handdator

Visa fullständig version : Fördelas fettet?


leinad
2004-02-05, 18:03
Hur är det när man lägger på sig fett. Kan det typ läggas på tex benen, rumpan, ryggen eller någon annan del för att sedan fördelas ut mer gämt över kroppen efter en tid, eller hur är det?

King Grub
2004-02-05, 18:08
Du lägger på dig ojämnt, och det är genetiskt förutbestämt till stor del, plus att det styrs av dina hormoner. Du lagrar mer fett på vissa ställen än på andra.

Du förlorar kroppsfett jämnt över hela kroppen, med vissa variationer, beroende på faktorer du inte kan styra över, mestadels könshormoner.

Sverker
2004-02-05, 20:27
Först på, sist av tycker jag stämmer rätt bra.

Hoffa
2004-02-06, 13:07
En fråga..
Istället för att skapa en ny tråd så frågar jag i denna..

Jag tar 40-60 gram protein efter träning..för att behålla musklerna eftersom jag deffar..
Men ska jag inta snabba kolhydrater i samband med protein drinkne ÄVEN fast jag deffar??

Sverker
2004-02-06, 13:17
Självklart !!!

Du skall ju stoppa nedbrytningen av muskelprotein direkt efter träningen med BÅDE protein och kolhydrat.

Energin du fyller på med rusar till de muskler du precis tränat och hamnar inte i fettdepåerna. Detta är viktigt för att påskynda återhämntningen.

Skulle du bara äta protein efter träningen kommer levern att ta hand om detta och göra socker av det ändå.

leinad
2004-02-07, 09:22
okej, anledningen till att jag frågar är att jag gick upp ca 20 kg det första året när jag tränade. Jag antar att jag måste lagt på mig mycket fett men det kändes som om det la sig på ben, rumpa och ansikte.

Grejen är det att nu har jag börjat få lite häng på bröstet och jag tror det är fett, men jag har inte gått upp många kg till från den stora viktökningen. Så det kan inte vara så att fettet som har legat så länge på kroppen, då jag legat på samma vikt länge, sakta har fördelat sig lite till mage och bröst?

King Grub
2004-02-07, 11:42
Originally posted by leinad
Så det kan inte vara så att fettet som har legat så länge på kroppen, då jag legat på samma vikt länge, sakta har fördelat sig lite till mage och bröst?

Nej. Fettceller migrerar inte.

leinad
2004-02-07, 12:15
Okej, men varför har jag då börjat få fett på bröstet när jag inte har fått det förut?..

En annan sak jag undrar är att jag läste nånstans att man får fler fettceller eller nått sånt när man lägger på sig fett och att dom aldrig försvinner även om man deffar?

King Grub
2004-02-07, 12:17
Okej, men varför har jag då börjat få fett på bröstet när jag inte har fått det förut?..

Hormonnivåerna förändras under livet, och det är dessa som till stor del påverkar var du lagrar kroppsfett.

En annan sak jag undrar är att jag läste nånstans att man får fler fettceller eller nått sånt när man lägger på sig fett och att dom aldrig försvinner även om man deffar?

Nja... Det är svårt att få fler fettceller. Det går, även efter puberteten, men det kräver oftast en rejäl övervikt. Däremot stämmer det att fettcellerna aldrig försvinner, utan bara blir mindre. Och vissa har fler fettceller än andra. Tyvärr.

leinad
2004-02-07, 12:25
Kan man då förändra sina hormonnivåer igen? :) Jag hade grymt bra bröst förut, men nu är det den delen jag har mest problem med.

Okej vet inte var jag läste det där om fettceller..ska försöka hitta det. Men om man nu skaffar sig fler fettceller, vad får det för konsekvenser?

King Grub
2004-02-07, 12:26
Kan man då förändra sina hormonnivåer igen? Jag hade grymt bra bröst förut, men nu är det den delen jag har mest problem med.

Antagligen inte. Du kan inte avgöra dina hormonnivåer i speciellt stor utsträckning. Inte utan att fuska. Bra kost, bra vila, bra kondis och bra leverne i allmänhet gör det bästa av situationen.

Okej vet inte var jag läste det där om fettceller..ska försöka hitta det. Men om man nu skaffar sig fler fettceller, vad får det för konsekvenser

Konsekvenser? Att du inte kan bli lika hård som du kunde innan. Men så bulkig tror jag inte du är. Det är fetma vi talar om, ingen allmän off-seasonbulk.