handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är det att ha bra gener?


omg
2012-09-21, 11:28
Tja spelar det stor roll vad man har för gener om man vill bli elit idrottare? Har som mål att ställa upp i OS en gång i livet och om det är möjligt med rätt kost o hårdträning så vill jag verkligen satsa på det. Kan dock inte påstå att jag har några super gener direkt.. Så undrade bara om det är en avgörande faktor. :em:

King Grub
2012-09-21, 11:28
Det är helt avgörande. Till värdseliten når man inte med dåliga gener. "OS" är lite diffust dock. Gener för en idrott måste inte påverka en annan idrott. Men vill du t ex bli bland dom bästa i världen på 100 meter, ja, då måste du vara född till att bli det. Det går inte att träna eller äta sig till det annars.

GustavFors
2012-09-21, 11:29
Gener spelar en jävligt stor roll, skulle nog säga att det är 80%+ of the game. Har du inte bra gener så kan du glömma OS, VM eller vad du nu hade i tankarna. Om någon påstår något annat så ljuger dom eller är extremt okunniga.

Pretorian
2012-09-21, 11:30
Hur vet du att du inte har supergener? Med den inställningen blir det nog svårt med elitsatsningen.

King Grub
2012-09-21, 11:31
Har man supergener märks det. Man är automatiskt bättre än alla andra, t ex i skolans idrott, på det saken gäller. En blivande sprinter i världsklass springer inte 60 meter på 12 sekunder i 9:an.

omg
2012-09-21, 11:33
jaha..där rök den drömmen.. :/ men tackar för svar iaf.

Röda Björnen
2012-09-21, 11:33
Självklart är det endast ett par få med rätt gener som kan nå toppen av sin idrott, men du vet inte om du har de generna eller inte om du inte krigar för att komma dit med den målsättningen att du ska bli bäst.

Träna hårt, Träna Rätt och Ät Mycket!

Börjar man ifrågasätta sina gener innan du har kommit någonstans så är det en undanflykt och inte en anledning.

MVH

filmjölk
2012-09-21, 11:39
Beror på idrott och målsättning TROR jag. OS i synkroniserad simning tror jag vem som helst kan nå med lite dedikation. De flesta kan nog bli en duktig sprinter med hård träning och dedikation, men det är en lång bit ifrån duktig till OS.

jag sprang fö. 100m. på 13sek. i 9:an. Klen, oatletisk, nördig och otränad. Klådde en hel del vältränade fotbolls/hockey - killar bara på "talang" :) sånt är kul.

zydar
2012-09-21, 11:39
Sporter som typ längdskidor då? känns lite som att det är dom som tränar mest och som håller för det som är där uppe.

King Grub
2012-09-21, 11:42
Det är också gener - att svara bra på mängdträning och tolerera den fysiskt.

hugok
2012-09-21, 11:44
Det beror väl mycket på hur nischad idrotten är. Är den väldigt nischad (t ex 100 m, bodybuilding mm) Lär det vara i princip omöjligt utan att ha nästintill perfekta gener. Är det idrotter som kräver att man är bra på mycket fast inte världselit på alla sakerna går det nog lättare med vilja och tålamod.

Fyllot
2012-09-21, 11:45
Kan det inte vara så att ens gener stagnerar vid tidig ålder vilket gör att man kanske endast har talangen i ungdomen och sen trappas det ner drastiskt?

King Grub
2012-09-21, 11:46
Utveckla gärna "gener stagnerar".

Rikard Jansson
2012-09-21, 11:46
Kan det inte vara så att ens gener stagnerar vid tidig ålder vilket gör att man kanske endast har talangen i ungdomen och sen trappas det ner drastiskt?

Nej, ens gener förändras inte...

mycketbrännvin
2012-09-21, 11:47
Ja generna lär väl inte ha likadan betydlse i t.ex. skytte.
Det var rätt intressant t.ex i hög/lågstadiet när vi spelade fotboll då personer som hade samma bakgrund och kroppsstorlek kunde vara så olika bra. Inbyggt bollsinne eller nån inbyggd motivationsgrej?

spoon
2012-09-21, 11:48
Generna betyder väldigt mycket men inställningen är också viktig. Funderar man på att ge upp innan man har börjat så har man inte förutsättningarna för att ta sig till OS.

mycketbrännvin
2012-09-21, 11:48
Kan det inte vara så att ens gener stagnerar vid tidig ålder vilket gör att man kanske endast har talangen i ungdomen och sen trappas det ner drastiskt?

Visst kan ju vara bra på nånting i unga dar men inte som äldre finns ju massa exempel i hockeyvärlden. Skit i gener om man inte har skallen i skick

GustavFors
2012-09-21, 11:55
Sporter som typ längdskidor då? känns lite som att det är dom som tränar mest och som håller för det som är där uppe.

Det är tragiskt att det finns så många som faktiskt tror att vem som helst kan bli en elit idrottare. Om du kan bli elit eller inte handlar om vilka gener du har (speciellt om du är ute efter att vinna), livet fungerar tyvär inte som en rocky film vars hårt arbete kan övervinna allt. :smash:

Fyllot
2012-09-21, 11:59
Utveckla gärna "gener stagnerar".

Ungefär att man får en peak relativt tidigt i sin ungdom och sen planas den ut eller faller. Tycker annars det är svårt att på våran nivå kunna avgöra om generna är bra eller inte...en annan femma att titta på världseliten inom varje sport. Träningsmängd osv är en annan faktor.


*facepalm*.

Poxeman
2012-09-21, 12:00
Om målet är att ta sig till OS, så borde det inte vara omöjligt bara man är dedikerad och väljer en gren som passar hyffsat och där konkurrensen inte är stenhård.
Olika grenar kräver olika gener och har olika hård konkurrens.

Adama
2012-09-21, 12:07
Sverige hade framgång i segling och hästhoppning i årets OS. Kan man ha medfödd talang för dessa sporter? Bra gener?

Känns ju lite som att det är träning/erfarenhet som väger tyngst i dessa fall.

Poxeman
2012-09-21, 12:12
Well.
Förmågan att träna / lära sig styrs ju till viss del av gener även det.

Jag vet att Ted Ås bestämde sig för 25 år sedan för att han skulle vinna SM i någon sport.
Sen dess har han 14 olika SM-medaljer i Triathlon som han valde för att det verkade roligt och vara hyffsat dålig konkurrens.

MackeJuve
2012-09-21, 12:16
Det är tragiskt att det finns så många som faktiskt tror att vem som helst kan bli en elit idrottare. Om du kan bli elit eller inte handlar om vilka gener du har (speciellt om du är ute efter att vinna), livet fungerar tyvär inte som en rocky film vars hårt arbete kan övervinna allt. :smash:

Snarare tragiskt att det finns så många som snöat in sig så totalt på gener och skyller det på allt. Vad är det för sport som TS utöver till att börja med?

