handdator

Visa fullständig version : Tysk piratpartist jagar fildelare


Okej
2012-09-20, 21:32
http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/forfattande-piratpartist-jagar-fildelare

Lång historia kort, Tysk politiker för tyska piratpartiet skriver en bok om fildelning och hennes liv på nätet och ger ut via eget förlag. Denna fildelas sedan på nätet, författarinnan (piratpartisten) får damp och börjar jaga dessa fildelare för hon vill ha $$$

Kvalar hon in bland de största hycklarna genom tiderna eller bör hon på något konstigt vänster vara berättigad dispens, således förtjänar sina dollores?

stolpskott
2012-09-20, 21:47
http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/forfattande-piratpartist-jagar-fildelare

Lång historia kort, Tysk politiker för tyska piratpartiet skriver en bok om fildelning och hennes liv på nätet och ger ut via eget förlag. Denna fildelas sedan på nätet, författarinnan (piratpartisten) får damp och börjar jaga dessa fildelare för hon vill ha $$$

Kvalar hon in bland de största hycklarna genom tiderna eller bör hon på något konstigt vänster vara berättigad dispens, således förtjänar sina dollores?

Har inte läst artikeln men i slutändan handlar det väl om vilken inställning hon har till just fildelning. Det finns ingenting som säger att en piratpartist tvunget måste älska fildelning, de står ju för anonymitet och integritet på nätet, fildelning är en konsekvens av den integritetspolitik de ofta förespråkar, men det innebär inte att det är en konsekvens de gillar. Även om de ofta gör det.

Det är min uppfattning i alla fall. Det kanske står i tyska PP:s partiprogram att fildelning är toppen och då är hon ju en hycklare, helt klart.

LadyG
2012-09-20, 21:47
När hon skrev kontrakt med förläggaren skrev hon samtidigt över alla rättigheterna till förlaget, och det är de som härjar om upphovsrätten nu. Inte hon. Men DN är inte så bra på att kolla sina källor nu för tiden.

stolpskott
2012-09-20, 21:51
När hon skrev kontrakt med förläggaren skrev hon samtidigt över alla rättigheterna till förlaget, och det är de som härjar om upphovsrätten nu. Inte hon. Men DN är inte så bra på att kolla sina källor nu för tiden.

Men det var väl hennes eget förlag?

Fortf. inte läst artikeln, går på det TS sa.

Dreas
2012-09-20, 22:00
Ts och DN får tänka några varv till :)

Loke
2012-09-20, 22:01
När hon skrev kontrakt med förläggaren skrev hon samtidigt över alla rättigheterna till förlaget, och det är de som härjar om upphovsrätten nu. Inte hon. Men DN är inte så bra på att kolla sina källor nu för tiden.

Och då väcks ju istället frågan hur dum man får vara som politiker. Jag föredrar hycklande politiker framför riktigt, riktigt dumma politiker.

LadyG
2012-09-20, 22:02
Men det var väl hennes eget förlag?

Fortf. inte läst artikeln, går på det TS sa.

To help her publish the book Schramm signed a major deal with the Random House owned publisher Albrecht Knaus Verlag.

Snabb googling på Random House som äger Albrecht Knaus Verlag ger en lite annan ägarbild. Det är ingen liten hobbyverksamhet direkt :)

Fast hon borde hålla mycket låg profil ändå med tanke på hennes uttalanden om "upphovsrättsmaffia" och "intellektuell egendom är motbjudande" (faktiskt är det bland annat det hon skriver om i den piratkopierade boken).

Ironin är lite humoristisk :)

LadyG
2012-09-20, 22:03
Och då väcks ju istället frågan hur dum man får vara som politiker. Jag föredrar hycklande politiker framför riktigt, riktigt dumma politiker.

Och de som är både korkade och hycklare är värst :)

LadyG
2012-09-20, 22:09
To help her publish the book Schramm signed a major deal with the Random House owned publisher Albrecht Knaus Verlag. In addition to earning a 100,000 euro advance, this deal with the “content mafia” required her to sign away her copyrights.
http://torrentfreak.com/fail-prominent-pirate-party-politician-polices-book-pirates-120918/

http://www.spiegel.de/international/germany/a-856468.html

Vad DN borde läst, utöver rubben.

Okej
2012-09-20, 22:09
Jahaaa, missuppfattade artikeln, trodde det var hennes eget förlag :em:. Tycker fortfarande hon är en hycklare dock, fast å andra sidan är jag varken insatt i deras partifrågor eller innehållet i hennes bok :D

Mental
2012-09-20, 22:12
Jahaaa, missuppfattade artikeln, trodde det var hennes eget förlag :em:. Tycker fortfarande hon är en hycklare dock, fast å andra sidan är jag varken insatt i deras partifrågor eller innehållet i hennes bok :D

Såå, vad baserar du ditt tyckande på?

Okej
2012-09-20, 22:14
Såå, vad baserar du ditt tyckande på?

Det jag kopplar piratpartister till är att fildelning inte är stöld, man skapar kopior. Därför tyckte jag det var komiskt att hon som (enligt artikeln) är "uppsatt politiker" går bananas när folk fildelar hennes bok som (så som jag uppfattade det) hon gett ut via eget förlag.

Capish?

Erik_Hellström
2012-09-20, 22:25
Det jag kopplar piratpartister till är att fildelning inte är stöld, man skapar kopior. Därför tyckte jag det var komiskt att hon som (enligt artikeln) är "uppsatt politiker" går bananas när folk fildelar hennes bok som (så som jag uppfattade det) hon gett ut via eget förlag.

