handdator

Visa fullständig version : Blodtryck hos läkare, bluff?


göteborg
2012-09-22, 00:30
Jag träffar regelbundet en läkare och han gör alltid rutinundersökning. Dock blir jag konfunderad när han testar blodtryck (jag vet ej hur man gör själv) han sätter machett på armen och lyssnar ~5 sekunder och säger oftast "120/70" (när jag mäter hemma är det något högre och ibland mkt högre). Läkaren är erfaren och respekterad inom kåren.

Så: är det möjligt att avgöra blodtryck på typ 5 sekunder?
Säger han bara en siffra på känn? Hade lika gärna varit 140/60 eller 110/90?
Hör han att det är typ ok och bara säger en siffra?
Ska man lita mer på blodtrycksmätare än läkare som tar blodtrycket?

mattilainen
2012-09-22, 00:35
tar längre tid än 5 sekunder. Du ska först hitta övertrycket (där man hör hjärtljudet börjar) sen ska man höra undertrycket (när det slutar höras). Du överdriver inte med 5 sekunder eller?

xodd
2012-09-22, 00:39
Pumpar han upp manschetten?

Och ja, med lite erfarenhet går det helt klart fortare. Att han sedan kanske inte tar det exakt på håret utan tar till närmsta 10-tal ser jag inte som något direkt problem.

göteborg
2012-09-22, 00:41
Nä, försöker räkna och det känns som 5 sekunder iaf under 10. Blir alltid förvånad hur han får fram siffrorna så fort (eftersom jag är orolig för blodtrycket, vilket han inte vet (förmodligen) så tänker jag på det varjegång) och det känns som han höftar rejält.

göteborg
2012-09-22, 00:42
Han pumpar upp den ja, men det går ju på typ 2 sekunder

xodd
2012-09-22, 00:44
Om du räknar de 5 sekundrarna från tiden att manschetten är uppumpad och han börjar släppa ut luften tills dess han är färdig tycker jag inte alls det är speciellt underligt om det går på mellan 5 och 10 sekunder.

göteborg
2012-09-22, 00:45
Xodd, att det är en avrundning förstår jag. Tänkte mer om det alls gick att märka så fort, eller om han bara kör Det för att

göteborg
2012-09-22, 00:47
Xodd, ok. Har ingen aning om hur man tar blodtryck, men har varit fundersam..
Tack för svar

Kinbote
2012-09-22, 00:52
Har du en digital mätare hemma? För att veta om den visar korrekt bör du ta med den till din vårdcentral eller liknande och jämföra på plats.

Gober
2012-09-22, 06:13
Om du har anledning att oroa dig för blodtrycket kanske du skulle säga det till läkaren. Då vet du ju att han förmodligen kollar lite extra noga.

filmjölk
2012-09-22, 08:48
Har han en vanlig manschett eller en manschett kopplad till en apparat?

Har han en vanlig manschett, och har tagit ditt blodtryck förut x antal ggr gissar jag att han bara höftar:) Vissa äldre läkare är rätt trötta på hypokondriker som skall testa sina värden 2ggr i veckan, och gör "rätt bristfälliga" undersökningar.

Onigiri
2012-09-22, 08:50
Jag brukar ta BT två gånger på mina pat. (äldre) för att vara säker, det kan vara missvisande och svårt att höra ibland så ibland får man gå på nålen och ibland när dem sitter ist. för ligger, och tvärtom.

Tolkia
2012-09-22, 09:05
Om det skiftar mycket när du mäter hemma tror jag att det beror på att du inte mäter under standardiserade förhållanden, d.v.s. förutsättningarna är inte lika varje gång. Trycket kommer absolut att vara mycket högre när du just har sprungit omkring hemma och gjort saker än vad det är när du ligger på sängen och chillar. Det är helt normalt.

Om du är orolig för ditt blodtryck tycker jag att du skall ta upp det med din läkare istället för att sitta och "smygkolla" honom och vara rädd för att han mäter fel.

mattilainen
2012-09-22, 09:33
Det känns som han bara höftar till ett bra värde faktiskt. Du ska ju egentligen ligga ner i 10 - 15 minuter. Med en hjärtkudde under armen. Sen ska man mäta värdet. Det finns också en sak som heter vita rocken syndrom och det är att man alltid får högre blodtryck vid mätningen om en läkare tar blodtrycket än om en sjuksköterska tar blodtrycket. Man får högre blodtryck av en sjuksköterska i arbetskläder än en i civila kläder etc etc. Då borde du ju ha högre blodtryck när du tar blodtrycket på vårdcentralen (eller var du nu tar det?) än hemma, speciellt om du ligger och oroar dig också under blodtrycksmätningen att han gör fel eller att du har högt blodtryck.

Jag tycker det låter konstigt.

Angel
2012-09-22, 09:43
Fast nu har han ju inte för högt bt hos läkaren?

Har du ett tydligt bt och läkaren dessutom vet vad du brukar ligga på så ser jag ingen anledning till att de inte skulle gå fort att höra det? Ju mer erfaren någon är på att ta ett bt desto fortare går det.

