handdator

Visa fullständig version : Team Fairing: Jonas - Forging Elite Fitness (CrossFit)


Cidersson
2012-09-20, 22:19
Som en kontrast mot många andras träningsjournaler så tänkte jag här redovisa hur jag tränar för att stegvis närma mig målet att i mina ögon vara så komplett allround-tränad som möjligt och skörda framgångar i diverse CrossFit-tävlingar all over! :naughty:

Tävlat i Bodybuilding som junior åren 07-10
Tävlade i AF 2011

Tanken var att ställa upp i AF även 2012, men då intresset för CrossFit blev så pass överhängande valde jag att istället satsa helhjärtat på min nyfunna träningskärlek!

Målet var Reebok CrossFit Fitness Championship Nordic som gick av stapeln i mitten av September. Tävlingen bestod av 3 events dag 1 och 2 events dag 2, varav den sista var final för top 16 (av 160 deltagare). Efter dag 1 hade jag en oväntad 23:e-placering och en bra prestation i det fjärde eventet kunde innebära vad som helst, tyvärr tabbade jag mig i ett moment som jag inte alls var förberedd på: Fristående handstående. Slutplaceringen blev trots allt 41:a i Norden, något jag med facit i hand är väldigt nöjd med!

Delmålen fortsätter, men med det huvudsakliga målet: Reebok CrossFit Fitness Championship Nordic 2013!

Här följer min träning...
http://imageshack.us/a/img29/6818/profilbild1.jpg

Cidersson
2012-09-20, 22:51
Då jag kroppsligen gick in i väggen efter RCFFC och blev störtförkyld direkt efter tävlingen så blev dagens pass det första på drygt tio dagar.

På lördag är det "Fit as Fu*k"-tävlingen i Köpenhamn och det är trist att jag inte kunnat träna på ordentligt fram till tävlingen, men då jag kände mig kry idag så blev det ett tävlingsspecifikt pass.

18.00:
Team-WOD: 2 & 2 AMRAP 18 min...
Person A:
1 Clean & Jerk @ 60 kg + 1 Burpee Pull-up + 10 Double-unders...
Person B:
1 Clean & Jerk @ 60 kg + 1 Burpee Pull-up + 10 Double-unders...
Person A:
2 Clean & Jerk @ 60 kg + 2 Burpee Pull-up + 20 Double-unders...
Person B:
2 Clean & Jerk @ 60 kg + 2 Burpee Pull-up + 20 Double-unders...

Och så fortsatte det...

Jag körde tillsammans med Ronja (40 kg C&J) och tanken var att komma så långt upp på stegen som möjligt på 18 minuter. Vi hann precis avsluta varv fem (5 Clean & Jerk + 5 Burpee Pull-up + 50 Double-unders) innan timern gick av.

Rundade av med 10 min recovery-rodd...

21.00:
Team-WOD: 3 & 3 - 9 Rounds total for time of:
3 x Squat clean & Thruster @ 80 kg
15 x Hand-release push-ups
3 x Squat clean & Thruster @ 80 kg
100 m Buddy-carry
Person A började, följt av B, följt av C... tre varv.

Första träningsdagen efter sjukdomen ville jag fokusera på att ha kul och få upp flåset, vilket jag lyckades med! :-)

RassK
2012-09-21, 08:48
Ballt. Ska följas! Sjuk fysik att börja crossfitta med. Tillrättavisar du folk som tror att du byggt din fysik av crossfit? Hoppas du mosar in massa videos och bilder!

Olsson80
2012-09-21, 08:59
Shit, skall bli spännande att följa!

Cidersson
2012-09-21, 11:27
Video från RCFFC Nordic 2012:
Event 3: "Strong Moves"

Deadlift ladder... Sista lyftet för mig + 20 Burpees = Seger i det eventet! :)

http://youtu.be/f3ra82qkrGg

HampusP
2012-09-21, 11:30
Instämmer med föregående talare, grymmt! Blir till att följas. Good luck! :)

Vad var det förresten som fick dig att lägga av med bodybuildning och gå över till AF?

