handdator

Visa fullständig version : Överträning?


Feelgood
2012-09-22, 10:49
Tjena nu är det så att jag märker att det mesta i gymmet börjar gå segare och segare, även utanför gymmet länner jag mig tröttare. Försökte köra bröst och biceps precis men redan vid första settet får jag inte ens upp hantlarna som jag annars lätt får upp, och får sänka vikterna för varje set. Främre axlarna känns otroligt döda och detta hände förra veckan med. Vad kan detta bero på? För lite mat eller att jag håller på att bli sjuk? Kam det vara att jag tränat främre axlar lite för mycket? Tacksam för svar

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Anders The Peak
2012-09-22, 10:54
En bra artikel i ämnet (http://www.weight-training-coach.com/rest-and-recuperation.html)

Latissimus Dorsi
2012-09-22, 10:57
En bra artikel i ämnet (http://www.weight-training-coach.com/rest-and-recuperation.html)

University research has shown for a workout to be productive it must not exceed 45 minutes.After 45 minutes the muscle tissue breakdown exceeds recovery.This leads to over training.Eventually you will cause system wide stress.This will lower your immunity increasing your susceptibility to colds,flu,what have you.Your workouts should generally be around 30 minutes in duration.You may think training twice per week for 30 minutes is not enough,but it is.Remember you need to be able to rest and recuperate from training to gain.Give this a try you will be very pleased with your results

Vad säger du om det här Anders?

Anders The Peak
2012-09-22, 11:11
Vad ska man säga....
Om du tränar en muskel med 3 set a 75% 1RM behöver musklerna 48-72 timmar recuperation för att återhämtas. Om du tränar muskeln med 3 set a 80% 1 RM kan muskeln behöva 72-120 timmar för återhämtning.

Feelgood
2012-09-22, 11:16
Jag kör 2-1-2 split just nu och har gjort i 4 månader nu. Men nu verkar det som att allt går segt och speciellt mina främre axlar förstör för hela min träning för bröst. Vore det smart med en vilovecka med överskott för att sedan återgå till träningen? Eller kan det vara att jag inte äter ordentligt? har gått upp från 69 till ungefär 73.5kg under 4-5 månader , och har ej höjt kalorierna efter vikten.

ceejay
2012-09-22, 11:19
hur ser splitten ut? Det är lätt att piska framsida axlar lite mer än vad man är vad vid.

Latissimus Dorsi
2012-09-22, 11:20
Vad ska man säga....
Om du tränar en muskel med 3 set a 75% 1RM behöver musklerna 48-72 timmar recuperation för att återhämtas. Om du tränar muskeln med 3 set a 80% 1 RM kan muskeln behöva 72-120 timmar för återhämtning.

såg du ens min quote, det står något om att träning över 45 minuter börjar bryta ner musklerna och massa blajs.

Anders The Peak
2012-09-22, 11:24
Feelgood det kan vara bra att lägga in en vilovecka då och då. De som gör det brukar komma tillbaks och både vara starkare och ha bättre motivation i träningen.

Anders The Peak
2012-09-22, 11:25
såg du ens min quote, det står något om att träning över 45 minuter börjar bryta ner musklerna och massa blajs.
Nu kan man gå och såsa på gymmet under många timmar utan att stressa musklerna men i det här fallet handlar det om aktivt lyftande tid.

Feelgood
2012-09-22, 11:29
hur ser splitten ut? Det är lätt att piska framsida axlar lite mer än vad man är vad vid.

Splitten är bröst&biceps - Ben - vila - rygg - axlar triceps - vila - bröst&biceps osv.

Har funkat men när jag tänker efter så har jag faktist kört både främre axlar på bröst dagen och ben dagen nu på senaste veckorna, förmodligen boven?

Har annars kört bara främre på bröst dagen.

Feelgood
2012-09-22, 11:30
Feelgood det kan vara bra att lägga in en vilovecka då och då. De som gör det brukar komma tillbaks och både vara starkare och ha bättre motivation i träningen.

Jo men då blir det en vilovecka nudå. tack för svar!

Vanish
2012-09-22, 11:38
Varför har du valt att köra främre axlar på bendagen om du ändå känner dig seg i dom? Du får med väldigt mycket främre axlar i bröstövningarna. Tror det är relativt vanligt här inne att inte träna något nämnvärt främre axlar. Kör du då bröst, sen främre axlar på axelpasset + benpasset så känns det inte superkonstigt om du blir trött!

Feelgood
2012-09-22, 11:50
Varför har du valt att köra främre axlar på bendagen om du ändå känner dig seg i dom? Du får med väldigt mycket främre axlar i bröstövningarna. Tror det är relativt vanligt här inne att inte träna något nämnvärt främre axlar. Kör du då bröst, sen främre axlar på axelpasset + benpasset så känns det inte superkonstigt om du blir trött!

Kör främre axlar specifikt på bröstpasset , och inget på axelpasset även om jag kanske aktiverar främre då jag kör pressar osv. Men det här med att jag lagt in främre axlar på benpasset är för att jag tycker dom släpar riktigt rejält. Men ska inte träna dom mer än jag gjort förut isåfall!