MackeJuve
2012-09-21, 12:17
jaha..där rök den drömmen.. :/ men tackar för svar iaf.

Vilken sport????????????????????

Loccii
2012-09-21, 12:21
Finns visst idrottare som har kämpat sig långt. Tycker de är tråkig med folk som bara skyller på gener. Ridsporter behöver man nog sjuka ridgener, annars går de inte att bli bra, eller hur menar du?

smeander
2012-09-21, 12:25
Det är inte bara gener som avgör. En kille med "vanliga" gener men med urstark mental styrka och målvedenhet kommer att bli bättre än killen med supergener men som saknar den mentala biten...

Gener är viktigt men inställning och den mentala biten är det viktigaste.

Kombinera SuperGener+SuperPsyke och du får en superstar.

Kombinera SuperGener+Latpsyke och du får killen som alltid var bäst på högstadiet men slutade när dom andra kom ikapp.

Kombinera SvenssonGener+SuperPsyke så har du majoriteten av Sverige-eliten i diverse sporter.

Ska du däremot kunna glänsa på internationella events så kommer dom med supergener+superpsyke från varje land att vara motståndare :)

Lycka Till!

Edit: Spelar ju också roll vilken sorts idrott det är men tänkte spontant på Friidrott.

Donkey Kong
2012-09-21, 12:28
Intressant fråga :)

I förlängningen tänker jag mig också att före en viss ålder måste "gentecknen" visa sig, samt att efter en viss ålder är det "kört". Har läst om nån liknande teori för länge sen, nåt i denna stil (allt på "elitnivå" samt ungefärlig ålder, sen finns det alltid de som lyckas ändå):

Dansare/konståkare 5 år - 30
Elitgymnast 7 år - 30
Fotbolls/hockeyproffs 16 år - 35
Boxare/kampsportare 20 år - 45
Kroppsbyggare 25 år - 45
Skytt 10-55

Sen har jag en bekant (f.d. farlig typ) som säger att alla "farliga typer" i världens specialstyrkor är mellan 35-45 år, för det är mellan den åldern då fysisk och psykisk förmåga toppar samtidigt.

Om vi kan få ett åldersspann på olika förmågor, så kan vi se om "generna" räcker till. :)

tribulate
2012-09-21, 12:30
Intressant tråd!

Har läst någonstans att om tiotusen timmar krävs för att bli "bra" på något. Oavsett om man har gener eller inte så kommer alla dit om man lägger ner timmarna. Tvivlar inte på att det säkert skiljer från till person men jag undrar verkligen om gener har så stor inverkan på att uppnå elitidrottare. Svagheten ligger väl snarare att man måste vara redo att lägga ner den ofantliga tid som krävs.

GustavFors
2012-09-21, 12:32
Det är inte bara gener som avgör. En kille med "vanliga" gener men med urstark mental styrka och målvedenhet kommer att bli bättre än killen med supergener men som saknar den mentala biten...


Så här fungerar det på elit nivå: alla tränar optimalt, alla äter optimalt, alla har super gener, alla har urstark mental styrka, alla är målmedvetna etc.

En vanlig kille/tjej kan inte konkurrera med detta oavsett vilken mental styrka han/hon har.

zydar
2012-09-21, 12:40
Intressant tråd!

Har läst någonstans att om tiotusen timmar krävs för att bli "bra" på något. Oavsett om man har gener eller inte så kommer alla dit om man lägger ner timmarna. Tvivlar inte på att det säkert skiljer från till person men jag undrar verkligen om gener har så stor inverkan på att uppnå elitidrottare. Svagheten ligger väl snarare att man måste vara redo att lägga ner den ofantliga tid som krävs.

Alla kommer inte dit. En person på 170cm kommer aldrig kunna vinna höjdfinalen hur mycket han än tränade. Antar det är likande grejer på alla idrotter, att man måste ha förutsättningarna för just den idrotten.

tribulate
2012-09-21, 12:43
Det var nog jag som var lite otydlig. Självklart menar jag om alla har samma förutsättning. Är det just förutsättningar som är gener?

Everest
2012-09-21, 12:45
Så här fungerar det på elit nivå: alla tränar optimalt, alla äter optimalt, alla har super gener, alla har urstark mental styrka, alla är målmedvetna etc.

En vanlig kille/tjej kan inte konkurrera med detta oavsett vilken mental styrka han/hon har.

Stämmer säkert i världseliten i sporter med riktigt tuff konkurrens. "sverige-elit" i en halvstor sport kan nog rätt många nå...

Sen finns det ju idrotter där man inte alls kommer så långt på enbart talang, triathlon på ironman-distansen tex;)

Mikaelsson
2012-09-21, 12:45
Klart gener spelar en stor roll på elitnivå. Vem tror tex på allvar att *valfri bodybuilder på elitnivå* skulle ha legat lika bra till i marathonlöpning om han satsat helhjärtat på det från tidig ålder?
Säg, Kai Greene i os, någon?

Småkul klipp när vi nu är inne på det:
http://www.youtube.com/watch?v=cZriLOP8u-8
Spola till 3:56 om ni inte vill se hela.

cero
2012-09-21, 12:46
Intressant tråd!

Har läst någonstans att om tiotusen timmar krävs för att bli "bra" på något. Oavsett om man har gener eller inte så kommer alla dit om man lägger ner timmarna. Tvivlar inte på att det säkert skiljer från till person men jag undrar verkligen om gener har så stor inverkan på att uppnå elitidrottare. Svagheten ligger väl snarare att man måste vara redo att lägga ner den ofantliga tid som krävs.

Beror på vilken typ av elitidrottare du syftar på, men generellt sett för fysiska idrotter så gäller det där inte. Det är en kombination av att vara född med rätt förutsättningar och att lägga ned alla de där timmarna.

Tänk tillbaka på idrottslektionerna i skolan. Där kanske man kan se någon som är 4 sekunder snabbare på 100 m än kompisarna på samma längd/vikt utan träning. Där ser man hur viktigt gener är.


Självklart menar jag om alla har samma förutsättning. Är det just förutsättningar som är gener?

Ja, bl a. Sen måste man även ha fallenhet för den tekniska aspekten också osv osv.

Ronn
2012-09-21, 12:54
Det var nog jag som var lite otydlig. Självklart menar jag om alla har samma förutsättningar. Är då gener samma sak som just förutsättning?

Ja självklart, generna är en stor del av förutsättningarna?

