handdator

Visa fullständig version : ''Var hittar jag'' tråden


Tompann
2012-09-21, 10:58
Jag är ledsen om det redan finns en sån här tråd men mina sökkunskaper på Kolo är utan tvivel bristande.

Hur som helst så tyckte jag att en sådan här tråd kunde behövas( i alla fall för mig). Här kan vi fråga var man hittar olika varor runt om i landet(och utomlands om man nu skulle vilja veta det). Jag personligen har ju sett så många bra grejer här på Kolo utan att kunna hitta dom någonstans där jag bor.

Jag letar efter:
Cankao
Äggvita på dunk
Vaniljessens.

Västa/norra delen av Stockholm.

vicarious
2012-09-21, 11:07
Äggvita på dunk brukar alltid finnas på Willys. 1 liters förpackningar. Kollat där?

Wiizra
2012-09-21, 11:11
Äggvita på dunk brukar alltid finnas på Willys. 1 liters förpackningar. Kollat där?

Vad är poängen med äggvita på dunk?
Ägg gulan <3

raddum
2012-09-21, 11:38
Vad är poängen med äggvita på dunk?
Ägg gulan <3

It's alla about the fats and the calories. Äggvita är i princip bara vatten och protein

Zizou
2012-09-21, 11:38
Vad är poängen med äggvita på dunk?
Ägg gulan <3

I princip bara protein om man nu vill ha så lite fett som möjligt. Smidigt att ha till att baka bland annat.

Tompann
2012-09-21, 11:59
Äggvita på dunk brukar alltid finnas på Willys. 1 liters förpackningar. Kollat där?

Var och letade på det willys jag har närmast men kunde tyvärr inte hitta något. Kanske inte letade bra nog då.

Vad är poängen med äggvita på dunk?
Ägg gulan <3

Smidigt när man ska göra stora mängder marränger t.ex :D

Pompere
2012-09-21, 12:04
Vaniljessens bör du hitta bland bakhyllan i en "vanlig" livsmedelsaffär såsom ICA, Coop, Hemköp osv.

Reaper123
2012-09-21, 12:10
Var och letade på det willys jag har närmast men kunde tyvärr inte hitta något. Kanske inte letade bra nog då.

Smidigt när man ska göra stora mängder marränger t.ex :DPå mitt Willys står det bland alla laktosfria eller på andra sätt "udda" produkter för diverse allergier. Inte värre än att man frågar personalen, finns även äggula på dunk på mitt Willys om man nu gör mkt bakverk med gula! :p

Vanilessens/arom är dom där skitsmå flaskorna från Dr Oeteker, går inte missa i bakyllan som Pompere tipsade om ;)

vicarious
2012-09-21, 12:51
Var och letade på det willys jag har närmast men kunde tyvärr inte hitta något. Kanske inte letade bra nog då.



Smidigt när man ska göra stora mängder marränger t.ex :D

Står i kyldisk, förpackningen är bara 1liter så den är inte jättestor. Ingen megadunk direkt. En liten plastdunk bara.

Tompann
2012-09-22, 23:02
Vaniljessens bör du hitta bland bakhyllan i en "vanlig" livsmedelsaffär såsom ICA, Coop, Hemköp osv.

Letade på konsum igår utan resultat. Får väl spana in ica imorgon.

På mitt Willys står det bland alla laktosfria eller på andra sätt "udda" produkter för diverse allergier. Inte värre än att man frågar personalen, finns även äggula på dunk på mitt Willys om man nu gör mkt bakverk med gula! :p

Vanilessens/arom är dom där skitsmå flaskorna från Dr Oeteker, går inte missa i bakyllan som Pompere tipsade om ;)


Tack så mycket, Willys står på tur såfort jag rör mig i det området igen.

Står i kyldisk, förpackningen är bara 1liter så den är inte jättestor. Ingen megadunk direkt. En liten plastdunk bara.

Ah, jag letade efter en trelitare då jag hörde dunk, kan vart därför jag missade den. Mycket smidigare med 1l dunkar dock:D

vicarious
2012-09-22, 23:06
Ah, jag letade efter en trelitare då jag hörde dunk, kan vart därför jag missade den. Mycket smidigare med 1l dunkar dock:D

Exakt samma här, letade efter en stor jävla dunk :D Ordet dunk är fel. Det är en plastförpackning bara. Fråga personalen.

Jode
2012-09-23, 19:13
Var hittar jag Pama Minutris? Har letat på olika ICA/Coop utan framgång. Är det Willys som säljer eller?

Tompann
2012-09-23, 20:11
Exakt samma här, letade efter en stor jävla dunk :D Ordet dunk är fel. Det är en plastförpackning bara. Fråga personalen.

Då är jag inte ensam, underbart. Måste hålla med om att ordet dunk är lite vilseledande dock. Man tänker direkt på 3-5l när man hör det ordet.

Mouline
2012-09-23, 20:58
Var hittar jag Pama Minutris? Har letat på olika ICA/Coop utan framgång. Är det Willys som säljer eller?

På mitt ica stod det bland pofiber, fiberrex och no gluten varor!

