handdator

Visa fullständig version : Styrketräna, på riktigt


Hektorn
2012-09-21, 10:28
Hej!

Jag är en kille, 24 år gammal, som under en tid nu har styrketränat hemma. Jag har kört på diverse nybörjarprogram jag hittat på nätet (dels här) för att få in teknik och se om det här är något för mig.

Efter att ha kommit på min flickvän sedan fyra år tillbaka med en annan (jävligt vältränad) man i vår säng så känns det inte som om jag kan få tillbaka min manlighet om jag inte tar tag i den biten av mitt liv.

På grund av detta är jag väldigt målmedveten, och träningen känns som ett bra sätt att ta ut min frustration. Jag har sysslat en hel del med löpning och har väldigt vältränade lår och ben, men överkroppen är jäkligt otränad. Vad jag förstått är motsatt problem det vanliga i såna här sammanhang!

Så jag skulle vilja be om tips på hårda träningsscheman för att bygga överkroppen. Ja, volym är viktigt för mig i det här fallet. De flesta program jag hittat innehåller mycket benövningar som jag inte känner att jag har så stor nytta av i dagsläget. Jag är beredd att träna upp emot sex gånger i veckan om det krävs, även om jag förstår att det kanske är bäst att köra tre gånger i veckan i början. Vid sexdagarsschema måste man självklart få in ben också

Jag har lyckats få tag på denna bänk för en billig peng:
http://www.abilica.se/sv/products/strength/abilica-2170-utrustningspaket/

Har självklart även hantlar och skivstång.
Alltså: Ge mig tips på träningsprogram för att bygga överkropp utifrån det jag har. Inte bara armar och bröst, utan även mage, rygg, axlar. Skulle vara kul med lite övningar man kan göra med den där pulldown-grejen.

Svar uppskattas!*hug*

Med varma hälsningar,
Niklas

NNIF
2012-09-21, 10:33
Tjejer ska man under alla omständigheter hålla sig borta från att inleda en seriös relation med! TIPS!

Du kan köra latsdrag, hantelrodd, skivstångsrodd, stela marklyft samt framåtlutande flyes (för baksida axlar)

Donkey Kong
2012-09-21, 10:49
Femörestips här... Inte så mycket program, som förslag på övningar.

Nu vet jag ej hur tränad överkroppen var, är du helt nybörjare, kör på en vikt så du klarar 15 repititioner. Lite halvvan, kör på en vikt så du klarar 12, när du blir "varm i kläderna" (dvs senor och fästen är starka nog att starta träning på riktigt, det tar kanske 3-6 månader upp till ett år! - då är det 8or för storlek som gäller. Mina exempel är i 8or, men du justerar vikt så du orkar 8, eller 12 eller 15 repititioner.

bröst - (bred) bänkpress 3x8

mage - dragonflyes eller kanske knästående kabeldrag crunches med vikt (om det funkar i denna maskin dvs) 3x10-12

(övre) rygg drag bakom nacken, drag till bröstet superset 6x8 Chins borde du prova på också på lämplig plats. Bredden på rygg - hantelrodd. Samt raka marklyft med stången för nedre rygg.

axlar rotatorcuffar (gummisnoddar kan behövas inhandlas här, för kombinerad uppvärmning/prehab) 3x20 samt millitärpress med stång 3x8 och arnoldcurls 3x8 glöm ej baksida axlar, liggande på mage med hantel (eller sittande framåtlutad)3x12 (denna övning kräver ej hög vikt).

armar koncentrera dig på triceps, det är 2/3 av armens storlek (samt ryggövningarna ger mycket biceps), kör arnoldvarianten, superset cable pushdown, overhead cable 6x8. Kanske liggande tricepsextension med stång kan fungera, fast ser tveksamt ut? Det ser ut som en preacherbänk där på sidan, där blir det mycket koncentrerade bicepscurls,s e till att du har armbågarna på plattan så du inte översträcker armbågen och ta inte i för mycket det där är en övning som ka´n ge en veckas inflammation för nybörjare ;)

Kolla in "scooby" på youtube, han kör mycket kul hemmaträning med mindre utrustning än du. :)