ChuckTesta
2012-09-21, 12:56
Ungefär att man får en peak relativt tidigt i sin ungdom och sen planas den ut eller faller. Tycker annars det är svårt att på våran nivå kunna avgöra om generna är bra eller inte...en annan femma att titta på världseliten inom varje sport. Träningsmängd osv är en annan faktor.


*facepalm*.

Du pratar om resultat, inte gener.

tribulate
2012-09-21, 13:13
Beror på vilken typ av elitidrottare du syftar på, men generellt sett för fysiska idrotter så gäller det där inte. Det är en kombination av att vara född med rätt förutsättningar och att lägga ned alla de där timmarna.

Tänk tillbaka på idrottslektionerna i skolan. Där kanske man kan se någon som är 4 sekunder snabbare på 100 m än kompisarna på samma längd/vikt utan träning. Där ser man hur viktigt gener är.



Jo, det finns säkert de som lyckas bättre i tidig ålder och rentav kanske kommer upp i "elitnivå" tidigare.

Betyder det att två personer med tiotusen timmar (Om det nu får bli siffran för att uppnå elitnivå) inte uppnår samma nivå?

GustavFors
2012-09-21, 13:25
Betyder det att två personer med tiotusen timmar (Om det nu får bli siffran för att uppnå elitnivå) inte uppnår samma nivå?

Ja.

tribulate
2012-09-21, 13:27
Ja.

Kan man basera detta på något eller är det bara så? Finns det något som säger att gener har stor inverkan på resultat?

ps. Försöker inte provocera. Är bara allmänt intresserad om gener har stor betydelse.

xodd
2012-09-21, 13:38
Nej, ens gener förändras inte...

Gener kan visst förändras och det sker hela tiden. Att det sedan skulle vara så att du en dag är elitsprinter för att sedan nästa dag vara skit pga. att en punktmutation uppstått lär ju knappast hända.

Men, att säga att gener inte förändras är direkt felaktigt...

Rikard Jansson
2012-09-21, 13:41
Kan man basera detta på något eller är det bara så? Finns det något som säger att gener har stor inverkan på resultat?

ps. Försöker inte provocera. Är bara allmänt intresserad om gener har stor betydelse.
men givetvis? alla är inte lika bra på allt, tror du att du skulle kunna springa ifrån usain bolt om du så övade på det sen du var 2 år?
Gener kan visst förändras och det sker hela tiden. Att det sedan skulle vara så att du en dag är elitsprinter för att sedan nästa dag vara skit pga. att en punktmutation uppstått lär ju knappast hända.

Men, att säga att gener inte förändras är direkt felaktigt...

men lägg av

Dribinho
2012-09-21, 14:16
Ganska intressant läsning om Lyle Mcdonalds satsning på att nå OS i skridsko banåkning:
http://www.bodyrecomposition.com/training/no-regrets-part-1.html

(Varning för väldigt lång artikel.. men klockren för den som har OS ambitioner)
För övrigt tycker jag att Lyle är sjukt vettigt när det kommer till kost och träning i största allmänhet.

Err
2012-09-21, 14:28
Fråga dock. Jag kör nu med linjär progression i basövningarna. Är ens startvikt/startstyrka nödvändigtvis en ram för hur stark jag max kan bli?

Dvs att jag mitt första bänkpass tog 5 x 40 kg. Är det ofrånkomligen så att en som började med 50kg första passet har schysstare gener för styrka dvs att när vi båda är färdiga med linjär progression varje pass så tar han mer? Min första tanke ät givetvis att det är så men vad säger ni andra?

L-Sami
2012-09-21, 14:31
Gener - kroppsstorlek, muskelfibrer, inre organ, hjärnbiologi
Miljön - typ av träning, anläggningar, utrustning, preparat, träning, kost etc
Sociala - coacher, föräldrar, vänner, familjemedlemmar, fans, (tankemönster) etc

Det är generna som är viktigaste, men utan rätt miljö och socialt stöd, kommer man inte kunna använda sina gener fullt ut.

Gener, miljö och det sociala ska samspela för att man ska bli så bra man kan bli.

tjing
2012-09-21, 14:35
Nej, ens gener förändras inte...

Jo, det gör dem. Slå upp epigenetik.

gratefuldead
2012-09-21, 14:42
Gener kan visst förändras och det sker hela tiden. Att det sedan skulle vara så att du en dag är elitsprinter för att sedan nästa dag vara skit pga. att en punktmutation uppstått lär ju knappast hända.

Men, att säga att gener inte förändras är direkt felaktigt...

Gener förändras inte. Att en prestation förändras beror inte på gener.

Donkey Kong
2012-09-21, 14:47
Jag kan inte avstå från att ge definitionen på "kompetens" -
Förmåga och vilja att lösa en uppgift i en viss situation".
Som många andra är inne på så spelar många faktorer in.

Men uppgiften "valfri OS-gren" i den situationen (tidpunkt, omgivning, är formen toppad mm), vilja/motivation samt den kanske viktigaste delen, förmåga.

Förmåga i sin tur är delvis genetik (genetiskt max) men torde även vara lämplighet överhuvudtaget. Ta boxning och friklättring, där långa armar är klar fördel t.ex. Men inte ens alla med långa armar blir elit i sin gren.

Brottaren Karelin lär däremot ha en ryggrad som är dubbelt så grov som en "vanlig" människas, klar fördel i sin sport, istället för att vara född med "syltrygg".

Sen finns det materialsporterna, men där har det sagts (av golfaren Nicholausen tror jag) att materialet står för max ca 1% av prestationen.
Det finns ju dock "hygienfaktorer" här - har du överhuvudtaget inte materialet, så lär du inte bli bra på sporten.

L-Sami
2012-09-21, 15:00
Jag kan inte avstå från att ge definitionen på "kompetens" -
Förmåga och vilja att lösa en uppgift i en viss situation".
Som många andra är inne på så spelar många faktorer in.

Men uppgiften "valfri OS-gren" i den situationen (tidpunkt, omgivning, är formen toppad mm), vilja/motivation samt den kanske viktigaste delen, förmåga.

Förmåga i sin tur är delvis genetik (genetiskt max) men torde även vara lämplighet överhuvudtaget. Ta boxning och friklättring, där långa armar är klar fördel t.ex. Men inte ens alla med långa armar blir elit i sin gren.

Brottaren Karelin lär däremot ha en ryggrad som är dubbelt så grov som en "vanlig" människas, klar fördel i sin sport, istället för att vara född med "syltrygg".

Sen finns det materialsporterna, men där har det sagts (av golfaren Nicholausen tror jag) att materialet står för max ca 1% av prestationen.
Det finns ju dock "hygienfaktorer" här - har du överhuvudtaget inte materialet, så lär du inte bli bra på sporten.

