handdator

Visa fullständig version : Bastun bra för musklerna?


Micke_B
2004-02-05, 16:59
Var å tränade i dag, körde ben/vader, när jag var klar satt jag å bastade ett tag och tänkte:

Det borde väll vara bra att basta efter ett träningspass? menar när det är varmt å så så vidgas juh blodkärlen osv, vilkt ger mer blod till musklerna?

nån som vet nått om detta? bara mina tankar som sagt....

RobbeliRobban
2004-02-05, 17:05
Har för mig att jag läst ngt om att bastun skulle vara bra för kondis :confused: :confused: för personer med extremt dålig hälsa.

Karl_alfred
2004-02-05, 17:36
varför så orolig om det är bra eller inte? Gör det du tycker är roligt eller skönt här i livet. Tycker du om att basta, gör det. Tycker du om att äta godis gör det. Livet kan inte bara kretsa kring att bygga upp en kropp.

DiZi
2004-02-05, 17:51
Originally posted by Karl_alfred
varför så orolig om det är bra eller inte? Gör det du tycker är roligt eller skönt här i livet. Tycker du om att basta, gör det. Tycker du om att äta godis gör det. Livet kan inte bara kretsa kring att bygga upp en kropp.

Låter bra. Men är du säker på att du inte kommer tänka så på din dödsbädd? Dvs något i stil med. Varför i helvete åt jag inte allt det där godiset, skulle ju ändå dö, förr eller senare.

Hnke
2004-02-05, 17:57
man ska njuta av livet.... inte ligga där döende o tänkta, fan varför gjorde jag inte det, o det och det.. blablabla

JAM
2004-02-05, 18:00
Originally posted by Karl_alfred
varför så orolig om det är bra eller inte? Gör det du tycker är roligt eller skönt här i livet. Tycker du om att basta, gör det. Tycker du om att äta godis gör det. Livet kan inte bara kretsa kring att bygga upp en kropp.
Hans fråga var ju inte "är det farligt att basta efter träningen så att jag bör avstå?", utan "det borde vara bra att basta efter träningen, eller hur?".

Jag ser bara fördelar med att basta efteråt. Det är dock inget jag gör speciellt ofta...

Vir
2004-02-05, 18:03
Jag vill minnas att jag har läst att det ska höja blodcirkulationen och endorfin nivåerna. Jag har då aldrig hört något ont om att bada bastu.
-R

Karl_alfred
2004-02-05, 18:10
Originally posted by DiZi


Låter bra. Men är du säker på att du inte kommer tänka så på din dödsbädd? Dvs något i stil med. Varför i helvete åt jag inte allt det där godiset, skulle ju ändå dö, förr eller senare.

jo jag är ganska säker på att jag kommer att ångra saker jag inte gjort. Men däremot kommer jag aldrig ångra något jag gjort, det är något man ändå inte kan göra något åt.

Karl_alfred
2004-02-05, 18:12
Originally posted by JAM

Hans fråga var ju inte "är det farligt att basta efter träningen så att jag bör avstå?", utan "det borde vara bra att basta efter träningen, eller hur?".

Jag ser bara fördelar med att basta efteråt. Det är dock inget jag gör speciellt ofta...

och mitt svar var väll lite så att jag tycker att han inte ska tänka på sånna saker så mycket.

shirunai
2004-02-05, 18:38
Basta är bra...men kan vara farligt i höga tempraturer, akta dig för att pressa s dig själv till det yttersta finns folk som dött, sen drick något för du förlorar vätska

Micke_B
2004-02-05, 21:55
Originally posted by Karl_alfred


och mitt svar var väll lite så att jag tycker att han inte ska tänka på sånna saker så mycket.


Anledningen att jag tänker på det är för att jag är nyfiken, inget annat. Jag tycker det är skönt och basta och kommer att göra det när jag kämmer för det. Men jag undrade bara om någon visste om det finns något som är bra med det, vilket skulle göra mitt bastande ännu skönare. ;)

Linnet
2004-02-06, 09:00
Som Vir säger är det bra, då bastun höjer endorfinnivåerna, och ökar blodgenomströmningen i musklerna, jag personligen tycker man kan lindra träningsverk genom att basta också! :thumbup:

Alcazara
2004-02-06, 09:08
Det enda som jag har hört är riskfyllt med bastubad är att man ska undvika bastun om man är förkyld, men annars har det nog mer positiva effekter än negativa. Lite streching i bastun borde göra susen!:naughty:

JAM
2004-02-06, 12:03
Originally posted by Alcazara
Lite streching i bastun borde göra susen!:naughty: Haha, det lär ju vara väldigt uppsakttat!

Megatuttarna
2004-02-06, 14:07
Originally posted by Alcazara
Det enda som jag har hört är riskfyllt med bastubad är att man ska undvika bastun om man är förkyld, men annars har det nog mer positiva effekter än negativa. Lite streching i bastun borde göra susen!:naughty:

Att basta är bra när man är förkyld, det simulerar nämligen feber ungefär.

nordland
2004-02-06, 14:56
Originally posted by Alcazara
Det enda som jag har hört är riskfyllt med bastubad är att man ska undvika bastun om man är förkyld, men annars har det nog mer positiva effekter än negativa. Lite streching i bastun borde göra susen!:naughty:

Tvärtom! Är man förkyld så ska man bada bastu. Gärna med en tillsats av pepparmyntsolja i vattnet man kastar på stenarna. Det rensar verkligen upp i skallen.

