handdator

Visa fullständig version : Samma musklgrupp i början och slutet av ett pass?


svag74
2012-09-22, 16:45
Knepig rubrik kanske, men menar såhär:
Om jag kör slut på min "bröstrygg" i början av passet, med chins och rodd, så att jag blir utmattad och till slut inte orkar så många fler - är det ok att lägga till något set i slutet av passet när jag är "utvilad" och orkar göra lite fler reps igen?

Eller bör man köra allt på en gång liksom?

Måste hitta på något för att bryta den eviga jäkla stagnationen!

Tack :)

z_bumbi
2012-09-22, 16:47
Det går utmärkt att köra samma muskler igen men jag vet inte om det är rätt väg, har du tagit slut på musklerna så rejält som du verkar ha gjort så förlänger du snarare återhämtningen än får ut något ytterligare av det.

svag74
2012-09-22, 16:53
Det går utmärkt att köra samma muskler igen men jag vet inte om det är rätt väg, har du tagit slut på musklerna så rejält som du verkar ha gjort så förlänger du snarare återhämtningen än får ut något ytterligare av det.

Hmm, ja men, tre set chins så är jag rätt slut i armar/rygg.
Sedan två set rodd 5 minuter senare så är det slut på krafterna.

Men som jag testade idag, att halvtimmen senare, sist av allt, köra chins, så fanns det nästan mer krut än i början av passet.
Men kanske dumt ändå?
Vill ju få ut lite fler reps, utan att ta död på mig så kommande set blir typ ingenting :(

EDIT: Kan ju köra 5-6 min mellan seten också, men det verkar inte så rekommenderat kanske, och gör ju att passet blir låååångt.

z_bumbi
2012-09-22, 17:03
Om det är att rekommendera eller inte har i alla all jag för lite information om. Hur tränar du (hela programmet) och hur stark är du?

Wormzie
2012-09-22, 17:05
Kör du både chins och rodd kanske du inte behöver någon mer övning.. komplettera med facepulls och lite rear delts om du har tid/energi över..

svag74
2012-09-22, 17:11
Om det är att rekommendera eller inte har i alla all jag för lite information om. Hur tränar du (hela programmet) och hur stark är du?

Jag tränar bara rygg, och diverse fjantiga rehabövningar, då väl utplacerade mystiska/kroniska skador sätter stopp för allt annat. Att problematiska ryggen håller är ett under, men det gör den!

Markade 85 pannor idag, det var nytt PB. Fast är ju starkare i chins och rodd än i mark om man säger så. Men det står så jävla still hela tiden, helt sanslöst, vill hitta på något nytt, om inte annat en kortare period!

Kör du både chins och rodd kanske du inte behöver någon mer övning.. komplettera med facepulls och lite rear delts om du har tid/energi över..

5 set "bröstrygg" känns rätt lite om man ligger lågt på repsen, men orkar inte mycket mer, om jag inte droppar reps men då tar man ju bara i under sista set och det känns ju också värdelöst. Därav tanken med 1-2 extra set i slutet när man är utvilad igen, för mer volym i träningen. Om inte annat så som kortare variation någon vecka ibland.

svag74
2012-09-22, 17:18
Lite mer utförligt kör jag, om jag endast räknar riktiga styrkeövningar och inte allt trams emellan, såhär:

Helgpass: 3 set chins, 2 set rodd, 3-4 set mark.
Mitt i veckan: 2 set chins, 2 set rodd.

Helgpasset är långt så där kunde det vara aktuellt att köra lite extra chins som avslutning när man är lite fräsh i de musklerna igen.
Om det inte är idiotiskt som sagt.

ARMSTARK
2012-09-24, 07:45
Det är inga monsterpass du kör så du kan lätt köra mera. Jag antar att du kör till fail varje set? I såna fall rekommenderar jag att du kör en eller två rep mindre på varje set och kör flera set istället. Då håller du dig fräshare längre och kan ta ut dig mer.

svag74
2012-09-24, 08:21
Det är inga monsterpass du kör så du kan lätt köra mera. Jag antar att du kör till fail varje set? I såna fall rekommenderar jag att du kör en eller två rep mindre på varje set och kör flera set istället. Då håller du dig fräshare längre och kan ta ut dig mer.