Cidersson
2012-09-21, 11:34
Imorgon går Team-tävlingen i köpenhamn av stapeln och jag borde kanske tagit det lugnt idag, men det känns så skönt att vara tillbaka efter förkylningen att jag inte kunde låta bli att dra iväg till boxen! :)

Dagens pass:

Börjar som vanligt med ca 10-15 min (lite längre när det är morgonpass) stretch och lätt uppvärmning... Brukar normalt gå över till lite intensivare uppvärmning efter det, t ex cykel/rodd/löpning, men idag ville jag bara köra igång! :)

On the minute:
1: 1 KB-Snatch @ 24 kg / arm
2: 100m Sprint
3: 2 KB-Snatch @ 24 kg / arm
4: 100m Spring
5: 3 KB-Snatch @ 24 kg / arm
Osv... Upp tillochmed runda 10 KB-Snatch @ 24 kg / arm + 100m Sprint.

Vilade i ca 10 minuter, hällde i mig lite BCAA+ och Beta-alanin innan jag körde igång en av förra veckans WOD's från crossfit.com:

For time:
500m Row
50 Wallballs @ 8 kg
400m Row
40 Wallballs
300m Row
30 Wallballs
200m Row
20 Wallballs
100m Row
10 Wallballs...
Sluttid: 13:48, förkylningen känns av men jag var ändå nöjd med tiden.

Nu ska jag vila några timmar innan jag blir upphämtad av mina göteborgskollegor som jag sedan gemensamt kommer färdas till Köpenhamn med, de lär väl läsa lusen av mig när de får höra om dagens "vila" :)

HampusP: Kul att du tycker det! Anledningen till att jag gick över från BB till AF var främst att jag kände att jag ville delta i en tävlingsform där man kunde påverka resultatet mer än i BB (då syftar jag på styrkeronden samt konditionsronden). Det var roligare att träna inför AF då man var tvungen att förbättra sig på de planen. Sen att såklart faktiskt få prestera på själva tävlingsdagen, inför skrikande publik! :) När jag sen hittade CrossFit som är helt resultatorienterat så fastnade jag direkt. Det är så lätt att mäta framsteg pass till pass, något som motiverar mig på ett helt annat sätt än tidigare! :)

Fairing
2012-09-21, 13:29
Härligt Jonas !!

Jag skall följa din journal *flex*

Kung atlas
2012-09-21, 18:38
Crossfit! Kul , denna journal skall följas.

HelenW
2012-09-23, 09:15
Denna logg kommer jag följa och eventuellt sno en och annan WOD!
Kämpar på sista veckorna mot SM, men efter det blir det mer fokus på CF igen.
MK Open lockar till sommaren! Sugen på att hänga på?

chrille87
2012-09-23, 09:24
Kul att du hittat hit Jonas, jag har läst din blogg länge! Ska bli intressant att följa dig här också

Nano-Sekund
2012-09-23, 09:47
Såg dig slakta sönder Mark-stegen live på SM - Den prestationen i combo med din visuellt estetiska fysik är ett "moment" som ej glöms bort !!

Ska bli #ruskigt intressant att följa denna journal !!

Keep Up !!

tompee
2012-09-23, 14:01
Riktigt kul att se! Tävlade själv under RCFFC nordic detta år. Och jävlar vad skoj det var, och även riktigt hög standard. Kommer följa din resa här!

Cidersson
2012-09-24, 22:57
Tack för alla snälla ord! Hoppas att journalen kan inspirera till ett och annat härligt träningspass! :-)

Lördag: Tävling! Fit as Fu*k, Köpenhamn, Danmark.

Tävlade med Richard och Andrea från Göteborg, som jag innan tävlingen inte var bekant med men som jag parats ihop med av en gemensam vän till oss då de behövde en kille som ställde upp i deras lag pga ett avhopp. Tävlingen var i sig en katastrof beträffande allt; arrangemang, tider, spöregn, domare av sämsta möjliga klass (de få som dök upp)... Men men, inledde med event 1:

3 min AMRAP: prowler push for distance
1 min rest...
3 min AMRAP: Kettlebell-thrusters 2x 24kg
1 min rest...
3 min AMRAP: Kettlebell-Snatch 1x24 kg
En person på varje station, sen roterade man...

