handdator

Visa fullständig version : Bilen vägrar starta. Någon kunnig?


Paperbasket
2012-09-22, 18:36
Fick problem med ena bilen idag. Inte haft problem med den överhuvudtaget innan. Batteriet är ett år gammalt. Lyser grönt vid batterilampan på själva batteriet. Dock vägrar skiten starta.

Vid andra bilar som haft dött batteri så låter det när man drar runt nyckeln. Denna bilen är dock stendöd. Det ända som låter är när man drar tillbaks nyckeln åt vänster. Låter som om något dras/spolas tillbaks mekaniskt. Dock inte som vanligt när batterier är döda som sagt. Klockan blev nollställd med.

Vi startade bilen med startkablar utan problem. Körde ca 30 minuter. Stängde av bilen varav det konstiga ljudet kommer sen är skiten stendöd igen ock klockan nollställd. Körde ca 10 mil innan detta utan några problem.

Någon som har några tips på vad jag kan kolla upp?

Rikard Jansson
2012-09-22, 18:39
Prova att vrida på båda kablarna till batteriet. Det gjorde min bilmekaniker-familjemedlem på min bil och då funkade det sen från att ha varit stendött. Kan väl kanske bli nån oxidation eller skit däri typ.

Mental
2012-09-22, 19:42
När du körde bilen efter att ha startat med startkablarna, var det någon lampa tänd i bilen då?

krappen
2012-09-22, 19:44
Nu kan jag inte mycket om bilar men jag hade samma problem med min för ett par år sedan och då var det generatorn som var helt slut. Hoppas det är till någon hjälp.

buten
2012-09-22, 19:51
Biltema batteri?
Kortis i batteriet kanske eller är det dålig kontakt på jordpolen på batteriet

Paperbasket
2012-09-22, 20:13
Prövat att göra rent vid båda polerna ifall det skulle vara problem med oxidation etc.

Mental: Varningslampa? Nej icke en enda.

Det är ett "riktigt" batteri med.

Känns så konstigt att det kom så jävla hastigt och lustigt bara. Från inga problem alls till stendöd.

buten
2012-09-22, 20:18
Tror ändå på kortis i batteriet. När du startade bilen med kablar så fick motorn motorn ström från generatorn.

Paperbasket
2012-09-22, 20:25
Så i princip borde jag kunna testa att sätta ditt ett annat batteri helt enkelt och testa?

Det är känsligt med att ha rätt batteri till rätt bilmodell etc va?

buten
2012-09-22, 20:31
Så i princip borde jag kunna testa att sätta ditt ett annat batteri helt enkelt och testa?

Det är känsligt med att ha rätt batteri till rätt bilmodell etc va?

Nä bara det är 12volt så och får plats :)

Men ja bara prova slänga i ett annat batteri och testa

yoshy
2012-09-22, 20:37
Om du äger en multimeter så ta och mät spänningen på batteriet. Jordpunkter är en bra grej att kolla på också

Fartman
2012-09-22, 20:56
Låter som att batteriet är kasst. Om generatorn är paj så bör lysen och övrig elektronik bli svagare ju längre man har igång bilen.

Mental
2012-09-22, 21:06
Så i princip borde jag kunna testa att sätta ditt ett annat batteri helt enkelt och testa?

Det är känsligt med att ha rätt batteri till rätt bilmodell etc va?

Om det fungerar med startkablar kommer det så klart fungera med ett annat batteri, men om det är generatorn så dör den igen efter ett par dar när den laddat ur igen.

Mitt tips är att ta med batteriet till en mack och låta de mäta upp det, Okq8 gjorde det gratis åt mig.

Paperbasket
2012-09-22, 21:30
Bra ide. Tar med den till macken och ber dem göra det. Hoppas jag hittar verktyg till att demontera bara. Mitt i en flytt. Är det dåliga värden får jag köpa nytt batteri annars är det väl generatorn alt startmotorn då kanske.

Men kan batteriet vara laddat med fortfarande inte få igång bilen om generatorn är paj? Jag kan inte hur bilsaker hänger ihop tyvärr.

Fartman
2012-09-22, 21:39
Bra ide. Tar med den till macken och ber dem göra det. Hoppas jag hittar verktyg till att demontera bara. Mitt i en flytt. Är det dåliga värden får jag köpa nytt batteri annars är det väl generatorn alt startmotorn då kanske.

Men kan batteriet vara laddat med fortfarande inte få igång bilen om generatorn är paj? Jag kan inte hur bilsaker hänger ihop tyvärr.

Är batteriet fulladdat bör bilen gå igång även om generatorn är paj.

buten
2012-09-22, 21:43
Bra ide. Tar med den till macken och ber dem göra det. Hoppas jag hittar verktyg till att demontera bara. Mitt i en flytt. Är det dåliga värden får jag köpa nytt batteri annars är det väl generatorn alt startmotorn då kanske.