Har för mig jag testat det och bara tappar mer och mer hela tiden, känns fel att inte ta ut sig till max liksom, särskilt när man redan är så svag :(
Aja, jag labbar på lite får se. Normalt sett händer ju ingenting här i vilket fall, vad jag än testar. Man får vara glad när man inte går sönder, och inte tappar i styrka :D

Donkey Kong
2012-09-24, 08:43
Jag lånar tråden lite. Jag "testar" just något liknande på ryggdagar. Svaga, små dåliga lats, så drag bakom nacken (10-12or runt 30-50 kilo), drag till bröstet (10-12or runt 40-60 kilo) endast för jag försöker få "kontakt". Sen fortsätter ryggpasset som vanligt, sen som sista övning återkommer jag till drag till bröstet med maxningsförsök (2-3 reps på 90-95). Har bara testat detta i 2 veckor, så kan inte säga så mycket om det.

kanske inte är nån bra vidare idé?

svag74
2012-09-24, 09:32
Jag lånar tråden lite. Jag "testar" just något liknande på ryggdagar. Svaga, små dåliga lats, så drag bakom nacken (10-12or runt 30-50 kilo), drag till bröstet (10-12or runt 40-60 kilo) endast för jag försöker få "kontakt". Sen fortsätter ryggpasset som vanligt, sen som sista övning återkommer jag till drag till bröstet med maxningsförsök (2-3 reps på 90-95). Har bara testat detta i 2 veckor, så kan inte säga så mycket om det.

kanske inte är nån bra vidare idé?

Själv kan jag inte förstå hur det vi talar om skulle kunna vara dåligt.

Man måste ju upp i en viss volym om det ska vara någon idé.
Och om den volymen gör att man blir väldigt trött och får dra ner vikt/reps/set, för att allt måste utföras på en gång, då måste det ju vara ett stort plus om man sparar lite till sist i passet och då orkar kötta på extra mycket med "fräscha" muskler.
Man orkar mer/tyngre, men utan att egentligen köra slut sig extra mycket.
Låter ju hur opti som helst kan jag tycka, men verkar alltså inte vara något särskilt etablerat sätt att träna.

ARMSTARK
2012-09-24, 09:55
Ibland blir man tvungen att acceptera att "More is less". En styrkelyftare tex kör väldigt sällan till fail när han tränar, och försök hitta någon som är starkare än en styrkelyftare. :)

z_bumbi
2012-09-24, 10:18
svag74: Det är snarare tvärt om väldigt vanligt att man håller sig en bit från max för att kunna köra mer träning. Därmed inte sagt att man ska gå in och maxa på tyngre vikter i slutet av passet för det ser jag mer som negativt än positivt. Tar man samma vikter och reps i början av passet orkar man dessutom antagligen köra flera reps utan att nå sitt max och så kör man om man vill lättare med högre reps efter det.

svag74
2012-09-24, 13:51
Förstår inte hur något extra set på slutet, där man kan öka volymen på passet en del (särskilt om man kör låg träningsvolym som jag), skulle vara så extra superkrävande för kroppen att den inte orkar återhämta sig på 3-4 dagar.
Men aja, kan ju ha det i åtanke och försöka hitta något annat för att bryta den eviga stagnationen. Sänka vikter och ta i mindre har aldrig fungerat för mig, kanske för att jag tränar så få övningar och liten volym.

Tack i alla fall :)

EDIT: Om man ser det hela lite darwinistiskt/naturvetenskapligt/whatever, så är det ju mer naturligt för oss att ta i en massa, vila en stund, ta i igen osv.
Men det behöver kanske inte betyda att kroppen svarar bäst på det - den kanske helt enkelt är bäst på att kötta en muskel under 15 minuter allt på en gång och sedan vila flera dagar så den inte blir övertränad.

svag74
2012-09-29, 14:00
Äh, hittar på eget knep för variation nu.
Tränar ju bara rygg så bägge veckans pass är typ samma muskler (fast kör inte mark på veckopasset utan enbart helg).

Jag ska köra helgpasset tungt, typ till fail, och med lång vila mellan varje set, så jag inte kör slut på mig för mycket.

Veckopasset kör jag tvärtom, lätt, högreps, kort vila, och sparar lite varje set.
Blir så fjuttigt märkte jag så jag får strunta i att fokusera på resultat och mest se det som ett kul högtempopass, så testar jag styrka och sätter eventuella PB på helgpasset.

Maximal variation mellan passen, och bör undvika överträning då jag inte tar ut mig max på veckopasset.

