handdator

Visa fullständig version : Övningsutförande sittande lårcurl


Johan86
2012-09-22, 17:31
Ska man ha helt raka ban i startläget och slappna av mellan varje reps eller ska man vända precis innan benet är rakt i toppläget? Om man inte går till helt raka ben så känns det som att man blir kortare i baksida lår.

Jag har provat ett antal olika sittande lårcurl-maskiner. Är det viktigt att hela baksida lår har kontakt med sitsen? I vissa maskiner får endast halva låret plats. Resten av låret hamnar i luften. Svårt att beskriva, men hoppas ni förstår.

Arne Persson
2012-09-22, 17:41
:laugh:Ska man ha helt raka ban i startläget och slappna av mellan varje reps eller ska man vända precis innan benet är rakt i toppläget? Om man inte går till helt raka ben så känns det som att man blir kortare i baksida lår.

Jag har provat ett antal olika sittande lårcurl-maskiner. Är det viktigt att hela baksida lår har kontakt med sitsen? I vissa maskiner får endast halva låret plats. Resten av låret hamnar i luften. Svårt att beskriva, men hoppas ni förstår.

Har man inte skador, såsom ex. korsbandsproblem, så kan man starta med helt raka ben, dock skall man inte översträcka dom.

pezrulezhaakon
2012-09-22, 17:46
Johan86

I startläget sträcker du nästan helt. Undvik att ha belastning kvar då du sträcker den sista graden helt. (gäller främst vid översträckningsrisk)
Svanka inte. Håll svanken och "toppen" av höftbenen kvar i ryggdynan.
Baksida lår bör ha kontakt med sitsen (om maskinen är konstruerad så). Det ger sig självt om du ställt in maskinen efter dig.
Se till så du linjerar upp knäledens rotationscentrum med maskinens rotationscentrum. Ställ in övriga dynor efter bekvämlighet.

Johan86
2012-09-22, 17:58
Arne: Gråter du över att det finns så usla maskiner där man inte får plats?:d Jag minns inte märket på den dock.

pezrulezhaakon: Kan du förklara vad du menar med "linjerar upp knäledens rotationscentrum med maskinens rotationscentrum"?

pezrulezhaakon
2012-09-22, 18:15
Johan86

Någonstans mellan själva maskinen och hävarmen som du lägger underbenen på är ju hävarmen ledad, där den sitter upphängd. Där är rotationscentrum på maskinen.

Knäledens rotationscentrum är ca 5-6cm innanför yttersta punkten på knäskålen. De två centrumen ska vara i samma linje.
En detalj är även att inåtrotera lårbenen en liten smula, så knäskålen pekar precis rakt upp i startläget.

Arne Persson
2012-09-22, 18:30
Johan86

Någonstans mellan själva maskinen och hävarmen som du lägger underbenen på är ju hävarmen ledad, där den sitter upphängd. Där är rotationscentrum på maskinen.

Knäledens rotationscentrum är ca 5-6cm innanför yttersta punkten på knäskålen. De två centrumen ska vara i samma linje.
En detalj är även att inåtrotera lårbenen en liten smula, så knäskålen pekar precis rakt upp i startläget.

Rotationspunkten i spiralleden knäleden är inte konstant genom rörelsen utan ändrar sig beroende vilken vinkel man leden befinner sig i.

Arne Persson
2012-09-22, 18:33
Arne: Gråter du över att det finns så usla maskiner där man inte får plats?:d Jag minns inte märket på den dock.

pezrulezhaakon: Kan du förklara vad du menar med "linjerar upp knäledens rotationscentrum med maskinens rotationscentrum"?

Nej inte nämnvärt...:d jag var dock nöjd med resultatet när jag under 90-talet hjälpte att utveckla Nordic Gyms bägge bencurlmaskiner.

pezrulezhaakon
2012-09-22, 18:34
Arne Persson

Japp, glidfunktion :)

Men större delen av rörelsen är det samma punkt. Det är bara de sista ca 15 graderna som glider.