Men kan batteriet vara laddat med fortfarande inte få igång bilen om generatorn är paj? Jag kan inte hur bilsaker hänger ihop tyvärr.

om generatorn hade varit pajj så hade du ju inte kunnat starta med kablar och sedan köra en lång(?) sträcka då hade den stannat efter ett tag?
Men visst du kan mäta generatorn, den ska ladda 13-14 volt, om den är pajj så kommer du ligga på 12v eller mindre som batterispänningen är på.
Och startmotorn är troligen hel eftersom den startade med kablar, isåfall om den kärvar och batteriet är lite halvkasst så att den behöver dubbla batterier men är ej så troligt!
Byt batteri/låna från någon bil, om det fungerar då så köper du ett nytt batteri!

Hehe glömde en skitsak som jag tog lite förgivet men, har du laddat batteriet fullt? Om du bara kör med bilen korta sträckor och har mycket elgrejer på som fläktar osv samtidigt hinner generatorn inte ladda upp det! :)

Fagen
2012-09-22, 22:11
Den här typen av trådar är mina favorittrådar. Medlemmar som hjälper varandra, utan någon som helst vinning för egen del. Det gör mig glad.

Tyvärr kan jag inget om ämnet för att kunna hjälpa TS. Hoppas det löser sig dock.

buten
2012-09-22, 22:18
Den här typen av trådar är mina favorittrådar. Medlemmar som hjälper varandra, utan någon som helst vinning för egen del. Det gör mig glad.

Tyvärr kan jag inget om ämnet för att kunna hjälpa TS. Hoppas det löser sig dock.

Hehe det är mitt yrke på dagarna, hobby på kvällarna/helgerna! Gäller att skilja på de ;), På yrket tjänar jag pengar och på hobbyn bränner jag bara pengarna :D

MathiasF
2012-09-22, 22:46
Ljudet som låter när du vrider tillbaka nyckeln är antagligen rattlåset, du har säkert bara inte tänkt på det förut.

Med tanke på vad du skriver så måste det vara batteriet, annars hade den inte gått igång med startkablar.




Hehe glömde en skitsak som jag tog lite förgivet men, har du laddat batteriet fullt? Om du bara kör med bilen korta sträckor och har mycket elgrejer på som fläktar osv samtidigt hinner generatorn inte ladda upp det! :)


Ja men då hade spänningen i batteriet sakta sjunkit efterhand, han hade då hört startreläet klicka.
Som det är nu att den är stendöd utan startkablar så lär batteriet ha lämnat in på en gång.


Prövat att göra rent vid båda polerna ifall det skulle vara problem med oxidation etc.



Du ska inte "göra rent" då där sitter polfett som ökar kontakten,
gör bara som någon skrev och vicka på anslutningen.

Paperbasket
2012-09-23, 07:32
Ok, nu börjar jag hänga med. Jag körde ca 30 min efter att jag startat bilen med startkablar. Borde väl ha räckt till att i alla fall kunna köra igång stereon när jag stängde av bilen efter färden?

Så generatorn bör ju vara ok. Likaså startmotorn då. Fixar batteri och återkommer!

hahavaffan
2012-09-23, 09:35
Du ska inte "göra rent" då där sitter polfett som ökar kontakten,
gör bara som någon skrev och vicka på anslutningen.En liten side note, men polfettet ökar inte kontakten utan hindrar korrosion. Om det inte är ett elektriskt ledande polfett dvs, men det är nog inte helt vanligt.



Borde det inte kunna vara jordfel? Med kablar så jordas den mot den andra bilen, och funkar klockrent? Men utan den andra bilens jordkontakt så funkar inget?

MathiasF
2012-09-23, 10:33
Borde det inte kunna vara jordfel? Med kablar så jordas den mot den andra bilen, och funkar klockrent? Men utan den andra bilens jordkontakt så funkar inget?

Nej, det skulle inte göra någon skillnad i detta fallet.

Paperbasket
2012-09-23, 10:40
Bytt batteri. Funkade direkt. Kört en runda utan några problem. Ska testa att köra en längre sträcka om några timmar för att dubbelkolla. 800 f*****g kronor för ett batteri. Tjohej.

MathiasF
2012-09-23, 10:59
Bytt batteri. Funkade direkt. Kört en runda utan några problem. Ska testa att köra en längre sträcka om några timmar för att dubbelkolla. 800 f*****g kronor för ett batteri. Tjohej.

Kostar drygt 3500 att byta batteri i min bil, måste inprogrammeras.

Så kör o va gla ;)