Capish?

Men nu var det ju inte fråga om något "eget förlag" och det hela grundar sig på att hon, för att få en förskottsbetalning om €100 000, skrev över copyright på det förlag som publicerade hennes bok.

Ergo; Det är inte hon som bråkar, utan förlaget.

stolpskott
2012-09-20, 22:25
Det jag kopplar piratpartister till är att fildelning inte är stöld, man skapar kopior. Därför tyckte jag det var komiskt att hon som (enligt artikeln) är "uppsatt politiker" går bananas när folk fildelar hennes bok som (så som jag uppfattade det) hon gett ut via eget förlag.

Capish?

Men om hon inte går bananas utan förlaget gör det... och det inte var hennes eget förlag... jag får inte riktigt ihop det. (Edit: Pucktvåa)


Hursomhelst, efter att ha läst på om det hela verkar det mest som att hon inte riktigt insåg att hennes ideologi skiljer sig från förlagets prefererade sätt att skydda sin IP.
Så hon var nog mest korkad/oeftertänksam (<--Is this a word?).

Loke
2012-09-20, 22:36
Men om hon inte går bananas utan förlaget gör det... och det inte var hennes eget förlag... jag får inte riktigt ihop det. (Edit: Pucktvåa)


Hursomhelst, efter att ha läst på om det hela verkar det mest som att hon inte riktigt insåg att hennes ideologi skiljer sig från förlagets prefererade sätt att skydda sin IP.
Så hon var nog mest korkad/oeftertänksam (<--Is this a word?).

Alltså, är man politiker engagerad i dessa frågor så kan man inte bara säga "jag fattade inte". Det är som att Anders Borg skulle vara med i Lyxfällan och säga "Men vaddå, hur skulle jag kunna veta att det var så dyrt att handla på kredit? Det verkade ju skitbra att få mer pengar att köpa för!". Hon skulle såklart ha gett ut boken under någon form av öppen licens och uppmanat till kopiering om hon ville framstå som trovärdig.

stolpskott
2012-09-20, 22:44
Alltså, är man politiker engagerad i dessa frågor så kan man inte bara säga "jag fattade inte". Det är som att Anders Borg skulle vara med i Lyxfällan och säga "Men vaddå, hur skulle jag kunna veta att det var så dyrt att handla på kredit? Det verkade ju skitbra att få mer pengar att köpa för!". Hon skulle såklart ha gett ut boken under någon form av öppen licens och uppmanat till kopiering om hon ville framstå som trovärdig.

Absolut.
Samtidigt har Mona Sahlin varit arbetsmarknadsminister i en socialdemokratisk regering, och därmed suttit i Näringsdepartementet, efter att ha kört ett privatägt företag i botten. Politiker är oftare än vad man tror askorkade. Syftar då mest på de som lät Sahlin stiga till makten än Sahlin själv, även om jag inte anser att hon verkar särskilt smart heller.

MtotheM
2012-09-20, 22:45
Eller så var hon supersmart och ville skapa uppmärksamhet och debatt kring ämnet och partiet.

Loke
2012-09-20, 23:01
Absolut.
Samtidigt har Mona Sahlin varit arbetsmarknadsminister i en socialdemokratisk regering, och därmed suttit i Näringsdepartementet, efter att ha kört ett privatägt företag i botten. Politiker är oftare än vad man tror askorkade. Syftar då mest på de som lät Sahlin stiga till makten än Sahlin själv, även om jag inte anser att hon verkar särskilt smart heller.

Jag tycker detta är värre. Mona må vara inkompetent, men inte på ett sätt som underminerar hela hennes ideologi.

stolpskott
2012-09-20, 23:08
Jag tycker detta är värre. Mona må vara inkompetent, men inte på ett sätt som underminerar hela hennes ideologi.

Nu går vi lite off-topic, men okej.
Om vi ska förutsätta att (S) och Sahlin har en ideologi överhuvudtaget, så är väl denna socialdemokrati?
Hon driver alltså ett eget företag, ett privat, vinstdrivande företag. Sedan tillträder hon rollen som arbetsmarknadsminister i en socialdemokratisk regering, i denna roll förespråkar hon sedan reglering av marknaden. Jag skulle säga att det underminerar hennes påstådda ideologi.

Lite som en kommunist som jobbar på McDonalds.


Edit: Med det sagt, jag utesluter inte möjligheten att Schramm är en hycklande subba. Men jag utesluter inte heller möjligheten att hon är oskyldig och korkad.

Erik_Hellström
2012-09-20, 23:46
Med det sagt, jag utesluter inte möjligheten att Schramm är en hycklande subba. Men jag utesluter inte heller möjligheten att hon är oskyldig och korkad.

Eller att hon som MtotheM påstod är riktigt smart för att få uppmärksamhet kring ämnet. Dock verkar det mindre troligt när det var en skaplig summa pengar inblandade, så jag tror mer på "oskyldig" och korkad, men man vet aldrig...

stolpskott
2012-09-21, 00:11
Eller att hon som MtotheM påstod är riktigt smart för att få uppmärksamhet kring ämnet. Dock verkar det mindre troligt när det var en skaplig summa pengar inblandade, så jag tror mer på "oskyldig" och korkad, men man vet aldrig...

Njae, det finns väl bättre sätt att skapa mer uppmärksamhet kring frågan på ett vis som skulle vara mer fördelaktigt för deras sak. Detta kan komma att ligga henne och PP i fatet.

Yes
2012-09-21, 06:31
Det är i varje fall ironiskt att sälja sin IP när man inte vill kännas vid existensen av IP.