Boxning är en komplex sport där korta armar kan kompenseras med mycket annat, snabbhet, uthållighet, reaktionsförmåga, tekniskadetaljer, mod, kraft osv

Golf är en sport som styrs väldigt mycket av miljön och det sociala. Man kan ha väldigt bra gener för golf, om det inte finns golfbana i närheten eller föräldrarna har inte råd att barnet börjar med golf så blir man inte proffs oavsett hur bra genetik man har för sporten.

xodd
2012-09-21, 15:01
Gener förändras inte. Att en prestation förändras beror inte på gener.

*facepalm* Alla protein som skapas i kroppen kodas av en alt. flera gener.

Jo, gener förändras. Desto tidigare en spontanmutation sker och får bli kvar i kroppen desto "större" konsekvens kan den även få. Cancer är en typ av genetisk förändring hos en cell.

Vissa gener som avgör huruvida vi kan hoppa högt, springa snabbt etc, kan mycket väl förändras men där med inte sagt att det får något genomslag på själva organismen. Jag säger inte heller att du någon dag kommer märka att "hoppsan, inatt blev jag jätteduktig på att springa pga. att en gen förändrades".

Att påstå att gener inte kan förändras är fel och åter fel. Det ni troligen måste inse är att en gen är en snutt av dna, nästan alla celler har ditt genom, och att allt dna kan förändras.

L-Sami
2012-09-21, 15:04
Vissa gener som avgör huruvida vi kan hoppa högt, springa snabbt etc, kan mycket väl förändras men där med inte sagt att det får något genomslag på själva organismen. Jag säger inte heller att du någon dag kommer märka att "hoppsan, inatt blev jag jätteduktig på att springa pga. att en gen förändrades".

Att påstå att gener inte kan förändras är fel och åter fel. Det ni troligen måste inse är att en gen är en snutt av dna, och att allt dna kan förändras.

Jag vet inte hur mycket det har med gener att göra, men i sporter finns det "late bloomers". De som inte utmärker sig så mycket i unga dagar, blir stora och framgångsrika i äldre dagar. Det är fel att påstå att om man inte är bra som ung, så kan man inte bli bra senare.

strikt
2012-09-21, 15:09
Skulle vara intressant att se hur mycket testo man egentligen har.

Stör mig lite på att jag inte satsade på friidrott som liten. Ingen som tog tillvara på mina talanger eller förstod vad de såg tyvär. Även om jag nu inte skulle lyckats med pallplaceringar i stora sammanhang så var jag ändå bra för att aldrig tränat för det som ungdom.

Sheogorath
2012-09-21, 15:50
Det är inte bara gener som avgör. En kille med "vanliga" gener men med urstark mental styrka och målvedenhet kommer att bli bättre än killen med supergener men som saknar den mentala biten...

Gener är viktigt men inställning och den mentala biten är det viktigaste.

Kombinera SuperGener+SuperPsyke och du får en superstar.

Kombinera SuperGener+Latpsyke och du får killen som alltid var bäst på högstadiet men slutade när dom andra kom ikapp.

Kombinera SvenssonGener+SuperPsyke så har du majoriteten av Sverige-eliten i diverse sporter.

Ska du däremot kunna glänsa på internationella events så kommer dom med supergener+superpsyke från varje land att vara motståndare :)

Lycka Till!

Edit: Spelar ju också roll vilken sorts idrott det är men tänkte spontant på Friidrott.

Varför antar du att ett starkt psyke inte är genetiskt?

gustafffsson
2012-09-21, 16:20
vet inte om nån nämnt det men vill man nå OS och elit nivå i en idrott så gäller det ju att börja träna i en tidig ålder också

pwnyou
2012-09-21, 16:43
Frågan är ju om det överhuvudtaget finns någon vit man som har potentialen att ta OS-guld i 100 meters sprint.

Det finns säkert några enstaka, men chansen att man själv skulle tillhöra dem är tyvärr mycket liten.

Eddie Vedder
2012-09-21, 16:57
Jo, det gör dem. Slå upp epigenetik.

Det är i och för sig en fråga om hur man definierar "förändras". Epigenetiken, så som jag förstår den (rätta mig gärna), handlar om generna slås av och på. Dvs en fråga om påverkbara genuttryck i ens befintliga gener. Inte nya gener. Men en förändring i uttrycken är ju en sorts förändring. :) Så Rikard har ju både rätt och fel beroende på vad han egentligen menar.

Angående grundfrågan så är ju svaren redan givna. Ja det är otroligt viktigt om man vill nå toppen i en sport som primärt bygger på den fysiska prestationen. Ridning, skytte, segling etc. har jag ingen aning om. Segling är ju oerhört påfrestande för kroppen men det är ju inte en sport som primärt bygger på prestation så som ett skidlopp eller en fotbollsmatch.

filmjölk
2012-09-21, 21:23
Jag vet inte hur mycket det har med gener att göra, men i sporter finns det "late bloomers". De som inte utmärker sig så mycket i unga dagar, blir stora och framgångsrika i äldre dagar. Det är fel att påstå att om man inte är bra som ung, så kan man inte bli bra senare.

Jag tror att dessa late bloomers helt enkelt tränar hårdare och behåller motivationen längre än någon som är duktig hela tiden som barn, i de fallen är det nog lättare att lägga av vid första motgång man får. ""Man"" får höra hela tiden vilken talang man är, självförtroendet är på ren hybrisnivå- då rasar det enormt vid en platå/svacka för en ung tävlingsinriktad kille.

Anders The Peak
2012-09-21, 21:36
Jag vet inte hur mycket det har med gener att göra, men i sporter finns det "late bloomers". De som inte utmärker sig så mycket i unga dagar, blir stora och framgångsrika i äldre dagar. Det är fel att påstå att om man inte är bra som ung, så kan man inte bli bra senare.
Är det några specifikt du tänker på?

D-Crawler
2012-09-21, 22:56
Alla kommer inte dit. En person på 170cm kommer aldrig kunna vinna höjdfinalen hur mycket han än tränade. Antar det är likande grejer på alla idrotter, att man måste ha förutsättningarna för just den idrotten.

Håller helt med dig, alla kommer inte dit. Dock så var väl det där exemplet relativt dåligt? Stefan Holm är 181 cm och som de flesta vet var han framgångsrik inom just höjdhopp. X antal guldmedaljer inom diverse mästerskap trots att han många gånger var mycket kortare än flertalet av sina motståndare.

Supermicke
2012-09-21, 23:24
Känner också igen det L-sami sade. Många är duktiga och har enorm potential. Men slutar snabbt vid lite motgångar. Flyttar o orkar inte pendla till t ex golfbanan, inga vänner som vill spela, prestationsångest, flickvän eller annat intresse som world of warcraft.. alla motgångar gör så det blir tråkigt.

