handdator

Visa fullständig version : Träna "insidan" av triceps?


Highway2Hell
2012-09-22, 16:27
Nu vet jag inte vad som kallas för vad, men "utsidan" av mina tricpes är tränade, men får däremot inte till insidan, se bild, den blåa delen.
http://i46.tinypic.com/dm7580.jpg

Kör bl.a annat dips för "utsidan", hur gör jag för insidan? Det är rätt så mjukt.. gäddhäng kanske det kallas?

Anders The Peak
2012-09-22, 16:38
7zj1PutPnFw

pezrulezhaakon
2012-09-22, 17:00
Highway2Hell

Gäddhänget beror på fett. Förvänta dig bara inte underverk att försöka prickskjuta "insidan" (triceps långa huvud). Vissa rörelser övningsvarianter betonar långa huvudet något mer, men det är ganska marginellt.

RassK
2012-09-22, 17:12
Ha armbågen ovanför axeln när du tränar triceps.

Arne Persson
2012-09-22, 17:21
7zj1PutPnFw

En armbågsknäckare av klass...

Arne Persson
2012-09-22, 17:23
Nu vet jag inte vad som kallas för vad, men "utsidan" av mina tricpes är tränade, men får däremot inte till insidan, se bild, den blåa delen.
http://i46.tinypic.com/dm7580.jpg

Kör bl.a annat dips för "utsidan", hur gör jag för insidan? Det är rätt så mjukt.. gäddhäng kanske det kallas?

Läs min tricepsartikel, den behandlar speciellt den delen av triceps.

Highway2Hell
2012-09-22, 17:50
Läs min tricepsartikel, den behandlar speciellt den delen av triceps.

Vilken? Skulle du kunna länka?


Highway2Hell

Gäddhänget beror på fett. Förvänta dig bara inte underverk att försöka prickskjuta "insidan" (triceps långa huvud). Vissa rörelser övningsvarianter betonar långa huvudet något mer, men det är ganska marginellt.

Fast fettet finns väl där pga att det är otränat? Eftersom det är deffat i biceps och utsida triceps.


Ha armbågen ovanför axeln när du tränar triceps.

Inom vilken övning syftar du på då?

pezrulezhaakon
2012-09-22, 17:53
Highway2Hell

Nä, fettet finns där för att du inte deffat tillräckligt mycket.

Arne Persson
2012-09-22, 18:25
Vilken? Skulle du kunna länka?




Fast fettet finns väl där pga att det är otränat? Eftersom det är deffat i biceps och utsida triceps.




Inom vilken övning syftar du på då?

Googla på "Komplett tricepsträning":)

Hreidmar
2012-09-22, 20:12
Googla på "Komplett tricepsträning":)Skrev ut artikeln den här gången så vet jag vart den är, sen blir det lite bekvämare för ögonen att läsa från papper också :)

Anders The Peak
2012-09-22, 20:20
Vilken? Skulle du kunna länka?
Fast fettet finns väl där pga att det är otränat? Eftersom det är deffat i biceps och utsida triceps.
Inom vilken övning syftar du på då?
http://www.body.se/media/artiklar/komplett_tricepstraning_1.gif
http://www.body.se/media/artiklar/komplett_tricepstraning_2.gif
http://www.body.se/media/artiklar/komplett_tricepstraning_3.gif

filmjölk
2012-09-22, 21:22
Arne: varför skulle den "knäcka armbågen" och inte frenchpress? (knäcka pannan däremot...)

Spartansk
2012-09-22, 21:30
Läs min tricepsartikel, den behandlar speciellt den delen av triceps.

Du borde ha en länk till tricepsartikeln i din signatur. :)

pezrulezhaakon
2012-09-22, 21:36
filmjölk

Belastningsskillnad mellan de övningarna. Scullcrusher mot pannan är ofördelaktig mot de korta ursprungen på triceps. Belastningen ökar även i armbågsleden onödigt mycket.

Rusk
2012-09-22, 21:48
Sittande frenchpress med curlbar, underbar övning när man väl fått in tekniken.
Det tog mig ett tag då jag var för viktkåt när jag började träna vilket resulterade i att jag fick börja om med rätt vikt.

Arne Persson
2012-09-22, 22:06
Arne: varför skulle den "knäcka armbågen" och inte frenchpress? (knäcka pannan däremot...)

Förlåt, klantigt uttryckt, menar främst tricepsfästet.

Anders The Peak
2012-09-23, 07:23
Nu ska man anpassa vikt och utförande så att det inte överbelastar fästen. Men om jag inte minns fel bedömde vissa herrar att det inte fanns några som helst problem med extension och att armbågssmärtan kom av andra orsaker. Jag tycker att man ska vara konsekvent i sina uttalanden eller skriva att man har ändrat ståndpunkt i frågan.

Arne Persson
2012-09-23, 07:47
Nu ska man anpassa vikt och utförande så att det inte överbelastar fästen. Men om jag inte minns fel bedömde vissa herrar att det inte fanns några som helst problem med extension och att armbågssmärtan kom av andra orsaker. Jag tycker att man ska vara konsekvent i sina uttalanden eller skriva att man har ändrat ståndpunkt i frågan.

Jag aldrig haft några andra ståndpunkter ang. det bizarra att köra liggande tricepsext. mot pannan.

filmjölk
2012-09-23, 08:42
Det blir riktigt bizarrt med mot pannan-varianten för de som är riktigt starka. 60+ kgs stång när man är riktigt trött kan nog göra ganska ont i huvudet om det vill sig illa. Spelar ingen roll att triceps är en mäktig hästsko, pannan tål inte mer stryk för det.

Ristretto
2012-09-23, 09:06
Förlåt, klantigt uttryckt, menar främst tricepsfästet.

Är det för att vinkeln blir så liten i armbågsleden?

Arne Persson
2012-09-23, 09:28
Är det för att vinkeln blir så liten i armbågsleden?

Det främst för den långa momentarmen som blir pga den i lod fixerade överarmen, speciellt när underarmen är flexerad omkring 90 grader, samt den kraftiga inbromsningen av stången mot pannan så att inte denna skadas.

Maskan
2012-09-23, 11:49
7zj1PutPnFw

Ska inte stången gå längre ner än till pannan? Fick höra en dag på gymmet när jag körde som han gör på videon att jag ska ta stången längre ner för att träna 3-olika muskler i tricepsen, stämmer detta ?

pezrulezhaakon
2012-09-23, 11:54
Maskan

Sikta hellre med stången mot hjässan.

Maskan
2012-09-23, 12:08
Maskan

Sikta hellre med stången mot hjässan.

Det är ungefär dit jag kör nu, halvvägs ner från pannan:)