Slog rekord i prowler-pushen, innan jag dog helt på thrusters. Vi fick dock ett bra resultat.
Event 2: AMRAP 15 min
1 clean and jerk 60 kg
1 burpee-pull-up
10 double-unders
2 clean and jerk 60 kg
2 burpee-pull-up
20 double-unders
...och så fortsatte stegen. Alla tre i laget skulle göra varje steg.

Något sämre prestation här och vi låg 37/80, tyvärr inget avancemang... Vilket ingen av oss sörjde över med tanke på att allt var flertalet timmar försenat, regnet öste ner och vi var väldigt trötta. Men en kul erfarenhet! :-)

Söndagen:
Lite sliten sedan lördagen, så drog med mig Patrik på en rolig par-wod utomhus!
1 deadlift 100 kg
1 burpee på stången
150 m sprint
2 deadlift
2 burpee på stången
150 m sprint
...osv...
9 deadlift
9 burpees på stången
150 m sprint
10 deadlift
10 burpees på stången
150 m sprint...
En person jobbade i taget. En person började uppifrån och en nedifrån, lite spejsat sådär!

Måndag:
Betydligt fräschare i kroppen idag, dock med ett stressat schema då boxen var bokad med pass.
Körde on the minute:
4 x Overhead squat 50 kg i 10 min
4 x hang power snatch 50 kg i 10 min
Vila 3 min...
Fyra varv av:
3 x Rope climb 15 ft
30 x Push ups
30 x Sit ups
Sluttid: 12:57...

Imorn blir det nog lite tunga lyft! :-)

Cidersson
2012-09-25, 20:54
Ett snabbare förmiddagspass innan ett kvällspass på arbetet hägrade:

On the minute...
Min 1: 5 x Burpee Pull-ups + 50 m Sprint
Min 2: 10 x Pull-ups + 50 m Sprint
Min 3: 5 x Burpee Pull-ups + 50 m Sprint
...osv... i 20 min.

3 min vila, därefter:

"Adrian", Four rounds for time of:
3 x Forward rolls
5 x Wall climbs
7 x Toes-to-bar
9 x Box jumps 30¨
Var ganska trött efter första tjugo minuterna, så sluttiden på denna blev runt 19 min, innan jag rusade iväg till jobb utan att hinna stretcha ut! :)

Kul att köra en WOD med mycket egen vikt och gymnastiska övningar. Utmanande för en tyngre kille som mig och det gillar jag!

http://www.ladda-upp.se/files/2012/b26157.jpg

Jonithan
2012-09-25, 22:32
Jag är MÅLLÖS! Du är cool, du köttar och har en crossfit-aura ut i hårstrånas absoluta spets! Jag har smygläst journalen från den började men inte riktigt vågat skriva nåt ;)

Cidersson
2012-09-27, 08:53
På gårkvällens pass var det dags för en härlig parwod! För första gången någonsin var jag med på mitt eget pass då det fattades en person och jag var själv så sugen! :-)

2&2: en jobbar i taget, 8 varv per heat, 4 per person, 2 min vila mellan heat:
Heat1:
8 power cleans 60/30
Sprint 15 m + bearcrawl tillbaka 15 m

Heat2:
6 deadlift 100/70
11 toes-to-bar

Heat3:
4 kb-snatch/arm 24/16
8 burpee-pull-up

Heat4:
6 HSPU
20 DU

Heat5:
8 Wallballs "2-fer-1's"
16 sit-ups

Sjukt kul pass! Vi var ganska nöjda efter detta allihop! Avslutade med lite teknikträning cleans :-)

Niwah
2012-09-27, 09:21
Riktigt bra blogg! Diggar Julius psykbryt när han äntligen får syn på McDonalds i F5-filmen :D

Kul satsning och journal också :thumbup: