handdator

Visa fullständig version : Tips & råd för att hålla dig frisk under förkylningstider


wcanka
2012-09-20, 19:27
Tycker vi borde samla massa råd å knep för att hålla sig så frisk som möjligt under förkylningstider...såå bidra med era ideer :)

proteinsynthesis
2012-09-20, 19:32
Se till att alltid äta d vitamin, undvik folksamlingar, träna inte när du känner dig hängig, sov ordentligt.


Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

MasterChief
2012-09-20, 19:34
Jag undviker att vara i stora folksamlingar (buss osv) direkt efter hårda träningspass. Nu kan ju inte alla göra det men jag har fått uppfattningen att jag "fångat" förkylningar lättare efter hårda konditionspass.

PowPow
2012-09-20, 19:38
Alltid tvätta händerna och ta alkogel om det finns innan man äter. Inte pilla sig i munnen/näsan. Det brukar jag köra.

Undvika folkmassor verkar jobbigt.

Prost
2012-09-20, 19:44
Slicka inte på dörrhandtag och ät ej bajskorvar som ligger i offentliga toaletter. Hygienen är det primära, när du är ute och skakar hand med folk och tar i dörrhandtag så se till att du sedan inte petar dig i näsan, munnen och ögonen.

Man stöter på folk hela tiden som inte tänker det minsta på detta och sedan tvärsäkert säger att de blivit sjuka t.ex pga vindpust i bilen pga korsdrag. Man kan cykla i motvind i -273grader hur mycket som helst men en vindpust som kommer sidledes i en bil är en helt annan sak och det är det som på ett magiskt sätt skapat ett virus i din kropp som av ren tillfällighet har samma symptom och dna som den lokala influensan i området. Men många av dessa människor tar inte det till sig hur ofta man än säger det tyvärr.. :-/ Många mycket nära och kära personer till mig t.ex börjar direkt med "jag borde inte ha tagit av mig mössan" eller det klassiska korsdraget när de blir sjuka..

Sen så kan säkert d-vitaminsupplementering vara bra för oss i norden och lagom motion™ och nyttig kost™.

dragonslayer
2012-09-20, 19:56
Har tagit askorbinsyra som tillskott när jag fick min senaste förkylning, tycke att jag fick positiv effekt av den men det kan också vara placebo.
Har också för mig att det finns studier som visar att det har positiv effekt på att man blir av med förkylningar snabbare.

ceejay
2012-09-20, 19:58
Res inte med flyg...

Ristretto
2012-09-20, 19:59
Jag brukar snorta en liten lina vitlökspulver i vardera näsborre varje morgon. Inte varit förkyld på 7,5 år.

blondyz
2012-09-20, 20:09
Tvätta händerna ibland. Exempel på bra tillfällen: efter toabesök, efter gymbesök, efter närkontakt med saker som verkar fungera som bakteriehärd. Åk inte buss på ställen det inte är lämpat för vintertid. Exempelvis Malmö där jag bott nyligen, smockfullt på bussarna, slask, ingen värme eller alldeles för mycket värme, människorna som åker är i regel förkylda och situationen kräver allt som oftast ordentligt med närkontakt.

Ät mat, sov gott och lev sunt.

wcanka
2012-09-21, 06:59
Jag brukar snorta en liten lina vitlökspulver i vardera näsborre varje morgon. Inte varit förkyld på 7,5 år.

vaa? på riktigt? :)

Ristretto
2012-09-21, 07:37
vaa? på riktigt? :)

Ja.

Dreas
2012-09-21, 07:44
Finns inga huskurer som fungerar.

Låt bli att pilla i diverse kroppsöppningar, tvätta händerna frekvent.

Sov ordentligt!

zeusden1
2012-09-21, 07:48
vaa? på riktigt? :)

:laugh:

aijou
2012-09-21, 08:13
Res inte med flyg...

Jag har flugit en gång i år och direkt efter det åkte jag på förkyldningen från helvetet. Jag är i stort sett aldrig sjuk annars och då åker jag ändå kollektivt varje dag till jobbet, tafsar mycket på mitt skägg och använder aldrig alkogel.

Vad beror detta på? Jag antar att det handlar om att det är många personer på en väldigt liten, instängd yta, eller finns det någon annan anledning?

Mart|n
2012-09-21, 09:06
Jag har flugit en gång i år och direkt efter det åkte jag på förkyldningen från helvetet. Jag är i stort sett aldrig sjuk annars och då åker jag ändå kollektivt varje dag till jobbet, tafsar mycket på mitt skägg och använder aldrig alkogel.

Vad beror detta på? Jag antar att det handlar om att det är många personer på en väldigt liten, instängd yta, eller finns det någon annan anledning?

Jag har för mig att flygplan återcirkulerar luften. Om de enbart hade använt sig av friskluft så hade det bl.a. troligtvis resulterat i många minusgrader i planet.

Nästa gång du flyger får du se till att andas genom skägget.

Sniggel
2012-09-21, 09:23
http://img.noxshop.se/73333/layout/68b8c04d-9950-4e93-a856-03c30607812a.jpg

Christoforos
2012-09-21, 10:11
Passade på att bli mäktigt förkyld nu, får hoppas att jag "får det överstökat" nu iaf.