CalleP
2012-09-29, 14:18
Du kör ju inte direkt någon högvolym och det kan ju vara därför du har slutat utvecklas av träningen. Lägg till något extra set och utvärdera efter några veckor.

svag74
2012-09-29, 14:30
Du kör ju inte direkt någon högvolym och det kan ju vara därför du har slutat utvecklas av träningen. Lägg till något extra set och utvärdera efter några veckor.

Var ju lägga till extra set jag försökte, men fick höra att man ej skulle göra så.
Så nu testar jag nytt upplägg enligt mitt senaste inlägg i tråden.

CalleP
2012-09-29, 14:39
Aa okaj, så länge det är under samma pass så är det väll rätt lugnt. Behöver ju inte köra till fail på de extra seten men kör du på ditt sätt så blir det säkert bra.

svag74
2012-09-29, 14:46
Aa okaj, så länge det är under samma pass så är det väll rätt lugnt. Behöver ju inte köra till fail på de extra seten men kör du på ditt sätt så blir det säkert bra.

Med tanke på att alla är olika så är ju det mesta värt att testa egentligen :)

Anders The Peak
2012-09-29, 14:59
Precis som Bumbi sa tidigare så är det inte volymen eller antalet set som är avgörande utan är du trött i musklerna varför köra vidare? Du har troligen redan stimulerat tillräckligt och allt du gör utöver kommer förlänga återhämtningsstiden och du riskerar att köra nästa pass utan att musklerna har hunnit förstärkas och utvecklingen stannar av.

svag74
2012-09-29, 16:12
Precis som Bumbi sa tidigare så är det inte volymen eller antalet set som är avgörande utan är du trött i musklerna varför köra vidare? Du har troligen redan stimulerat tillräckligt och allt du gör utöver kommer förlänga återhämtningsstiden och du riskerar att köra nästa pass utan att musklerna har hunnit förstärkas och utvecklingen stannar av.

Mjo, fast jag är ju slut i musklerna efter 5 korta set bröstrygg *gah!*
Fast nu ska jag testa mitt nya upplägg (några poster bak) så får jag variation så det skriker om det ... lär inte skada hoppas jag, framtiden får utvisa :)

svenbanan
2012-09-29, 16:32
5 set är ju inte så himla lite. Särskilt inte om du går till fail i varje set.

Jag tycker du ska köra pullups oftare än du gör. Nu gör du 2ggr per vecka eller hur? Det kommer du öka snabbt av i chins/pullups, eftersom du behöver göra en massa repetitioner för att skaka liv i koordinationen. Du kan lätt göra ett (eller kanske två) pass till om du gör så många set du kan med ett förutbestämt antal repetitioner och med precis 60s vila mellan varje set. Ha en armbandsklocka på dig och titta på sekundvisaren direkt du hoppar ned från stången.

Du bör orka i alla fall 5-6 set med det repsantal du valt. När du grejar 11 set eller fler kan du öka antalet reps med ett till nästa gång du kör (då kommer du kanske greja 5-6 set på det högre repsantalet). Det brukar ta kanske nån månad att öka från 5 set till 10. Kombinerar man detta med att en gång i veckan göra ett antal set till failure med längre vila (som du redan gör) så kommer du förbättra dina pullups rätt snabbt.

svag74
2012-09-29, 16:37
5 set är ju inte så himla lite. Särskilt inte om du går till fail i varje set.

Jag tycker du ska köra pullups oftare än du gör. Nu gör du 2ggr per vecka eller hur? Det kommer du öka snabbt av i chins/pullups, eftersom du behöver göra en massa repetitioner för att skaka liv i koordinationen. Du kan lätt göra ett (eller kanske två) pass till om du gör så många set du kan med ett förutbestämt antal repetitioner och med precis 60s vila mellan varje set. Ha en armbandsklocka på dig och titta på sekundvisaren direkt du hoppar ned från stången.

Du bör orka i alla fall 5-6 set med det repsantal du valt. När du grejar 11 set eller fler kan du öka antalet reps med ett till nästa gång du kör (då kommer du kanske greja 5-6 set på det högre repsantalet). Det brukar ta kanske nån månad att öka från 5 set till 10. Kombinerar man detta med att en gång i veckan göra ett antal set till failure med längre vila (som du redan gör) så kommer du förbättra dina pullups rätt snabbt.