Angel
2012-09-22, 09:44
Det känns som han bara höftar till ett bra värde faktiskt. Du ska ju egentligen ligga ner i 10 - 15 minuter.
Jag tycker det låter konstigt.

Inom primärvården är ett standard blodtryck sittandes i vila, inte liggande.

Tolkia
2012-09-22, 09:45
Du ska ju egentligen ligga ner i 10 - 15 minuter. Med en hjärtkudde under armen.
OT så undrar jag hur ofta man verkligen får blodtrycket mätt på det här sättet (d.v.s. by the book). Jag tagit blodtryck i liggande en gång, tror jag, och det var nog mest för att jag redan låg ned av andra anledningar.

Edit: Angel kom just med förklaringen. Jag tror f.ö. att det är standard inom slutenvården också numera, i alla fall på mottagning. På vårdavdelning ligger ju patienten ofta ned i vilket fall som helst.

Jag tror att läkaren TS berättar om inte är särskilt noggrann, men jag tror inte att han bara hittar på en siffra, eller att det skulle diffa så mycket som 20 mm Hg, som TS föreslår. Nog går det också väldigt mycket fortare om man gjort något 100000 gånger än om man gjort det 10.

Anton Fräs
2012-09-22, 11:12
Är du orolig tycker jag att du ska säga det till läkaren Erik. Angående själva blodtrycksmätningen har jag inget att lägga till.

Alkro
2012-09-22, 12:04
OT så undrar jag hur ofta man verkligen får blodtrycket mätt på det här sättet (d.v.s. by the book). Jag tagit blodtryck i liggande en gång, tror jag, och det var nog mest för att jag redan låg ned av andra anledningar.

Edit: Angel kom just med förklaringen. Jag tror f.ö. att det är standard inom slutenvården också numera, i alla fall på mottagning. På vårdavdelning ligger ju patienten ofta ned i vilket fall som helst.

Jag tror att läkaren TS berättar om inte är särskilt noggrann, men jag tror inte att han bara hittar på en siffra, eller att det skulle diffa så mycket som 20 mm Hg, som TS föreslår. Nog går det också väldigt mycket fortare om man gjort något 100000 gånger än om man gjort det 10.

De flesta studier nuförtiden baseras på blodtryck i sittandes, så det är "by the book".

Kål
2012-09-22, 14:40
Det känns som han bara höftar till ett bra värde faktiskt. Du ska ju egentligen ligga ner i 10 - 15 minuter. Med en hjärtkudde under armen. Sen ska man mäta värdet. Det finns också en sak som heter vita rocken syndrom och det är att man alltid får högre blodtryck vid mätningen om en läkare tar blodtrycket än om en sjuksköterska tar blodtrycket. Man får högre blodtryck av en sjuksköterska i arbetskläder än en i civila kläder etc etc. Då borde du ju ha högre blodtryck när du tar blodtrycket på vårdcentralen (eller var du nu tar det?) än hemma, speciellt om du ligger och oroar dig också under blodtrycksmätningen att han gör fel eller att du har högt blodtryck.

Jag tycker det låter konstigt.

Handlar det om nervositet eller?

För när jag gick in hos skolsyrran för att ta blodtrycket direkt efter ett "tal" i klassrummet fick jag 170 i övertryck varpå hon bad mig komma tillbaka nästa vecka. Då fick jag ligga och vila i en kvart och fick 130 eller något i den stilen.

Slayerized
2012-09-24, 22:49
Det finns också en sak som heter vita rocken syndrom och det är att man alltid får högre blodtryck vid mätningen om en läkare tar blodtrycket än om en sjuksköterska tar blodtrycket. Man får högre blodtryck av en sjuksköterska i arbetskläder än en i civila kläder etc etc.

Kanske lite OffT:
En föreläsare dementerade fullständigt "white coat hypertension" med förklaringen att "... om man är så nervöst lagd att själva närvaron av en läkare kan öka ens blodtryck till ett patologiskt värde blir man sannolikt lika nervös i massor av vardagliga sammanhang, och då är man i alla praktiska avseenden hypertoniker. Isolerad läkarfobi är ytterst sällsynt"

:)

Kinbote
2012-09-25, 01:11
Kanske lite OffT:
En föreläsare dementerade fullständigt "white coat hypertension" med förklaringen att "... om man är så nervöst lagd att själva närvaron av en läkare kan öka ens blodtryck till ett patologiskt värde blir man sannolikt lika nervös i massor av vardagliga sammanhang, och då är man i alla praktiska avseenden hypertoniker. Isolerad läkarfobi är ytterst sällsynt"

:)

Trams, resonemanget haltar gravt. Det finns många anledningar till att folk blir nervösa när det går till läkaren, inte blott närvaron av själva läkaren. Dessutom tenderar många att bli nervösa för situationer de ej är vana vid. Många kan bli nervösa vid miljöombyten som t.ex. ett nytt jobb. men hur många har samma känsla i kroppen när man har jobbat där var och varannan dag i 1 år?