Antar att anledningen till att man håller på med sporten är fel. Det kanske inte har att göra med sporten, t ex vill man bara bli framgångsrik ist för framgångsrik i sporten.. :MrT::confused:

starksmurfen
2012-09-22, 03:10
Jag tror mycket ligger i personlig hängivning för sporten. Om du ser en sport som tex amerikansk fotboll där det finns magnifikt starka/snabba killar är spelförståelsen trots allt det viktigaste. Spelar ingen roll hur snabb/stark du är om du inte är på rätt plats vid rätt tillfälle i den sporten. Spelarna som sitter och tolkar motståndarnas matchfilmer flera timmar per dygn och lär sig att känna igen olika spel blir betydligt framgångsrikare än nån stark snabb dumbom.

Hur mycket det krävs för att komma till just världseliten i olika sporter vet ju antagligen bara dom som är/har varit där, men jag själv tror att om man är tillräckligt hängiven kan man nå en tillräckligt hög nivå för att vara väldigt stolt över sin egen prestation. Som någon nämde innan kanske inte en person som är 170cm lång ta världsrekord i höjdhopp, men han kanske kan bli den person som har hoppat högst i världen för sin längd? Det hade jag varit hyffsat nöjd med iallafall :)

HookersUnited
2012-09-22, 03:20
Jag tror mycket ligger i personlig hängivning för sporten. Om du ser en sport som tex amerikansk fotboll där det finns magnifikt starka/snabba killar är spelförståelsen trots allt det viktigaste. Spelar ingen roll hur snabb/stark du är om du inte är på rätt plats vid rätt tillfälle i den sporten. Spelarna som sitter och tolkar motståndarnas matchfilmer flera timmar per dygn och lär sig att känna igen olika spel blir betydligt framgångsrikare än nån stark snabb dumbom.

Hur mycket det krävs för att komma till just världseliten i olika sporter vet ju antagligen bara dom som är/har varit där, men jag själv tror att om man är tillräckligt hängiven kan man nå en tillräckligt hög nivå för att vara väldigt stolt över sin egen prestation. Som någon nämde innan kanske inte en person som är 170cm lång ta världsrekord i höjdhopp, men han kanske kan bli den person som har hoppat högst i världen för sin längd? Det hade jag varit hyffsat nöjd med iallafall :)
Blir tungt att slå Holm på fingrarna.

HookersUnited
2012-09-22, 03:27
Det är i och för sig en fråga om hur man definierar "förändras". Epigenetiken, så som jag förstår den (rätta mig gärna), handlar om generna slås av och på. Dvs en fråga om påverkbara genuttryck i ens befintliga gener. Inte nya gener. Men en förändring i uttrycken är ju en sorts förändring. :) Så Rikard har ju både rätt och fel beroende på vad han egentligen menar.

Angående grundfrågan så är ju svaren redan givna. Ja det är otroligt viktigt om man vill nå toppen i en sport som primärt bygger på den fysiska prestationen. Ridning, skytte, segling etc. har jag ingen aning om. Segling är ju oerhört påfrestande för kroppen men det är ju inte en sport som primärt bygger på prestation så som ett skidlopp eller en fotbollsmatch.

En fotbollsspelare behöver väl ingen fysik utöver vad de flesta kan uppnå?

Eddie Vedder
2012-09-22, 08:35
En fotbollsspelare behöver väl ingen fysik utöver vad de flesta kan uppnå?

Det skrev jag inte. Jag skrev att idrotten primärt bygger på något fysiskt. Och man måste vara klippt och skuren rent fysiskt också för att bli absolut toppelit. Skillnaden på andra sporter är ju att det inte finns en typ av fysik som är mer perfekt än andra eftersom det beror på position och spelstil.

Jag tror mycket ligger i personlig hängivning för sporten.

Fast det finns ju ingen motsättning där. Generna är fortfarande det som avgör den absoluta toppen. Alla är ju 100 procent hängivna där.

NNIF
2012-09-22, 08:38
Det skrev jag inte. Jag skrev att idrotten primärt bygger på något fysiskt. Och man måste vara klippt och skuren rent fysiskt också för att bli absolut toppelit. Skillnaden på andra sporter är ju att det inte finns en typ av fysik som är mer perfekt än andra eftersom det beror på position och spelstil.

I många lagidrotter är ju spelförståelsen kritisk för framgång, både för ens egna individuella prestationer samt lagets.

Finns säkert en hel drös lagsportsutövare som uppnått världsklass-status väldigt mycket pga sin spelförståelse och inte bara teknik/fysisk prestation.

Tex. Nicklas Lidström, ingen fysisk gigant, men ack så smart, som om han hade ett 6e sinne för ishockey

Givetvis är även denna aspekt genetiskt betingad med ;-)

Eddie Vedder
2012-09-22, 09:58
I många lagidrotter är ju spelförståelsen kritisk för framgång, både för ens egna individuella prestationer samt lagets.

Finns säkert en hel drös lagsportsutövare som uppnått världsklass-status väldigt mycket pga sin spelförståelse och inte bara teknik/fysisk prestation.

Tex. Nicklas Lidström, ingen fysisk gigant, men ack så smart, som om han hade ett 6e sinne för ishockey

Givetvis är även denna aspekt genetiskt betingad med ;-)

Ja förmågan att läsa spelet och bollsinnet måste vara genetiskt betingat. Jag kan inte tänka mig annat. För mig fanns inte fotboll i min sfär förrän jag "råkade" spela lite på förskolan när jag var sex år gammal. Men jag var bra direkt. Och jag tycker att man kan se det på småtjejer och småpojkar också.

Angående late bloomers så har jag sett många men aldrig någon som 1) inte varit hyfsat duktig redan från börjat och 2) som inte utvecklats tack vare att hen hamnat i en miljö där hens talang äntligen kan blomma ut. Som filmjölk redan sagt alltså.

Sheogorath
2012-09-22, 10:40
Det skrev jag inte. Jag skrev att idrotten primärt bygger på något fysiskt. Och man måste vara klippt och skuren rent fysiskt också för att bli absolut toppelit. Skillnaden på andra sporter är ju att det inte finns en typ av fysik som är mer perfekt än andra eftersom det beror på position och spelstil.



Fast det finns ju ingen motsättning där. Generna är fortfarande det som avgör den absoluta toppen. Alla är ju 100 procent hängivna där.

Dessutom är ju säkerligen förmågan att "ge sig hän" någonting som i allra högsta grad påverkas av genetiska anlag. Många i den här tråden verkar anta att gener bara styr hur muskler och leder ser ut och samspelar. Gener styr också hur hjärnan byggs upp och utvecklas.

cero
2012-09-22, 11:33
En fotbollsspelare behöver väl ingen fysik utöver vad de flesta kan uppnå?

