handdator

Visa fullständig version : hjälp med viktminsking!!


RHG
2012-09-23, 16:08
Hej!

Jag måste gå ner i vikt, min målvikt är 57kg men har ett delmål på 60kg. Har nu tränat i två månader (1-2ggr/veckan) utan att se nått resultat.

tjej 22år
vikt 69kg
längd 171cm
fettprocent 30,1%
energi behov 1734kcal

Jag jobbar heltid i butik vilket gör att jag arbetar oregelbundna arbetstider och jag ofta äter mellan 19-21 på kvällarna.

Tränar gör jag när jag hinner med och blir 1-2 gånger i veckan. träningen brukar ofta bestå av ett spinning pass på 55min eller kombinerat spinning och core pass på 1h.

Mina mat vanor ser ut som följande:

EX:
frukost mellan 08:00-9:30
- 1 lingongrova 1 ägg 1 skiva skinka 10g 1 glas apelsin juice 2 dl
- smoothie 4dl (vanilj yoghurt, hallon/blåbär, linfrön & 20g whey 100 protinpulver) 1 ägg
- 2st halvgrova frallor med ost 10g och skinka 10g

lunch mellan 12:00 - 13:30
- Kyckling sallad 300g (kyckling, fetaost, grönsallad, bulgur, tomat, gurka) vitlöksdressing. 5cl
- 2 Kyckling klubbor, 1pkt coctail tomater, 33cl cola Zero
- 1st Felix ost och skink paj
- 200g Chicken ticka masala med ris 100g

mellanmål/fika mellan 15:30 - 17:30
här tror ja är den stora boven. för här känner jag ofta att jag behöver något sött för att orka dagen. Men det kan också hända att jag tar en yoghurt eller en fralla (halvgrov) med ost och skinka.

Middag mellan 19:00-21:30
om jag är hemma vid 19 tiden blir det oftast en middag bestående av köttfärsås spagetti eller liknande. Men är det senare blir det oftast smörgås och ägg eller yoghurt.


Jag behöver tips och råd på hur kan gå ner dessa kilon som aldrig vill försvinna bäst!

Tack på förhand!
Rebecka

RHG
2012-09-23, 16:13
fel

Ronn
2012-09-23, 17:16
Om du står still i vikt så äter du lika mycket som du gör av med, ät lite mindre (lite mindre måltider alt. mindre antal måltider), behöver inte göra radikala skillnader skär bort lite och se vad som händer på vågen.

Att du tränar är bra men om du trots träningen äter lika mycket som du gör av med så kommer det inte hända så mycket viktmässigt.

Sen kanske du redan visste det men styrketräning är väldigt bra om det är en bra form du är ute efter och inte bara väga lite mindre.

Deadandlivin
2012-09-24, 19:31
Ät lite mindre och träna lite mera är väl ett givet alternativ. Du verkar ha ett pressat schema men att försöka träna en gång mer per vecka kan göra endel. Prova köra ett riktigt hårt benpass då också så lägger du väl på dig lite mer muskelmassa. Benpass bränner även ganska mycket kcal jämfört med andra muskelgrupper, kanske inte lika mycket som 60 min spinning dock..

Muskelmassa är dock bra att ha. Ju mer muskler du har desto mer kcal förbränner du basalt.

Körde själv fasta och VLCD kombinerat i 6 veckor. Låg endast på 800 kcal enbart protein och aminosyror per dag och fettet smälte bort med minimal muskel förlust vill jag säga. Klarar en grabb i 20 årsåldern ligga så lågt medan han studerar juridik och styrketränar 6 gånger i veckan kan nog även du sänka kalorierna litegrann.

kramerzz
2012-09-24, 20:21
Uppskattade bara lite grovt hur mycket kalorier du får i dig en genomsnittlig dag och ja, du äter med all sannolikhet för din balans eller möjligen något under men det är i sådana fall ett så minimalt underskott att det kommer ta lång tid innan det ger resultat på vågen. Så det blir nog till att du får börja räkna kalorierna du stoppar i dig. Fika tror jag inte är problemet i ditt fall såvida du inte lassar i dig, snarare skulle jag se upp med smörgåsarna om jag var du. Räknar t ex att en genomsnittlig smörgås jag äter innehåller 250 kalorier, äter du 3 st. t ex en dag har du alltså redan ätit för hälften av vad du behöver utan att ha fått mycket valuta för kalorierna, iallafall jag tycker inte att smörgåsar mättar bra överhuvudtaget.

Maine_Cat
2012-09-25, 05:31
En målvikt på 57 är i mitt tycke lite väl lite när du är 171. Som jämförelse är jag 154/52kg och ca 20% fett Jag hade helt klart ätit mer grönsaker som broccoli, blomkål, wokgrönsaker ca 250g till både lunch middag lagt till tonfisk, makrill, ägg samt omvärderat vikten snarare att du skulle må bättre på runt 60-62kg och tränat basövningar/helkropp 3ggr i veckan. Tagit bort jucie och minskat på bröd, ris, pasta.

Pretorian
2012-09-25, 06:24
Jag skulle minska brödkonsumtionen och öka den proteinrika maten.

Ta bort eftermiddagsfikat - du orkar ändå.

