handdator

Visa fullständig version : Träna varje dag?


Lodarleif
2012-09-22, 23:24
Tjenaaa!

Har en liten fråga angående mitt träningsupplägg som följer,

Dag1. Ben/vader.
Dag2. Bröst/Triceps
Dag3. Rygg/Biceps
Dag 4. Axlar
Repeat.
jag undrar ifall det är något negativt att köra på detta vis, i princip aldrig någon direkt vilodag.

Kan tillägga att jag ligger på ett kaloriöverskott just nu, så energin är det inget fel på.

Tackkk

r0ddan
2012-09-22, 23:38
Förutom att du förmodligen kommer slita ut det centrala nervsystemet så finns det väl inte så mycket negativt, alltid bra med någon vilodag per vecka tycker jag

Brick
2012-09-23, 00:01
Om du verkligen vill träna så mycket som möjligt kanske du kan köra vilodagar när du känner för det istället för att ha något schemalagt. Om du kommer bli övertränad beror ju också på intensitet och volym, men jag skulle gissa på att du kommer prestera bättre på gymmet om du åtminstone vilar 1 dag per vecka. Men testa och se om det funkar, du känner nog fort om det blir för mycket. För en gymlogg så du ser att du blir starkare och starkare för varje pass, annars gör du nåt fel.

jonteeo
2012-09-23, 00:04
Det beror på hur du tränar. Jag själv kan aldrig köra axlar efter mina två pass bröst/rygg. Om du verkligen tränar hårt och tungt kommer du behöva vilodagar.

MrPowa
2012-09-23, 06:33
Testa så får du svaret.

312
2012-09-23, 10:38
Ha en vilodag innan du börjar om, och kör med ganska låg volym.

Ronn
2012-09-23, 11:45
Om du verkligen behöver ställa frågan så gissar jag på att du inte bör träna varje dag. :)

Robbmeister
2012-09-23, 13:13
Självklart kan det funka. Det beror på hur hög volym du kör, hur hög intensitet och hur bra återhämtningsförmåga du har men du kan ju testa några veckor och utvärdera.

Rusk
2012-09-23, 14:26
För lite vila mellan axlar och bröst, träna dom tillsammans.
Och kör du all out varje dag med 8+ arbetsset i flerledsövningar så kommer du med största sannolikhet att slita ut dig själv.
Det är garanterat inte ett av dom klokare/bättre sätten att träna på om du vill växa.

Mr.Sjöborg
2012-09-23, 15:13
Förutom att du förmodligen kommer slita ut det centrala nervsystemet så finns det väl inte så mycket negativt



Och kör du all out varje dag med 8+ arbetsset i flerledsövningar så kommer du med största sannolikhet att slita ut dig själv.


Trams, förstår inte hur så många kan ge så absoluta svar på sånt här, har ni provat?
För att svara TS, jag skulle inte kunna köra axlar och bröst så nära inpå varandra hela tiden, mina främre deltor skulle inte orka

Om du verkligen behöver ställa frågan så gissar jag på att du inte bör träna varje dag. :)

+1! tycker detta kan appliceras på de flesta trådar där folk ska försöka knåpa ihop egna scheman i hopp om optimala ökningar

tjing
2012-09-23, 15:17
Träna skithårt varje dag i veckan är inte görbart i längden om syftet är att faktiskt öka vikterna. Om träningen konstant består av flerledsövningar alltså.

I så fall har man sjuka gener. Sjuka.

r0ddan
2012-09-23, 20:25
Trams, förstår inte hur så många kan ge så absoluta svar på sånt här, har ni provat?

Ja, jag har provat. Möjligtvis är det olika för olika personer men i vintras tränade jag någon gång typ 8-9 dagar i rad samtidigt som jag låg på överskott, även om musklerna hinner återhämtas kommer tillslut dagen då man bara är allmänt trött och man har sömnproblem, även om man äter tillräckligt. Sen om man kör med lägre volym och intensitet är det en annan femma, men då ser jag inte varför man inte bara kör mer sällan fast hårdare.

luderlasse
2012-09-23, 21:52
Går jättebra om du lägger dej på lagom nivå antagligen men att träna på lagom nivå är tråkigt tycker jag.

Röda Björnen
2012-09-24, 07:13
Trams, förstår inte hur så många kan ge så absoluta svar på sånt här, har ni provat?

Att köra allout flerledsövningar varje dag KOMMER slita ut dig, kom inte med sånt här trams och tro något annat. Någon kan ju faktiskt tro på dig.

MVH

pejo
2012-09-24, 08:03
Det går att köra hårt varje dag, och det finns gott om exempel på folk som gjort detta. Frågan är vad som är hårt..
Det är dock viktigt att man ökar frekvens/volym/intensitet långsamt. Går man från att köra en gång i veckan till att omedelbart köra lika hårt fast varje dag så kommer man troligtvis misslyckas. När jag vill gå över till en högre träningsfrekvens och volym så minskar jag volymen och intensiteten rejält och ökar frekvensen först. Därefter ökar jag intensiteten efterhand och till sist ökar jag volymen per pass. Detta brukar funka, men även att öka volym före intensitet (som i Smolov-programmet) fungerar.
Att träna nio dagar i sträck kan egentligen inte användas för att utvärdera hur det är att träna varje dag en längre tid. Gör man detta och tränar hårt så kommer man må skit i början och ökningarna uteblir troligtvis först men efter ett tag vänjer man sig och det går bättre.