Februari
2012-09-23, 21:04
Vad kostar äggvita på dunk? Blir det billigare än att köpa hela äggen och slänga bort gulan?

REDaction
2012-09-23, 21:08
Ingen aning om det är nära dig men äggvita finns både på daglivs och ica vid fridhemsplan. Daglivs ligger precis utanför spärrarna mot s:t eriksgatan och ica en bit längre in bara :) Vaniljarom borde verkligen finnas i alla affärer men på senare tid har jag haft allt mer otur med utbudet och fått kämpa lite mer för att få min vanilj.

En dunk (1 l) går väl på runt 35 kr om jag kommer ihåg rätt och 1 dl räknas som 3 äggvitor så ja; både billigare, smidigare och du behöver inte känna dig dålig över att du slänger mat ;)

vicarious
2012-09-23, 21:32
Vad kostar äggvita på dunk? Blir det billigare än att köpa hela äggen och slänga bort gulan?

Beror på vars och vilka ägg man köper. Att slänga gulan känns ju väldigt onödigt oavsett. Jag tror en liter äggvita kostar ca 30kr på Willys om jag inte minns fel.

I enkla drag kan man räkna med att vitan utgör 2/3 av vikten på ett ägg. Normalstora ägg väger runt 50-55g. XL ägg upp mot 60-70g och riktigt små runt 40-45g kanske.

Februari
2012-09-23, 21:36
Beror på vars och vilka ägg man köper. Att slänga gulan känns ju väldigt onödigt oavsett. Jag tror en liter äggvita kostar ca 30kr på Willys om jag inte minns fel.

I enkla drag kan man räkna med att vitan utgör 2/3 av vikten på ett ägg. De flesta ägg brukar väga mellan 45 och 70g beroende på storlek. "Normala" ägg runt 50-55g.

Onödigt ja, men har man ingen användning av gulan så vad ska man göra? Eller ja, man kan tydligen köpa bara vitan :) Får testa det!

Tack för era svar :)

PowerSlize
2012-09-24, 11:44
svar på TS fråga:

Ica
Willys
Ica

Chrbo
2012-10-11, 09:31
Var hittar man pofiber i närheten av Sundbyberg?

Tompann
2012-10-11, 09:54
svar på TS fråga:

Ica
Willys
Ica

Cankao har jag nog letat efter på varenda ica i hela Stockholm vid det här laget(utan resultat). Tänkte svänga förbi Willys och titta efter äggvita idag igen i alla fall.

Reaper123
2012-10-11, 09:56
Var hittar man pofiber i närheten av Sundbyberg?Lite komiskt att Semper, märket på en av dom som tillverkar pofiber har huvudsäte i sumpan! *screwy*

Nu bor jag inte i sumpan, men har du ett ICA (maxi) bör dom ha en glutenfri hylla likt min?

Där hittar man denna produkt:
http://www.semperglutenfritt.se/sites/semperglutenfritt.se/files/imagecache/illustration-product-page/illustrations/7310100857200_fram01.jpg

Du hittar denna på willys och andra välsorterade affärer också för den delen, för köpt på flera olika ställen...

Tompann
2012-10-11, 10:25
Var hittar man pofiber i närheten av Sundbyberg?

Jag ska spana efter det idag på Willys i sumpan, säger till om jag hittar något ;)

Eira
2012-10-11, 11:28
Go tråd :)
Vart hittar man en bra sportmassage i sthlm? Bokade in centralbadet imorrn men finns det bättre kanske?

StretfordEnd
2012-10-11, 11:54
Ser många i diverse mattrådar som använder riven ost med 5% fett. Var hittar man den? Hittar bara dom vanliga "magra" med typ 12%.

fallra
2012-10-11, 12:14
Jag skulle nog inte kunna tänka mig att bara köpa en äggvitedunk, då jag använder kanske åtminstone hälften av mina äggulor, men det är ju till och från.
Jag har ett paket pofiber hemma, köpte det bara för att kunna följa recept.

Men vad är det som är så bra med pofiber egentligen?
När jag kollar på näringsvärden så ser jag att det är otroligt bra näringsvärden i den, är det just därför ni använder den?.. För att kunna göra bröd/pizza etcetera med lågt kalori-innehåll?
Tack! :)

Reaper123
2012-10-11, 12:23
Jag skulle nog inte kunna tänka mig att bara köpa en äggvitedunk, då jag använder kanske åtminstone hälften av mina äggulor, men det är ju till och från.
Jag har ett paket pofiber hemma, köpte det bara för att kunna följa recept.

Men vad är det som är så bra med pofiber egentligen?
När jag kollar på näringsvärden så ser jag att det är otroligt bra näringsvärden i den, är det just därför ni använder den?.. För att kunna göra bröd/pizza etcetera med lågt kalori-innehåll?
Tack! :)Det blir ju lowcarb-vänligt, det är åtminstone därför jag använder det då jag på mina vilodagar behöver snåla in på detta!