Tolkia
2012-09-25, 01:27
Jag tycker att fobi för lite av varje som luktar sjukhus verkar vara rätt vanligt. Men det är klart, för att se att patienten är stressad måste man ju titta efter också.

Slayerized
2012-09-25, 07:17
Trams, resonemanget haltar gravt. Det finns många anledningar till att folk blir nervösa när det går till läkaren, inte blott närvaron av själva läkaren. Dessutom tenderar många att bli nervösa för situationer de ej är vana vid. Många kan bli nervösa vid miljöombyten som t.ex. ett nytt jobb. men hur många har samma känsla i kroppen när man har jobbat där var och varannan dag i 1 år?

Nu berättade jag detta mer som en anekdot och vill således egentligen inte försvara den gode professorns åsikt, men jag tror jag gör det ändå för att försäkra mig om att jag återberättade den korrekt :) :

Andemeningen i det han sa är ju att folk som blir så pass nervösa inför en blodtryckskontroll att blodtrycket stiger över referensintervallet (alltså till ett patologiskt värde), har med största sannolikhet ett patologiskt högt blodtryck i en massa situationer, och bör därför betraktas som hypertoniker.

Precis som du säger blir folk nervösa i en rad situationer. Är det inte rimligt att anta att deras blodtryck även då stiger till samma patologiska värde? Exempelvis att de går omkring med högt blodtryck första månaden på det nya jobbet?

White coat hypertension kan därför inte användas som en ursäkt för ett blodtryck utanför referensintervallet, menade den gode föreläsaren (tror jag i alla fall).

Hoppas jag uttryckte mig tydligt nog.

Kinbote
2012-09-25, 17:01
Nu berättade jag detta mer som en anekdot och vill således egentligen inte försvara den gode professorns åsikt, men jag tror jag gör det ändå för att försäkra mig om att jag återberättade den korrekt :) :

Andemeningen i det han sa är ju att folk som blir så pass nervösa inför en blodtryckskontroll att blodtrycket stiger över referensintervallet (alltså till ett patologiskt värde), har med största sannolikhet ett patologiskt högt blodtryck i en massa situationer, och bör därför betraktas som hypertoniker.

Precis som du säger blir folk nervösa i en rad situationer. Är det inte rimligt att anta att deras blodtryck även då stiger till samma patologiska värde? Exempelvis att de går omkring med högt blodtryck första månaden på det nya jobbet?

White coat hypertension kan därför inte användas som en ursäkt för ett blodtryck utanför referensintervallet, menade den gode föreläsaren (tror jag i alla fall).

Hoppas jag uttryckte mig tydligt nog.

Absolut, jag förstod andemeningen redan första gången men jag håller helt enkelt inte med. :)

Ett högt blodtryck i vila kommer du aldrig ifrån, det finns med dig dygnet runt och ger en konstant ökad belastningen på det kardiovaskulära systemet.
Ett stresspåslag är i normalfallet inte konstant utan kommer i impulser, som vid t.ex. ett läkarbesök, för att sedan avta.
De flesta fobier/rädslor som kan generera stresspåslag hos en person rör icke vardagliga saker. Om så inte är fallet försöker personen i regel att göra händelsen ovanlig genom att undvika den.

Om vi fortsätter på jobbparallellen tror jag snarare att man är markant mer nervös första veckan/dagarna än första månaden, och då är sannolikt nervositeten dessutom starkt avtagande under den perioden.

Ett så pass tydligt stresspåslag som resulterar i markant högre puls och blodtryck är helt enkelt inte naturlig för kroppen att ha under någon längre period och således tror jag att det är en absolut minoritet som kan sägas vara hypertoniker på grund av detta.
Samtidigt är det enligt min erfarenhet inte alls speciellt ovanligt att folk upplever en markant ökad nervositet vid utsatta händelser vare sig det rör sig om läkarbesök, tandläkarbesök eller att hålla tal. Det allena gör knappast alla dessa till hypertoniker.
Det måste vara skillnad på att ha ett förhöjt blodtryck 100% tiden än bara ibland, även för en person som är nervöst lagd.

Angel
2012-09-25, 18:48
Tur det finns 24h mätningar då!

Slayerized
2012-09-25, 21:44
Kinbote:

Vet inte riktigt hur jag ska svara dig. :)

Håller absolut med dig att det är/måste vara skillnad på att vara mer "äkta" hypertoniker och ha attacker av hypertoni. Åtminstone i fråga om eventuella komplikationer. (även om paroxysmal hypertoni faktiskt finns, i åtminstone en sjukdom jag känner till:))

Det var ju inte klassik hypertoni vs. attacker av hypertoni som föreläsaren kommenterade. Utan just att läkarskräck skulle vara den enda utlösande faktorn för det sistnämnda.

Men nu har vi nog kapat denna tråden alldeles för mycket. Vill du diskutera vidare (vilket jag gärna gör) så skicka ett PM.:)

OnT: Tycker jag att 5 sekunder låter väldigt kort för att med precision mäta blodtryck. Fast läkaren kanske bara ville ha ett orienterande värde... Men så är jag ju också bara student.