handdator

Visa fullständig version : "Ilning" i ena axeln, vad göra?


slafs
2012-09-21, 18:40
Kön: Man

Ålder: 23

Längd och vikt: ~188 cm 81 kg.

Smärtbeskrivning: Ilningen/smärtan sitter djupt in i axel, från sidan (se bild). Det ömmar inte när jag trycker på axeln med fingrarna.

Problemet tror jag kom från bänkpress eller militärpress. Jag har kört bänkpress 2 gånger i veckan senaste veckorna för att jag vill greja 100 kg. Jag har alltså gått till lite lägre reps på vikter runt 85 kg. Innan så tränade jag på 70-75 ungefåär med ca 8-12 reps.

Smärtan eller "ilningen" är inte speciellt smärtsam, men det har blivit värre och värre för varje presspass jag har kört. Jag tänkte att det är smart att åtgärda detta nu innan det blir något allvarligare. Själva smärtan är mer skarp än dov.

Senaste presspasset så körde jag först 5 set bänk på 80-85 kg (95 kg 1rm), då kände jag av det rätt mycket i sista setten. Därefter skulle jag köra miltärpress och då kändes det väldigt mycket redan när jag tog upp stången och förberedde mig för att pressa (50 kg), så jag la tillbaka stången och gick hem. Väl hemma så känns axel lite grann i bakgrunden i ett dygn. Så här har det varit dom senaste två veckorna.

Jag har kört halvkroppspass 4 gånger i veckan sedan ett par veckor tillbaka. Innan så körde jag 4 split (1 gång i veckan per muskelgrupp).

Nuvarande split:
Bröst, axlar, triceps
Ben, rygg, biceps

Jag har slarvat mycket med rotorkuff träning, kan detta vara problemet?

I samma veva som jag bytte upplägg så har jag försökt få in lowbar på knäböjen. Jag har händerna rätt tätt och då blir det en väldig spänning i axeln, så förra veckan så bytte jag tillbaka till highbar för att kolla om axeln blir bättre. Vet inte om detta har något med axelsmärtan att göra, men tänkte att det kan vara bra att nämna.


https://www.dropbox.com/s/nwb6coumgwho89v/Axelbild.jpg
https://www.dropbox.com/s/nwb6coumgwho89v/Axelbild.jpg

Någon som har nån ide vad jag borde göra? Minska vikterna? Undvika pressövninger? Träna upp rotorkuffarna?

Tack på förhand!

Beelz
2012-09-21, 18:53
Förmodligen skadad bicepssena, jag har haft det och känner igen symptom. Gå till napratpat/sjukgymnast

slafs
2012-09-22, 07:27
Förmodligen skadad bicepssena, jag har haft det och känner igen symptom. Gå till napratpat/sjukgymnast

Tack för svaret!

Finns det något sett att testa om det är bicepssenan? Ugefär som "vinkla armen så o spänn i det läget", om du förstår vad jag menar.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

pezrulezhaakon
2012-09-22, 12:01
slafs, om man ska gå efter bilden så är supraspinatusproblem mer troligt.

slafs
2012-09-22, 12:43
Tack för svar pezrulezhaakon, hade hoppats på att du skulle svara.

Har du några tips om hur jag ska göra? Antar att det är bäst att söka upp någon sjukgymnast, men jag tänkte testa om jag kan bli av med detta på egan hend först.

https://www.dropbox.com/s/tq6xo3i3gidjbk3/axel.JPG

Jag vet inte om den där bliden är bättre kanske. Säg till om jag har förklarat lite luddigt så ska jag försöka förklara tydligare.

Beelz
2012-09-22, 16:29
Tack för svaret!

Finns det något sett att testa om det är bicepssenan? Ugefär som "vinkla armen så o spänn i det läget", om du förstår vad jag menar.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Det enda jag vet är att det gör ont exakt som du beskriver. jag fick order om att träna som vanligt, men INTE ifall det gör ont. Sen fick jag ett gummiband som jag fick köra utåtrotationer med, tills jag klarade minst 50rep per set
u25XXUaeEOk

Det är inte styrketräning av den, utan genomblödning och uthållighet som gäller

Beelz
2012-09-22, 16:32
slafs, om man ska gå efter bilden så är supraspinatusproblem mer troligt.

Varför tror du det? Det han har ringat in är ju nästan exakt på bicepssenan :p Supraspinatus löper ju längre upp i axeln

pezrulezhaakon
2012-09-22, 16:41
Beelz

Anledningen till min misstanke är att supraspinatusproblem är mycket mer vanligt än problem med biceps långa sena.
Men nu när den andra bilden kommit upp så lutar det inte åt supraspinatus.

slafs
2012-09-22, 16:49
Beelz

Anledningen till min misstanke är att supraspinatusproblem är mycket mer vanligt än problem med biceps långa sena.
Men nu när den andra bilden kommit upp så lutar det inte åt supraspinatus.

Det är lite svårt att visa exakt vart det gör ont. Det är lixsom rakt in i axeln från sidan. Typ 5-10 cm ned från axelns topp.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

slafs
2012-09-22, 16:51
Det enda jag vet är att det gör ont exakt som du beskriver. jag fick order om att träna som vanligt, men INTE ifall det gör ont. Sen fick jag ett gummiband som jag fick köra utåtrotationer med, tills jag klarade minst 50rep per set
u25XXUaeEOk

Det är inte styrketräning av den, utan genomblödning och uthållighet som gäller

Tack. Ska börja göra det, så får jag se om det hjälper.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

pezrulezhaakon
2012-09-22, 16:54
slafs

Att ha någon som undersöker dig irl är att föredra då det är lättare att hitta orsaken.

