handdator

Visa fullständig version : Skippa kolhydrater - viktuppgång ändå?


RubberTarzan
2012-09-22, 12:51
Är ganska tanig från början, har lagt på mig några kilo på sistone med hjälp av träning och kost. Dock har också en inte så välkommen kula på magen uppstått. Ingen kalaskula, men där finns allt lite mage...

Hur som, vad skulle hända om jag skippade största delen kolhydrater och bara levde på protein och grönsaker typ. Alltså GI, fast med en massa proteindrinkar som tillskott.

Jag har svårt att gå upp i vikt i vanliga fall, så detta skulle väl göra det ännu svårare...
Eller skulle det stora intaget protein + träning ändå göra att jag gick upp i vikt, genom muskeltillväxt då alltså..

Detta kanske är elementär kunskap, men jag känner att jag behöver lite feedback.


(Tränar fem ggr i veckan, två kondition och tre styrka. Äter just nu väldigt blandat.)

Wormzie
2012-09-22, 12:59
Kolhydrater är en utmärkt energikälla för någon som tränar 5 pass i veckan. Ligger du på kcal+ för att gå upp i vikt är det högst troligt att du även kommer lagra in fett, det kommer dock hända oavsett om det är kolhydrater eller fett som du äter.

LillisJ
2012-09-22, 13:30
Håller med ovanstående. Dessutom så är kött, grönsaker och tillskott ingen rolig kost.

Fishtank
2012-09-22, 13:36
Varför skulle du ens skippa kolhydraterna?

RubberTarzan
2012-09-22, 14:10
Varför skulle du ens skippa kolhydraterna?

Jag vet inte egentligen...

Frustrerande bara när man inte får bort magen, hur mkt man än tränar, så känns väl som man måste lägga om kosten eller nåt...
*jorgen*

Fishtank
2012-09-22, 14:28
Du är antingen för fet, för lite muskler eller allergisk mot något.
Att ta bort kolhydrater kan bara hjälpa om du är allergisk.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

312
2012-09-22, 15:08
Vad väger du, samt hur lång är du?

Kischen
2012-09-22, 16:39
Går du upp i vikt kommer en del att vara fett. Sätter det sig på magen så är det bara så. Fokusera på att bygga upp resten av kroppen och försök att inte haka upp dig på någon "kulmage"

Håll in magen, problem löst.

RubberTarzan
2012-09-23, 15:40
179 cm / 72 kg

mikaelj
2012-09-23, 15:44
179 cm / 72 kg

Ditt problem är brist på muskler.

Bild skulle dock hjälpa till att avgöra det.

speedy83
2012-09-23, 16:30
Du är ganska lik mig då, jag är 181 men samma vikt. Jobbar som en dåre för att minska lite men inget händer verkar ligga på balans runt 1500 kcal.

Jag har stor avsaknad av muskler så kommer snart att börja äta mer och försöka få lite mer då jag tröttnat på att deffa i ett år. Särskilt när det inte händer något!

RubberTarzan
2012-09-23, 16:48
Ditt problem är brist på muskler.

Bild skulle dock hjälpa till att avgöra det.


Förstår inte riktigt hur det hänger ihop.. Hur kan brist på muskler leda till kulmage?

Jag tränar ju och äter dessutom mkt protein så jag försöker ju redan lägga på mig mer muskler. Problemet är ju sagt biverkningen som uppstår på magfronten...

Ronn
2012-09-23, 17:25
Hur länge har du tränat? Låg du på överskott när du började träna?

Om du är nybörjare finns det ingen anledning att överäta, du kommer få muskelökningar utan att överäta samtidigt som du lär dig teknik, anpassar nevbanorna osv. Kalorierna kan du öka på när du känner att du börjar stagnera i ökningarna.

cero
2012-09-23, 17:36
Förstår inte riktigt hur det hänger ihop.. Hur kan brist på muskler leda till kulmage?

Jag tränar ju och äter dessutom mkt protein så jag försöker ju redan lägga på mig mer muskler. Problemet är ju sagt biverkningen som uppstår på magfronten...

Du kan vara smalfet. Dvs att du har tillräckligt med underhudsfett för att få en kulmage, och tillräckligt lite muskler för att fortfarande se tanig ut.

RubberTarzan
2012-09-23, 23:29
Hur länge har du tränat? Låg du på överskott när du började träna?

Om du är nybörjare finns det ingen anledning att överäta, du kommer få muskelökningar utan att överäta samtidigt som du lär dig teknik, anpassar nevbanorna osv. Kalorierna kan du öka på när du känner att du börjar stagnera i ökningarna.

Till och från i perioder. Men nu sedan ett halvår ungefär.