Inte visuellt, men du behöver vara en väldigt bra atlet för att nå långt. Dvs vara explosiv, snabb, hoppa högt, uthållig osv. Den största delen av det kan man inte träna sig till. Sen skiljer det ju sig beroende på vilken position och spelstil man har som sagt.

Fyllot
2012-09-22, 11:50
Talang och fysiska attributer verkar vara ett förväxlat fenomen.

starksmurfen
2012-09-22, 12:13
Blir tungt att slå Holm på fingrarna.
Tungt: Ja absolut ingen säger att det ska vara enkelt. Men är det möjligt? Absolut :)

Fast det finns ju ingen motsättning där. Generna är fortfarande det som avgör den absoluta toppen. Alla är ju 100 procent hängivna där.

Nej jag håller givetvis inte med dig :).
På den absoluta eliten lägger inte exakt alla ner precis lika många sekunder/minuter att granska film. Dom ser omöjligt exakt samma sak i varje filmsekvens när dom väl granskar en film. Dom lägger inte exakt lika många minuter i gymmen och dom äter inte exakt likadant. Det finns så många faktorer som kan göra folk bra så man kan inte säga att alla är 100% hängivna och att det bara beror på gener. Det finns alltid något man kan förbättra hos en idrottsman/kvinna.

exor
2012-09-22, 12:19
Generna är ett måste för att bli världselit inom en sport.

Eddie Vedder
2012-09-22, 16:28
På den absoluta eliten lägger inte exakt alla ner precis lika många sekunder/minuter att granska film. Dom ser omöjligt exakt samma sak i varje filmsekvens när dom väl granskar en film. Dom lägger inte exakt lika många minuter i gymmen och dom äter inte exakt likadant. Det finns så många faktorer som kan göra folk bra så man kan inte säga att alla är 100% hängivna och att det bara beror på gener. Det finns alltid något man kan förbättra hos en idrottsman/kvinna.

Hängivelse mäts inte i x antal minuter spenderat på A och B. Det handlar om inställningen till sin träning, tävling, fritid etc. Och du kommer inte bli världselit på ren vilja om det inte är en sport med väldigt liten konkurrens.

svag74
2012-09-22, 17:07
Hängivelse mäts inte i x antal minuter spenderat på A och B. Det handlar om inställningen till sin träning, tävling, fritid etc. Och du kommer inte bli världselit på ren vilja om det inte är en sport med väldigt liten konkurrens.

Kommer ihåg när man var liten och kollade på Lilla Sportspegeln.
De hade en säsong där de åkte ut till småchippar som hittat på egna sporter som de visade upp i TV, och det ena var ju mer awkward än det andra om man säger så :D
Men där kanske gemene man skulle ha en chans, hitta på något eget som man råkar vara bra på ... väldigt liten konkurrens som sagt :D

Linjedomarn
2012-09-22, 17:27
Har inte läst igenom hela tråden, du kanske redan har svarat på det men vad är det för gren du vill tävla i?. Antar att du är över 15år och det är nog svårt att bli så duktig på något om du börjar nu, man ska ju helst ha tränat sen barnsben. Finns dock undantag på dom som har börjat med någon idrott i övre tonåren och placerat sig på både i os och vm efter bara några år.

cero
2012-09-22, 18:19
Talang och fysiska attributer verkar vara ett förväxlat fenomen.

Hur menar du då?

Både talang (förmågan att lära sig något snabbt/bra) och fysiska attribut är ju sannolikt genetiskt betingade.

Hemi
2012-09-22, 18:33
... ... ...

Angående late bloomers så har jag sett många men aldrig någon som 1) inte varit hyfsat duktig redan från börjat och 2) som inte utvecklats tack vare att hen hamnat i en miljö där hens talang äntligen kan blomma ut. Som filmjölk redan sagt alltså.

Mer om saken är att de flesta av dem helt enkelt började träna seriöst senare. Linfoed Christie som var känd för att hålla länge över 30 sade själv att han inte tränade sönder sig som ung. Många idrottskariärer i fotboll och sprint varar i ca 8 år. Sen är det så mycket som gått sönder och de flesta OS vinnare och fotbollsspelare kör hårt från början. Finns undantag som Marlene Ottey som var bra från ungdomen och satte pers vid 37. Nu var visserligen båda mina sprintexempel dopade i "ålderdomen", som kanske också kan ha en del med "late bloomers" att göra.

cero
2012-09-22, 18:44
Mer om saken är att de flesta av dem helt enkelt började träna seriöst senare. Linfoed Christie som var känd för att hålla länge över 30 sade själv att han inte tränade sönder sig som ung. Många idrottskariärer i fotboll och sprint varar i ca 8 år. Sen är det så mycket som gått sönder och de flesta OS vinnare och fotbollsspelare kör hårt från början. Finns undantag som Marlene Ottey som var bra från ungdomen och satte pers vid 37. Nu var visserligen båda mina sprintexempel dopade i "ålderdomen", som kanske också kan ha en del med "late bloomers" att göra.

För att lägga till lite till det Hemi skriver, så bestämt ju åldern där din atletiska förmåga börjar förtvivna av gener. Vissa är lika kvicka vid 35 som 25, och för vissa kanske det går nedåt redan vid 29. Detta lär ju vara extra påtagligt i sporter där det fysiska är viktigast, t ex sprint, långdistans, cyckling osv.

svenbanan
2012-09-22, 19:45
Det torde ju rimligtvis vara rätt svårt att avgöra hur mycket ens "mentala styrka" och liknande förmågor beror av arv och hur mycket de beror av miljö. Betydligt enklare att se ett samband mellan hur pass mycket snabbare/starkare/uthålligare man blir av träning.

Jag tror det kan gå att konkurera på hög internationell nivå i många sporter även utan "perfekta" arvsanlag. Ju mer komplex "beskrivningen" av vad som kännetecknar den perfekta atleten för en viss sport, ju större chans borde det finnas att hitta en alternativ väg till toppen.

Varför utvecklas världsrekorden i de flesta sporter? Är det bara materialet som är bättre, eller har idrottsmännen bättre arvsanlag? Elle kanske träningsupplägget ser lite annorlunda ut än för femton år sedan?

Min poäng är att om man har lite sämre förutsättningar (arvsanlag e.dyl) så finns det säkerligen utrymme för att kompensera för detta genom att göra något annat lite bättre än andra.