Hursomhelst är den andra bilden lite mer exakt även att ringen pekar på benet emellan olika muskelfästen. Det kan då röra sig om ledkapseln.
Beroende på om det är ett muskulärt problem, så kan det visa sig i olika rörelser. Olika muskler ger ifrån sig smärta i olika rörelser. Så vilken rörelse gör mest ont?

Om det är biceps långa sena eller infraspinats/teres minor så kan det göra ont vid upright row. Om det är Infra el teres minor så gör det ont vid vanliga utåtrotationer också. Det påverkar inte biceps långa sena på samma sätt.

slafs
2012-09-22, 17:08
slafs

Att ha någon som undersöker dig irl är att föredra då det är lättare att hitta orsaken.

Hursomhelst är den andra bilden lite mer exakt även att ringen pekar på benet emellan olika muskelfästen. Det kan då röra sig om ledkapseln.
Beroende på om det är ett muskulärt problem, så kan det visa sig i olika rörelser. Olika muskler ger ifrån sig smärta i olika rörelser. Så vilken rörelse gör mest ont?

Om det är biceps långa sena eller infraspinats/teres minor så kan det göra ont vid upright row. Om det är Infra el teres minor så gör det ont vid vanliga utåtrotationer också. Det påverkar inte biceps långa sena på samma sätt.

Tänke säga att militärpress var värst, men testade precis upprätt rodd med en kettelbell som jag har hemma och det smärtade direkt, trots att det endast var 16 kg. Det borde alltså vara bicepssenan?

Kan jag träna på och undvika dom övningar som gör ont? Antar att jag borde lägga in rotorcuff träning. Jag har mycket motivation och träningen känns väldigt kul nu så jag vill bli återställd så snabbt som möjligt :)

Juste, utåtrotationer gör inte ont.

pezrulezhaakon
2012-09-22, 17:24
slafs

Ja, då kan det vara bicepssenan.
Upright row är då ingen övning som man bör syssla med. Nu gav jag bara tipset för att få fram smärtan. Övningen kan alltså ge de problemen du nu har.
Att undvika övningar som gör ont är klart fördelaktigt. Övningar som att gå djupt i press/flyesövningar är inte att föredra, samt dips. Även vara noggrann att inte samtidigt utåtrotera överarmen onödigt i andra övningar. (drag/press/flyes)

slafs
2012-09-22, 17:35
slafs

Ja, då kan det vara bicepssenan.
Upright row är då ingen övning som man bör syssla med. Nu gav jag bara tipset för att få fram smärtan. Övningen kan alltså ge de problemen du nu har.
Att undvika övningar som gör ont är klart fördelaktigt. Övningar som att gå djupt i press/flyesövningar är inte att föredra, samt dips. Även vara noggrann att inte samtidigt utåtrotera överarmen onödigt i andra övningar. (drag/press/flyes)

Stort tack för hjälpen! Vad menas med att inte utåtrotera överarmen? Ska jag ha armbågen nära kroppen vid tex stångrodd?

Jag ska följa dina råd så får jag se om det blir bättre, annars får jag kontakta en sjukgymnast.


Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

pezrulezhaakon
2012-09-22, 17:51
slafs

Du kan ha armbågen i olika lägen, bara att du undviker att armbågens riktning ändras under själva övningsrörelsen.

exevision
2012-09-22, 17:54
Kan en stram bakre ledkapsel orsaka problem med bicepssenan?

pezrulezhaakon
2012-09-22, 18:00
exevision

Nje, det skulle jag inte tro är spciellt sannolikt.

exevision
2012-09-22, 18:41
Om en stram ledkapsel kan pressa fram ledhuvudet (enligt denna post: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4206329&postcount=4) så borde väl senan påverkas?

pezrulezhaakon
2012-09-22, 18:53
exevision

Jo, men det behöver inte innebära att det blir problem. Det blir säkerligen andra problem innan bicepssenan påverkas.

exevision
2012-09-22, 19:45
Vilka problem?
Vad beror smärta från senan oftast på och hur åtgärdar man det?
Och gör det då ont vid tex bicepscurl?

pezrulezhaakon
2012-09-22, 20:02
exevision

Mer troligen problem med rotatorcuffens muskler före bicepssenan.

Smärtan från senan kommer oftast av friktion som kommer av rörelser i ofördelaktiga lägen, där inte senan får löpa i skåran på överarmsbenet som konstruktionen är tänkt för.
Olika övningar och rörelser ökar slitaget tvärs över sin tänkta riktning, vilket även sliter på brosket i skåran på överarmsbenet.

Det är främst vid rörelser denna smärtan främst visar sig. En vanlig bicepscurl där inte överarmsbenet rör sig är det inte så uppenbart att smärtan visar sig.

Rehab för detta är främst att utesluta olika ytterlägen, med belastning, och helst bara träna det som är smärtfritt.
Problem i senor och brosk tar mycket längre tid att bli av med än andra muskulära problem.

exevision
2012-09-23, 09:52
Det är väll rätt så vanligt med operation vid problem med senan? Men det kanske är vid mycket långvariga problem och större smärta än vad det är frågan om här?

pezrulezhaakon
2012-09-23, 11:15
exevision

Jo, operationer finns också som ett sista alternativ. Förhoppningsvis så justerar man sin träning innan problemen kommer.

exevision
2012-09-23, 13:20
Ger inflammerat eller överansträngt bicepsfäste liknande symtom?

pezrulezhaakon
2012-09-23, 23:00
exevision

Det är inte säkert. Om du menar långa ursprunget så kan vanliga bicepscurl också göra ont även utan rörelse i överarmen.