, 18:18
Kompletterar lite med Olympiska ringar då och då. Typ samma sak som TRX, liksom. Tycker det är bra för balans, koordination, bålstyrka, rörlighet och faktiskt allmän styrketräning.

Vilka övningar kör du med ringarna?

Peter.B
2012-09-25, 10:38
Vilka övningar kör du med ringarna?

Pistols, där jag bara har övningarna som hjälp med balansen så att jag inte ramlar bakåt.
Armhävningar, fötterna på en stol så att ringarna hamnar lägre än fötterna eller lika lågt.
Chins/pullups.
Dips.
En hands inverterad rodd. Eller vanlig inverterad rodd med fötterna på en stol.
Ibland lite tricepsextensioner och bicepscurls. Ibland lite flyes och reverse flyes.
Magutrullningar.

Kan btw tips om att tricepsextensionerna runt huvudet med kraftig lutning, magen mot golvet, tar jävligt bra på magen/bålen också :thumbup:

Det är väl ungefär det :)

Donkey Kong
2012-09-25, 12:26
Provade den där "santa rows" igår till gymmets surmuppars förtret.
Fick inte till kroppslutningen riktigt, för mattan (och skorna) var hal, sen är jag ju kort också så lutningen blev liten. Kändes som en bra "lösgörare" för djup rygg och skulderblad ungefär. Tog kanske aningen på "snemagen" och revbenen. Ska testa den fler gånger :)

Gymjunkie
2012-09-25, 14:23
Jag kör baksida axlar, bakåtlutad, typ som när man kör repdrag i övre trissan i cablecross. Sedan kör jag en övning för magen då jag sätter fötterna i TRX-banden, står med handflatorna i golvet och "crunchar" upp knäna mot bröstet.

Paperbasket
2012-09-25, 16:41
Jag kör baksida axlar, bakåtlutad, typ som när man kör repdrag i övre trissan i cablecross. Sedan kör jag en övning för magen då jag sätter fötterna i TRX-banden, står med handflatorna i golvet och "crunchar" upp knäna mot bröstet.

"T" Deltoid Fly och Suspended Crunch. Alltid kul att veta vad övningarna man kör heter =)

Åsberg
2012-09-25, 16:47
"T" Deltoid Fly och Suspended Crunch. Alltid kul att veta vad övningarna man kör heter =)

Suspended crunch är ju helt underbar! Brukar alltid slänga in lite "crunches" åt sidan också i samma veva. Du vet inte om övningen får ett nytt namn då?

Paperbasket
2012-09-25, 17:41
Suspended crunch är ju helt underbar! Brukar alltid slänga in lite "crunches" åt sidan också i samma veva. Du vet inte om övningen får ett nytt namn då?

Suspended oblique crunch. Om du vill pröva en riktigt trevlig magövning ska du pröva Bodysaw. Fötter i byglarna som när du ska köra en push up eller crunch. Istället för att stabilisera med händerna marken lägger du dig som när du gör plankan, på underarmarna.

"Såga" sen framåt genom att föra kroppen så långt fram du bara kan för att sedan föra den tillbaks så långt du bara kan.

När du vill avancera kör du övningen med händerna som i en push up och sågar fram och tillbaks.

Åsberg
2012-09-26, 13:09
Suspended oblique crunch. Om du vill pröva en riktigt trevlig magövning ska du pröva Bodysaw. Fötter i byglarna som när du ska köra en push up eller crunch. Istället för att stabilisera med händerna marken lägger du dig som när du gör plankan, på underarmarna.

"Såga" sen framåt genom att föra kroppen så långt fram du bara kan för att sedan föra den tillbaks så långt du bara kan.

När du vill avancera kör du övningen med händerna som i en push up och sågar fram och tillbaks.

Kollade några videos på youtube och det är ju ganska likt det utförandet jag kört på hela tiden. Kul att man vet vad övningen heter iaf.