Nu kan det såklart inte jämföras med ett bakverk gjort på enbart mjöl till varken smak och konsistens, men funkar ypperligt till tex både bröd och muffins (http://quattrojimmy.blogspot.se/2012/09/pizzamuffins.html) ;)

Tompann
2012-10-12, 12:42
Jag ska spana efter det idag på Willys i sumpan, säger till om jag hittar något ;)

Pofiber hittade jag tyvärr inte. Däremot äggvita! Wiho!

Chrbo
2012-10-12, 12:57
Pofiber hittade jag tyvärr inte. Däremot äggvita! Wiho!

Halvnice! Jag hittade varken äggvita eller pofiber när jag letade där. Men då vet jag att äggvita ska gå att finna åtminstone! :thumbup:

Tompann
2012-10-12, 12:59
Halvnice! Jag hittade varken äggvita eller pofiber när jag letade där. Men då vet jag att äggvita ska gå att finna åtminstone! :thumbup:

Äggvitan står så långt vänster du kan komma i mjölkdisken, d'r det går ut lite eller vad man ska säga. En ''Dunk'' är bara 1l är också värt att påpeka, första gången jag var där så letade jag efter 3-5l dunkar. Står i ögonhöjd.

Chrbo
2012-10-12, 12:59
Lite komiskt att Semper, märket på en av dom som tillverkar pofiber har huvudsäte i sumpan! *screwy*

Nu bor jag inte i sumpan, men har du ett ICA (maxi) bör dom ha en glutenfri hylla likt min?

Där hittar man denna produkt:
http://www.semperglutenfritt.se/sites/semperglutenfritt.se/files/imagecache/illustration-product-page/illustrations/7310100857200_fram01.jpg

Du hittar denna på willys och andra välsorterade affärer också för den delen, för köpt på flera olika ställen...

Haha, ödets ironi.

Jag får helt enkelt köra ett varv till på ICA Maxi och se om jag hittar det. Det är ju en stor och välsorterad butik så man kan tycka att det borde finnas.

Jag återkommer med resultat om någon annan sumpanbo också skulle vara intresserad av pofiber.

Jode
2012-10-12, 13:32
Har letat efter Alpro mandelmjölk i alla möjliga butiker nu, ingen har skiten här i Lund

Tompann
2012-10-12, 13:59
Har letat efter Alpro mandelmjölk i alla möjliga butiker nu, ingen har skiten här i Lund

Köpte den igår på Willys, tittat där om ni har något?

Reaper123
2012-10-12, 14:10
Har letat efter Alpro mandelmjölk i alla möjliga butiker nu, ingen har skiten här i LundHittas okyld bland "specialvaror" typ laktos/glutenfritt på ICA Maxi i min håla, även sett på denna i mejeriavdelning på andra ställen.

Frågat personalen?

Chrbo
2012-10-12, 17:16
Haha, ödets ironi.

Jag får helt enkelt köra ett varv till på ICA Maxi och se om jag hittar det. Det är ju en stor och välsorterad butik så man kan tycka att det borde finnas.

Jag återkommer med resultat om någon annan sumpanbo också skulle vara intresserad av pofiber.

Pofiber funnet på ICA Maxi i Solna/Sumpan. Efter många om och men hittade jag det till slut :)

Jode
2012-10-14, 14:37
Högg den sista mandelmjölken på Willys igår, har kollat där flera gånger utan att hitta den tidigare så jag antar att den är poppis.

Tompann
2012-10-14, 18:07
Pofiber funnet på ICA Maxi i Solna/Sumpan. Efter många om och men hittade jag det till slut :)

Det bortom Webhallen där?

unsuspected
2012-10-14, 18:33
Det bortom Webhallen där?

Precis.

Chrbo
2012-10-15, 13:31
Det bortom Webhallen där?

Precis.

Precis.

Tompann
2012-10-18, 07:28
Var på Ica Maxi igår och hittade pofiber! Hittade även vaniljessence som jag letat efter ett tag. Det bästa var dock när jag hoppade fram mot kassorna, ivrig att komma ut i stora världen med mitt nya fynd och alla de möjligheter som kom med det. På en frysdisk(på locket) står en burk Cankao som jag har letat efter i säkert ett halvår till och från. Jag vet inte vad den gjorde där men jag vet att det var den bästa dagen på väldigt väldigt länge.

Ica Maxi, där drömmar blir verklighet.

Chaan
2012-10-18, 18:03
Biofood's ekologiska sortiment, vart köper ni det? Och tycker ni varorna är lika bra som för några år sedan? Jag fick tag i deras produkter 1997 när jag jobbade på en folkhögskola som hade bulk-inköp som jag och andra kunde köpa in från... och jag åt massor - jag var dessutom vegetarian då. Sedan tycker jag faktiskt kvalitén var ännu bättre när sortimentet dök upp i en hälsokostbutik i västra Stockholm 2007-2010 ungefär. Och jag använde detta som deffmat. Ett år kikärtor, ett år jordnötter utan salt och olja och ett år solrosfrön. Allt var ekologiskt. Men affären slutade med detta. Saknar både osaltade jordnötter och dom stora paketen med kikärtor (3 kilo?). Solrosfrön är enkelt att få tag i bra kvalitet på vanliga affärer.