handdator

Visa fullständig version : Bulka under kreatinkur/Kardio medans man är off kreatinet?


123123
2012-09-21, 09:04
Följt detta forum nu ett tag och tänkte höra vad ni har att säga angående mina tankar om mitt framtida träningsupplägg.

Just nu är jag på en kreatin"kur" men ska snart ta ett uppehåll på en månad ungefär för att sedan börja "kura" igen.

Meningen är såklart att ha en så fit kropp som möjligt, har legat på överskott i något år nu och tänkte ta tillbaks formen man hade för 5+ år sedan...

När jag äter kreatin gymmar jag och bygger muskler, (mkt basövningar) men jag har tänkt att under min off period ifrån kreatinet ska jag satsa på kardio för att hålla formen.

Åsikter om mitt upplägg?

z_bumbi
2012-09-21, 09:11
Jag ser kreatinet som viktigare vid kaloriunderskott än på överskott. På överskott har du gott om glykogen (om du inte gör något totalt fel) och även om det kanske ger något reps mindre per set så har du ork för att köra fler set.

Att byta ut styrketräning mot konditionsträning på underskott är som att be om att musklerna och styrkan försvinner. Att däremot lägga till en mindre mängd konditionsträning för att dels få upp konditionen/hälsa och dels att kunna äta mer ser jag inget konstigt med. I slutet av en riktig deff kan det krävas mer men det är dumt att slita på kroppen i onödan i början.

123123
2012-09-21, 09:23
Fast något kaloriunderskott är inget som jag har nämnt. Kommer att äta mindre än när jag bulkar, ja, men kommer inte ligga på underskott!

*edit*
Nu känner jag ju dock att jag säger emot mig själv, kan ju inte få tillbaks den där kroppen om jag inte ligger på underskott, men okej, om jag är ute efter att helt enkelt få en bättre kondition och behålla så mkt muskelmassa som möjligt?

För såvitt jag vet så är det bättre för musklerna att växa i sin frid utan cardio under tiden, men samtidigt om jag sedan börjar ut å springa en månad i sträck (i stort sett varje dag, 20-30 minuter) så kanske musklerna tar stryk av det eftersom att de inte underhålls något under den tiden?

King Grub
2012-09-21, 10:43
Skall du sluta styrketräna och bara träna kondition? Det är väl okej om det just är kondition du satsar på, men det är bara dumt om du vill komma i form och behålla muskelmassa. Det är styrketräningen som är den viktiga träningen för att få en "fit kropp" som du beskriver.

123123
2012-09-21, 10:57
Skall du sluta styrketräna och bara träna kondition? Det är väl okej om det just är kondition du satsar på, men det är bara dumt om du vill komma i form och behålla muskelmassa. Det är styrketräningen som är den viktiga träningen för att få en "fit kropp" som du beskriver.

Ja, tanken är att under en månad sluta gymma helt och ut å springa/cykla varje dag 20/30 minuter halvintensivt.

Sedan börja gymma igen i 2 månader med kreatin.

Sedan köra i denna cykel... MEN det verkar inte vara ultimat! Förlorar man verkligen så mkt muskelmassa pga cardio? Det är inte bara muskeltillväxten som försämras alltså?

Hemskt tacksam för detta forum och era svar!

King Grub
2012-09-21, 11:01
Förlorar man verkligen så mkt muskelmassa pga cardio?

Nej, men av att inte styrketräna. Finns det någon speciell anledning till att du inte vill styrketräna också? Det finns bara nackdelar med att inte göra det.

123123
2012-09-21, 11:36
Nej, men av att inte styrketräna. Finns det någon speciell anledning till att du inte vill styrketräna också? Det finns bara nackdelar med att inte göra det.

Samtidigt så är det "enbart" en månad jag snackar om, tappar man så mkt av att kroppens muskler inte stimuleras på en månad, kan inte lite längre vila vara bra t.o.m.?

Okej, då får jag ändra mitt upplägg! Jag som tänkte att jag kommit på en jävligt smart ide eftersom att musklerna inte växer optimalt i samband med kardio och styrketräning.

Anledningen är främst att jag vill komma i slimform, har hyfsat med muskler, väger in på 85 kg för tillfället, 185 cm lång, lätt under 15% body fat. Tänkte att det vore bra att komma i slim form och inte styrketräna för att sedan vikta över till att bara styrketräna, fram och tillbaka, fram och tillbaka.

Tänkte också att jag vill ta vara på kreatinet så mkt som möjligt i styrketräningen för att sedan när jag inte äter kreatin köra kardio, men blev t.o.m. hänvisad att byta om det istället, att ta kreatin när jag kör kardio och styrketräna som vanligt.
En mix är väl det bästa då, tänker för att hålla hjärtat igång, samtidigt känns det "pissigt" att inte få ut allt ifrån sin styrkelyftning men det kanske inte har såååå stor påverkan för mig, tränar dock 5 ggr i veckan..

King Grub
2012-09-21, 11:36
Komma i "slimform" är en dietfråga.

123123
2012-11-18, 23:46
Har nu börjat min kardio-period, första passet på fööör länge. Är nu väldigt taggad på att börja ut å springa och liknande men iom svaren jag fått här så får jag nog fortsätta och lyfta någon dag i veckan också.. Den enda anledningen till att jag inte vill styrketräna samtidigt är att jag brukar sätta mig in i saker och göra en sak i taget vilket har lett till noll kardio de senaste åren och bara lyft skrot.. En del slapptid också.

King Grub, kan du vara vänlig och utveckla något angående nedanstående konversation:

"Jag: Förlorar man verkligen så mkt muskelmassa pga cardio?

Du:Nej, men av att inte styrketräna. Finns det någon speciell anledning till att du inte vill styrketräna också? Det finns bara nackdelar med att inte göra det."

Har läst "något" angående att det tar en viss tid (x antal veckor-någon månad) tills muskelfibrerna som man tränar får "full effekt" av styrketräning, är det då att dessa "tillbakadras" när man slutar att styrketräna?

Måste bara säga att det är väldigt kul att läsa när bland annat du och Nicklas skriver på detta forum, ni innehar ju en sådan enorm kunskap så att det inte är sant och vi har er att tacka för en hel del! MEN, ibland tkr jag att ni kan skriva väldigt kortfattat och det har väl sina anledningar det med, jag antar att ni svarar på så många likadana frågor i lite annorlunda ställda vinklar så det är fullt förståbart.

Tack för din tid, och det menar jag verkligen!