Aldrig svarat bra på pyramider och annan skit där man ska göra en jäkla massa chins på kort tid, verkar som jag bara blir övertränad av sådant.
Testar mitt upplägg nu några månader får se. Normalt gör jag ju aldrig några ökningar, så om jag i alla fall inte backar så får jag se det som ett bra upplägg för mig :D

svenbanan
2012-09-29, 19:52
Aldrig svarat bra på pyramider och annan skit där man ska göra en jäkla massa chins på kort tid, verkar som jag bara blir övertränad av sådant.
Testar mitt upplägg nu några månader får se. Normalt gör jag ju aldrig några ökningar, så om jag i alla fall inte backar så får jag se det som ett bra upplägg för mig :D

Detta är inte pyramider! Pyramider är mycket jobbigare. Här har du samma antal reps (långt från ditt max) i varje set.

Övertränad blir du om du ska envisas med att gå till failure hela tiden, eller om du äter för risigt eller nåt sådant. Du får väl i dig kolhydrater under dagen så du ens pallar att träna?

Om du vill ha mer vila än 60s så kan du säkert köra med 90s eller 180s också. Det blir nog ingen större skillnad förutom att du kommer orka fler set totalt, och att du måste hålla på längre tid för att få samma resultat. Men det ingår ju liksom i konceptet att man ska bli trött efter 6-7 set, så det är ju okej... Orkar man inte ens 5 set så minska antalet reps istället.

Ta en tredjedel (avrunda nedåt) av det antal chins du orkar som mest när du går till failure. Är detta tal större än eller lika med 1 så borde detta funka för dig också. Pallar du inte att göra 5 set med så många reps?

Detta sätt att träna tycker i alla fall jag är väldigt skonsamt, men du gör ju som du vill såklart.

svag74
2012-09-29, 19:59
Detta är inte pyramider! Pyramider är mycket jobbigare. Här har du samma antal reps (långt från ditt max) i varje set.

Övertränad blir du om du ska envisas med att gå till failure hela tiden, eller om du äter för risigt eller nåt sådant. Du får väl i dig kolhydrater under dagen så du ens pallar att träna?

Om du vill ha mer vila än 60s så kan du säkert köra med 90s eller 180s också. Det blir nog ingen större skillnad förutom att du kommer orka fler set totalt, och att du måste hålla på längre tid för att få samma resultat. Men det ingår ju liksom i konceptet att man ska bli trött efter 6-7 set, så det är ju okej... Orkar man inte ens 5 set så minska antalet reps istället.

Ta en tredjedel (avrunda nedåt) av det antal chins du orkar som mest när du går till failure. Är detta tal större än eller lika med 1 så borde detta funka för dig också. Pallar du inte att göra 5 set med så många reps?

Detta sätt att träna tycker i alla fall jag är väldigt skonsamt, men du gör ju som du vill såklart.

Tycker det är så trist att bara trötta ut sig utan att ta i.
Hur ska man bli starkare om man bara fjantar runt med 10 set och möjligen tar i för fullt i sista setet, men då är man så slut så man orkar kanske 3 reps.
Nej då gillar jag mer att köra färre set och köra tungt, ta i allt man har.
Det verkar fungera bäst för mig vad jag märkt hittills, men alla behöver väl variation då det alltid verkar ta stopp annars.

Käkar kolisar som fan.

svenbanan
2012-09-29, 20:49
Tycker det är så trist att bara trötta ut sig utan att ta i.
Hur ska man bli starkare om man bara fjantar runt med 10 set och möjligen tar i för fullt i sista setet, men då är man så slut så man orkar kanske 3 reps.
Nej då gillar jag mer att köra färre set och köra tungt, ta i allt man har.
Det verkar fungera bäst för mig vad jag märkt hittills, men alla behöver väl variation då det alltid verkar ta stopp annars.

Käkar kolisar som fan.

Trodde du var missnöjd över att du stagnerat?

Det där programet är faktiskt mycket roligare än man tror. Främst eftersom det är så lätt att se progressionen. Det är betydligt oftare man klarar fler reps än passet innan än tvärtom. Hur lång tid tar det dig att öka en rep i pullups när du gör maxset? Inte är det flera ggr i månaden i alla fall. Det tar det bara några minuter att genomföra det. Man blir knappt ens svettig, så det är liksom ingen stor grej att genomföra det.

svag74
2012-09-29, 22:03
Trodde du var missnöjd över att du stagnerat?