Sheogorath
2012-09-22, 19:55
Fast egentligen finns det ingen vits att begränsa sig till gener när vi talar om förutsättningar. Precis som generna ligger utom vår kontroll så ligger ju det sociala arvet utanför vår kontroll. Vi valde inte våra föräldrar och således inte vår uppfostran. Vi valde inte landet vi föddes i och således inte det sociala skyddsnätet som för många möjliggör en satsning på idrott. Det finns liksom ingen vits i att särskilja gener och miljö tycker jag. Generna är bara en del av miljön.

svenbanan
2012-09-22, 19:58
Fast egentligen finns det ingen vits att begränsa sig till gener när vi talar om förutsättningar. Precis som generna ligger utom vår kontroll så ligger ju det sociala arvet utanför vår kontroll. Vi valde inte våra föräldrar och således inte vår uppfostran. Vi valde inte landet vi föddes i och således inte det sociala skyddsnätet som för många möjliggör en satsning på idrott. Det finns liksom ingen vits i att särskilja gener och miljö tycker jag. Generna är bara en del av miljön.

apselut.

Librish
2012-09-23, 02:26
Varför antar du att ett starkt psyke inte är genetiskt?

Dessutom är ju säkerligen förmågan att "ge sig hän" någonting som i allra högsta grad påverkas av genetiska anlag. Många i den här tråden verkar anta att gener bara styr hur muskler och leder ser ut och samspelar. Gener styr också hur hjärnan byggs upp och utvecklas.

Hur vågar du påstå något som gör det svårare för mig att tro att jag är objektivt bättre än andra människor?

Sniggel
2012-09-23, 02:50
Det är inte bara gener som avgör. En kille med "vanliga" gener men med urstark mental styrka och målvedenhet kommer att bli bättre än killen med supergener men som saknar den mentala biten...


Jo men nu snackar vi oss om att ta sig till OS.
När man säger att gener är avgörande så brukar man oftast mena att allt annat är top notch, motivation, hårt arbete osv...
Sen har det redan påpekats att det mentala helt klart är genetiskt också. Även om miljön påpekar.
Men som sagt. När man har perfekt miljö måste man ändå ha elitgener för att ta sig till elitnivå, om det inte är en udda sport med låg konkurrens förstås.

Sheogorath
2012-09-23, 05:38
hur vågar du påstå något som gör det svårare för mig att tro att jag är objektivt bättre än andra människor?

:d

emi23j
2012-09-23, 14:24
Det torde ju rimligtvis vara rätt svårt att avgöra hur mycket ens "mentala styrka" och liknande förmågor beror av arv och hur mycket de beror av miljö. Betydligt enklare att se ett samband mellan hur pass mycket snabbare/starkare/uthålligare man blir av träning.

Jag tror det kan gå att konkurera på hög internationell nivå i många sporter även utan "perfekta" arvsanlag. Ju mer komplex "beskrivningen" av vad som kännetecknar den perfekta atleten för en viss sport, ju större chans borde det finnas att hitta en alternativ väg till toppen.

Varför utvecklas världsrekorden i de flesta sporter? Är det bara materialet som är bättre, eller har idrottsmännen bättre arvsanlag? Elle kanske träningsupplägget ser lite annorlunda ut än för femton år sedan?

Min poäng är att om man har lite sämre förutsättningar (arvsanlag e.dyl) så finns det säkerligen utrymme för att kompensera för detta genom att göra något annat lite bättre än andra.


Och detta "annat" skulle inte påverkas av gener? (förlåt för drygt svar).

Jag förstår givetvis hur du menar. Men din genuppsättning kommer även att påverka hur väl du kan kompensera för dessa "tillkortakommanden".

Latissimus Dorsi
2012-09-23, 14:26
Som jag ser det, alla har förutsättningarna att bli bra/riktigt bra på vad som helst så länge dom har lite jävlar anamma. Medans att bli bäst kräver en kombination av mycket bra gener, och riktigt bra psyke.

Sheogorath
2012-09-23, 15:33
Som jag ser det, alla har förutsättningarna att bli bra/riktigt bra på vad som helst så länge dom har lite jävlar anamma. Medans att bli bäst kräver en kombination av mycket bra gener, och riktigt bra psyke.

Föds med ett kromosompar för mycket av nummer 21 och du kommer aldrig bli "riktigt bra" på exempelvis matte. Tänk sedan på att man kan vara mer eller mindre retarderad i en glidande skala. Man kan helt enkelt födas dummare, utan att för den saks skull kunna klassas som utvecklingsstöd.

Översätt till fysiska tillkortakommanden snarare än psykiska och du ser hur fel du har. Alla kan inte bli bra på vad som helst. Nästan alla kan bli bättre än vad de är (med lite jävlar anamma om inte annat), men det är inte samma sak.

HookersUnited
2012-09-23, 15:49
Kommer ihåg när man var liten och kollade på Lilla Sportspegeln.
De hade en säsong där de åkte ut till småchippar som hittat på egna sporter som de visade upp i TV, och det ena var ju mer awkward än det andra om man säger så :D
Men där kanske gemene man skulle ha en chans, hitta på något eget som man råkar vara bra på ... väldigt liten konkurrens som sagt :D
Streethockeybowling! :D

Sniggel
2012-09-23, 15:52
Föds med ett kromosompar för mycket av nummer 21 och du kommer aldrig bli "riktigt bra" på exempelvis matte. Tänk sedan på att man kan vara mer eller mindre retarderad i en glidande skala. Man kan helt enkelt födas dummare, utan att för den saks skull kunna klassas som utvecklingsstöd.

Översätt till fysiska tillkortakommanden snarare än psykiska och du ser hur fel du har. Alla kan inte bli bra på vad som helst. Nästan alla kan bli bättre än vad de är (med lite jävlar anamma om inte annat), men det är inte samma sak.

+1
Skillnad på att bli bra och bli bättre. Det senare är självklart uppnåeligt av alla.

HerrM
2012-09-23, 18:23
+1
Skillnad på att bli bra och bli bättre. Det senare är självklart uppnåeligt av alla.

Håller med. Som nybörjare på gymmet (om vi ska hålla oss till något alla här på forumet har gemensamt) så blev jag på kort tid "bättre". Övertygad om att det beror på att jag gått från ingen träning till träning 5 dagar i veckan och ändrat min kosthållning och inte främst på gener.
Att jag nått så goda resultat, "betydligt bättre" (enligt mig, min pt samt folk omkring) som jag gjort på kort tid jämfört med andra som jag sett här på forumet kan kanske tillskrivas generna. Dvs min kropp svarar förmodlingen väldigt bra på den träning jag utför.

svenbanan
2012-09-23, 20:25
Och detta "annat" skulle inte påverkas av gener? (förlåt för drygt svar).

Jag förstår givetvis hur du menar. Men din genuppsättning kommer även att påverka hur väl du kan kompensera för dessa "tillkortakommanden".