Oj, oj, oj! Tänk en skogsbastu där tjäran fortfarande droppar från taket, en uppvärmd balja och en kall 4,5:a. ahhhhhhh.....

Vir
2004-02-06, 15:19
Originally posted by nordland


Tvärtom! Är man förkyld så ska man bada bastu. Gärna med en tillsats av pepparmyntsolja i vattnet man kastar på stenarna. Det rensar verkligen upp i skallen.

Oj, oj, oj! Tänk en skogsbastu där tjäran fortfarande droppar från taket, en uppvärmd balja och en kall 4,5:a. ahhhhhhh.....

Jag bastade när jag hade körtelfeber för några år sedan. Det slutade med att jag svimmade i duschen. Har man feber ska man undvika att basta. Däremot om man är lite snuvig, men det är en annan sak.
-R

ivandrago
2004-02-06, 21:00
Finns ju inget skönare än att efter ett tungt pass sitta och lugna ner sig i bastun med gainern jäsandes i magen. Skulle kunna skriva en lång, vacker dikt om det!

Crystal
2004-02-06, 21:15
Originally posted by Vir


Jag bastade när jag hade körtelfeber för några år sedan. Det slutade med att jag svimmade i duschen. Har man feber ska man undvika att basta. Däremot om man är lite snuvig, men det är en annan sak.
-R

Som ett andra levande (objekt) test, när jag bastade förut, när jag var förkyld, kände jag mig mycket bättre efteråt,, och slutade med att jag tappade förkylningen i slutet av dagen! :hbang:

EDIT: jo jag hade feber.

Grandi
2004-02-06, 21:42
Originally posted by shirunai
Basta är bra...men kan vara farligt i höga tempraturer, akta dig för att pressa s dig själv till det yttersta finns folk som dött, sen drick något för du förlorar vätska

Äkta finne som man är så bastar man ju aldrig hemma i temperaturer under 90 grader :D

Vir
2004-02-06, 22:12
Originally posted by Krystal


Som ett andra levande (objekt) test, när jag bastade förut, när jag var förkyld, kände jag mig mycket bättre efteråt,, och slutade med att jag tappade förkylningen i slutet av dagen! :hbang:

EDIT: jo jag hade feber.

Hur hög feber hade du? Jag tror inte att man ska "pressa" med högre feber iaf. Är det ingen högre feber så kanske det kan göra gott om man sitter en liten stund men i mitt fall höll jag på att träffa golvet med huvudet först. Tror jag hade runt 39-40 graders feber då.
-R

AndersHermansson
2004-02-07, 00:22
Asså hur fick du för dig att basta med körtelfeber?

Vir
2004-02-07, 01:13
Originally posted by AndersHermansson
Asså hur fick du för dig att basta med körtelfeber?

Det var faktist mina föräldrar som tyckte att jag skulle testa på. Se om det hjälpte. Själv var jag nog för ung för att förstå vad som kunde hända.

Det jag kan säga nu är att om man har feber så bör man undvika träning och bastun. I höstas var jag så ivrig att få träna efter några benfrakturer så att jag inte vilade ut nog efter en förkylning. Så fort jag kände mig bättre tog jag mig till gymmet. Det tog ungefär en månad innan jag insåg att jag fick vila ordentligt. :em:

-R

Fartman
2004-02-07, 14:24
Originally posted by nordland


Tvärtom! Är man förkyld så ska man bada bastu. Gärna med en tillsats av pepparmyntsolja i vattnet man kastar på stenarna. Det rensar verkligen upp i skallen.

Oj, oj, oj! Tänk en skogsbastu där tjäran fortfarande droppar från taket, en uppvärmd balja och en kall 4,5:a. ahhhhhhh.....

Du är från Tornedalen.

Fan nu blev jag jävligt sugen på bastun

nordland
2004-02-07, 14:37
Originally posted by Fartman


Du är från Tornedalen.



Det stämmer!

AndersHermansson
2004-02-07, 20:09
Originally posted by Vir


Det var faktist mina föräldrar som tyckte att jag skulle testa på. Se om det hjälpte. Själv var jag nog för ung för att förstå vad som kunde hända.

Det jag kan säga nu är att om man har feber så bör man undvika träning och bastun. I höstas var jag så ivrig att få träna efter några benfrakturer så att jag inte vilade ut nog efter en förkylning. Så fort jag kände mig bättre tog jag mig till gymmet. Det tog ungefär en månad innan jag insåg att jag fick vila ordentligt. :em:

-R

Vill dina föräldrar ha ihjäl dig eller?
Förstår inte riktigt hur de tänkte. :confused:

Vir
2004-02-07, 20:38
Originally posted by AndersHermansson


Vill dina föräldrar ha ihjäl dig eller?
Förstår inte riktigt hur de tänkte. :confused:

De tänkte väl ungefär som de här, som förespråkar att basta när man är sjuk. De hoppades på att jag skulle må bättre. Man mår ju då inte så himla bra när man har körtelfeber.
-R

bosse_brutal
2004-02-08, 19:10
ja va lite små förkyld igår, men ja va iväg o träna lite lätt ändå, efteråt satte ja mig i bastun ett tag, och ja kände mig hur frisk som helst när jag gick ut därifrån. men det kom te baks efter nån timme igen :(