Jag överäter inte längre, sedan jag lagt på mig fem kilo.

RubberTarzan
2012-09-23, 23:33
Du kan vara smalfet. Dvs att du har tillräckligt med underhudsfett för att få en kulmage, och tillräckligt lite muskler för att fortfarande se tanig ut.

Jo, det var ju lite det jag sa från början.

Men frågan är vad man ska göra åt det.

Muskeltillväxten är redan god, jag har ganska mkt mer än för bara ett halvår sedan, men som sagt, magen...

Nu låter det som att det är värsta kulmagen och det är det ju som sagt inte, men det är en utbuktning som stör och gärna skulle få försvinna.

Ronn
2012-09-24, 00:15
Till och från i perioder. Men nu sedan ett halvår ungefär.

Jag överäter inte längre, sedan jag lagt på mig fem kilo.

Ja men då vet du var magen kom ifrån. :)

Träna tungt och när du märker att ökningarna börjar bli svåra så kan du öka lite på intaget.

Sniggel
2012-09-24, 06:12
Förstår inte riktigt hur det hänger ihop.. Hur kan brist på muskler leda till kulmage?

Om du hade haft mer muskler och fortfarande vägt 72 kg vad hade du isåfall haft mindre av?

Pretorian
2012-09-24, 06:56
Vill du få bort magen (det låter ju så) så får du äta mindre och tappat vikt. Men som alla säger så väger du ganska lite på din längd redan.

Morty
2012-09-24, 10:06
Man måste våga gå upp lite i vikt. Om man har en historia som smal är det såklart ännu svårare och alltid en risk med att gå upp i vikt. Men nu är det höst, på med kläder och ät upp dig några kilo. Då höjs motivationen för en ordentlig deff till våren sen, och dessutom har du mer tid på dig att läsa på om viktnedgång, tillskott, träning, mm.

Sniggel
2012-09-24, 10:09
179 cm / 72 kg är inte jättesmalt heller. Det är ju definitivt inte underviktigt, räknas snarare som idealvikt ur hälsosynpunkt.

cero
2012-09-24, 15:59
Jo, det var ju lite det jag sa från början.

Men frågan är vad man ska göra åt det.

Muskeltillväxten är redan god, jag har ganska mkt mer än för bara ett halvår sedan, men som sagt, magen...

Nu låter det som att det är värsta kulmagen och det är det ju som sagt inte, men det är en utbuktning som stör och gärna skulle få försvinna.

Vill du minska på underhudsfettet får du göra dig av med fett helt enkelt. På män brukar mycket av fettet hamna på magen även om det skiljer sig mellan individer. Om du vill få magen träbords-platt så går det inte för dem flesta. Organen tar plats, så även när man har lågt underhudsfett så finns det en liten utbuktning. Men det kanske inte är en sådan du har. Helt omöjligt att avgöra utan bild.

FredO
2012-09-24, 17:55
179 cm / 72 kg är inte jättesmalt heller. Det är ju definitivt inte underviktigt, räknas snarare som idealvikt ur hälsosynpunkt.

Och hur det ser ut beror helt och hållet på sammansättningen - kan mycket väl vara lönnfet vid den vikten. Skiljer otroligt mycket på hur mycket muskler man har, hur kraftigt byggd man är i övrigt o.s.v.

Nu är jag 3 cm kortare, men på 72 kg har jag legat på midjemått upp mot en 88 cm och det tyder på en viss "kulmage" så det är definitivt möjligt med lite pommes frites-tendens på kroppen (smal och fet).

RubberTarzan
2012-09-24, 20:31
Om du hade haft mer muskler och fortfarande vägt 72 kg vad hade du isåfall haft mindre av?

Jo, fast det är väl inget som säger att jag blir av med fettet för att jag lägger på mig mer muskler...

:Virro

Det är ju lite moment 22. Bli av med fett och gå upp i vikt.
Jag vill gå upp i vikt, helst enbart i muskler, men det verkar ju uppenbart som att man får en del fett på köpet.

RubberTarzan
2012-09-24, 20:33
Man måste våga gå upp lite i vikt. Om man har en historia som smal är det såklart ännu svårare och alltid en risk med att gå upp i vikt. Men nu är det höst, på med kläder och ät upp dig några kilo. Då höjs motivationen för en ordentlig deff till våren sen, och dessutom har du mer tid på dig att läsa på om viktnedgång, tillskott, träning, mm.

Jo, det är väl så.

Det är ju bara det att jag ju inte vill gå ner i vikt, utan snarare upp, eftersom jag alltid har varit tanig. Men alltså viktökning i muskler dårå.
Och deff innebär väl så att säga att tappa vikt, så det är ju inte idealiskt.