Det jag menar är att man kan hitta bättre sätt att träna elller tävla på. Om "alla" tränar tränar på liknande sätt så får ju de med bäst arvsanlag ut mest av denna träning. Men om snubben med lite sämre arvsanlag hittar på lite smartare övningar eller träningsupplägg så kanske han kan komma upp i samma nivå som de som har bättre arvsanlag. När "superatleterna" kommer på hans "hemlighet" och börjar träna likadant är han såklart rökt igen... ;)

Nymphis
2012-09-23, 20:31
Det är inte bara gener som avgör. En kille med "vanliga" gener men med urstark mental styrka och målvedenhet kommer att bli bättre än killen med supergener men som saknar den mentala biten...

Gener är viktigt men inställning och den mentala biten är det viktigaste.

Kombinera SuperGener+SuperPsyke och du får en superstar.

Kombinera SuperGener+Latpsyke och du får killen som alltid var bäst på högstadiet men slutade när dom andra kom ikapp.

Kombinera SvenssonGener+SuperPsyke så har du majoriteten av Sverige-eliten i diverse sporter.

Ska du däremot kunna glänsa på internationella events så kommer dom med supergener+superpsyke från varje land att vara motståndare :)

Lycka Till!

Edit: Spelar ju också roll vilken sorts idrott det är men tänkte spontant på Friidrott.

Kunde inte sagt det bättre själv :)

Whoopie
2012-12-17, 17:24
bumpar de här tråden, intressant diskussion.


Som någon nämnde i tidigare tråd så handlar väll det mycket om NÄR resultaten börjar visas? Det beror ju såklart mycket på vilken sport man snackar om.

Michael Jordan var väll rent av dålig när han var yngre? Har för mig jag hört det på många ställen, även av Jordan själv.
Henrik Larsson samt Foppa var väll också dåliga i yngre dar? Inte lika säker på att det stämmer, då jag har för mig någon berättade det om Foppa här på forumet, samt det om Henrik Larsson tror jag att jag hörde från min fotbollstränare :D

JoKarN
2012-12-17, 18:36
Visst lite gener måste man ha för att hamna dit du satsar :) jag körde lite 100m förut när jag gick i nian och visst friluftdagar och sånt med skolan va ju inga problem att vinna sprang man på 12sek så vann man typ men när det börjar bli tävling så behövs det nog gener som sagt.

knuckles
2012-12-17, 18:46
Visst lite gener måste man ha för att hamna dit du satsar :) jag körde lite 100m förut när jag gick i nian och visst friluftdagar och sånt med skolan va ju inga problem att vinna sprang man på 12sek så vann man typ men när det börjar bli tävling så behövs det nog gener som sagt.

Det är därför afrikaner är top notch i allt som har med löpning/uthållighet att göra. Det är där generna regerar. Ryssar är starka och de i Skandinavien och norr om polcirklen klarar kyla bättre än andra, asiater är smarta och snabba, osv.

gohardorgohome
2012-12-17, 19:38
Sorgligt att se när folk är så extremt insnöade på gener, har sjukt stor betydelse men inte allt, är ni såna som testar något en gång sen när ni inte var bäst så skiter ni i det för ni tydligen inte har gener för det?

hard work and dedication, där har vi svaret på allt i livet.

JoKarN
2012-12-17, 20:30
Jag sluta bara för att intresset tog slut och började gymma istället :)

Macroman
2012-12-17, 21:04
Som jag ser det, alla har förutsättningarna att bli bra/riktigt bra på vad som helst så länge dom har lite jävlar anamma.

Nej, självklart inte.

Sokrates696
2012-12-17, 21:23
Man måste inte börja tidigt som det påstås flera ggr i denna tråd.
Vi hade ju en kvinnlig triatlet som nästan tog guld i senaste OS:et, hon har inte tränat triathlon så särskilt länge, visserligen har hon hållit på med hästsport tidigare, men det är ju hästlängders skillnad på de sporterna.

Givetvis krävs det genetiskt anlag typ teknik etc. Även det fysiska är rätt viktigt i de flesta sporterna.

Störst möjlighet att komma till OS för en Svensk bör vara att utöva en lagsport eller en gren med mycket teknik, där brukar vi hävda oss bäst.

Vi har väl en och annan idrottare som jag i vart fall inte direkt uppfattat som träningsnarkomaner o tränat ihjäl sig som lyckats, kommer närmast tänka på J-O Waldner, Peter Pecka Lindmark,,,,,

/Tommy.

Sniggel
2012-12-17, 21:38
Sorgligt att se när folk är så extremt insnöade på gener, har sjukt stor betydelse men inte allt, är ni såna som testar något en gång sen när ni inte var bäst så skiter ni i det för ni tydligen inte har gener för det?

hard work and dedication, där har vi svaret på allt i livet.

Nu tror jag dock det diskuteras om huruvida man har förutsättningar för att bli "bäst". Om man tvekar på om vad man har det som krävs för att bli bäst är det definitivt så att det är omöjligt. Om det nu inte är en sport med låg konkurrens.

Anders The Peak
2012-12-17, 22:09
Sorgligt att se när folk är så extremt insnöade på gener, har sjukt stor betydelse men inte allt, är ni såna som testar något en gång sen när ni inte var bäst så skiter ni i det för ni tydligen inte har gener för det?

hard work and dedication, där har vi svaret på allt i livet.

En liten hobby-artikel (http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/the_truth_about_bodybuilding_genetics) i ämnet.

En riktig artikel (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3069632/)

strikt
2012-12-17, 22:17
Vi har väl en och annan idrottare som jag i vart fall inte direkt uppfattat som träningsnarkomaner o tränat ihjäl sig som lyckats, kommer närmast tänka på J-O Waldner, Peter Pecka Lindmark,,,,,

/Tommy.


JO har väl aldrig gjort annat än att spela pingis från skolan tills han lägger racket på hyllan, ska inte det vara träna ihjäl sig om något?

Sokrates696
2012-12-17, 23:04
JO har väl aldrig gjort annat än att spela pingis från skolan tills han lägger racket på hyllan, ska inte det vara träna ihjäl sig om något?

Han har framställts som han inte direkt tränat kopiöst, utan levt på sin enorma bolltalang. Klart han tränat, men kanske inte lika hårt som alla andra.

/Tommy.

Macroman
2012-12-18, 09:53
Han har framställts som han inte direkt tränat kopiöst, utan levt på sin enorma bolltalang. Klart han tränat, men kanske inte lika hårt som alla andra.

/Tommy.

Kolla dokumentären om pingislandslaget som gick på SVT tidigare i år. De lärde sig träna hårt när de som ungdomar var över i Kina på läger med de bästa kineserna. I dokumentären visade de också när de tränade styrketräning bl.a knäböj. Så JO har nog tränat riktigt mkt särskilt när han var ung/yngre. En otrolig medfödd talang dessutom.