Det där programet är faktiskt mycket roligare än man tror. Främst eftersom det är så lätt att se progressionen. Det är betydligt oftare man klarar fler reps än passet innan än tvärtom. Hur lång tid tar det dig att öka en rep i pullups när du gör maxset? Inte är det flera ggr i månaden i alla fall. Det tar det bara några minuter att genomföra det. Man blir knappt ens svettig, så det är liksom ingen stor grej att genomföra det.

Jag är alltid i stagnation.
Men sänker jag vikter, eller börjar lalla runt utan att ta i, då anpassar sig kroppen vad jag tycker mig ha märkt, och efter några pass är det lika tungt som det man körde innan.
När jag var starkast i chins för ett par år sedan så körde jag tre tunga set, så mycket jag orkade, två gånger i veckan. Sedan testade jag massa olika metoder i desperation då jag var fast, men alla gjorde att jag blev svagare, och jag är ännu inte uppe i topp igen i chins tyvärr.

Så jag gillar inte att trappa ner, eller börja med att bara ta i lite och köra fler set utan att ta i.

svenbanan
2012-09-30, 07:02
Jag är alltid i stagnation.
Men sänker jag vikter, eller börjar lalla runt utan att ta i, då anpassar sig kroppen vad jag tycker mig ha märkt, och efter några pass är det lika tungt som det man körde innan.
När jag var starkast i chins för ett par år sedan så körde jag tre tunga set, så mycket jag orkade, två gånger i veckan. Sedan testade jag massa olika metoder i desperation då jag var fast, men alla gjorde att jag blev svagare, och jag är ännu inte uppe i topp igen i chins tyvärr.

Så jag gillar inte att trappa ner, eller börja med att bara ta i lite och köra fler set utan att ta i.

Vem sade att du skulle trappa ned?

Jag tycker du ska köra:

* 5set x fail (kroppsvikt) 2min vila 1 gång i veckan

* 5set x 3 x maxvikt 3-5min vila 1 gång i veckan

* maxset x t (kroppsvikt) 1min vila 1-2 ggr i veckan (t=förutbestämt antal reps)

Om jag fattat dig rätt så gör du redan de första två varianterna. De andra 1-2 passen kan du göra nån annan gång under veckan. Men försök få 2 dagar i följd då du vilar helt från pullups bara.

Så kör jag och tycker det funkar fint.

svag74
2012-09-30, 10:12
Vem sade att du skulle trappa ned?

Jag tycker du ska köra:

* 5set x fail (kroppsvikt) 2min vila 1 gång i veckan

* 5set x 3 x maxvikt 3-5min vila 1 gång i veckan

* maxset x t (kroppsvikt) 1min vila 1-2 ggr i veckan (t=förutbestämt antal reps)

Om jag fattat dig rätt så gör du redan de första två varianterna. De andra 1-2 passen kan du göra nån annan gång under veckan. Men försök få 2 dagar i följd då du vilar helt från pullups bara.

Så kör jag och tycker det funkar fint.

Jo säkert kul köra 3-4 pass i veckan, men det har aldrig fungerat för mig, utan jag behöver antagligen mer vila.
1 min mellan chinsen är så otroligt tråkigt, för jag blir så sjukt klen då och orkar typ ingenting.
Måste vila mer om jag ska kunna prestera något överhuvudtaget.
Hur kul är det liksom att snitta 4 reps chins på kroppsvikt bara för man är utmattad, när man vet att man utvilad grejar 12?

Jag har nyss börjat köra såhär, på test. Roligt som fan, får se om det fungerar. Tror inte det ska vara något generalfel i själva tänket i alla fall.

Helgpass: Tuuungt och typ till fail, lång vila (~5 min), 3 set chins, 2 set rodd, 4 set mark.

Veckopass: Lättare vikter, kort vila (2-3 min), ej till fail utan mest bara fokus på tempo, 3 set chins, 2 set rodd.

Plus alla fjantiga rehabövningar för knä och axlar och rygg.

svag74
2012-10-02, 16:27
Hmm, i Stronglifts 5x5 klistrad överst i forumet här, som verkar vara något många refererar till och rekommenderar, så kör man 3 set chins till fail typ 2ggr/vecka, och det står att setvila upp till 5 minuter kan behövas och är ok.