RHG
2012-09-27, 07:34
Tack för många bra tips! Har ni några tips på bra övningar man kan köra i gymmet?

Med vänlig hälsning,
Rebecka

Reaper123
2012-09-27, 07:40
Tack för många bra tips! Har ni några tips på bra övningar man kan köra i gymmet?

Med vänlig hälsning,
RebeckaMitt tips är att lära dig basövningarna, om du inte redan kan dom!

Alltså:
Marklyft
Knäböj
Bänkpress
Militärpress

Kör du dessa varje vecka så har du fått en rejäl genomkörare och eventuella "assistans övningar" är bara bonus, för du får inte bättre träning än av att köra just basöningar (enligt mig).

Var dock noga med tekniken, så kolla youtube för tekniktips om du är novis på detta!

JoKarN
2012-10-03, 14:09
Jag lånar tråden lite om det går bra, vet att det är typ omöjligt för ngn att säga men kanske på ett ungefär. Jag är 179 lång väger 82,4 cirka jag har en fettprocent på 19,9. Jag tränar styrkepass 11 gånger i veckan med 2 vilodagar hur många kcal behövs för att inte tappa vikt och bygga maximalt? Vet att det är svårt att få fram ngt.

Pretorian
2012-10-03, 14:18
Jag lånar tråden lite om det går bra, vet att det är typ omöjligt för ngn att säga men kanske på ett ungefär. Jag är 179 lång väger 82,4 cirka jag har en fettprocent på 19,9. Jag tränar styrkepass 11 gånger i veckan med 2 vilodagar hur många kcal behövs för att inte tappa vikt och bygga maximalt? Vet att det är svårt att få fram ngt.

Den blir svår. Men för att ta ett av kraven - att inte tappa vikt - så får du pröva dig fram. Börja med 2000 kalorier. Går du ner i vikt så höjer du eller tvärtom.

JoKarN
2012-10-03, 14:27
Okey jag "tror" att jag ligger på cirka 3000 nu, börjar bli lite bråttom har tappat 6kilo på 2 veckor..... tänkte jag skulle ner till 80 och fortsätta bygga mer muskler upp till 90-95 där.

Kan lägga till vad jag äter på 1 dag

Frukost 09.00
3dl äggvita med cheddarost för fett
Ngn korv.

11.00 lunch idag
Blodpudding och fläsk

11.30 träning och 4msk whey100% med 5g kreatin och en banan

12.30 träning klar
4msk whey

13.30 mellan mål
3dl keso
Eller 3dl kvarg med funlight saft

Middag 16.00
Spagetti och köttfärsås

16,30 tränings pass 2
Tar 4msk whey när jag är klar 17.30 har även 5g krea i då.

19.00 kvällsmat
Smörgås, kvarg och keso

22.00 whey100%

Pretorian
2012-10-03, 14:54
Du vill inte tappa vikt men du vill ner till 80?

JoKarN
2012-10-03, 14:59
Du vill inte tappa vikt men du vill ner till 80?

Jag har tappat för fort, känns som jag inte får stopp på det nu, jag har ätit lika som förut bara ngt mellanmål mindre för att minska men det bara rasar nu, känns som jag måste få stopp ganska fort.

Pretorian
2012-10-04, 07:23
Du kan väl äta mer om du inte vill gå ner så fort. Eller vad tror du själv?

JoKarN
2012-10-04, 10:41
Jag äter som fan hela tiden tycker att jag äter allt, men nu stoppar det inte.... Men det löste va hos en deitist förut :)

TräningsAnna
2012-10-05, 11:00
Börja med att försök att utesluta kolhydraterna och kör på lite extra fett, du kommer ändå att bli mätt. Beroende på hur många pass du tränar per vecka så är ju detta olika, men försök att få in två pass till. Kanskse kan du även börja gå till jobbet eller cykla?

När jag behöver komma igång brukar jag börja med en detox, googla runt på detta och se vad du tycker. Efter den första perioden med detox blir man mer motivierad att fortsätta träna och äta nyttigt. Skippa brödet och försök att inte äta så mkt socker. Undik yoggi, juice, godis, saft och sånt som innerhåller mycket socker. Gör dina egna bars som mellanmål - det finns massa goda och nyttaiga recept för detta!!

Lycka till =)

Pretorian
2012-10-05, 11:35
Börja med att försök att utesluta kolhydraterna

Whaaaat!
http://unrealitymag.com/wp-content/uploads/2010/09/drew.jpg


Varför det?

z_bumbi
2012-10-05, 11:50
Detox? Vilka gifter vill du bli av med och hur sker det?

clavain
2012-10-05, 12:40
Detox är bra om man är beroende av heroin, kokain och dylikt. I viktminskingssyfte - not so much.

RassK
2012-10-05, 12:53
Sluta äta mackor.

Olsson80
2012-10-05, 14:00
Beroende på hur många pass du tränar per vecka så är ju detta olika, men försök att få in två pass till. Kanskse kan du även börja gå till jobbet eller cykla?


Stod ju texten, 11pass styrka i veckan och 2 vilodagar.. Och du tycker han skall träna mer???


Ingen annan som reagerade på att en person som uppenbarligen inte ens har koll på sin kost, bränner av 11 styrkepass i veckan?